Films met trein(en) als hoofddecor

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Asterix »

Hoi Vic

Best mogelijk, ik heb er op dat ogenblik niet verder aandacht aan besteed. Ik dacht even deze locatie te hebben gezien met achter de elektriciteitspylonen de M4 (met sterke zoom gefilmd) maar ik kan mij natuurlijk vergissen.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door msts.be »

Een andere film die ik in Frankrijk op TV zag was "Le Pacha". Le Pacha was de bijnaam van Commissaire Joss, een soort Franse Baantjer.

In de film kwamen scenès met postrijtuigen (zogenaamde ambulants postales) en A1A-A1A 68000'en.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Dieselfreak »

Momenteel in de bioscopen: The Commuter

Heb die zaterdag gezien, en vond het een mooie.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door overweg13 »

In de vrijdag door Eén uitgezonden aflevering van Endeavour spelen treinen een niet onaanzienlijke rol. Het betreft de derde aflevering (Passenger) van het vijfde seizoen. Ook zonder treinen trouwens een fantastische reeks. Je kunt ze nog bekijken via vrtnu.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Asterix »

Zonet zag ik op npo3 de film Süskind, over de jodenvervolging in Nederland. Bij een close-up van een stoomlocomotief die met een transport zou vertrekken, zie je duidelijk een plaatje naast de stuurhut met daarop 'CF3V'.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door benimmeg »

Zojuist de witte van sichem gezien. Weet er iemand toevallig waar dat de beelden zijn opgenomen waar de stoomtrein rijdt? Het gaat om de 29.013 locomotief.
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Paul »

In de tv-reeks 'Wij, heren van Zichem' was het met de 64.045 in Zichem en in Testelt.
Maar je bedoelt waarschijnlijk de verfilming door Robbe De Hert uit 1980?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door benimmeg »

Jep, ik bedoel de film uit 1980
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door overweg13 »

De seniorenzender Eclips zendt avond na avond afzichtelijk oude films uit. Meestal houd ik het niet langer dan een tiental minuten uit, maar soms is dat genoeg: gisteren 17.04 draaiden ze een film General Massacre, een Engelse nog wel, die zich wel in België afspeelde. In het korte tijdsbestek dat ik gekeken heb, zag ik een type 200 (een latere 51 dus) met een internationale trein uit Parijs en een rood motorstel met een TEE-trein, vermoedelijk ergens in het Antwerpse. De kans dat je deze film ooit te zien krijgt is miniem, maar ik wilde het toch even melden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Freken »

Misschien niet echt een film maar wellicht toch zeer interessant, op 23 juni zendt de VRT een eenmalige documentaire uit met verhalen van reizigers en personeel tijdens de voorbije maanden op de lijn Oostende - Eupen.
SPECIAL: 'TUSSEN EUPEN EN OOSTENDE'

Op dinsdag 23 juni neemt Lidewij Nuitten je mee van Eupen naar Oostende in een bijzondere special. De treinlijn Oostende – Eupen - de langste treinlijn van ons land - was in normale tijden ook de drukste treinlijn. Tijdens de lockdown-light bleef die trein rijden. Lidewij nam, vanaf de week waarin bedrijven weer open mochten, een maand lang de trein van de ene kant van ons land naar de andere kant en weer terug. Via de vele treinritten en in de verschillende stations ondervond ze hoe ons land totaal veranderd is.

VERHALEN VAN EEN WERELD DIE WEER OP GANG KOMT

Lidewij sprak onder andere met treinbegeleiders, securail-agenten, een treinbestuurder, reizigers, transmigranten en daklozen en wilde van hen weten hoe zij deze tijd beleven. Het leverde een uniek tijdsdocument op met een mix van ontluisterende, grappige en kwetsbare verhalen, verhalen van een wereld die zich langzaam maar zeker weer op gang trekt.

OPENHARTIGE MENSEN VOL PASSIE

De NMBS gaf uitzonderlijk toestemming en liet onder strikte veiligheidsvoorschriften een cameraploeg toe. Ook voor het personeel is dit een moeilijke periode, maar desondanks blijven zij vol passie hun job doen. Lidewij leerde openhartige mensen kennen, mensen die vroeger misschien onder de radar bleven, maar die ons land nu laten draaien en dus misschien ook wel helden genoemd mogen worden.

Tussen Eupen en Oostende, dinsdag 23 juni om 20u45

https://www.een.be/een/special-tussen-eupen-en-oostende
etoile du nord
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door etoile du nord »

Paul schreef: 29 mar 2020, 18:38 In de tv-reeks 'Wij, heren van Zichem' was het met de 64.045 in Zichem en in Testelt.
Maar je bedoelt waarschijnlijk de verfilming door Robbe De Hert uit 1980?
Het optreden van de 64.045 in de TV reeks is correct : de serie speelt in de jaren na W.O.1 ( jaren 1920 ? ) en deze lok reed dus rond in België .
Maar in de film " De witte van Sichem" zien we de 29.013 , en deze werd pas geleverd na W.O.2 ! Meer dan 20 jaar nadien ! Serieuze blunder dus , waarschijnlijk bij gebrek aan een rijvaardige 64 ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door Dieselfreak »

Zaterdag Unstoppable gezien. Gaat over een op hol geslagen goederentrein die ze proberen te stoppen.

Ik zie trouwens dat er een apart topic over is. Al is de trailer in de link uit de openingspost niet meer beschikbaar.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Films met trein(en) als hoofddecor

Bericht door msts.be »

Ondertussen de resterende films uit de Mission Impossible-reeks afgewerkt alvorens nummer 7 eind dit jaar verschijnt.

Alhoewel er niet veel treinen op zich in voorkomen (zoals in nummer 1 met de waanzinnige TGV-scène) zitten er in nummers 5 & 6 (Rogue Nation resp. Fallout) wel stations, beide in Londen.

In Rogue Nation ontmoet Ethan Hunt de dubbel-agente Ilsa Faust in King's Cross. Niet gemakkelijk te herkennen omdat er veel extra is aangekleed:
https://www.sceen-it.com/sceen/281/Miss ... ss-Station
(De enige tip die het weggaf waren de treinen zelf: HST's en Class 91, die vind je alleen maar daar, toch in 2014-2015)

In Fallout speelt London Blackfriars dan weer een rol: Ethan achtervolgt de bad guy vanaf St Paul's Cathedral naar Tate Modern aan de overkant van de Thames. De vijand gaat casually door het station zelf, Ethan doet het over de daken gezien zijn modus operandi :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=Sjn3ELLcy2U
(fragmenten van Blackfriars vanaf 1:14 & 1:48)

Wel een paar opmerkingen bij deze scène:

1) Blackfriars was in de jaren '90 een echt gedrocht van een station. Pas dankzij het Thameslink programme tussen 2010 en 2015 waarbij er verschillende nieuwe relaties bijkwamen is het station compleet herbouwd: de ingangen langs beide rivier-oevers werden compleet nieuw gebouwd.
En ook de overkapping is nieuw in beton uitgevoerd, met daartussen glaspanelen voor licht. In 2014 werden als sluitstuk er dan nog bijkomend zonnepanelen op de betonnen onderdelen gelegd.
Het is denk ik ook één van de weinige stations in de UK (of Europa zelfs ?) die compleet op een brug én een rivier liggen ?

2) Deze scène is ook diegene waarin Tom Cruise zijn enkel had gebroken, waardoor het filmen ineens 8 weken kwam stil te liggen. Het fragment waarin hij zijn enkel breekt is zelfs ook gebruikt in de film ! :shock: Zie 1:46-1:47, die pijn en dat manken is niet gespeeld, dat is werkelijk realiteit. Maar hij had nog de professionaliteit om dat shot af te maken, en dan tegen de crew te zeggen dat het gebroken was en het dus game over was.. :twisted:

3) +1 voor de humor in deze toch wel ernstige scène. :mrgreen:
Ethan: "Rechts ? Ben je zeker ?"
Benji: "Oei, had de screenlock opstaan en vergeten om te draaien"
Ilsa: *rollend met de ogen*

Benji: "Komaan man, waar wacht je op ?"
Ethan: "Ik sta op het punt uit een raam te springen !!!"
Benji: "Sorry, ik had het in 2D staan. Succes !"
Luther: *zucht*

4) Geniale soundtrack tijdens de scène: Stairs & Rooftops, met de piano-tune als kenmerkend stijlfiguur. Helaas ook zowat het enige wat bruikbaar is van de gehele plaat, Lorne Balfe is een ex-protégé van en werkt voor de firma van Hans Zimmer. Geef mij dan maar de originele Hans Zimmer in film nummer 2 (tijdens zijn rock & Gladiator-periode 8) )

*en nu terug naar treinen voor het in een film-review forum verandert* :mrgreen:
Plaats reactie