TREINERGERNISSEN.

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door overweg13 »

Wat mij vaak ergert op trein en bus zijn de commentaren van complete stukken onbenul op personeel van alle echelons van de vervoersmaatschappijen. Vaak zijn deze dames en heren niet gehinderd door enig inzicht in hoe zo een trein- en busbedrijf functioneert, maar toch hebben ze er voortdurend commentaar op. Een mooi voorbeeld, zij het niet treingebonden: een bus komt aan als lijn x en net voor ze willen instappen , wordt de film op "geen dienst" gedraaid en rijdt de bus weg. Er zijn echt malloten die denken dat de chauffeur dit doet om hen te pesten. Bij de trein is er het onbegrip van reizigers die te laat aankomen en niet meer mogen instappen, een ander, tamelijk actueel voorbeeld.
En daar kan ik me dus erg aan ergeren.
Met vriendelijke groet

overweg13
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door TommyG »

Heb me vandaag nog maar eens laten vangen door de klok in de hal met de loketten in Mechelen.
Die loopt nu al zeker een paar maand 3 minuten voor.
Waardoor ik dus als een gek begin te spurten naar het perron, om dan tot de vaststelling te komen dat ik nog een paar minuten over heb.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Retard »

Goed voor de conditie :D
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door TommyG »

hehe, da's waar... En zo mis je natuurlijk de trein zeker niet... ;-)
treinfanaat

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door treinfanaat »

Waar ik mij vaak in erger zijn de volgende
- structurele vertragingen die ze toch elke keer op een andere oorzaak steken
- het blijven vertragen van noodzakelijke infrastructuur maatregelen
- en als het op de trein zelf aankomt het feit dat ik iedere keer een 1 ste klas campus kaart moet kopen om maar een zitplaats te hebben, en als ik ongeluk heb een paar ambetante tieners met jupiler blikjes en boxen op de trein. Waar dat de meeste medereizigers weglopen uit dat wagon ben ik jammergenoeg wel de eerste om daarop te spreken, waarop ze gelukkig meestal wat minderen :p
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Shrek »

treinfanaat schreef:Waar ik mij vaak in erger zijn de volgende
- structurele vertragingen die ze toch elke keer op een andere oorzaak steken
- het blijven vertragen van noodzakelijke infrastructuur maatregelen
- en als het op de trein zelf aankomt het feit dat ik iedere keer een 1 ste klas campus kaart moet kopen om maar een zitplaats te hebben, en als ik ongeluk heb een paar ambetante tieners met jupiler blikjes en boxen op de trein. Waar dat de meeste medereizigers weglopen uit dat wagon ben ik jammergenoeg wel de eerste om daarop te spreken, waarop ze gelukkig meestal wat minderen :p
Structurele vertragingnen bestaan niet. Op papier klopt de dienstregeling en dikwijls wordt ook aangetoond dat ze ook gevolgd kan worden (kijk maar naar de vakantiemaanden).
De grote zwakte van het net is dat er bij één incident meteen een hele cascade aan vertragingen ontstaat. Maar er moet wel altijd eerst een incident gebeuren.
treinfanaat

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door treinfanaat »

Shrek schreef: Structurele vertragingnen bestaan niet. Op papier klopt de dienstregeling en dikwijls wordt ook aangetoond dat ze ook gevolgd kan worden (kijk maar naar de vakantiemaanden).
De grote zwakte van het net is dat er bij één incident meteen een hele cascade aan vertragingen ontstaat. Maar er moet wel altijd eerst een incident gebeuren.
Ik ben het zeker met je eens dat een bepaald incident altijd leidt naar een gevolg aan vertraging. Het structurele dat ik daarin merk, is dat het altijd gebeurd. De keer dat mijn trein op tijd aankomt in mijn station van bestemming zijn op 1 hand te tellen. Daarom dat ook mijn 1 ste en 2de standpunt op elkaar aansluiten. Door het blijvend uitstellen van infrastructurele verbeteringen blijven veel mensen structurele vertragingen oplopen. Oftewel pas je de dienstregeling aan ofwel de infrastructuur...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steven »

geen van beide is een optie. Het is te zeggen als je treinen wil zien in functie van de infra zal dat een veel lager aantal treinen als gevolg hebben. Meer investeren in de infra gaat ook niet met een regering die haar begroting niet aanpast op een degelijke manier. Waarom zijn er andere die dure PPS werken gekomen (liefkenshoektunnel, diabolo, ....)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
treinfanaat schreef:Waar ik mij vaak in erger zijn de volgende
- structurele vertragingen die ze toch elke keer op een andere oorzaak steken
- het blijven vertragen van noodzakelijke infrastructuur maatregelen
- en als het op de trein zelf aankomt het feit dat ik iedere keer een 1 ste klas campus kaart moet kopen om maar een zitplaats te hebben, en als ik ongeluk heb een paar ambetante tieners met jupiler blikjes en boxen op de trein. Waar dat de meeste medereizigers weglopen uit dat wagon ben ik jammergenoeg wel de eerste om daarop te spreken, waarop ze gelukkig meestal wat minderen :p
Structurele vertragingnen bestaan niet. Op papier klopt de dienstregeling en dikwijls wordt ook aangetoond dat ze ook gevolgd kan worden (kijk maar naar de vakantiemaanden).
De grote zwakte van het net is dat er bij één incident meteen een hele cascade aan vertragingen ontstaat. Maar er moet wel altijd eerst een incident gebeuren.
Hmmm... ik ken toch een aantal situaties waarbij een vertraging gerust structureel mag worden genoemd omdat de dienstregeling gewoonweg slecht in elkaar zit. Wat overigens ook goede redenen kan hebben (en we weten allemaal dat het in de huidige dienstregeling moeilijk is om veel te schuiven), maar intussen is het toch maar zo.

Een heel goed voorbeeld (wellicht tussen vele anderen) is het volgende. Leg eens de treinen 3115, 1566 en 8068 naast elkaar.

De 3115 vertrekt in Edingen om 17.07 u en rijdt naar Brussel en Antwerpen. Komt in Brussel-Zuid aan om 17.30 u.
De 1566 vertrekt in Edingen om 17.12 u en rijdt naar Brussel en Dendermonde. Komt in Brussel-Zuid aan om 17.32 u.

Het gaat al van het begin mis: er zitten bij vertrek slechts 5 minuten tussen, en bij aankomst in Brussel-Zuid zelfs slechts 2. De L zit de IR dus meer dan letterlijk op de hielen, op precies dezelfde sporen en met precies dezelfde halte in Halle. Deze situatie doet zich op zich al elk uur voor.

Het resultaat is dus dat de 1566 zéér frequent 2 à 3 minuten vertraging heeft, die er met de drukte in de NZV vaak nog meer worden.

Niet zo erg zou je denken? Welnee, want enkele minuten na de doorkomst van die 1566 vertrekt P 8068 al, en volgt exact dezelfde sporen tot Jette. 1566 verlaat Brussel-Zuid in theorie om 17.34 u, terwijl de 8068 om 17.38 u volgt.

Wat het dan nog erger maakt: de 1566 stopt tussen Brussel-Noord nog in Bockstael, de 8068 (vreemd genoeg) niét. De 8068 loopt dus op zijn beurt ook meerdere minuten vertraging op, slenterend achter de 1566. Heel vaak wordt Bockstael trouwens stapvoets voorbij gereden en zou hij er dus evengoed kunnen stoppen.

En in feite houdt het daar niet eens op. Want vanaf Jette wordt diezelfde 1566 op de hielen gezeten door de 5417. Zit in normale tijden slechts 6 minuten erachter én heeft een stuk minder haltes, waardoor het theoretische tijdsverschil bij aankomst in Dendermonde tot 3 minuten vermindert (en wellicht nog minder als hij zou kunnen doorrijden). Maar in de praktijk loopt de 5417 dus ook vertraging op, treuzelend achter de 1566 die ook nog eens meer haltes heeft. En om het af te ronden komt ook de 5318 vaak in het vaarwater van de beide voorgaande slenteraars (Jette 18.03, Dendermonde 18.30 u).

Dan vermeld ik trouwens niet eens de 2189, die er vaak ook nog eens tussenzit (Bockstael 17.56, Jette 17.59 u).

En weet je wat dan nog het toppunt is? Deze hele shitload aan treinen komt in Jette op enkele minuten aan na een gat van meer dan een halfuur zonder trein tussen de NZV en Jette (en een nog groter gat bekeken vanaf Brussel-West of Brussel-Schuman)!

Dus kom niet af dat er geen structurele vertragingen bestaan. Het aantal dagen dat dit geheel van treinen allemaal mooi op schema rijdt, is volgens mij op één hand te tellen, zelfs in de zomer.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steven »

euh ik wil niets zeggen maar 3115 gaat naat antwerpen en komt niet in Jette, moet je in uw tekst bijgevolg die trein niet vervangen door uwe 1566??
treinfanaat

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door treinfanaat »

Steven schreef:euh ik wil niets zeggen maar 3115 gaat naat antwerpen en komt niet in Jette, moet je in uw tekst bijgevolg die trein niet vervangen door uwe 1566??
ik wil maar zeggen , aansluitend op mijn qoute. Men trein als die op tijd rijdt kom aan om 19u40 in Aalter (Piekuurtrein 8008 naar Oostende). Wat nu altijd gebeurd is dat ofwel wij aan de kant worden gezet in Landegem, of in Aalter omdat de trein naar Oostende uit Antwerpen vertraging heeft opgelopen. Daar P treinen ondergeschikt zijn aan IC wordt mijn trein ALTIJD een 15 tal minuten vertraging aangesmeerd zonder reden. En als de trein uit Antwerpen ons heeft ingehaald komt daar opeens de IC trein uit Eupen aan en natuurlijk moeten wij weer wachten. Dit gebeurd keer op keer en sorry dan kan je niet spreken dat er geen structurele vertragingen zijn daar dit elke week gebeurd
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steven »

Niet evident, 8008 doet alle stopplaatsen aan tussen gent en Brugge, je kan onmogelijk verwachten dat alle ic treinen er blijven achter rijden. Hiervoor zal het dus beter zijn dat de vier sporen tussen Gent en Brugge klaar zijn.
treinfanaat

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door treinfanaat »

Steven schreef:Niet evident, 8008 doet alle stopplaatsen aan tussen gent en Brugge, je kan onmogelijk verwachten dat alle ic treinen er blijven achter rijden. Hiervoor zal het dus beter zijn dat de vier sporen tussen Gent en Brugge klaar zijn.
Inderdaad, maar ondertussen blijven ze deze werken maar uitstellen zodat deze pas tegen 10 jaar klaar zullen zijn terwijl ze nu al nodig zijn. en toegegeven dat Ic treinen voorrang krijgen. toch blijft het constant de trein uit antwerpen structureel vertraging heeft zodat mijn trein structureel vertraging oploopt
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steven »

Die werken zijn bezig aan het ritme van het budget, tussen gent en landegem zie ik al voldoende verandering alsook tussen Beerneem en oostkamp is men al bezig.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door groentje »

Ze zijn anders wel uitgesteld, hoor, Steven. Alleen de voorbereidende werken gaan door, zoals afbreken van onteigende huizen etc...
Plaats reactie