Oosterweelverbinding: ja/nee ?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.

OWV: ja of nee?

Ja, huidig BAM-ontwerp (met Lange Wapper) - mét tol
7
16%
Ja, huidig BAM-ontwerp (met Lange Wapper) - zónder tol
14
32%
Ja, tracé Straten-generaal (ondertunneling, via Ekeren) - mét tol
3
7%
Ja, tracé Straten-generaal (ondertunneling, via Ekeren) - zónder tol
3
7%
Ja, voorstel Ademloos (liefkenshoektunnel tolvrij & ontsluiting)
2
5%
Ja, volledige ondertunneling (cfr. Madrid) - mét tol
3
7%
Ja, volledige ondertunneling (cfr. Madrid) - zónder tol
6
14%
NEEN!!! Géén fucking oosterweelverbinding! Laat die Antwerpse files maar groeien totdat iedereen stikt!
2
5%
geen idee/geen interesse
4
9%
 
Totaal aantal stemmen: 44

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Oosterweelverbinding: ja/nee ?

Bericht door Steven »

Beste tramnist als ik je zou bannen zou het eerder zijn om taalgebruik (bijvoorbeeld te grof) en niet willen open staan voor andere hun uitleg. Je vraagt respect en begrip van anderen, maar zelf toon je dat momenteel bitter weinig. Graag dus een beetje tekst die open staat voor al wat iedereen al heeft aangevoerd. Het is en blijft hier een open forum, hopelijk kan jij dat ook respecteren.
Niemand wil u op de knieën krijgen maar is openstaan voor andere argumenten zou het onderwerp al leuker en aangenamer maken.

Je begint trouwens zelf met een dreiging ivm klachten over vrije meningsuiting, beginnen met zelf respect te tonen zou gewoon heel de situatie oplossen.

terug naar het onderwerp en het aanvoeren van bepaalde pro en contra's van bepaalde trace's. Hoeveel is het lengteverschil om precies te zijn tussen de twee routes?
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Oosterweelverbinding: ja/nee ?

Bericht door LML »

't Is niet alleen kermis in Geel, maar ook in dit topic... Tja, Trammistje,... :mrgreen:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Oosterweelverbinding: ja/nee ?

Bericht door nighttrain »

We hebben het hier vooral over de problematiek van de mobiliteit. Maar kunnen de mensen die Antwerpen goed kennen eens vertalen wat de weerslag gaat zijn ONDER en NABIJ het bouwwerk "de lange wapper",daar waar de actiegroep werkelijk tegen is? Wan ik heb schrik dat zoiets gaat worden zoals de E17 viadukt in Gentbrugge of het viadukt van de L 59 ook te Gentbrugge en Ledeberg. m.a.w een openbare caravanparking en verloedering, zeker niet aangenaam om eronder,ernaast en nabij te wonen.
Want de plannen ogen "mooie " maar zijn niet zo geheel duidelijk in de detail van wat eronder zich afspeelt.
Want in vele gevallen de maquettes en projecten ogen "mooi "maar geven niet altijd de gehele omgeving weer!
jan_olieslagers
Berichten: 3503
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Oosterweelverbinding: ja/nee ?

Bericht door jan_olieslagers »

Het BAM tracé gaat een klein stukje door woongebied: tussen de R1 en de Noorderlaan. Verder is het op de rechteroever oud havengebied en op linkeroever natuurgebied. Het alternatieve tracé vermijdt dat plekje bewoning maar schijnt een extra brug te vereisen over het Albertdok. Zo maak ik althans op uit de plannetjes die Trammist postte (waarvoor dank, tenandere!)

Dus ik denk dat het ene tracé weinig hindert veroorzaakt voor bewoners, en het alternatieve nog minder.

Wat betreft verloedering onder het viaduct: dat risico bestaat nu ook al onder het viaduct waarmee de R1 het Albertkanaal oversteekt, in mijn ogen valt het daar wel mee m.a.w. de overheid weet het blijkbaar onder controle te houden. Als ze dat daar kunnen zal het verder buiten de stad ook wel lukken, zeker?

Tenslotte: de beide tracés liggen inderdaad in de haven, en dus buiten het stadscentrum. Of de afstand dan 2 km is of 5 km of 20 km doet niet terzake.

Tot zover mijn 0,02 € ...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
melle

Re: Oosterweelverbinding: ja/nee ?

Bericht door melle »

Het maakt gewoon niet uit wát er komt, maar dat het er gewoon SNEL komt.
Trammist

Re: Oosterweelverbinding: ja/nee ?

Bericht door Trammist »

rail s schreef: Dit is het stRaten-generaal voorstel en ik denk dat het duidelijk is waar dit tracé bovengronds loopt!

Tunnel 'Horvath'

Dit is het BOM-tracé
Je vertelt complete onwaarheden en je komt niet met argumenten af.
Zo verdwijnt er veel meer groen met het BOM-tracé dan met het Generale-tracé. Het feit dat je zelf het woord chanteren DURFT te gebruiken om u gelijk te halen vind ik al zeer ver gaan!
Ik hou niet van het woord 'leugens', maar ik vind daarentegen dat Ademloos en SG daar méér mee bezig zijn dan BAM.
BAM vertelt gee leugens, iets verzwijgen is namelijk niet hetzelfde als liegen...
rail s schreef:verder even dit:
De Lloyd schreef:StRaten-generaal met herberekend tunnelproject naar Vlaamse overheid

De actiegroep stRaten-generaal (SG) blijft niet bij de pakken zitten en gaat een herberekening van de financiering van haar Oosterweel-alternatief aan de Vlaamse overheid voorleggen. Uit die herberekening zou blijken dat het SG-tracé financierbaar, budgettair voordeliger en onderhoudsvriendelijker is dan het BAM-tracé.
Ze vergeten iets. De tunnel/brugconstructie kan er binnen dit en 5 jaar staan, als men opschiet, maar als men een volledige tunnel wilt, kunnen de auto's daar vermoedelijk pas tegen 2030 door rijden... En ik ken behoorlijk veel van tunnels.
rail s schreef:Verder van waar kom je in godsnaam met dat A102 gedoe? Op je eigen kaart is duidelijk te zien dat dit niet noodzakelijk is (maar ook niet zo dom...).
In het geval van het SG-tracé is een A102 lógisch... maar die zal er nooit komen, alleszins niet de eerste 100 jaar...


rail s schreef:euh het eilandje, luchtbal toch gebieden waar in de toekomst volop gaat ontwikkeld worden.
Trouwens de impact van de brug loopt veel verder dan die 1 km. Geluid ontstaat hoger en plaatst zich dus verder voort...
Afbeelding bruin: huidige woningen
paars: industrie en retail
geel: nieuwe ontwikkelingen op een schaal dat een antwoord kan bieden op de schaal van de OWV (= aanzet tot schaalvergroting in België?)
rail s schreef:Al eens gedacht wat er gebeurt op de hoogte van de brug als er daar iets mis gaat.
In het aller, aller, aller slechtste geval kan je Antwerpen opnieuw bevolken, je zit namelijk met een haven die sterk petro-chemisch geörienteerd is... gezond is anders...
Als er ne camion van de brug dondert zal die 9 kansen op 10 in het water van een dok plonzen.
rail s schreef:Afbeelding
En er dan ook nog eens propaganda van Ademloos gaan bijsleuren. :twisted: 't is daar waar ik boos van word! :evil:
Wel, ik stel u voor om eens een wandelingetje te maken in de natuurgebieden Rivierenhof en Wolvenberg, die ook tegen een autosnelweg plakken, maar niet geruïneerd zijn...
Trammist

Re: Oosterweelverbinding: ja/nee ?

Bericht door Trammist »

nighttrain schreef:We hebben het hier vooral over de problematiek van de mobiliteit. Maar kunnen de mensen die Antwerpen goed kennen eens vertalen wat de weerslag gaat zijn ONDER en NABIJ het bouwwerk "de lange wapper",daar waar de actiegroep werkelijk tegen is? Wan ik heb schrik dat zoiets gaat worden zoals de E17 viadukt in Gentbrugge of het viadukt van de L 59 ook te Gentbrugge en Ledeberg. m.a.w een openbare caravanparking en verloedering, zeker niet aangenaam om eronder,ernaast en nabij te wonen.
Want de plannen ogen "mooie " maar zijn niet zo geheel duidelijk in de detail van wat eronder zich afspeelt.
Want in vele gevallen de maquettes en projecten ogen "mooi "maar geven niet altijd de gehele omgeving weer!
Ik zou aanraden om eens te kijken op http://www.antwerken.be/projecten/lange_wapper.aspx, en dan bij "in beeld" de foto's te bekijken, dat zijn wel - met uw woorden - "mooie maquettes", maar ze hebben wel een behoorlijk grote kans om werkelijkheid te worden.

Overigens wordt het zeker geen ordinair monolitisch betonnen viaduct zoals de exemplaren zoals U aanhaalt.

Voor caravans hebben wij hier trouwens campings, namelijk aan de Antwerp Expo en op Linkeroever.

Overigens betekent de bouw van het viaduct niet per sé verloedering en devaluatie. In échte wereldsteden zoals New York waren de bruggen net een bron van ontwikkeling, en dat zal hier niet anders zijn, want verhoogde bereikbaarheid => hogere aantrekkingskracht, en dit is al talloze keren bewezen, en dat zal nu niet anders zijn.

Ne kameraad van mij heeft dit onlangs gephotoshopt :) : Afbeelding by night:
Afbeelding
melle schreef:Het maakt gewoon niet uit wát er komt, maar dat het er gewoon SNEL komt.
Ik snap wat je wilt zeggen, maar toch is en blijft ook de kwaliteit zeer belangrijk...
In mijn ogen heeft het SG-tracé een totaal andere functie dan de oosterweelverbinding van de BAM...
rail s

Re: Oosterweelverbinding: ja/nee ?

Bericht door rail s »

Trammist schreef:
rail s schreef: Dit is het stRaten-generaal voorstel en ik denk dat het duidelijk is waar dit tracé bovengronds loopt!

Tunnel 'Horvath'

Dit is het BOM-tracé
Je vertelt complete onwaarheden en je komt niet met argumenten af.
Zo verdwijnt er veel meer groen met het BOM-tracé dan met het Generale-tracé. Het feit dat je zelf het woord chanteren DURFT te gebruiken om u gelijk te halen vind ik al zeer ver gaan!
Ik hou niet van het woord 'leugens', maar ik vind daarentegen dat Ademloos en SG daar méér mee bezig zijn dan BAM.
BAM vertelt gee leugens, iets verzwijgen is namelijk niet hetzelfde als liegen...

DUS Ademloos en SG liegt?
Mag ik daar dan voorbeelden van AUB?

rail s schreef:verder even dit:
De Lloyd schreef:StRaten-generaal met herberekend tunnelproject naar Vlaamse overheid

De actiegroep stRaten-generaal (SG) blijft niet bij de pakken zitten en gaat een herberekening van de financiering van haar Oosterweel-alternatief aan de Vlaamse overheid voorleggen. Uit die herberekening zou blijken dat het SG-tracé financierbaar, budgettair voordeliger en onderhoudsvriendelijker is dan het BAM-tracé.
Ze vergeten iets. De tunnel/brugconstructie kan er binnen dit en 5 jaar staan, als men opschiet, maar als men een volledige tunnel wilt, kunnen de auto's daar vermoedelijk pas tegen 2030 door rijden... En ik ken behoorlijk veel van tunnels.

Leuk ik namelijk ook... en dat hoeft helemaal niet tot 2030 te duren!
Trouwens van waar 2030? Bron?

rail s schreef:Verder van waar kom je in godsnaam met dat A102 gedoe? Op je eigen kaart is duidelijk te zien dat dit niet noodzakelijk is (maar ook niet zo dom...).
In het geval van het SG-tracé is een A102 lógisch... maar die zal er nooit komen, alleszins niet de eerste 100 jaar...

Waarom teken je die dan?

rail s schreef:euh het eilandje, luchtbal toch gebieden waar in de toekomst volop gaat ontwikkeld worden.
Trouwens de impact van de brug loopt veel verder dan die 1 km. Geluid ontstaat hoger en plaatst zich dus verder voort...
Afbeelding bruin: huidige woningen
paars: industrie en retail
geel: nieuwe ontwikkelingen op een schaal dat een antwoord kan bieden op de schaal van de OWV (= aanzet tot schaalvergroting in België?) Probeer nog eens maar nu in het Nederlands want ik begrijp je uitleg niet???
rail s schreef:Al eens gedacht wat er gebeurt op de hoogte van de brug als er daar iets mis gaat.
In het aller, aller, aller slechtste geval kan je Antwerpen opnieuw bevolken, je zit namelijk met een haven die sterk petro-chemisch geörienteerd is... gezond is anders...
Als er ne camion van de brug dondert zal die 9 kansen op 10 in het water van een dok plonzen.

Een giller! Ok ik ga er van uit dat het viaduct voor 9/10 boven water zweeft.
In het beste geval dondert die in het water en is zijn lading verder ongevaarlijk...en kan de chauffeur zich redden (kans zeer klein...)
Maar de vrachtwagen kan ook geladen zijn met een zeer giftig product...Spijtig voor het water zeker
Of de vrachtwagen valt niet: We nemen een tankwagen geladen met kwik(Hg). De dichtheid van kwik ligt zeer hoog 13kg/l en de oppervlakte spanning zeer laag. De vrachtwagen voert een beweging uit en kantelt, de tank scheurt en uw kwik verdampt onmiddellijk... Leuk!
zelfde voor benzine, loopt op het onderste wegdek en iemand smijt zijn sigaret weg ... en vuurwerk

Afbeelding

ik neem aan dat Antwerpen als basis is gebruikt ... en dan loop het viaduct naast het water.
uwe camioneur zal goe moeten richten :lol:
rail s schreef:Afbeelding
En er dan ook nog eens propaganda van Ademloos gaan bijsleuren. :twisted: 't is daar waar ik boos van word! :evil:
Wel, ik stel u voor om eens een wandelingetje te maken in de natuurgebieden Rivierenhof en Wolvenberg, die ook tegen een autosnelweg plakken, maar niet geruïneerd zijn...
Volgende keer zal ik zelf een soortgelijke foto gaan nemen
Trammist

Re: Oosterweelverbinding: ja/nee ?

Bericht door Trammist »

Ik geef me over. U hebt gelijk over de gehele lijn, rail s.

Topic dicht?
rail s

Re: Oosterweelverbinding: ja/nee ?

Bericht door rail s »

Trammist schreef:Ik geef me over. U hebt gelijk over de gehele lijn, rail s.

Topic dicht?
flauw ik amuseerde mij net zo goed :D
ik hoop dat je je nog bedenkt :wink:
Trammist

Re: Oosterweelverbinding: ja/nee ?

Bericht door Trammist »

rail s schreef: ik hoop dat je je nog bedenkt :wink:
"Bedankt" zul je bedoelen? Waarom zou ik dàt doen?

Je hebt je zin al gekregen, dus hou nu maar op met zeuren!
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Oosterweelverbinding: ja/nee ?

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef:We hebben het hier vooral over de problematiek van de mobiliteit. Maar kunnen de mensen die Antwerpen goed kennen eens vertalen wat de weerslag gaat zijn ONDER en NABIJ het bouwwerk "de lange wapper",daar waar de actiegroep werkelijk tegen is? Wan ik heb schrik dat zoiets gaat worden zoals de E17 viadukt in Gentbrugge of het viadukt van de L 59 ook te Gentbrugge en Ledeberg. m.a.w een openbare caravanparking en verloedering, zeker niet aangenaam om eronder,ernaast en nabij te wonen.
Want de plannen ogen "mooie " maar zijn niet zo geheel duidelijk in de detail van wat eronder zich afspeelt.
Want in vele gevallen de maquettes en projecten ogen "mooi "maar geven niet altijd de gehele omgeving weer!
Op de meeste plaatsen zit er onder die brug...water...
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Oosterweelverbinding: ja/nee ?

Bericht door dentheo »

Trammist schreef:
rail s schreef: Trouwens de impact van de brug loopt veel verder dan die 1 km. Geluid ontstaat hoger en plaatst zich dus verder voort...
Afbeelding bruin: huidige woningen
paars: industrie en retail
geel: nieuwe ontwikkelingen op een schaal dat een antwoord kan bieden op de schaal van de OWV (= aanzet tot schaalvergroting in België?)
.
In geel staan er dus momenteel GEEN huizen zoals ik al zei, maar U eerst niet wou toegeven, nu well.

Vandaag weer artikel in Gazet over St-Jozef...alsof die school onder de Lange Wapper staat... hebben die journalisten NOOIT op een plan gekeken ??
Theo
Groeten vanop de Heide
rail s

Re: Oosterweelverbinding: ja/nee ?

Bericht door rail s »

DVC Sint-Jozef: "BAM was ons vergeten"

19/06/'08 Directie en bewoners van dienstverleningscentrum Sint-Jozef vrezen voor de toekomst van hun instelling aan de Galjoenstraat. De Lange Wapper, een onderdeel van de Oosterweelverbinding, komt vlak naast of zelfs over het terrein van Sint-Jozef. “Blijkbaar wist de BAM (en vele anderen) niet dat hier mensen wonen”, zegt een verontwaardigde directeur Peter Van Houtven.

In Sint-Jozef krijgen 500 fysiek gehandicapte jongeren opvang, onderwijs en medische verzorging. 54 van hen verblijven in het internaat van het instituut. De directie en medische staf vrezen voor de leefbaarheid van het instituut eens de Oosterweelverbinding er is.

“We hebben de voorbije jaren meermaals geprobeerd om in contact te komen met de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) maar zijn daar niet in geslaagd”, zegt directeur Peter Van Houtven. “Toen de BAM hier onlangs zelf aanklopte, bleek dat ze niet eens wisten dat hier permanent mensen wonen. Een volledige vleugel van ons instituut staat niet op de maquette van de Oosterweelverbinding. Ze zijn ons gewoon vergeten!"
Gevolgen niet te overzien

Nu blijkt dat de aansluiting van de brug op de autosnelweg hier vlakbij komt, kunnen we niet anders dan aan de alarmbel trekken. De impact van fijn stof is dubbel zo groot op jonge mensen als op volwassenen. Gezien de handicap van een aantal van die jongeren, zullen de gevolgen niet te overzien zijn. Ik vrees dat heel wat ouders op zoek zullen gaan naar een andere instelling voor hun kinderen. Maar nergens in Vlaanderen wordt hetzelfde pakket diensten en verzorging aangeboden.”

Morgen trekt een grote delegatie van het Sint-Jozefinstituut naar het Antwerpse stadhuis om daar haar bezorgdheid te uiten. “Ik wil benadrukken dat dit een actie is van heel Sint-Jozef. Al onze bewoners zijn bezorgd en hebben zelf om deze actie gevraagd”, zegt Van Houtven.

bron: http://www.gva.be/antwerpen/antwerpen/d ... ten-2.aspx
Trammist

Re: Oosterweelverbinding: ja/nee ?

Bericht door Trammist »

Jij moet de actualiteit beter volgen.
Sint-Jozef ontsnapt aan Lange Wapper
Afbeelding 09:15 Voor de 550 jongeren van dienstverleningscentrum Sint- Jozef aan de Luchtbal is er nog hoop. Of de Lange Wapper er komt of niet, meer dan waarschijnlijk zal het instituut verhuizen.

De donkere wolk met de naam Lange Wapper boven het Sint-Jozefinsituut lijkt stilaan weg te trekken. In het instituut verblijven 550 jongeren met een motorische en/ of fysieke handicap.

De komst van de Lange Wapper, vlak naast of zelfs over het terrein, was voor de directie een reden om de alarmbel te luiden. Na een hevige protestactie vorig jaar in juni en nogmaals een noodkreet vorige maand, komt er nu schot in de zaak.

Nieuwe locatie

De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) kreeg van de Vlaamse regering de opdracht om op zoek te gaan naar een nieuwe locatie voor Sint-Jozef. Hulp kwam uit het noorden van Antwerpen.

In Brasschaat is er nog plaats beschikbaar en burgemeester Dirk de Kort zag wel wat mogelijkheden. “Iedereen weet dat, met of zonder Lange Wapper, Sint-Jozef daar niet goed gelegen is. We hebben hier de mogelijkheid gekregen om militair domein aan te kopen en zijn dat gaan onderzoeken. Er is nog niets beslist, maar de mogelijkheden zijn er.”

Meerdere mogelijkheden

Momenteel komen er wel meerdere sites in aanmerking. In Brasschaat is er het kamp Noord en de Coppenskazerne langs de Sint-Jobsesteenweg. Die laatste plek is echter al voorbehouden voor industrie- en dienstenzone.

Andere mogelijkheden zijn een voormalige militaire site op Linkeroever en een lap grond in Wijnegem die al voorbehouden was voor sociale woningbouw. Er is dus nog niets beslist, maar de zoektocht gaat voort. Voor Sint-Jozef is er dus hoop. De koffers mogen nog even op zolder blijven, maar een verhuizing lijkt nu dichterbij dan ooit.

Marc DE SWERT
http://www.gva.be/antwerpen/antwerpen/s ... apper.aspx
Plaats reactie