BVE4 en openBVE

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
melle

Re: BVE4 en openBVE

Bericht door melle »

Klik hier even..

http://tinyurl.com/cx9n7b
mathias_VANTHUYNE

Re: BVE4 en openBVE

Bericht door mathias_VANTHUYNE »

Hans schreef:Ik heb een tijd geleden een hele tijd met BVE4 gereden. Interessant pakket en er bestaan heel wat mooie routes en treinen voor. Ook de diverse London Underground routes en stellen zijn de moeite om eens te proberen voor de verandering. (De metro van boedapest bestaat ook voor BVE, die mogen ook veel harder)
Jammer dat het technisch niet zo eenvoudig is om te installeren of op te starten. Op XP moest ik bvb bij de landinstellingen de britse getalnotatie kiezen (punt en komma verschilt) om het spel draaiend te krijgen, wat misschien bij sommige die problemen hebben ook kan helpen.

Er bestaat voor BVE4 ook een klein programma'tje, Route Randomizer, dat je kan gebruiken om zelf meer keuzes te maken qua treinen en routes en nog diverse andere instellingen. Hiermee kan je dus zelf kiezen welke route en welke trein je hiervoor wil gebruiken etc. Onder andere te vinden op http://www.trainsimcentral.co.uk/misc.htm

BVE4 is erg tof, eens je alles aan de praat krijgt natuurlijk.
hoe veranderdt ge de getalnotatie
Hans

Re: BVE4 en openBVE

Bericht door Hans »

mathias_VANTHUYNE schreef:
Hans schreef:... Op XP moest ik bvb bij de landinstellingen de britse getalnotatie kiezen (punt en komma verschilt) om het spel draaiend te krijgen,....
hoe veranderdt ge de getalnotatie
Onder XP zitten ze bij configuratiescherm / Datum, Tijd, Taal Landinstellingen / De notitie van getallen datums en tijden wijzigen. (Of als je niet de contextuele menu's in het configuratiescherm hebt: Configuratiescherm / Landinstellingen).

Daar zette ik gewoon "Standaarden en notaties" ipv Nederlands op Engels (Verenigd Koninkrijk), altijd voor de tijd dat ik speelde (veranderde gewoon terug achteraf). Wel wat extra werk, maar het spel draaide er door (alvast bij mij toch).

In vista weet ik het niet zitten, maar zal gelijkaardig zijn.
melle

Re: BVE4 en openBVE

Bericht door melle »

Ik zal hier de openBVE eens zetten.
Als u gewoon alles uitpakt dan zou het normaal gezien moeten werken, en moet u niets meer veranderen.

http://www.megaupload.com/?d=J6L8S5NZ

U moet nog wel enkele routes downloaden. Let wel op dat je een route downloadt die geschikt is voor openBVE.

http://www.trainsimcentral.co.uk
Op trainsimcentral kan u bijvoorbeeld de London underground northern line downloaden.

Enkele screens van de openBVE route Watford junction to Rugby: Afbeelding Afbeelding In mijn ogen ziet dit er al veel beter uit dan RS en MSTS!
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: BVE4 en openBVE

Bericht door tomdg »

melle schreef:In mijn ogen ziet dit er al veel beter uit dan RS en MSTS!
ja het ziet er wel zeer goed uit maar kan je al iets van den nmbs of routes in belgië downloaden?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: BVE4 en openBVE

Bericht door HLE 2302 »

tomdg schreef:
melle schreef:In mijn ogen ziet dit er al veel beter uit dan RS en MSTS!
ja het ziet er wel zeer goed uit maar kan je al iets van den nmbs of routes in belgië downloaden?
er zijn geen belgische routes beschikbaar tot nog toe, wat ik zelf niet begrijp ...
alle routebouwers verkiezen MSTS ondanks je in BVE een veel beter eindresultaat hebt ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Presario

Re: BVE4 en openBVE

Bericht door Presario »

Dank u wel voor de link, melle! Open BVE loopt veel beter bij mij dan BVE 2 of 4.
melle

Re: BVE4 en openBVE

Bericht door melle »

HLE 2302 schreef:
tomdg schreef:
melle schreef:In mijn ogen ziet dit er al veel beter uit dan RS en MSTS!
ja het ziet er wel zeer goed uit maar kan je al iets van den nmbs of routes in belgië downloaden?
er zijn geen belgische routes beschikbaar tot nog toe, wat ik zelf niet begrijp ...
alle routebouwers verkiezen MSTS ondanks je in BVE een veel beter eindresultaat hebt ...

greetz 2302
Niet misschien daarom, maar er zijn gewoon geweldig veel mensen gestopt in "simland".
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: BVE4 en openBVE

Bericht door Accelerat »

Heb gisteren toch eens openBVE geïnstalleerd. Ik was diep onder de indruk van hoe "smooth" het beeld daar gaat, prachtig! :D Alleen kan iemand mij vertellen hoe ik een klok zichtbaar maak en mijn snelheid in KM/H (kon in BVE4 met F2)? :)
Dietrich

Re: BVE4 en openBVE

Bericht door Dietrich »

Dat beeld ziet er inderdaad wel heel deftig uit. Ik ga dat eens proberen te installeren volgende maand als ik de tijd en zin heb. :)
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: BVE4 en openBVE

Bericht door msts.be »

Voor iedereen zich suf zoekt: de getoonde route op de screens is dus Watford Junction to Rugby van Anthony Bowden, een oudgediende BVE-bouwer die zich nu specifiek op openBVE zal concentreren vanwege de extra functionaliteit en ook omdat de limieten van BVE4 met deze routes reeds overschreden zijn. (BVE4 gaf op bepaalde stukken van deze versie enorm veel problemen en crashte zelfs enkele keren, dus kun je al raden hoe laat het is..)

De route is nog niet klaar en dat kan zelfs nog een tijdje duren, de screens zijn dus meer een tussentijds zoethoudertje. Anthony heeft al op zijn blog geschreven dat de routes nog enigszins vereenvoudigd zullen worden: de getoonde versie op de screens kon op zijn pc met anti-aliasing en smooth transparancy (doorschijnendheid met alpha-channels die wordt afgerond ipv 'afgekarteld', dit kost GPU-rekenkracht) wel 21 fps halen op de vrije baan, en tot 12 fps op de drukke vertakkingen. Laadtijden variëren tussen de 20 en 40 seconden, wat niet slecht is voor een route met meer dan 2600 verschillende objecten (ze worden niet altijd tegelijkertijd gebruikt, cf. nachtversie van een zelfde object is ook al een file meer) en ong 1500 lijnen code..

openBVE2, waar nu aan gewerkt wordt naast het reeds verbeteren van openBVE1, zal een compleet nieuwe rendering engine krijgen en beter gebruik maken van bepaalde openGL-features, waardoor er nog minder rekenkracht door de GPU nodig is en we meer van dit soort routes zullen kunnen maken en draaien op low-end pc's..

In openBVE2 is er ook een betere ondersteuning voor Linux voorzien (ook de Mac wordt niet vergeten, maar daar zal er meer debugging en experimenteren aan te pas komen) omdat er maar 1 kernprogramma is (voor alle besturingssystemen) en de systeemspecifieke features als plug-in worden uitgevoerd.
sncf-sncb schreef:Heb gisteren toch eens openBVE geïnstalleerd. Ik was diep onder de indruk van hoe "smooth" het beeld daar gaat, prachtig! :D Alleen kan iemand mij vertellen hoe ik een klok zichtbaar maak en mijn snelheid in KM/H (kon in BVE4 met F2)? :)
Control-C en Control-X een keertje geprobeerd ?
HLE 2302 schreef:
tomdg schreef: ja het ziet er wel zeer goed uit maar kan je al iets van den nmbs of routes in belgië downloaden?
er zijn geen belgische routes beschikbaar tot nog toe, wat ik zelf niet begrijp ...
alle routebouwers verkiezen MSTS ondanks je in BVE een veel beter eindresultaat hebt ...
Belgische routes zijn er niet, alhoewel er 2 in de maak zijn, allebei van Davy Gijbels (vroeger ook op dit forum actief). De eerste is Lijn 19 (Mol-Neerpelt met de MW41), maar die was toen (2003/2004) in een héél pril stadium (zéér weinig scenery). Omdat Davy, tegenwoordig TBG, daar met geen woord meer over rept denk ik dat we hier niet veel moeten van verwachten..

Ook van Davy was er een fictieve route naar Belgisch voorbeeld (met de HST-terminal van Brussel-Zuid als centraal station) die al redelijk gevorderd was, maar ook nu stil ligt.

Screens zijn er op zijn (niet-actieve en voormalige) homepage hier:
http://users.skynet.be/fa321706/productie_nl.htm

Zelf ben ik ook nog actief in de BVE/openBVE scene, maar niet zo actief als met Trainz/MSTS. Er ligt nog een project klaar dat ik ooit nog wel eens zal afronden, maar de textures moeten redelijk herwerkt worden en een deel gestandaardiseerd, dus het kan nog even aanslepen:
Afbeelding
melle

Re: BVE4 en openBVE

Bericht door melle »

Alweer een fantastische update in openBVE!

Sinds kort is het mogelijk om 3D cabs te maken met hoge resolutie!
Afbeelding Alles is tot in detail te volgen op deze blog: http://www.railsimroutes.co.uk/blog/ .
Verder zijn er nieuwe filmpjes op youtube die echt magnifiek zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=QxgfhGZH ... r_embedded

Zeker de moeite waard om eens te bekijken!
melle

Re: BVE4 en openBVE

Bericht door melle »

En ja hoor;

Ik heb het even gewaagd een stukje België na te bouwen met enkele zelfgemaakte objecten, en enkele al bestaande, zoals deze M4 (en ook M5), die ik weliswaar lichtjes heb aangepast om ze in een visuele trein te steken.
Afbeelding Afbeelding
Er is duidelijk nog wel wat werk aan de winkel, maar ik hoop de kwaliteit van de sporen en bovenleiding ook te kunnen waarborgen in andere objecten en betere treinen.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: BVE4 en openBVE

Bericht door Accelerat »

Ziet er heel nie slecht uit! :D
melle

Re: BVE4 en openBVE

Bericht door melle »

Intussen heb ik ook de M5 helemaal klaar gemaakt. Er zitten Belgische sounds in (voor de hle21 die erachter hangt), een nog-niet-werkende-cab, en vooral een werkende trek/duw combinatie. Alsook de realistische remmen en optrekkracht.

Bijvoorbeeld,

Als je vertrekt in de Bx, dan mag je niet te snel je manipulator op de hoogste stand zetten. Stand 1 is hier speciaal voor gemaakt, want je mag niet te hard schokken.
Een filmpje volgt :mrgreen:
Plaats reactie