TREINERGERNISSEN.

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steven »

De veiligheidstaak van een TBG is enkel bij stilstand voorzien, tijdens de rit is deze in handen van de TB zover ik weet. Al hangt het af van wat je allemaal onder de noemer veiligheid wil verstaan natuurlijk.
Tegenwoordig is er echter veel controle op de positie van de TBG's, dit is begonnen na het incident te Mons waarbij een trein ontspoorde. Er was met momenten zelfs een ware heksenjacht (er waren spotters van de spoorweg die foto's namen om te bewijzen dat de TBG in de stuurpost was), de TB is bij de nieuwe generatie van de TBG's zelfs als een boeman afgeschilderd (om het cru uit te drukken) met als gevolg dat er vele zijn die nog schrik hebben om bij ons te komen, zelfs de E286 (fiche met samenstelling van de trein) geven ze dan meestal door het raampje af.
Je hebt altijd uitersten en van het moment dat je het woordje TE kan gebruiken is het verkeerd.
Een TBG die meer bij de bestuurder zit dan tussen zijn reizigers is zeker niet goed, maar een TBG die schrik heeft van zijn TB is evenmin goed. Er moet gebruik gemaakt worden van gezond verstand. De nodige info doorgeven aan de TB, vragen stellen aan de TBG in functie van de dienst moet allemaal kunnen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door groentje »

Daar kan ik weinig aan toevoegen, Steven.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Asterix »

Er zijn toch momenten dat een TB best alleen kan zitten. Niet? Als hij van dubbel geel naar dubbel geel rijdt en voortdurend moet punten of meermaals rood verwacht. Wat zit die TBG daar dan eigenlijk te doen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steven »

Niets natuurlijk, officieel mogen ze enkel vooraan komen voor mededelingen die de dienst aanbelangen. Wij kunnen een TBG perfect de toegang tot een stuurpost weigeren trouwens, dit natuurlijk in functie van de veiligheid. Je hebt er als TB niets aan als je met een babbelziek persoon naast u zit. Maar er is natuurlijk niets verkeerd aan een gezonde begroeting van collega tot collega. Want in geval van echte problemen kan je elkaar nodig hebben en dan is het handig om te weten met wie je samenwerkt.
Peche

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Peche »

KB schreef:
Peche schreef:
jens123 schreef:Waar ik mij enorm kan aan ergeren is dat de TBG de hele treinrit bij de treinbestuurder zit te 'babbelen' en er bijgevolg geen controle is.
Als de trein propvol zit heb ik daar begrip voor, maar vanmorgen op trein 760 met een bezettingsgraad van ongeveer 15% kan dit toch niet vind ik persoonlijk.
Zeker als je weet dat die TBG zijn volledige dienst op Gent-Eeklo zit en bijgevolg meer stilstaat dan aan het bollen is.

Is er eigenlijk iemand die controleert of de treinbegeleiders effectief ook controle doen?
Ze kunnen dat zien aan hun ticketverkoop als ze dat willen controleren. Maar dat wil nog altijd niks zeggen. Prioriteit is veiligheid en geen controle.
Dus als hij geen controle doet dan kan je hem niets maken.
Of heb je liever misschien iemand die na iedere halte door de trein loopt?
En het is niet omdat de TBG geen controle doet dat deze bij de bestuurder zit hé.
En als ik jou was zou ik dat dan ook niet posten... Tenzij je natuurlijk iets hebt tegen onze collega's.
En die veiligheid verzekert de TBG natuurlijk het beste door een groot deel van de rit in de stuurpost te zitten...
Afgezonderde waakinrichting misschien?
En TBG kan ook kijken naar de seininrichting of de bestuurder wel de juiste handelingen doet en of hij niet vergeet te stoppen aan de haltes.
Kan soms gebeuren...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steven »

Inderdaad er zijn natuurlijk uitzonderingen die omschreven staan.
Toezicht houden op de aandacht van de bestuurder indien de automatische waakinrichting defect is (dodemanspedaal) is dus de voornaamste reden waarom de TBG in de stuurpost MOET zitten tijdens de rit.
Trammist

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Trammist »

Straks krijgen we nog een Italiaanse toestand waar Trenitalia bespaart door de TBG als "tweede rijder" in te zetten...
Peche

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Peche »

Trammist schreef:Straks krijgen we nog een Italiaanse toestand waar Trenitalia bespaart door de TBG als "tweede rijder" in te zetten...
Eigenlijk zou iedere TBG een korte opleiding moeten krijgen voor het rijden met de trein. Als er dan iets gebeurt met de TB dat deze de trein kan verder zetten tot het eerstvolgende station waar aflos van de TB ter plaatse kan komen. En waar de reizigers kunnen overstappen.
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door KB »

Steven schreef:De veiligheidstaak van een TBG is enkel bij stilstand voorzien, tijdens de rit is deze in handen van de TB zover ik weet. Al hangt het af van wat je allemaal onder de noemer veiligheid wil verstaan natuurlijk.
Tegenwoordig is er echter veel controle op de positie van de TBG's, dit is begonnen na het incident te Mons waarbij een trein ontspoorde. Er was met momenten zelfs een ware heksenjacht (er waren spotters van de spoorweg die foto's namen om te bewijzen dat de TBG in de stuurpost was), de TB is bij de nieuwe generatie van de TBG's zelfs als een boeman afgeschilderd (om het cru uit te drukken) met als gevolg dat er vele zijn die nog schrik hebben om bij ons te komen, zelfs de E286 (fiche met samenstelling van de trein) geven ze dan meestal door het raampje af.
Je hebt altijd uitersten en van het moment dat je het woordje TE kan gebruiken is het verkeerd.
Een TBG die meer bij de bestuurder zit dan tussen zijn reizigers is zeker niet goed, maar een TBG die schrik heeft van zijn TB is evenmin goed. Er moet gebruik gemaakt worden van gezond verstand. De nodige info doorgeven aan de TB, vragen stellen aan de TBG in functie van de dienst moet allemaal kunnen.
Veiligheid is voor mij meer dan het veilig sluiten van de deuren en veilig vertrekken. Toezicht in de trein is volgens mij toch ook nodig voor de veiligheid. Voor mij mag een TBG gerust af en toe eens een korte pauze nemen tijdens de rit en als de treinbestuurder er niks op tegen heeft, mag dat voor mijn part zelfs in de stuurcabine. Als hij daar echter in normale omstandigheden 99% van de tijd zit, dan doet hij zijn werk toch niet naar behoren.
L'union fait la force.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door TommyG »

Op de trein van Brussel naar Mechelen zie ik vaak in 1ste klasse een man met laptop die films kijkt op zijn pc, op zich niks mis mee was het niet dat hij het niet nodig vind een hoofdtelefoon te gebruiken. Iedereen kan meegenieten dus...

Er was een tijd dat ik die man dagelijks tegenkwam...Op een bepaalde dag kon ik me niet meer inhouden en sprak hem erover aan, dat het onbeschoft en alles behalve attent is naar de andere reizigers toe. Ik vroeg hem waarom hij geen hoofdtelefoon opzette, maar daar wou meneer niet op antwoorden. Hij zou het wel stiller zetten...
De dag erna zat meneer weer op de trein, lesje duidelijk niet geleerd....
Volgende keer dat ik hem tegenkom klap ik zijn scherm toe...

Geen enkele TBG die hierop een opmerking maakt trouwens...
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door profke »

ernaast gaan zitten, je headset van je gsm op zijn tafelke leggen, en luidop beginnen roepen in je gsm...
"halloo",,
..
"ja ik verstaa u nie zunne, der zit er hier enen film te spelen."
....
"nee, mijnen headset is nie kapot, maar als die andere zijn koptelefoon nie opzet dan hoef ik dat ook nie"

;-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steven »

KB schreef:Veiligheid is voor mij meer dan het veilig sluiten van de deuren en veilig vertrekken. Toezicht in de trein is volgens mij toch ook nodig voor de veiligheid. Voor mij mag een TBG gerust af en toe eens een korte pauze nemen tijdens de rit en als de treinbestuurder er niks op tegen heeft, mag dat voor mijn part zelfs in de stuurcabine. Als hij daar echter in normale omstandigheden 99% van de tijd zit, dan doet hij zijn werk toch niet naar behoren.
Ik heb nergens geschreven dat een tbg heel de tijd in de stuurpost mag zitten. Lees vooral het laatste stuk van mijn uitleg aub.
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door KB »

Steven schreef:
KB schreef:Veiligheid is voor mij meer dan het veilig sluiten van de deuren en veilig vertrekken. Toezicht in de trein is volgens mij toch ook nodig voor de veiligheid. Voor mij mag een TBG gerust af en toe eens een korte pauze nemen tijdens de rit en als de treinbestuurder er niks op tegen heeft, mag dat voor mijn part zelfs in de stuurcabine. Als hij daar echter in normale omstandigheden 99% van de tijd zit, dan doet hij zijn werk toch niet naar behoren.
Ik heb nergens geschreven dat een tbg heel de tijd in de stuurpost mag zitten. Lees vooral het laatste stuk van mijn uitleg aub.
Dat heb ik gelezen hoor en ik ben het ermee eens; ik reageerde vooral op het eerste stuk van je uitleg.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steven »

Dat had ik door men uitleg was echter wel als een geheel te beschouwen ;-) echter mensen moeten ook leren (niet simpel besef ik zelf maar al te goed) om voor elkaars veiligheid op te komen. We rekenen nog te veel op het feit dat een ander persoon het wel zal doen voor ons.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door AlexNL »

Ik heb mij laten vertellen dat in Nederland 'de bok' (stuurpost) zelfs verboden terrein is voor de conducteur (TBG)!
Plaats reactie