TREINERGERNISSEN.

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Stijn91 »

Trein moet vertrekken om u27 en aankomen om u34 (theorie), maar deze kan aankomen om u32 als alles mee zit. Deze vertrok gisteren om u31.

Trein kwam aan om u40, dus ja er werd als een slak gereden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Shrek »

Ik erger mij aan mensen uit Ninove die zich aan alles ergeren.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door overweg13 »

Stijn91 schreef:Trein moet vertrekken om u27 en aankomen om u34 (theorie), maar deze kan aankomen om u32 als alles mee zit. Deze vertrok gisteren om u31.

Trein kwam aan om u40, dus ja er werd als een slak gereden.
Je moet eens een slak vastpakken - als je durft - en ze een minder terugzetten. Ze zal dan meestal proberen om terug te geraken waar ze is vastgepakt. Je zou versteld staan van de snelheid van zo een beest...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steve »

Tot op zekere hoogte kan ik de ergernis wel begrijpen - vooral als je 'm op zichzelf bekijkt en niet binnen de context van een personage dat niet anders doet, maar dat is een ander debat.

Dat er met enige vertraging wordt aangekomen, is perfect mogelijk en kan allerlei oorzaken hebben. Maar als er dan vervolgens ook zeer traag verder wordt gereden, ondanks de reeds opgelopen vertraging en vooral een volledig vrije baan zonder bijzondere beperkingen qua seinbeeld of snelheid, dat is vaak moeilijk te begrijpen. Zeker als het dan ook nog eens met materieel is dat goed kan accelereren, zoals de Desiro.

In zo'n geval (en dus behoudens technische problemen of beperkingen) vind ik het van behoorlijk wat "je-m'en-fout-isme" getuigen. De reizigers in je trein komen later aan, missen mogelijk hun aansluiting (en zullen er in ieder geval behoorlijk voor stressen en lopen), en in een flessenhals als de Brusselse NZV kan het er ook nog eens toe leiden dat je je voorziene rijpad kwijt bent en dus nog meer vertraging oploopt en andere treinen op hun beurt gaat ophouden.

Enfin, er bestaat duidelijk niet enkel hier ergernis over, want CEO Cornu himself heeft enige tijd geleden nog aangedrongen op het belang van tijdig vertrekken...
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Treinenman »

Naar mijn mening kunnen bepaalde zaken betreft het openbaar vervoer (trein, tram, bus) beter.
Vaak zijn treinen, trams, bussen (over)vol of (te) weinig zitplaatsen, vaak hebben de voertuigen technische problemen (bijvoorbeeld deuren die open blijven staan tijdens de rit), verouderde treinen, trams en bussen.

Er zijn echter zaken waar men zelf niets of heel weinig aan kunnen doen (zoals personen die voor treinen springen of die trams geen voorrang willen geven).
De trein is altijd een beetje reizen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Stijn91 »

Ik ben te laat op mijn werk en ik mag uitleggen waarom, ja er reed een goederentrein voor mijn trein en mijn aansluiting reed weg, leuk is anders.

Shrek, domme reactie, ga dan in debat of reageer op een normale manier, mijn aansluiting kan wachten en maakt vertraging vrij makkelijk goed en heeft een keertijd van 30 min.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steven »

Stijn je lokt dergelijke reacties deels uit. Komt omdat alle reacties van u op het forum altijd wel ergens een negatieve ondertoon hebben. Ook daar beginnen mensen zich dan aan te ergeren.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door gysev »

Stijn91 schreef:mijn aansluiting kan wachten en maakt vertraging vrij makkelijk goed en heeft een keertijd van 30 min.
Typisch voorbeeld van de "mijn trein is belangrijk en de rest kan stikken"-mentaliteit. Als "jouw" trein bv 5' wacht op aansluiting, is die ook 5' te laat aan de vertakking Lombeek en veroorzaakt die gevolgvertragingen aan treinen uit Gent. Dus: wachten op een aantal reizigers uit Ninove betekent vertraging aan duizenden andere reizigers in de spits. En die gaan zich dan in dit draadje ergeren aan hun gemiste aansluitingen in Brussel... En laten we eerlijk zijn, er zijn toch meer dan genoeg treinen vanuit Denderleeuw naar Brussel. Soms vertrekken ze zelfs achter elkaar op ontblokking.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door groentje »

Ik begrijp je ergernissen, maar het lijkt wel je enige bekommernis, Stijn. Als je niet geïnteresseerd bent in het spoorweggebeuren behalve wat je als pendelaar ontmoet, dan vrees ik dat dit niet het meest voor de hand liggende forum is om je ongenoegen te uiten.
Desalniettemin, ook al is het egoïstisch, als er geen vertraging was geweest in de eerste plaats, had er ook geen aansluiting moeten blijven wachten. Een beetje meer respect voor de reiziger, Schrek, nog steeds de belangrijkste klant voor de spoorwegen. Is hier een foute regeling gebeurt? Een onaangepast rijpad? Een technische storing? Ik heb nog niet na kunnen kijken wat de oorzaak was van de vertraging, zonder treinnummers en een datum is dat nogal moeilijk, misschien was die goederentrein dus eerder toeval.
Perfectie bestaat niet, en zullen we ook nooit bereiken, maar het is wel de bedoeling dat we uit onze fouten leren. Kritiek negeren omdat we iemand vervelend vinden, is geen oplossing.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door kika »

groentje schreef:Ik begrijp je ergernissen, maar het lijkt wel je enige bekommernis, Stijn. Als je niet geïnteresseerd bent in het spoorweggebeuren behalve wat je als pendelaar ontmoet, dan vrees ik dat dit niet het meest voor de hand liggende forum is om je ongenoegen te uiten.
Het is toevallig net wel het draadje dat speciaal is opgezet voor de treinergernissen. Verder is het vanuit het perspectief van velen met slechtere verbindingen, die alleen maar jaloers kunnen zijn op de zijne, niet gek om te zeggen 'zeur niet zo.' Mensen zullen mensen blijven, in verschillende versies.
Een beetje meer respect voor de reiziger, […]nog steeds de belangrijkste klant voor de spoorwegen.
Is dat zo? We mogen dan wel voorrang hebben, duurdere rijpaden, snellere treinen en we verladen onszelf wel richting eindbestemming, maar soms vraag ik me het af wanneer bepaalde keuzes gemaakt worden. Ik weet niet welke overwegingen overal meespelen, maar het is wel duidelijk dat niet alle reizigers gelijk zijn. En soms heb ik wel eens moeite je te geloven als je naar het niet zo verre verleden van pakweg ABX Logistics kijkt. Gelukkig zijn in het verleden begane zottigheden geen garantie op meer narigheden in de toekomst.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door TommyG »

dat een trein te laat aankomt dat kan ik nog begrijpen, ook al is het niet altijd leuk.

Een trein die te vroeg vertrekt daar snap ik helemaal niets van. De trein Leuven-Mechelen die elk uur om 14 zou moeten vertrekken in Muizen die komt meestal al om 11 of 12 aan, en om 13 is die reeds vertrokken...
En mijn horloge staat 100% juist...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Stijn91 »

gysev, ik moet in Ternat zijn dus geen probleem met treinen komende van Gent.

Mensen, het topic is treinergernissen, ik denk dat dit dan het gepaste topic is om hierin te reageren?

Groentje, 17/07 - 5207 - 2178, ik denk trouwens dat die goederentrein er normaal niet tussen zit ofwel vroeger ofwel later, trouwens ik vind het raar dat een goederentrein zo in het midden van de spits zit en ervoor zorgt dat mensen aansluitingen missen, de TB's van die goederentreinen doen ook maar hun werk maar ik denk dat men toch is moet bekijken hoe men het juist wilt plannen qua goederentreinen in de spits.

Om de dag af te sluiten met iets positiefs, op L5237 (deel Geraardsbergen) en deel Zottegem, L2287 stond op de schermen van de Desiro's L2086 (dat is rit vanuit Aalst via L50 naar Brussel). Omroeper riep af dat 1e vertrek voor Geraardsbergen de P-trein zou zijn. L5237 is in Denderleeuw vertrokken met een vertraging van 25 min maar heeft wel gereden.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door groentje »

Een beetje te laat om onze kanalen te raadplegen, ik ben dit weekend thuis, het zal ten vroegste maandag zijn.
Een goederentrein wordt in principe zoveel mogelijk uit de spits gehouden, maar vertraging is altijd mogelijk, zeker bij goederentreinen. Vertrekken met 3 uur vertraging is geen uitzondering. Dan nog kan de vertraging te maken hebben met een storing, of gewoon een trein teveel in het kaartenhuisje van de dienstregeling. Ik zal het maandag nakijken, tenzij iemand me voor is.
En Treinergernissen is inderdaad het gepaste onderwerp om het te hebben over je belevenissen. Ik zou alleen aanraden om ook belangstelling te hebben voor andere onderwerpen, HGBTF wil niet uitsluitend een forum voor misnoegde pendelaars zijn, daar bestaan andere kanalen voor, maar voor belangstellenden in het hele spoorweggebeuren.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door gysev »

Stijn91 schreef:gysev, ik moet in Ternat zijn dus geen probleem met treinen komende van Gent.
OK, dan heb je 3' om je trein om '37 te halen. Dat is géén voorziene aansluiting en geeft dus geen recht op een wachtende trein. Mijn stelling blijft trouwens overeind: als je de trein van '37 laat wachten, heeft dat gevolgen in Jette en op L161 tussen Schaarbeek en Etterbeek. Als de vertraging daardoor oploopt, schop je ook keet op L26 en L124. Geen goed idee dus.
Stijn91 schreef:Ik vind het raar dat een goederentrein zo in het midden van de spits zit en ervoor zorgt dat mensen aansluitingen missen, de TB's van die goederentreinen doen ook maar hun werk maar ik denk dat men toch is moet bekijken hoe men het juist wilt plannen qua goederentreinen in de spits.
Goederentreinen rijden ook voor klanten. Als die trein richting Gent reed, ging hij vanaf Denderleeuw tegen de spits in en dat zorgt dus niet voor grote problemen. En laten we eerlijk zijn: hoe spijtig het voorval ook kan zijn, L90 is nu niet echt dé hoofdlijn van het land en dus een ideale lijn om in de spits het goederenverkeer rond Brussel te leiden.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door gysev »

Stijn91 schreef:Groentje, 17/07 - 5207 - 2178,
Dat zal wel 16.09 geweest zijn want de 17e zat er geen enkele goederentrein in de buurt van 5207.

Op 16.09 zat er inderdaad een vertraagde goederentrein voor je trein, maar trein 5207 is toen ook al met enkele minuten vertraging vertrokken in Geraardsbergen en daar had die goederentrein niets mee te maken. Het traag rijden tot Denderleeuw dan weer wel: die goederentrein heeft daar enkele minuten aan de inrit moeten wachten om door te kunnen.

De reden voor de vertraging van 5207: wachten op aansluiting met trein 1577 :lol: :lol: :lol:

Leuk voor de andere reizigers hé Stijn, verzekeren van aansluiting... Nu kun je tenminste zeggen dat je ervaringsdeskundige bent.
Plaats reactie