TREINERGERNISSEN.

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Stijn91 »

5:06 : L2075 vertrekt vanuit Aalst via Jette richting Brussel. Liedekekerke (aankomst 5:20) zal uiteindelijk de eindhalte worden van deze trein.

6:25 : L2276 (Zottegem) en L5226 (Geraardsbergen) zullen vandaag niet rijden doordat L2075 is afgeschaft.

7:31 : Omroepster roept af in Ninove dat L5207 vandaag afgeschaft is, normaal vertrekt L5207 om 7:27 in Ninove.

7:41 : L2257 vertrekt vanuit Denderleeuw in plaats van Zottegem/Geraardsbergen.

Ik ben misschien aan het klagen maar men weet meer dan een uur op voorhand dat deze treinen niet zullen rijden, hoe is het dan mogelijk dat men dit dan toch niet kan omroepen vooraleer de trein aankomt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steven »

Omdat men eerst nog een poging waagde om alsnog ergens reserve te vinden en iets in de plaats te laten rijden. Komt het in u op dat mensen achter de schermen misschien toch nog proberen om iets te doen aan het probleem ook al merk jij er zelf niets van. Ja dan kan men soms pas op het laatste moment toegeven dat het toch mislukte om iets te laten rijden en dan is het afschaffen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Stijn91 »

Men schaft 2,5 ritten af, ik zeg niet dat men niks meer probeerde maar de communicatie kwam gewoon laat en mocht vroeger. Het is en blijft een punt waar nog veel verbetering in is.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door gysev »

Stijn91 schreef:Men schaft 2,5 ritten af, ik zeg niet dat men niks meer probeerde maar de communicatie kwam gewoon laat en mocht vroeger. Het is en blijft een punt waar nog veel verbetering in is.
Als je trein om 7u27 vertrekt heeft het geen enkele zin om die afschaffing al om 7u20 af te roepen want de meeste reizigers komen op het laatste moment aan. Bovendien moet je er ook rekening mee houden dat de meeste omroepers meerdere stations en stopplaatsen moeten bedienen. Hoe het in Ninove zit weet ik niet, maar in Brussel-Zuid is er bv 1 (één) enkele speaker voor Vorst-Zuid, Ruisbroek, Lot, Buizingen, Halle, Lembeek, Huizingen, Beersel, Moensberg, St Job, Diesdelle, Vorst-Oost, Ukkel Stalle, Ukkel Kalevoet, Linkebeek, Holleken, St Genesius Rode en De Hoek! In een aantal van die stations moet dan nog tweetalig worden aangekondigd en nee, er zijn daar nog geen geautomatiseerde aankondigingen. Dus aub niet zagen over een aankondiging die 3' na de voorziene aankomst van de trein gebeurt.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door dentheo »

Kalm kalm, ik heb ook al meegemaakt dat men een trein aankondigde met 45 minuten vertraging, TWEE minuten voor hij het station moest binnenrijden.
De trein bleek 50 kilometer verder NIET vertrokken...
Dat had men dus rustig elke 10 minuten kunnen doen en de tijd aanpassen, maar nee, van op tijd naar +45 minuten...

Uitleg was dat men de tijd slechts aangeeft als de trein echt vertrokken is, het had dus ook van 0 naar +240 kunnen springen :lol: :lol:
Als dat inderdaad de procedure is (wie ?) , dan vind ik dat best dom.
Theo
Groeten vanop de Heide
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door gysev »

dentheo schreef:Kalm kalm, ik heb ook al meegemaakt dat men een trein aankondigde met 45 minuten vertraging, TWEE minuten voor hij het station moest binnenrijden.
De trein bleek 50 kilometer verder NIET vertrokken...
Dat had men dus rustig elke 10 minuten kunnen doen en de tijd aanpassen, maar nee, van op tijd naar +45 minuten...

Uitleg was dat men de tijd slechts aangeeft als de trein echt vertrokken is, het had dus ook van 0 naar +240 kunnen springen :lol: :lol:
Als dat inderdaad de procedure is (wie ?) , dan vind ik dat best dom.
Dat ligt eerder aan onze informatica: een trein die niet vertrekt wordt niet gedetecteerd en wordt dus ook niet als "vertraagd" aangeduid. En als 1 persoon zoveel stopplaatsen in de gaten moet houden gebeurt het bij grote problemen wel eens dat er een ontbrekende trein niet onmiddellijk wordt opgemerkt. Dat is geen "domme" procedure, dat is enkel een schandalig gebrek aan personeel op de werkvloer - dit in tegenstelling tot het directieniveau waar nieuwe managementpostjes kweken als konijnen :(
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door kika »

Een informaticasysteem is zo aan te passen dat als die trein niet vertrekt binnen de voorziene vertrektijd +5 (ofzo), dat er automatisch aan iemand zijn mouw wordt getrokken. Als een personeelslid moet opmerken dat er geen trein is vertrokken (wie: omroeper, TB/G van de trein in kwestie, …?) dan kan je inderdaad lang wachten. Om extra mensen aan te werven die in de gaten moeten houden of alle treinen op tijd vertrekken, lijkt me het paard achter de wagen binden: die hebben ook weer directie en leidinggevenden nodig :wink:
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door dentheo »

Inderdaad, het systeem zoals het nu is, werkt. ok.

Nu is het tijd om een projectje uit te werken om het nog wat beter te maken.
Mijn lijstje:

1) Wat doe je met een trein die NIET vertrekt...vragen...vertraging laten oplopen indien geen antwoord binnen 5 minuten ,
2) Wat doe je met een trein die gaat keren en met meer vertraging dan keertijd binnenkomt ?? Zwijgen, vragen of toch de vertragings-teller al maar starten ?

Liefst te beantwoorden uit het standpunt van de wachtende reiziger.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:2) Wat doe je met een trein die gaat keren en met meer vertraging dan keertijd binnenkomt ?? Zwijgen, vragen of toch de vertragings-teller al maar starten ?
Ik zou geen teller starten. Als er ander materieel beschikbaar is kan het zijn dat de trein toch nog tijdig vertrekt.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door groentje »

Men slaagt er slechts zelden in om én vervangmaterieel én vervangpersoneel op tijd te vinden. Het lijkt me dus beter die vertraging automatisch in het systeem te steken, en indien nodig terug handmatig af te schaffen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door dentheo »

Dat vind ik ook.
De kans op vervanging is op sommige stations klein, laat daar de teller al maar lopen.
Het moet van mij niet overal, maar ik denk dat het in 90% van de gevallen kan.
Theo
Groeten vanop de Heide
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door TommyG »

woensdagochtend, station Muizen Centraal ;-)

Ik sta op mijn trein te wachten, NMBS personeel is bezig de vuilbakken leeg te maken en de schuilhutjes uit te borstelen.
Eén van die kerels is bezig op spoor 1 het schuilhutje te borstelen, ik zie hem aanstalten maken om de sporen over te steken, maar hij krijgt mij in de mot, ik was hem aan het bekijken en was met mijn smartphone aan het spelen, hij dacht duidelijk dat ik van plan was een filmpje te maken, was niet zo, ik zat gewoon op facebook. Hij bedenkt zich en gaat nog wat verder borstelen in de schuilhut op spoor 1 terwijl hij mij in't oog houd.
Na een paar minuten steek ik mijn gsm weg en houd de kerel onopvallend in het oog. Jawel, nog geen 2 seconden later steekt hij de sporen over. En nog geen twintig seconden later komt de trein aan op spoor 2.

Hoeveel moeite is het om even de onderdoorgang te gebruiken? Pure luiheid!
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Stijn91 »

Aansluiting kwijt spelen omdat er een goederentrein voor die trein zit mijn trein dan als een slak gaat rijden, aansluiting vertrekt uit station als mijn trein binnenkomt, misschien ergens goed dat er vanaf december langere aansluitingstijd is.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door loic1811 »

Als een slak rijden .... :roll:

Misschien mocht die goederentrein niet rapper dan X aantal km/h rijden ? Of was er een technisch defect aan de loc ? Misschien zat die trein zelf op ontblokking ... Er zal wel een goede reden zijn om als een "slak" te rijden ...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Bibke »

Zoals dikwijls gebeurt, een L-trein voor een goederentrein steken zodat die aan 30 km/u van Dubbel Geel naar Dubbel Geel kan rijden. Dat is dus ook voor de TB van de goederentrein zeer frustrerend .
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie