Interesse in treinen

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.

Heb je interesse voor treinen?

Ja
74
97%
Nee
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 76

Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06
Locatie: Boom , België

Re: Interesse in treinen

Bericht door msts.be » 01 sep 2009, 19:30

vismj schreef:
melle schreef:In Nederland en Duitsland zie je dit véél harder..
Wat bedoel je met "harder"? Meer? Fanatieker? ...
Ik denk dat in Nederland (waar ik woon) inderdaad meer interesse is, in ieder geval opener. Als ik bijvoorbeeld belgische en nederlandse forums vergelijk krijg ik op nederlandse veel meer en sneller reaties. Maar dat kan natuurlijk ook liggen hoe een belg of nederlander tegenover internet en forums staat.
In Duitsland zijn er meer liefhebbers die zich op één tak van de spoorwegen richten: de ene houdt alles bij i.v.m. stoomlocs, de andere doet alleen maar in Altbauloks (d.i. alle elektrische loks zonder draaistroomtechniek, dus ong. tot de jaren 1970), de andere doet alles met rijtuigen en wagons (waar ik ook een lichte voorkeur voor heb, sommige Duitse liefhebbers klagen nog altijd dat er meer aandacht wordt geschonken aan wat vooraan de trein hangt dan wat achter de loc hangt..), enz enz.

In België doen de meesten zowat alles doorelkaar en zijn er maar weinig gespecialiseerde liefhebbers. Dat is wat ik althans ervaar.
vismj schreef:Ik denk overigens dat een auto als iets persoonlijks wordt gezien, een trein/boot/vliegtuig als publiek en daardoor als "gewoon/niets bijzonders" wordt gezien.
Ook hier weer wordt het in Duitsland normaal ervaren als je een rijtuig of dieselloc hebt opgekocht, bezit en die in leen geeft bij een museumorganisatie. Het gaat daarom niet altijd om kapitaalkrachtige mensen zoals managers ofzo, maar ook een gemiddelde doorsnee mens die dan een loc koopt ipv 2 of 3 maal per jaar naar het buitenland op vakantie te gaan.

Ik dacht dat er ooit zelfs een Duitse vrouw een V200 bezat en die zo in leen gaf, maar naar het schijnt heeft zij die al doorverkocht.
Afbeelding


Treinenman
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Interesse in treinen

Bericht door Treinenman » 05 apr 2010, 17:52

--
Laatst gewijzigd door Treinenman op 05 dec 2011, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

kika
Berichten: 2560
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Interesse in treinen

Bericht door kika » 05 apr 2010, 21:45

Treinenman schreef:Sommige mensen vinden de interesse voor treinen raar, vreemd, merkwaardig 'wat is daar nu aan?' Maar interesse voor auto's wordt meer aanvaard dan deze in treinen.
Over andere onderwerpen zoals dieren, sport, TV-programma's, de natuur, het milieu, films valt meer te vertellen dan over treinen. Misschien is dit nog een verklaring.
Als ik mezelf even als voorbeeld mag noemen: ik kan dagen lullen als brugman over treinen en hun infrastructuur in de urbanologie maar TV-programma's... ik ken het nieuws, tik-tak en sesamstraat. En nog 2 tv-programma's over treinen, voor het gemak reken ik bahn.tv even niet mee. Ook zijn er zat mensen met boeiend vertelmateriaal over o.a. natuur tussen de sporen, er is hier een vrij uitgebreid topic met films waarin treinen een grote rol opeisen...

Heeft gewoon met je kennis- en vriendekring te maken volgens mij. Zoals ik vrienden heb die iedere week naar de voetbal gaan heb ik er ook die nog niet in een voetbalstadium gezien willen worden tijdens een rockconcert.

Nog even zwaaien naar die andere radio-amateur/piraat hier in het forum, daarvan ken ik er dan weer geen in België :D

celtjan
Berichten: 241
Lid geworden op: 04 jun 2008, 17:42

Re: Interesse in treinen

Bericht door celtjan » 08 apr 2010, 18:33

Gans onze jeugd, hadden we géén wagen. We 'hingen' af van het openbaar vervoer & van vrienden. Toen was er nog véél Diesel. T51; T60; T62 & de 'Spoetnik' 600x

Wellicht is zo m'n intresse aangewakkerd.
m'n modelsspooravontuur begon met een LEGO - treintje.
Halverwege de tienerjaren ging ik over naar 'Marklin'.

Nu heb ik zowat een beetje van alles (AU-B-D-FR-NL-GB-IRL) & in verschillende schaalgroottes.
Wel enkel van het math. waar ik nog zelf mee meegereist heb of zelf gereden heb.

Voor ik zelf plaatsnam a/d stuurknuppel, gebruikte ik véél de Go-Pass & nam ik al eens wat foto's. Door het onregelmatig leven & ander aangegage engagementen is dit nu véél beperkter geworden.

Ik ben één van de gelukkigen die van 1 van mijn hobby's, m'n beroep kon maken. (al heb ik ook nog wel eens en 'baal-dag')
Tot voor enkele jaren was het Not-Don om voor onze hobby op de werkvloer uit te komen.
Met de instroom van de jongere generatie wordt er al eens meer openlijker over gepraat.

Ik heb het ook voor (zij het in de mindere mate) de burgerluchtvaart & Ferry verkeer.
m'n digitale albums heb ik van picasa (elders op dit forum) hoofdzakelijk overgebracht op Flickr: http://www.flickr.com/photos/46742861@N03/sets/

Slán go Mhaith!
"Is fearr focal sa chúirt ná punt sa sparán" - Slán go mhaith!

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5919
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Interesse in treinen

Bericht door groentje » 11 apr 2010, 02:21

Avondcursus Iers aan het volgen, celtjan?

celtjan
Berichten: 241
Lid geworden op: 04 jun 2008, 17:42

Re: Interesse in treinen

Bericht door celtjan » 11 apr 2010, 16:28

Niet echt. Ik kan hiervoor onvoldoende tijd vrijmaken.

Tijdens m'n eerste reis naar de westkust, bezocht ik op 't groene eiland een pub.
En da "goe slecht zwart bier" werkte al snel op de blaas.
Op de toegangsdeuren van de voorzieningen stonden de woordjes Mná & Fir.
Bij het terugbetreden van de bar kreeg ik een applaus van de heren aan de bar.
Bleek dat Mná & man niet hetzelfde betekende :oops:

Tijdens herdenkingsvieringen te Ieper, zijn we in contact gekomen met fam. van veteranen van de Leinster Fuseliers & Münster Fuseliers. Vooral bij deze laatsten wordt er al eens het oude, sappige Keltisch gesproken. (Er zijn vele Ieren gesneuveld bij de bevrijding van de zuidellijke Ieperboog, dienende onder de Britse vlag, in de regio's Wijtschaete, Holllebeke, Zandvoorde, Menen, Ledegem, ...)
Zo gebruiken we al eens bij een tegenbezoek, (de duurdere) nieuwe Dublin - Cork service, waar de mooie moderne Spaanse CAF rijtuigstammen het mooie weer maken.
"Is fearr focal sa chúirt ná punt sa sparán" - Slán go mhaith!

COCOKEN007

Re: Interesse in treinen

Bericht door COCOKEN007 » 15 apr 2010, 23:02

Hoi iedereen,
dit is een iteressant onderwerp.
Mijn interesse voor treinen begonnen 33 jaar geleden toen we bij de familie in Italiê met de trein gingen , dat was de trein Brussel - Roma.
Toen heeft mn vader mn eerste en volgende treinen gekocht en ik had de microop te pakken.
Mn zoon is 5 jaar oud en heeft ook al de microop te pakken zonder hem te pushen maar al vanal baby zag hij in de living overal treinen en zo is hij gestart.
Waarom is de belangstelling niet zo groot meer.
1) de traditionel speelgoedwinkels bestaan niet meer, zij hadden een groot aanbod in allerlei speelgoed waaronder de treinen en in de etalage kon je vele treinen en modelbanen zien waar de treinen zich echt in beweegden, dat was waauw.
2) de hobby is enorm duur vergellijking van 10 jaar geleden en ook de faillissementen en overnamen van alle merken doet er niet goed aan.
3) het internet en pc heeft ook de ouders en de jeugd doen veranderen, vele dingetjes zijn gratis op het inernet.
4) voorlopig doet Thomas de trein het goed en de lego trein maar als ze 10 a 11 jaar zijn dan is er niets meer om de hobby verder te zetten.
5) door de hobby te centraliseren in speciale treinzaken hou je het groot publiek weg , want niet iedereen mag marklin en andere merken verkopen. Het grote publiek of massa bepaalt veel voor de hobbys.(prijs , afzetmarkt enz)
Daarom dat autos heel populair blijven, het is het gesprek van de massa maar treinen ,ja .
Alleen als het in het nieuws komt over treinen dan weet iedereen terug wat een trein is.
Het hoeft niet altijd te gaan over ongelukken maar over vb de nieuwe AGV of snelste trein van China of dergelijke dan pas weten de mensen terug wat een trein is.
Veel tradioneel speelgoed valt weg en treinen vallen ook weg uit die traditie.
Want tot eind jaren 80 had iedere jongen van 11jaar een marklin of een lima trein.
Maar nu hebbben ze een nintendo Ds of playstation, wij zijn die ouders die deze dingen kopen
Dus zijn wij ook verantwoordelijk dat onze hobby achteruit gaat en vergrijst ( want wij worden stilaan ook grijs).
Denk daar maar over na, wat gaan onze kinderen naar hun kinderen kopen voor speelgoed
Treinen of pc of andere dinges, denk er maar eens over na :P

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20287
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Interesse in treinen

Bericht door Steven » 15 apr 2010, 23:08

modeltreinen duurder dan tien jaar terug? ik betaal niet echt meer in tegendeel ongeveer dezelfde prijs of iets lager dan tien jaar terug.

Momenteel liggen de meeste aankomen tussen de 150 en 200 euro voor een belgische loc en tien jaar terug was dat ook rond die prijs soms zelfs iets duurder. Het grote verschil is nu zelfs dat er veel meer belgische locs te koop zijn dat tien jaar terug.

Dit terzijde ivm uw opmerking ivm de modelbouwhobby.

Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 1864
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: In de buurt van Kortrijk.

Re: Interesse in treinen

Bericht door Dieselfreak » 25 feb 2011, 10:43

Treinenman schreef:Men kan de mensen niet dwingen om interesse in treinen te hebben. Voor veel mensen zijn treinen gewoon voertuigen maar auto's zijn ook maar 'gewone' voertuigen.
Niets is minder waar... voor veel autobezitters is een auto veel meer dan alleen maar een voertuig. Het is een deel van zichzelf, een statussymbool, voor sommigen een stuk speelgoed om lekker wild mee te rijden. Veel mensen praten over hun auto alsof het een levend wezen is.

Volgens mij zijn veel mensen, met name de regelmatige gebruikers, wel in treinen geïnteresseerd, maar niet op de manier zoals velen op het forum hier. Ze hebben belangstelling voor de dienstregelingen, hopen dat hun trein op tijd rijdt, dat hij niet overbevolkt is,... Maar slechts weinigen weten hoe de verschillende types rollend materieel heten en verdiepen zich min of meer in spoorwegtechniek. Vergelijk het met het weer: iedereen vindt het belangrijk welk weer het op zijn vakantiebestemming is, maar slechts een handvol mensen interesseert zich voor de mechanismen achter het weer, kent iets van wolkensoorten, luchtstromingen, de oorzaken van bepaalde weertypes,... kortom, iedereen is geïnteresseerd in het weer, maar bijna niemand in weerkúnde.
19/12/2015: 1. België (11490) 2. Nederland (6430) 3. Duitsland (3430) 4. Luxemburg (2625) 5. Frankrijk (2540) 6. Zwitserland (1915) 7. Italië (1066) 8. Oostenrijk (480) 9. Spanje (397) 10. Polen (267)

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3506
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Interesse in treinen

Bericht door Asterix » 27 feb 2011, 06:35

Voertuigen zijn een statussymbool waarmee men graag pronkt naar de medemens toe. Daarenboven maakt de wagen deel uit van het gezin, het is dus een zeer nabij en persoonlijk iets waar men regelmatig mee wordt geconfronteerd (onderhoud, wisselstukken etc). Bij treinen is dat niet het geval, ze hebben voor velen zelfs een negatieve connotatie (te weinig ruimte, negatieve berichtgeving, steevast verbonden met "het gaan werken") en daarenboven worden ze gedeeld dus bestaat er geen persoonlijke band.

Schepen zitten volgens mij op een niveau tussen auto en trein: veel mensen hebben er geen verstand van omdat ze er gewoonweg niet mee in aanraking komen maar zij die een schip bezitten zullen er sneller over praten met buitenstaanders omdat het, nog meer dan een auto, een statussymbool is, weggelegd voor een select groepje. Zo iemand zal zich sneller "outen" dan een treinliefhebber en door de medemens (onterecht) minder snel meewarig worden bekeken.

Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 1864
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: In de buurt van Kortrijk.

Re: Interesse in treinen

Bericht door Dieselfreak » 27 feb 2011, 08:41

Jeroen schreef:Bij treinen is dat niet het geval, ze hebben voor velen zelfs een negatieve connotatie (te weinig ruimte, negatieve berichtgeving, steevast verbonden met "het gaan werken") en daarenboven worden ze gedeeld dus bestaat er geen persoonlijke band.
Ik kan best begrijpen dat door vertragingen, overbezetting enz. voor veel mensen treinen een negatieve connotatie hebben, maar zorgen files, parkeerproblemen, hoge brandstofprijzen, ongevallen enz. bij diezelfde mensen dan niet voor een negatieve connotatie met auto's?
19/12/2015: 1. België (11490) 2. Nederland (6430) 3. Duitsland (3430) 4. Luxemburg (2625) 5. Frankrijk (2540) 6. Zwitserland (1915) 7. Italië (1066) 8. Oostenrijk (480) 9. Spanje (397) 10. Polen (267)

kika
Berichten: 2560
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Interesse in treinen

Bericht door kika » 28 feb 2011, 01:08

Jeroen schreef:Schepen zitten volgens mij op een niveau tussen auto en trein: veel mensen hebben er geen verstand van omdat ze er gewoonweg niet mee in aanraking komen maar zij die een schip bezitten zullen er sneller over praten met buitenstaanders omdat het, nog meer dan een auto, een statussymbool is, weggelegd voor een select groepje. Zo iemand zal zich sneller "outen" dan een treinliefhebber en door de medemens (onterecht) minder snel meewarig worden bekeken.
Dan heb je het duidelijk over specifieke vaartuigen. Ik vermoed dat je als je begint over veren, ponten, overzetboten dat de hoeveelheid meewarige blikken weer enorm stijgt.

Treinenman
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Interesse in treinen

Bericht door Treinenman » 05 mei 2011, 20:18

--
Laatst gewijzigd door Treinenman op 05 dec 2011, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20287
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Interesse in treinen

Bericht door Steven » 05 mei 2011, 20:20

Niet alles moet echt een nut hebben, er zijn zoveel hobby's die geen specifiek nut hebben.

Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 1864
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: In de buurt van Kortrijk.

Re: Interesse in treinen

Bericht door Dieselfreak » 05 mei 2011, 21:56

Treinenman schreef:Soms krijg je wel de vraag 'Wat is daar het nut van?'
Dat is echt zo'n vaak gehoorde dooddoener waar ik het van op mijn heupen krijg: "Wat is het nut van... ?" Waarom moet alles per sé een of ander nút hebben? Er zijn veel meer redenen om iets te doen dan om wille van een of ander nút.
19/12/2015: 1. België (11490) 2. Nederland (6430) 3. Duitsland (3430) 4. Luxemburg (2625) 5. Frankrijk (2540) 6. Zwitserland (1915) 7. Italië (1066) 8. Oostenrijk (480) 9. Spanje (397) 10. Polen (267)

Plaats reactie