Ticket automaat

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Stevie Wonder

Ticket automaat

Bericht door Stevie Wonder »

Hallo,

Ik ben gisteren met een aantal vrienden naar ONtraxx geweest te Utrecht. We zijn eerst met de wagen naar Sittard gereden omdat de parking aan het station niet bereikbaar was vanwege carnaval in Maastricht. Eens aan gekomen in Sittard moeten een aantal mensen nog een treinkaartje kopen maar zijn de loketten gesloten op het station. Dan maar de ticket automaat proberen en iedere keer werd de bank kaart geweigerd ze waren nochtans uitgerust met Maestro functie die volgens het embleem op de automaat toch werd aanvaard. Blijkbaar werkte die functie dus niet. Dan werd er beslist om maar een kaartje op de trein te kopen. De treinbegeleider werd op voorhand verwittigd waarna het hele verhaal werd uitgelegd. De treinbegeleider gaf een nogal onbeschoft antwoord dat het op trein 35€ duur was en het verhaal van de niet werkende automaat werd als onzin af gedaan. We zijn dan maar in Roermond afgestapt en hebben dan daar maar een kaartje gekocht.

Ik vind het niet kunnen dat in de stations waar een Intercity trein stopt geen loketten open zijn. Ook het ongepast gedrag van de treinbegeleider vind ik niet kunnen, komt daar dan nogeens bij dat men een zeer hoog extra tarief (35€) moet toeleggen op het ticket. Dan men zwart rijders wil weren dat kan ik aannemen maar als de automaten niet werken vind ik dat ze daar weleens wat meer rekening mag houden en het extra tarief mag laten vallen. Een beetje meer informatie en klant vriendelijkheid mag ook wel. Hoe die persoon tekeer ging vond ik echt ongepast. M'n vrienden waar zeker niet van onwil. :evil:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaat

Bericht door Steven »

Nederland kant het zelfde systeem als zwitserland, 1 vast tarief voor alle overtredingen op de trein. In Nederland is dat 35 euro, in Zwitserland is dat 80 CHF (ongeveer een 50 euro afhankelijk van de wisselkoers). Bij ons bestaat een variabel boetesysteem en dat staat tegenwoordig ter discussie.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaat

Bericht door groentje »

De procedure is ook iets strikter in Nederland. Je kan wel altijd proberen je geld terug te krijgen via NS. De precieze procedure staat wel ergens op ns.nl uitgelegd.
Over de 'onbeschoftheid' kan ik niet meepraten, ik was er niet bij. Misschien was het gewoon een verschil in directheid tussen Vlamingen en Nederlanders?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaat

Bericht door Steven »

tja de Nederlandse mentaliteit is niet altijd de onze om bepaalde zaken over te brengen, wat wij boertig vinden kan daar perfect normaal zijn.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ticket automaat

Bericht door K V B »

Steven schreef:Nederland kant het zelfde systeem als zwitserland, 1 vast tarief voor alle overtredingen op de trein. In Nederland is dat 35 euro, in Zwitserland is dat 80 CHF (ongeveer een 50 euro afhankelijk van de wisselkoers). Bij ons bestaat een variabel boetesysteem en dat staat tegenwoordig ter discussie.
Eerste keer 80, CHF, tweede keer 120,- derde keer 150,-. Bij meer dan drie keer in drie jaar zwartijden kom je voor de rechter.
In Zwitserland ben je zonder kaartje echter niet automatisch schuldig aan zwart rijden, zoals in Nederland. Als je gewoon direct aan de conducteur zegt dat je nog een kaartje wenst te kopen dan kan dat, en betaal je enkel een toeslag van CHF. Die 5CHF ben je ook verschuldigt als je een keer je abonnement vergeten bent.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaat

Bericht door rvdborgt »

Stevie Wonder schreef:Ik ben gisteren met een aantal vrienden naar ONtraxx geweest te Utrecht. We zijn eerst met de wagen naar Sittard gereden omdat de parking aan het station niet bereikbaar was vanwege carnaval in Maastricht. Eens aan gekomen in Sittard moeten een aantal mensen nog een treinkaartje kopen maar zijn de loketten gesloten op het station. Dan maar de ticket automaat proberen en iedere keer werd de bank kaart geweigerd ze waren nochtans uitgerust met Maestro functie die volgens het embleem op de automaat toch werd aanvaard. Blijkbaar werkte die functie dus niet.
Hadden ze die kaarten al eens eerder in het buitenland gebruikt? Bij sommige banken moet je de Maestro-functie expliciet aan laten zetten. Verder kan het helpen een anere automaat te proberen. In geen geval moet je een oude automaat met numerieke codes of druktoetsen gebruiken (als die er nog zijn) want die accepteren geen Maestro.
Stevie Wonder schreef:Dan werd er beslist om maar een kaartje op de trein te kopen. De treinbegeleider werd op voorhand verwittigd waarna het hele verhaal werd uitgelegd. De treinbegeleider gaf een nogal onbeschoft antwoord dat het op trein 35€ duur was en het verhaal van de niet werkende automaat werd als onzin af gedaan. We zijn dan maar in Roermond afgestapt en hebben dan daar maar een kaartje gekocht.

Ik vind het niet kunnen dat in de stations waar een Intercity trein stopt geen loketten open zijn. Ook het ongepast gedrag van de treinbegeleider vind ik niet kunnen, komt daar dan nogeens bij dat men een zeer hoog extra tarief (35€) moet toeleggen op het ticket.
Dit is inderdaad onprofessioneel gedrag. Bij dergelijke gevallen is de meest logische optie een "uitstel van betaling". Je legitimeert je en dan krijg je een ticket voor je reis zonder op de trein te moeten betalen. De klantenservice bekijkt het hele verhaal en afhankelijk van de bevindingen betaal je achteraf het stationstarief of het boordtarief. Deze procedure is ook aan te raden, want dan hoef je in voorkomende gevallen niet op je geld te wachten. Wel gewoon beleefd blijven, ook al is de conducteur dat niet. Escalatie werkt nooit.

Groetjes,
Rian
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Ticket automaat

Bericht door HLE 2302 »

dat gedrag zal ook wel afhangen van hoofdwachter tot hoofdwachter, der zijn nu eenmaal hoofdwachters die totaal niet geschikt zijn om dat beroep uit te oefenen ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Stevie Wonder

Re: Ticket automaat

Bericht door Stevie Wonder »

rvdborgt schreef:
Stevie Wonder schreef:Ik ben gisteren met een aantal vrienden naar ONtraxx geweest te Utrecht. We zijn eerst met de wagen naar Sittard gereden omdat de parking aan het station niet bereikbaar was vanwege carnaval in Maastricht. Eens aan gekomen in Sittard moeten een aantal mensen nog een treinkaartje kopen maar zijn de loketten gesloten op het station. Dan maar de ticket automaat proberen en iedere keer werd de bank kaart geweigerd ze waren nochtans uitgerust met Maestro functie die volgens het embleem op de automaat toch werd aanvaard. Blijkbaar werkte die functie dus niet.
Hadden ze die kaarten al eens eerder in het buitenland gebruikt? Bij sommige banken moet je de Maestro-functie expliciet aan laten zetten. Verder kan het helpen een anere automaat te proberen. In geen geval moet je een oude automaat met numerieke codes of druktoetsen gebruiken (als die er nog zijn) want die accepteren geen Maestro.
Stevie Wonder schreef:Dan werd er beslist om maar een kaartje op de trein te kopen. De treinbegeleider werd op voorhand verwittigd waarna het hele verhaal werd uitgelegd. De treinbegeleider gaf een nogal onbeschoft antwoord dat het op trein 35€ duur was en het verhaal van de niet werkende automaat werd als onzin af gedaan. We zijn dan maar in Roermond afgestapt en hebben dan daar maar een kaartje gekocht.

Ik vind het niet kunnen dat in de stations waar een Intercity trein stopt geen loketten open zijn. Ook het ongepast gedrag van de treinbegeleider vind ik niet kunnen, komt daar dan nogeens bij dat men een zeer hoog extra tarief (35€) moet toeleggen op het ticket.
Dit is inderdaad onprofessioneel gedrag. Bij dergelijke gevallen is de meest logische optie een "uitstel van betaling". Je legitimeert je en dan krijg je een ticket voor je reis zonder op de trein te moeten betalen. De klantenservice bekijkt het hele verhaal en afhankelijk van de bevindingen betaal je achteraf het stationstarief of het boordtarief. Deze procedure is ook aan te raden, want dan hoef je in voorkomende gevallen niet op je geld te wachten. Wel gewoon beleefd blijven, ook al is de conducteur dat niet. Escalatie werkt nooit.

Groetjes,
Rian
De mensen zijn zeer beleeft gebleven en aangezien er eentje bij was die op de bank werkt zal zijn maestro functie wel inorde zijn geweest veronderstel ik. Men doet wel vaker bankzaken in het buitenland heb ik al gezien.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ticket automaat

Bericht door AlexNL »

Dat je kaart niet werkt - ondanks een geactiveerde Maestro - is vreemd gedrag, en hiervoor had de conducteur je wel tot de trein toe moeten laten. Tegen normaal tarief.

Dat dit niet is gebeurd is raar, wat je kunt doen is klantenservice contacteren en hun het verhaal voorleggen. Als het verhaal plausibel is (danwel aantoonbaar dat de kaartautomaat geen kaartjes kan geven met jouw bankpas) is er een redelijke kans dat het boetetarief wordt kwijtgescholden.

De reden dat er op een groot IC-station geen personeel aanwezig is, is om meerdere redenen:
- Carnaval
Vooral in Brabant en Limburg

- Nederlandse zelfredzaamheid
Nederlanders vragen niet snel om hulp, ook niet bij een loket. We zoeken alles zelf uit, danwel via NS.nl, danwel via de NS-klantenservice. Een loket raadplegen doen we niet zo vaak, omdat we het zonde van onze tijd vinden.

- Sluitingstijden loket
- Aanwezigheid van automaten
In Nederland kopen erg veel mensen kaartjes uit de automaat (of hebben een abonnement), de hoeveelheid reizigers die hun kaartje bij een loket koopt, is voornamelijk beperkt tot toeristen en ouderen. Toeristen heb je in Sittard niet zo veel, en ouderen zijn vaak ook nog zelfredzaam genoeg om zich met de kaartautomaat te kunnen behelpen.
Fles

Re: Ticket automaat

Bericht door Fles »

Kaartjes bij het loket zijn sowieso ook 50 cent duurder dan bij de automaat. Over afbraakbeleid gesproken.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Ticket automaat

Bericht door treinbruno »

ik vind automaten handig, maar je moet nog altijd een kaartje in de trein kunnen kopen ZONDER toeslag (tenzij er een loket is)
en een lokettoeslag mag ook zeker niet dan :)

bij NSHISPEED betaal je trouwens €3,50 boekingskosten bij aankoop van een internationaal ticket, betalen ze daarmee het loon van de werknemers dan? :mrgreen:
Afbeelding
Tux

Re: Ticket automaat

Bericht door Tux »

Heb het ooit ook eens voorgehad bij zo'n automaat (denk eentje van Syntus, lang geleden). De kaart werd ook niet aanvaard, ondanks de maestro. Kwam er dus op neer dat we iets van een 30 euro aan kleingeld in de automaat moesten steken, wie heeft dat nu niet op zak? :)
Fles

Re: Ticket automaat

Bericht door Fles »

treinbruno schreef:ik vind automaten handig, maar je moet nog altijd een kaartje in de trein kunnen kopen ZONDER toeslag (tenzij er een loket is)
en een lokettoeslag mag ook zeker niet dan :)

bij NSHISPEED betaal je trouwens €3,50 boekingskosten bij aankoop van een internationaal ticket, betalen ze daarmee het loon van de werknemers dan? :mrgreen:
Zeg manneke, ik kan me nog herinneren dat ik in jullie land 10 frank moest betalen om überhaupt op de perrons te mogen komen :P Nu nie op de laatste cent gaan ziften ze :P
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Ticket automaat

Bericht door Adler »

treinbruno schreef: bij NSHISPEED betaal je trouwens €3,50 boekingskosten bij aankoop van een internationaal ticket, betalen ze daarmee het loon van de werknemers dan? :mrgreen:
Bij de NMBS betaal je ook voor alles en nog wat. Als je bijvoorbeeld een verloren voorwerp gaat afhalen, moet je 3,80 euro betalen.
En hoe de prijs van een internationaal ticket bij de NMBS wordt berekend, weet je toch ook niet ?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaat

Bericht door overweg13 »

Fles schreef:
treinbruno schreef:ik vind automaten handig, maar je moet nog altijd een kaartje in de trein kunnen kopen ZONDER toeslag (tenzij er een loket is)
en een lokettoeslag mag ook zeker niet dan :)

bij NSHISPEED betaal je trouwens €3,50 boekingskosten bij aankoop van een internationaal ticket, betalen ze daarmee het loon van de werknemers dan? :mrgreen:
Zeg manneke, ik kan me nog herinneren dat ik in jullie land 10 frank moest betalen om überhaupt op de perrons te mogen komen :P Nu nie op de laatste cent gaan ziften ze :P
Als je al mocht betalen. Op de laatste exploitatiedag van de oude lijn 94, wilde ik in Bassilly een perronticket kopen, als souvenir. De loketbediende zei me dat ik gratis op het perron mocht. Het was slechts na enig aandringen dat ik het biljet kreeg. Ik heb het nog altijd ergens liggen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie