Klaas

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Hans Hermans

Klaas

Bericht door Hans Hermans »

Wie kan mij iets meer vertellen over de zware dieselloc met de naam Klaas.
Gewoonlijk worden treinen vanuit Montzen naar Aken door twee locs getrokken, maar een Klaas kan het alleen. Hoeveel pk heeft ie wel ?
Groeten
hans hermans
Bartjedj

Re: Klaas

Bericht door Bartjedj »

Klaas is een bijnaam voor de diesellocs met de naam Class 66. Deze worden in België en buurlanden veel gebruikt door verscheidene privé-operatoren. De bekendste is DLC (sorry, Crossrail), maar ook R4C heeft er, en anderen.
Als je Class 66 even invoert in Google, vind je al heel veel :wink:

BDJ
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Klaas

Bericht door Tim »

Een class66 heeft een vermogen van 2238kW (=3000 pk). Daar kan je toch al iets mee doen :P
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Klaas

Bericht door dentheo »

Tim schreef:Een class66 heeft een vermogen van 2238kW (=3000 pk). Daar kan je toch al iets mee doen :P
en zes assen, daar trek je altijd meer mee weg dan met vier.
Theo
Groeten vanop de Heide
Hans Hermans

Re: Klaas

Bericht door Hans Hermans »

Dat waren duidelijke antwoorden m.b.t. de Klaas. (Class 66).
Ik ga inderdaad verder spitten in de genoemde site.
hans hermans
Hans Hermans

Re: Klaas

Bericht door Hans Hermans »

Toch nog een vraagje over de Class 66.
Hij heeft een vermogen van 3000 PK.
Hoeveel PK heeft b.v. een Belgische dieselloc van de serie 55.
dat zijn die geelgroen of geelblauw geverfde locs.
Hoeveel PK heeft b.v. een Duitse dieselloc van de serie 225
dat zijn die rode locs die soms een witte snuit hebben.
Ik denk 1500 PK maar dat weten jullie veel beter.
hans hermans
Dietrich

Re: Klaas

Bericht door Dietrich »

Reeks 55: 1360 kW = 1824 PK.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Klaas

Bericht door 2012 »

Tim schreef:Een class66 heeft een vermogen van 2238kW (=3000 pk). Daar kan je toch al iets mee doen :P
Mja, als den draad er zal hangen zal men toch meer electrisch rijden denk ik ...

type 13 = 5200kW (4 assen)
type 20 = 5150kw (6 assen)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klaas

Bericht door Shrek »

5600 kW voor reeks 28 :D (ook 4 assen)
Bartjedj

Re: Klaas

Bericht door Bartjedj »

2012 schreef:
Tim schreef:Een class66 heeft een vermogen van 2238kW (=3000 pk). Daar kan je toch al iets mee doen :P
Mja, als den draad er zal hangen zal men toch meer electrisch rijden denk ik ...

type 13 = 5200kW (4 assen)
type 20 = 5150kw (6 assen)
20 zal niet op L24 rijden :wink:

BDJ
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Klaas

Bericht door 2012 »

Bartjedj schreef:
20 zal niet op L24 rijden :wink:

BDJ
A nee ? die komt al jaren in GMN zunne
Bartjedj

Re: Klaas

Bericht door Bartjedj »

Die hebben toch geen duitse spanning? Dus als je er een 20 voor hangt, moet je nog steeds een locwissel doen in Montzen, net zoals nu.

BDJ
Bert

Re: Klaas

Bericht door Bert »

Lijn 24 begint in Tongeren en loopt zo via Montzen door tot aan de Duitse grens. Ik heb geen idee of ze in Duitsland de benaming 'lijn 24' gebruiken voor dat baanvak tussen de grens en Aachen West.

Dus een 20 rijdt wel degelijk over lijn 24, maar niet verder dan Montzen. :wink:
13'erke

Re: Klaas

Bericht door 13'erke »

Bert schreef:Lijn 24 begint in Tongeren en loopt zo via Montzen door tot aan de Duitse grens. Ik heb geen idee of ze in Duitsland de benaming 'lijn 24' gebruiken voor dat baanvak tussen de grens en Aachen West.

Dus een 20 rijdt wel degelijk over lijn 24, maar niet verder dan Montzen. :wink:
Het stuk Gemmenicher Tunnel- Aachen West is daar bekend als L2552
Plaats reactie