Column: Persoonsongeval

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Bartjedj

Column: Persoonsongeval

Bericht door Bartjedj »

Vandaag stond deze column in De Standaard. Eindelijk eens een andere noot over het openbaar vervoer in de pers.

Ongeval


'Er wordt een vervangende bus ingelegd, in beide richtingen.' (NMBS)


'Er is op deze lijn een ongeval gebeurd', zei de metalen stem in de trein. We zaten nog maar pas neer en we moesten alweer uitstappen; er zouden vervangbussen komen om onze reis voort te zetten. Sommige passagiers trokken hun jas aan met een routineuze zucht. Anderen, van wie het ongeduld met de spoorwegen sinds de winterprik als een te strak opgeblazen ballon op knappen stond, begonnen te snauwen tegen de eerste de beste kepie die ze tegenkwamen op het perron.

Die bleef beleefd, maar wist alleen te vertellen dat het een persoonsongeval was, en dat maakte de passagiers alleen maar bozer. Er was dus een persoon die hun dat allemaal had aangedaan?

Een persoonsongeval. Gebeuren er ooit ongevallen zonder personen? Ik denk het niet. Maar erger dan het pleonasme is dat haast niemand de boodschap scheen te begrijpen. Het woord persoonsongeval is made by de NMBS, die niet graag spreekt over mensen die onder een trein terecht zijn gekomen. En ze gebruikt zeker niet de woorden die daarvoor in de krant komen: er is iemand gegrepen door een trein. Vooral niet omdat het vaak om opzet gaat en de melding van een zelfmoord lijkt vaak mensen op ideeën te brengen.

Het is ook een bijzonder delicaat onderwerp om over te communiceren en zelfs de Vlaamse journalistenbond, die doorgaans vindt dat journalisten zich niet moeten inhouden, vraagt hier voorzichtigheid en tact. Het woord zelfmoord, bijvoorbeeld, zou beter vervangen worden door zelfdoding, omdat moord suggereert dat het om een misdaad gaat. Ik vind het erg subtiel en ik ben geneigd het taalgebruik te volgen. Ik vraag me ook af of de Zelfmoordlijn een naamsverandering ziet zitten, nu ze een beetje bekend is geworden.

Persoonsongevallen zijn de eeuwige angst van elke machinist. Zelfs een hond voor de wielen bezorgt ze weken later nog kwade dromen. Laat staan een mens die hen nog in de ogen heeft gekeken. Daarbij komt dat het parket de plaats moet bekijken voor er kan worden opgeruimd. En intussen staan aan de twee kanten van de fatale plaats de treinstellen in een file. De NMBS legt heus niet zomaar een spoorlijn lam. Of verwachten de reizigers dat er gauw-gauw een stel extra rails wordt bijgelegd aan de rand van de bedding?

Maar als je de dingen niet noemt bij hun naam, is het moeilijk om de passagiers duidelijk te maken waarom ze hun duurbetaalde trip moeten onderbreken. En dan gaan al die egocentrische kereltjes door elkaar staan roepen hoe verpest hun dag wel is. Het is blijkbaar moeilijk in te zien dat het leven niet voor iedereen verloopt als een rit in een eersteklascoupé.


Ludo Permentier is verbonden aan de UGent en aan de Nederlandse Taalunie. Woorden weten alles verschijnt wekelijks op maandag. Reacties: ludo.permentier@standaard.be

De Standaard.be

BDJ
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Column: Persoonsongeval

Bericht door groentje »

Dank je, Ludo.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Column: Persoonsongeval

Bericht door Hobbes »

Goed geformuleerd, nog van dat!
Fles

Re: Column: Persoonsongeval

Bericht door Fles »

Mager verhaal als je 't mij vraagt. Als je dat soort dingen puur op hun literaire mérites gaat beoordelen ga je nog steeds voorbij aan het achterliggende drama. Net zo oogsluitend als de binnensmonds vloekende reiziger die zijn jas aanschiet, alleen bewuster. Kan er niet echt mee lachen zo.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Column: Persoonsongeval

Bericht door Steven »

het is ook niet bedoeld als humor op zich.
Fles

Re: Column: Persoonsongeval

Bericht door Fles »

Neen dat begrijp ik Steven. Het roept op tot wat meer bewustwording rondom alles wat er in zo'n geval gebeurt. Het stelt de mensen ook meer in staat om te relativeren. Iedere hard-core spoorweghobbyist zal op zijn wegen wel eens iets dergelijks hebben meegemaakt, direct of indirect. In feite is het gewoon een statistisch gegeven dat je, zeg, eens in de 100.000 spoorkilometers wel zoiets zult meemaken, denk ik. Maar toch, het blijft iets afschuwelijks. En ik ben eerlijk van mening dat het nog steeds afschuwelijk is als je het voor de 21ste keer meemaakt, ondanks 20 eerdere keren. Dat went niet. Dat blijft afschuwelijk.

En eerlijk, om dan juist in dit licht een column te gaan wijden aan het verschil in perceptie tussen zelfMOORD en zelfDODING, komt me tamelijk futiel over. Maar misschien begrijp ik het wel helemaal niet, dat kan.
Bartjedj

Re: Column: Persoonsongeval

Bericht door Bartjedj »

Het ging me over het feit dat de columnist een zelfdoding op het spoor eens bekijkt van de andere kant dan de gemiddelde reiziger.
De passagier kijkt altijd eerst naar zijn vertraging, terwijl er veel meer achter zit.

En het verschil tussen zelfdoding, zelfmoord en persoonsongeval is symbolisch bedoeld. Het stelt het verschil voor in perceptie, dus die van reiziger vs. NMBS-Infrabel.

En zelfmoord vs. zelfdoding: ikzelf ben ook geen voorstander van dat eerste woord. Maar dat is weer een andere discussie.

BDJ
Fles

Re: Column: Persoonsongeval

Bericht door Fles »

Zelfmoord-zelfdoding is eigenlijk een puur cosmetisch onderscheid. Het gaat om 2 namen voor dezelfde bedoeling. Dat is geen onderscheid. Het echte onderscheid is mijns inziens drieledig:

gesprongen - gevallen - geduwd

Ofwel:

Eigen opzet (zelfmoord / zelfdoding) - Ongeval (noodlot) - Opzet, maar niet eigen (moord).


En ik kan me heel goed voorstellen dat een machinist / treinbestuurder heel graag zeker wil weten welk van die drie het geval is geweest.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Column: Persoonsongeval

Bericht door Hobbes »

Ik ben zelf reeds 12 jaar treinbestuurder, gelukkig tot nu toe zonder dit te hebben moeten meemaken, alhoewel het aan paar keer nipt was.
Ik heb het artikel nog eens herlezen, en ik snap nog steeds niet wat het probleem van fles is.
Het kan ook aan mij liggen natuurlijk... :roll:
Fles

Re: Column: Persoonsongeval

Bericht door Fles »

Hobbes schreef:ik snap nog steeds niet wat het probleem van fles is.
Mag via PB hoor, ik weet niet wat jij wel of niet meegemaakt hebt. En nogmaals, misschien schat ik het wel helemaal verkeerd in, dat kan.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Column: Persoonsongeval

Bericht door groentje »

Misschien ook een beetje achtergrond bij de columnreeks van Ludo Permentier, Woorden weten alles.
Daarin graaft hij dieper in op verschijnselen in de taal die hem zijn opgevallen, die hem storen, enz. De invalshoek is net taal en woordenschat, waar hij dan verder rond breit. Dat hij tegelijk de gelegenheid te baat neemt om iets meer begrip te vragen voor dergelijke situaties, is vanuit het standpunt van een spoorwegman meegenomen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Column: Persoonsongeval

Bericht door Bibke »

Vertraging met avondtreinen

Zondag 8 februari 2009

Er is vanavond behoorlijk wat vertraging geweest op de treinverbinding Neerpelt-Antwerpen. Aanleiding was een dodelijk ongeval tussen Geel en Olen. Daardoor bleef de trein, die even voor 20.30u. uit Neerpelt vertrokken was, enkele uren stilstaan met alle problemen vandien voor het latere verkeer.

Bron: http://www.internetgazet.be/hamont-achel.aspx
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
bruudruuster

Re: Column: Persoonsongeval

Bericht door bruudruuster »

Gisteren als passagier zelf meegemaakt. Daarom eventjes zitten googlen wat er zoal te vinden is onder de term "persoonsongeval".

Opeens stopte de trein zomaar heel hard. Omdat ik al eens iets gelezen had over het onderwerp had ik al een slecht voorgevoel vooraleer de conducteur het effectief omriep dat wegens een persoonsongeval onze trein tot stilstand kwam. Idd ... :x Reacties van de mensen in de trein: ... zelf was ik wat geshockeerd... vooral toen ik iemand met een koffer zag passeren waarop in grote letters te lezen stond, "reanimatiekoffer". Sommigen waren al aan het fantaseren over de brokstukken... anderen waren boos... anderen onverschillig... zelf dacht vroeg ik me af wat het slachtoffer bezielde terwijl ik het anderzijds een klein beetje wat avontuur vond... misschien wat sadistisch. We moesten over de sporen wandelen richting station. Ondertussen was er al brandweer, politie en de MUG. Aan de neus van de trein zag ik bloed maar het slachtoffer was al ingedekt in een folie en lag zo'n honderd meter achter de korte trein. Tja, en toen wachten op een bus die ons enkele haltes verder afzette om de volgende trein te nemen. Zo zie je maar eens hoe kwestbaar mensen kunnen zijn ... Ik leef eerder mee met het slachtoffer al kan ik me wel inbeelden dat het een beetje een plaag is... Wat vooral voor de treinbestuurders redelijk ambetant moet zijn...

Een student,
Groeten
WoodPecker

Re: Column: Persoonsongeval

Bericht door WoodPecker »

Eén van de vorige posters schrijft: "Het woord persoonsongeval is made by de NMBS, die niet graag spreekt over mensen die onder een trein terecht zijn gekomen."

Ik meen te weten dat het woord een duidelijk Germanisme is. In het Duits is het woord "Personenunfall", en de NMBS heeft dit blijkbaar vernomen en proberen van letterlijk te vertalen. Ik vind het een gedrocht van een woord ...


Dezelfde poster schrijft ook: "Het woord zelfmoord, bijvoorbeeld, zou beter vervangen worden door zelfdoding, omdat moord suggereert dat het om een misdaad gaat." (...)

Ik wil daar bij opmerken dat het gedeelte 'moord' in het woord 'zelfmoord' niet zo ongepast is als gesuggereerd, want het gaat inderdaad om een misdaad. Iemand die een poging tot zelfmoord onderneemt en die mislukt, een zgn. "tentamen suicidii" kan in sommige jurisdicties inderdaad voor die zelfmoord strafrechtelijk veroordeeld worden. In Nederland is het niet strafbaar, maar in België zijn juristen het er oneens over. Ik weet in elk geval dat er in het verleden in België straffen zijn uitgedeeld hiervoor, al zij het soms min of meer ludiek. Ik ken ondermeer het geval van een fietser die gestopt werd door de politie en een boete kreeft wegens "poging tot zelfmoord".

Ik geloof dat doorgaans strafrechtelijke procedures bij zelfmoordkandidaten vermeden worden, tenzij er andere slachtoffers vallen of onherstelbare schade toegebracht wordt aan derden. Doorgaans komen dergelijke mensen in de psychiatrie terecht, maar het kan wel degelijk dat het gerecht ingrijpt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Column: Persoonsongeval

Bericht door Steven »

Persoonsongeval gebruikt men gewoon omdat men niet zeker is dat het om zelfdoding gaat. Wat als het om een spelend kind gaat dat achter zijn bal aanholde. Wat als het om spelende kinderen gaat die elkaar staan te duwen en trekken op perron, niet elk ongeval met personen gaat om zelfdoding. Vandaar dus deze term.
Plaats reactie