TREINERGERNISSEN.

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door TommyG »

- Mensen die wel zo beleefd zijn om niet met hun schoenen op de bank voor hen te zitten, maar wel ongegeneerd hun schoenen en zelfs hun kousen uitdoen en zo de voeten op de bank voor hen... Ik vind dit nog degoutanter dan met de schoenen aan...

- Omroepers die het nodig vinden info om te roepen als er net een dikke goederentrein passeert op het spoor waar die info voor bestemd is waardoor er niemand is op het hele perron die weet wat de omroeper gezegd heeft.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door loic1811 »

groentje schreef:Ben ik de enige die die reactie van je vader maar weinig kan appreciëren? Sorry, maar dat doe je niet. Er zijn meer dan genoeg mensen die het systeem niet kennen, te weinig van aardrijkskunde afweten om te weten in welke richting je moet, en gewoon verschrikkelijk onzeker zijn als ze met de trein moeten. Als ik in het buitenland reis, vraag ik het ook liever 2 of 3 keer of het wel de juiste trein is. Ook al hangen er schermen, het zou de eerste keer niet zijn dat die dingen in sommige stations niet op tijd aangepast waren...
als je zo een vragen dagelijks krijgt ben je dat na een tijd ook beu ..
voor het zelfde geld kon hij zeggen dat hij het maar aan de treinbegleider moest vragen maar na 3keer zelfs al ben je een buitenlander..
en het was aan zijn accent goed te horen dat het iemand van het antwerpse was .
ik help mensen heel graag in een station zelfs al moeten ze heel belgie door en ik weet de uren niet van buiten neem ik mijn gsm en zoek het zelfs op .
maar mensen dat zo zagen ja sorry maar dat ze hun plan dan trekken
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steven »

groentje schreef:Ben ik de enige die die reactie van je vader maar weinig kan appreciëren? Sorry, maar dat doe je niet. Er zijn meer dan genoeg mensen die het systeem niet kennen, te weinig van aardrijkskunde afweten om te weten in welke richting je moet, en gewoon verschrikkelijk onzeker zijn als ze met de trein moeten. Als ik in het buitenland reis, vraag ik het ook liever 2 of 3 keer of het wel de juiste trein is. Ook al hangen er schermen, het zou de eerste keer niet zijn dat die dingen in sommige stations niet op tijd aangepast waren...
Ik beantwoord altijd vragen in een station en zal altijd mensen helpen maar van die super onzekere mensen blijf je niet te woord staan. Als iemand u vier keer komt vragen of dit wel de trein naar X is dan heb je zoiets van, "was jij de eerste drie keer doof of zo?". Je zou haast gaan denken dat je de eerste keren hebt gelogen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Ik beantwoord altijd vragen in een station en zal altijd mensen helpen maar van die super onzekere mensen blijf je niet te woord staan. Als iemand u vier keer komt vragen of dit wel de trein naar X is dan heb je zoiets van, "was jij de eerste drie keer doof of zo?". Je zou haast gaan denken dat je de eerste keren hebt gelogen.
Of nog erger: ze vragen het u, je geeft een volledig antwoord en dan gaan ze het nog eens aan iemand anders gaan vragen. Als mijn antwoord toch geen verschil maakt, moet men mij ook niet lastig vallen met de vraag.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Bordensteker »

Haha, ze hadden mijn door een echte mensenhand bediende bestemmingsbordjes ook nooit af moeten schaffen!
Maar nu even serieus.

In dit forum, deze ontmoetingsplek van mensen met belangstelling voor het spoor, kan vrijwel iedereen lezen en schrijven met het fenomeen “openbaar vervoer”. Wij weten ons (én een ander) altijd uitstekend raad!
Wij zijn niet de gemiddelde reiziger.

Er zijn echter ook mensen die zeer angstvallig zijn wat reizen en zelfs buitenshuis gaan betreft. Die zijn dus ook niet de gemiddelde reiziger, die noemen we gerust gestoord! In de ogen van de gewone mensen ... en zelfs in de ogen van die mensen zelf.
Dat is een geestesziekte, een afwijking, een vorm van angststoornis.

Een afwijking zoals er zoveel zijn.
Je hebt toch ook mensen met vliegangst? En dat zijn niet allemaal watjes hoor!

Zulke mensen zullen vaak de eerste zijn om toe te geven dat hun angst niet reëel is.
Maar daarmee is de angst nog niet weg!
Die beïnvloedt hun hele leven. Elke dag.

Zulke mensen kunnen het vreemde gedrag vertonen dat hier beschreven wordt.
Galactic

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Galactic »

Frank schreef:
Stijn91 schreef:TBG's die passeren zonder te controleren.
TBG's die bij de TB staan, in een halte eventjes passeren om de deuren te sluiten, terug bij TB gaan staan, volgende halte hetzelfde.
De taak van de TBG laat zich volgens de jobsite als volgt samenvatten:
Jobsite NMBS schreef:Voor de klanten ben jij de ambassadeur van de NMBS. Wanneer de trein stilstaat in het station, moet je de klanten onthalen. Je neemt de nodige maatregelen om hun veiligheid te waarborgen. Onderweg verstrek je zoveel mogelijk informatie. Bovendien verkoop en controleer je vervoerbewijzen, en stel je onregelmatigheden vast. Daarnaast wachten je nog administratieve taken.
De TBG die de hele rit bij de TB staat te kletsen, doet niet zijn volledige job. Wat ik me daarbij afvraag: dat is toch vast te stellen door de werkgever? Wanneer die TBG daar een gewoonte van maakt, dan zal hij geen ontvangsten en vastgestelde onregelmatigheden hebben. Dat valt toch meteen op in de cijfers? Je zou toch verwachten dat dit een belletje doet rinkelen? Zeker wanneer Mobib wordt ingevoerd, is iedere controle van de abonnementen perfect te registreren. Ik mag hopen dat dit mee wordt genomen in de beoordeling van het personeel.
Het is voor de tgb verboden om bij de tb te staan of te zitten. Enkel om dienstredenen mag hij/zij zich bij de tb bevinden.
Onze eerste en belangrijkste taak is de veiligheid van de rit. Regelmaat komt op 2, info & onthaal reizigers op 3 en op de laatste plaats komt slechts de controle. Er wordt inderdaad gekeken naar hetgene verkocht en/of geregeld (C170) wordt op de trein. Tbg's die zeer weinig of niks van cijfers kunnen voorleggen, worden bij de grote chef geroepen en mogen het gaan uitleggen.
Wij moeten soms (lees : meestal) helemaal alleen lange samenstellingen doen. Soms tot 12 rijtuigen. Dan is het onmogelijk controle te doen. Dan doen we in de meeste rijtuigen enkel een zichtbaarheidsronde. Dit betekent dat we gewoon door de trein wandelen, zodat de reizigers de mogelijkheid hebben om vragen te stellen.
Natuurlijk is de ene tbg de andere niet. Maar het overgrote deel neemt zijn/haar job zeer ernstig. Spijtig dat het respect meestal ontbreekt. 90% van de reizigers zien ons nog altijd als "de ambetanterik die enkel en alleen ons kaartje controleert". Maar als wij nonchalant zijn en de veiligheid in het gedrang brengen (bv. door met een open deur te vertrekken), dan zijn wij ons attest kwijt. Idem voor de tb : als hij een zware fout tegen de veiligheid maakt, is hij ook zijn rijbewijs kwijt.

Graag toch een minimum van respect voor de tb en de tbg die er dagelijks voor zorgen dat de treinen veilig rijden.
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Frank »

Galactic schreef:Er wordt inderdaad gekeken naar hetgene verkocht en/of geregeld (C170) wordt op de trein. Tbg's die zeer weinig of niks van cijfers kunnen voorleggen, worden bij de grote chef geroepen en mogen het gaan uitleggen.
Ah, dat is een goeie zaak.
Galactic schreef:Wij moeten soms (lees : meestal) helemaal alleen lange samenstellingen doen. Soms tot 12 rijtuigen. Dan is het onmogelijk controle te doen. Dan doen we in de meeste rijtuigen enkel een zichtbaarheidsronde. Dit betekent dat we gewoon door de trein wandelen, zodat de reizigers de mogelijkheid hebben om vragen te stellen.
Dat vind ik een goeie tactiek en perfect in overeenstemming met de prioriteiten die je aanhaalde.
Galactic schreef:Graag toch een minimum van respect voor de tb en de tbg die er dagelijks voor zorgen dat de treinen veilig rijden.
Uiteraard, dat spreekt voor zich. Mijn bericht had ook niet de intentie het tegendeel te tonen. De insteek was polsen of de TBG die ondermaats presteren (en dus negatief afstralen op alle andere collega's die het wel heel goed doen) worden opgevist en gecorrigeerd. Dat blijkt gelukkig dus zo te zijn.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Accelerat »

Iets waar ik mij -met name in Nederland- aan erger is mensen die via de 1e klasse naarbinnen snierken om via de tussendeuren weer naar de 2e klasse te lopen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door overweg13 »

Accelerat schreef:Iets waar ik mij -met name in Nederland- aan erger is mensen die via de 1e klasse naarbinnen snierken om via de tussendeuren weer naar de 2e klasse te lopen.
Als je denkt dat dit een privilege is voor Nederlanders, kom dan maar eens een kijkje nemen in België: soms lijkt eerste klasse op een noodzakelijk doorgangsgebied. Dat wordt dan ook nog gepromoot in de treinen die ergens op hun traject gesplitst worden. Ik heb heimwee naar de tijd dat eerste klasse afgesloten was van tweede klasse...
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Asterix »

Die rijtuigen helemaal achteraan of helemaal vooraan hangen en het is opgelost.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:Die rijtuigen helemaal achteraan of helemaal vooraan hangen en het is opgelost.
Bijna opgelost, want zelfs dan komen ze nog eens kijken of er toevallig toch geen plaats meer is, ik veronderstel dan bij de TB of zelfs aan de buitenzijde van de voorruit.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:
Accelerat schreef:Iets waar ik mij -met name in Nederland- aan erger is mensen die via de 1e klasse naarbinnen snierken om via de tussendeuren weer naar de 2e klasse te lopen.
Als je denkt dat dit een privilege is voor Nederlanders, kom dan maar eens een kijkje nemen in België: soms lijkt eerste klasse op een noodzakelijk doorgangsgebied. Dat wordt dan ook nog gepromoot in de treinen die ergens op hun traject gesplitst worden. Ik heb heimwee naar de tijd dat eerste klasse afgesloten was van tweede klasse...
Ik vermoed dat Accelerat bedoelt: het instappen bij de deur van de eerste klas direct naast de tweede klas. Tsja - ik doe dat ook wel eens, voornamelijk bij I11 en MS96 die druk zijn. Het is een simpele manier om iets eerder bij de vrije plaatsen in de tweede klas te zijn. En het is echt niet beperkt tot Nederland.

Groetjes,
Rian
LML
Berichten: 1393
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door LML »

Algemene opmerking:
Toch opvallend dat er 17 pagina's zijn met 'treinergernissen' en geen enkele met '(leuke) treinbelevenissen'. Een forum van treinliefhebbers, treingebruikers, mensen die er dagelijks hun brood mee verdienen... en toch enkel maar 'treinergernissen' te vinden? Raar... :roll:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door overweg13 »

LML schreef:Algemene opmerking:
Toch opvallend dat er 17 pagina's zijn met 'treinergernissen' en geen enkele met '(leuke) treinbelevenissen'. Een forum van treinliefhebbers, treingebruikers, mensen die er dagelijks hun brood mee verdienen... en toch enkel maar 'treinergernissen' te vinden? Raar... :roll:
Je redenering lijkt op het eerste gezicht te kloppen, maar eigenlijk is ze niet helemaal correct. Ik wil je deze quote van Antoine Martens niet onthouden, toen we destijds met de ttb rechtstreeks met hem vergaderden: je moet die mensen niet als pottenkijkers beschouwen, maar eigenlijk zouden we blij moeten zijn dat er mensen zijn die ons bedrijf belangrijk genoeg vinden om er hun vrije tijd aan te besteden. Ook mijn eigen blog vertelt goed en kwaad door elkaar, en ik moet toegeven dat ik liever iets positiefs schrijf dan iets negatiefs. En dat de meesten onder ons hier vele duizenden kilometers per jaar treinen, zegt toch ook veel? Dit is toch geen masochistenclubje dat zo veel van de trein gebruik maakt, omdat we dat zo lekker negatief vinden?
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Asterix »

Om één en ander niet door mekaar te halen: Men kan treinliefhebber zijn en genieten van de reis, het materiaal en de wereld eromheen en toch niet hoog oplopen met de dienstverlening van bepaalde staatsmaatschappijen. Dat is een verschil.
Plaats reactie