Interesse in treinen

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.

Heb je interesse voor treinen?

Ja
74
97%
Nee
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 76

Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Interesse in treinen

Bericht door Treinenman »

Hallo,
graag wil ik weten hoeveel mensen er zijn met interesse in treinen.
Opvallend is dat er maar heel weinig mensen zijn die er echt interesse in hebben, zelf ken ik NIEMAND anders met deze interesse.
Waarom heeft bijna niemand interesse voor treinen en is er zoveel interesse voor bv. auto's?
Laatst gewijzigd door Treinenman op 12 aug 2009, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Interesse in treinen

Bericht door Adler »

Treinenman schreef:Hallo,
graag wil ik weten hoeveel mensen er zijn met interesse in treinen.
Opvallend is dat er maar heel weinig mensen zijn die er echt interesse in hebben, zelf ken ik NIEMAND anders met deze interesse.
Waarom heeft bijna niemand interesse voor treinen en is er zoveel interesse voor bv. auto's?
Daar heb je gelijk in.
Er zijn ook heel weinig mensen met interesse voor schepen bijvoorbeeld.
Ik heb er ook geen verklaring voor.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Interesse in treinen

Bericht door Steven »

tja zal een beetje persoonlijk zijn he. Ik stel toch vast dat er regionale verschillen zijn. Nu is het precies wel zo (persoonlijke vaststelling) dat een zeker aandacht voor treinen niet altijd getoond wordt naar andere toe. Iemand die over auto's bezig is lijkt precies sociaal meer aanvaard. Als ik zeg tegen bepaalde mensen dat treinen mijn passie zijn krijg ik meer rare blikken in mijn richting als iets anders. Als ze dan vragen waarom ik die passie heb begrijpen ze me zelden. Hoe leg je nu ook zoiets uit. Iemand die bezig is met postzegels of sigarenbandjes moet zijn passie toch evenmin verklaren?
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Interesse in treinen

Bericht door Treinenman »

Bij mij zijn het bepaalde treinen die interessant zijn, zo zijn dit de oude diesellocs van reeksen 55, 62 en 51, de elocs reeksen 20, 23, 26, 28, de Duitse diesellocs reeks 225 Railion en de bordeauxrode treinstellen/rijtuigen. Terwijl stellen zoals de breaks en MW41 een stuk minder interessant zijn.

Het is toch raar dat interesse voor auto's zo vaak voorkomt en voor treinen zo weinig.
De trein is altijd een beetje reizen.
Dietrich

Re: Interesse in treinen

Bericht door Dietrich »

In mijn omgeving ken ik ook niemand. Waarom auto's wel? Omdat je een auto kan kopen en er aan prutsen, getuige de vele op straat met het nodige lawaai en de plastiek die het rijden op vluchtheuvels vergemakkelijkt. :lol:
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Interesse in treinen

Bericht door Robin »

Dietrich schreef:In mijn omgeving ken ik ook niemand. Waarom auto's wel? Omdat je een auto kan kopen en er aan prutsen, getuige de vele op straat met het nodige lawaai en de plastiek die het rijden op vluchtheuvels vergemakkelijkt. :lol:
aan een trein kan je ook prutsen, veel meer dan aan een auto zelfs :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dietrich

Re: Interesse in treinen

Bericht door Dietrich »

Maar niet die van uw eigen om er dan mee te pronken. Enfin op enkele uitzonderingen na. :)
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Interesse in treinen

Bericht door Treinenman »

Een auto kan men kopen, een trein niet (of véél moeilijker) maar of dat een verklaring is...
Men kan de mensen niet dwingen om interesse in treinen te hebben. Voor veel mensen zijn treinen gewoon voertuigen maar auto's zijn ook maar 'gewone' voertuigen.
Er zou zoiets mogen gebeuren zoals het landbouwsalon in Brussel maar dan met treinstellen, locomotieven enzovoort.
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Interesse in treinen

Bericht door Steven »

Dat bestaat maar niet in België, Innotrans Berlijn is om de twee jaar.

www.innotrans.de
melle

Re: Interesse in treinen

Bericht door melle »

In Nederland en Duitsland zie je dit véél harder..
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Interesse in treinen

Bericht door Marianne »

Steven schreef:tja zal een beetje persoonlijk zijn he. Ik stel toch vast dat er regionale verschillen zijn. Nu is het precies wel zo (persoonlijke vaststelling) dat een zeker aandacht voor treinen niet altijd getoond wordt naar andere toe. Iemand die over auto's bezig is lijkt precies sociaal meer aanvaard. Als ik zeg tegen bepaalde mensen dat treinen mijn passie zijn krijg ik meer rare blikken in mijn richting als iets anders. Als ze dan vragen waarom ik die passie heb begrijpen ze me zelden. Hoe leg je nu ook zoiets uit. Iemand die bezig is met postzegels of sigarenbandjes moet zijn passie toch evenmin verklaren?
Die ervaring heb ik nu ook.
Daar komt nog bij, dat omdat ik nu eenmaal een vrouw ben, het helemaal raar gevonden wordt. Krijg je toch wel ongelovige blikken en altijd van "wat kun je daar nu leuk aan vinden?" :?
Nu heb ik wel meerdere interesses, zoals planten en dieren en dat wordt dan schijnbaar normaler gevonden.

Ik ken nog een paar mensen die ook interesse in treinen hebben, maar dat zijn er niet veel. Vandaar dat ik ook lid ben geworden van dit forum, want mijn kennis is beperkt en ik wil er graag meer over leren.

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Interesse in treinen

Bericht door Treinenman »

--
Laatst gewijzigd door Treinenman op 05 dec 2011, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Interesse in treinen

Bericht door trainfreak »

Treinenman schreef:In heel Belgie zijn er misschien maar enkele mensen met interesse voor treinen, ze zijn op 1 of 2 handen te tellen. Een zeer zeldzame interesse dus.
Andere interesses zoals voor auto's, de natuur, sport en politiek zijn weer populair (ben zelf ook dierenliefhebber).
Op één of twee handen te tellen zou ik niet durven noemen.
Als je ziet hoeveel mensen er soms meegaan met een TSP rit

En er zijn veel mensen die aan (trein)modelbouw doen, dus in principe zijn dat toch ook wel een soort van treinliefhebbers?
Dietrich

Re: Interesse in treinen

Bericht door Dietrich »

Lol op 1 of 2 handen. :) Op dit forum zitten er al honderden. :)

Blijf er toch bij dat het niet kunnen bezitten van "een trein" één van de redenen blijft. Fotografie is iets anders (camera en alle benodigdheden) dus daarom dat het misschien socialer aanvaard is van te zeggen dat je fotografie doet.

Heb bij een sollicitatie dus zo al een gesprek gehad. U aangapen dat het niet schoon is, en dan vragen of je eigenlijk fotografie (spotten etc) bedoelt. :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Interesse in treinen

Bericht door Steven »

er zijn wel een paar 1000 liefhebbers in België te vinden en dit in alle lagen en leeftijden van de bevolking, feit is dat wat treinen betreft er iedereen op een andere manier mee bezig is
modelbouw
fotografie
film
boeken
reizen

treinen hebben dus verschillende facetten en niet iedereen wil aan alle delen evenveel tijd steken he.
Plaats reactie