Toekomst van verkeer

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Pieter

Bericht door Pieter »

Ze kunnen al beginnen met wegentaks te vragen in de vorm van peage of zoiets, of vignette voor buitenlanders (alle nederlanders met caravan in de zomer op reis naar frankrijk en spanje, alle vrachtvervoer dat over onze wegen rijdt...)

Evenveel flitspalen in Wallonië als in Vlaanderen, eerlijk verdelen van boetes

etc...

Er is nog veel werk aan de winkel!
Wover

Bericht door Wover »

in wallonië gebeuren er wel veel minder ongevallen e, bovendien is het daar op zo goed als alle wegen 90 ipv in Vlaanderen bijna overal 70...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Wover schreef:welja, nu is het goedkoper, omdat er al veel kanalen liggen, maar hetgeen dat dat indertijd heeft gekost moet toch veel meer zijn dan wat ze er nu van terugkrijgen?
in het begin van de industriele revolutie lagen er geen sporen en wegen, toen was een kanaal een prima investering :wink: en ze worden al zo lang gebruikt dat ze het zeker wel waard zijn :P
binnenscheepvaart is voor bepaalde goederen (zand,kalk,kolen,afval,...) een oplosing die nog meer kan gebruikt worden, laat die subsidies dus nog maar bestaan.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Pieter schreef:Ze kunnen al beginnen met wegentaks te vragen in de vorm van peage of zoiets, of vignette voor buitenlanders (alle nederlanders met caravan in de zomer op reis naar frankrijk en spanje, alle vrachtvervoer dat over onze wegen rijdt...)

Evenveel flitspalen in Wallonië als in Vlaanderen, eerlijk verdelen van boetes

etc...

Er is nog veel werk aan de winkel!
Er is al een wegenvignet voor vrachtwagen... (eurovignet). Nog geen voor het gewone autoverkeer.
En er gebeuren niet veel minder ongevallen in Wallonië, als je kijkt naar het aantal ritten dat er wordt gereden.
Voor het voor- en natransport zal je inderdaad afhankelijk blijven van vrachtwagens, kleintjes of grote, maar niettemin vrachtwagens. Het aantal km kán wel beperkt worden, door invoering van allerhande Rollende Landstrasses, of zo, maar daar is veel politieke moed voor nodig.

Ik vrees dus dat het zeker in eerste instantie de richting zal uitgaan, die Simpy heeft geschetst...

Oh ja, hierover wordt ook gediscussieerd op de link in m'n handtekening (denkforummobiliteit.be).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Pieter schreef:Ze kunnen al beginnen met wegentaks te vragen in de vorm van peage of zoiets, of vignette voor buitenlanders (alle nederlanders met caravan in de zomer op reis naar frankrijk en spanje, alle vrachtvervoer dat over onze wegen rijdt...)

Evenveel flitspalen in Wallonië als in Vlaanderen, eerlijk verdelen van boetes

etc...

Er is nog veel werk aan de winkel!
dat soort dingen wordt volgens mij dus overbodig eens de olieprijs echt hoog wordt :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Wover schreef:welja, nu is het goedkoper, omdat er al veel kanalen liggen, maar hetgeen dat dat indertijd heeft gekost moet toch veel meer zijn dan wat ze er nu van terugkrijgen?
scheepvaart is gewoon al eeuwen het enige vervoermiddel geweest om grote massa's landinwaarts te krijgen, noch de wegen of spoorwegen deden het beter in de begin en zijn er ook pas later gekomen om dergelijke hoeveelheden te vervoeren, gewoon historisch he :-)
RhB

Bericht door RhB »

Wover schreef:in wallonië gebeuren er wel veel minder ongevallen e, bovendien is het daar op zo goed als alle wegen 90 ipv in Vlaanderen bijna overal 70...
Buiten het (Radio) VRT nieuws volg ik ook het nieuws op RTBF, en in Wallonië beginnen ze zich zorgen te maken over het stijgend aantal ongevallen. Dus na de verkiezingen volgend jaar, zullen daar ook wel enkel onpopulaire maatregelen gaan treffen. Onpopulair voor de mensen met een zware voet, wel te verstaan. :wink:
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

Het pessimisme-scenario:

Grondstoffen bezitten we niet. Momenteel trekt onze industrie weg. Een arbeider hier kost teveel in verhouding tot andere landen. Hetgeen we nog wel hebben is kennis, en ook die is aan het wegtrekken. We handelen met china: zij kopen hoog-technologische spullen van ons, wij kopen plastic van hen. Het resultaat is dat de ene helft van de wereld op hun kont zit (wij dus) en de andere helft voor ons werkt. Tot zij meer hebben als wij uiteraard. Dan hebben wij niets meer. (geen grondstoffen, geen industrie, geen geld)
Het enige dat voorlopig overblijft in ons land is de dienstverlening:
Dienstverlening heeft weinig treinen nodig, net zomin als de kennis-economie. In die optiek blijft enkel het afzetten van de consumptiegoederen (distributie) over. Uiteraard zitten we dan met onze havens wel goed.
Sander

Bericht door Sander »

't Seinerke schreef:Er heeft zelfs in de krant gestaan dat de goederentreinen er uiteindelijk 160 km/h ( :shock: ) zullen bollen! Ofwel een zetduiveltje in de krant, ofwel realiteit...?
Ik denk dat er weer eens een verslaggever was die erg goed is in overdrijven, want ik zou werkelijk niet weten hoe je een flink zware trein op 160 km/h wilt krijgen:
- minstens drie sterke e-locs nodig om de trein op snelheid te krijgen, en te houden;
- vooral bij de zware treinen zul je last krijgen van ernstige slijtage aan infrastructuur;
- de veiligheid: hoe stop je een trein van 5000 ton die met 160 km/h rijdt?
Ik heb er al vaker over na zitten denken, en ik ben toen tot de conclusie gekomen dat van die snelle goederentreinen alleen mogelijk kunnen zijn bij bijvoorbeeld levensmiddelen of bloemen. In Duitsland hebben ze al van die Jumbo-container - wagens, als je daar andere draaistellen onder zet en voor een paar snelle locs zorgt, kun je denk ik wel aan de 160 of 200 km/h komen.
Sander

Bericht door Sander »

Wover schreef:ik kan eigenlijk niet begrijpen waarom iemand ooit heil heeft gezien in binnenvaart: Het is traag, ongelofelijk duur om aan te leggen en het is heel landschapafhankelijk
Eén binnenvaartschip met zand = 96 zandauto's, dus...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Sander schreef:
't Seinerke schreef:Er heeft zelfs in de krant gestaan dat de goederentreinen er uiteindelijk 160 km/h ( :shock: ) zullen bollen! Ofwel een zetduiveltje in de krant, ofwel realiteit...?
Ik denk dat er weer eens een verslaggever was die erg goed is in overdrijven, want ik zou werkelijk niet weten hoe je een flink zware trein op 160 km/h wilt krijgen:
- minstens drie sterke e-locs nodig om de trein op snelheid te krijgen, en te houden;
- vooral bij de zware treinen zul je last krijgen van ernstige slijtage aan infrastructuur;
- de veiligheid: hoe stop je een trein van 5000 ton die met 160 km/h rijdt?
Ik heb er al vaker over na zitten denken, en ik ben toen tot de conclusie gekomen dat van die snelle goederentreinen alleen mogelijk kunnen zijn bij bijvoorbeeld levensmiddelen of bloemen. In Duitsland hebben ze al van die Jumbo-container - wagens, als je daar andere draaistellen onder zet en voor een paar snelle locs zorgt, kun je denk ik wel aan de 160 of 200 km/h komen.
-een sterke 20 of 13 kan een goederentrein zeker tot 160 km/h optrekken :wink:
-de slijtage zal iets meer zijn, maar nu ook weer niet dramatisch
-elke wagon kan in princiepe voor zijn eigen remming zorgen (hoe langer de trein hoe meer remkracht er is)
-de bedoeling is ook om containertreinen 160 te laten rijden :wink:

edit: ik bedenk me juist dat er ook autotransport rijtuigen in belgië zijn die 160 km/h kunnen, daarmee moet het ook kunnen dus :shock:
Concurrent

Bericht door Concurrent »

Wat het verkeer betreft, afgelopen dagen weer ondervonden , dat word over 5 a 10 jaar een echte catastrofe als er niets aan gedaan word,en inderdaad als we zo blijven rijden , dan rijden we binnenkort in de bebouwde kom 30 secundaire wegen 50 en 90 op de snelweg!!!!De E313 de laatste weken vast van smorgens tot savonds,antwerpse ring evenzeer, dit vind ik niet echt normaal meer.Leve het treinverkeer :P In het weekend vind ik dan nog het ergste met die pipo's met schoorsteenpijp aan hun wagen en dan de beruchte "5-letters" de bompa's beter gezegd...
Pieter

Bericht door Pieter »

Concurrent schreef:W dan rijden we binnenkort in de bebouwde kom 30 secundaire wegen 50
Dit is nu al het geval in Sint-Katelijne-Waver en regio Bodukap (Bonheiden, Duffel, Katelijne en Putte)
Wover

Bericht door Wover »

Concurrent schreef:Wat het verkeer betreft, afgelopen dagen weer ondervonden , dat word over 5 a 10 jaar een echte catastrofe als er niets aan gedaan word,en inderdaad als we zo blijven rijden , dan rijden we binnenkort in de bebouwde kom 30 secundaire wegen 50 en 90 op de snelweg!!!!De E313 de laatste weken vast van smorgens tot savonds,antwerpse ring evenzeer, dit vind ik niet echt normaal meer.Leve het treinverkeer :P In het weekend vind ik dan nog het ergste met die pipo's met schoorsteenpijp aan hun wagen en dan de beruchte "5-letters" de bompa's beter gezegd...
vorige week stonden ze zelfs van herentals-west aan te schuiven tot antwerpen, een goeie 15-20km
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22527
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
Sander schreef:
't Seinerke schreef:Er heeft zelfs in de krant gestaan dat de goederentreinen er uiteindelijk 160 km/h ( :shock: ) zullen bollen! Ofwel een zetduiveltje in de krant, ofwel realiteit...?
Ik denk dat er weer eens een verslaggever was die erg goed is in overdrijven, want ik zou werkelijk niet weten hoe je een flink zware trein op 160 km/h wilt krijgen:
- minstens drie sterke e-locs nodig om de trein op snelheid te krijgen, en te houden;
- vooral bij de zware treinen zul je last krijgen van ernstige slijtage aan infrastructuur;
- de veiligheid: hoe stop je een trein van 5000 ton die met 160 km/h rijdt?
Ik heb er al vaker over na zitten denken, en ik ben toen tot de conclusie gekomen dat van die snelle goederentreinen alleen mogelijk kunnen zijn bij bijvoorbeeld levensmiddelen of bloemen. In Duitsland hebben ze al van die Jumbo-container - wagens, als je daar andere draaistellen onder zet en voor een paar snelle locs zorgt, kun je denk ik wel aan de 160 of 200 km/h komen.
-een sterke 20 of 13 kan een goederentrein zeker tot 160 km/h optrekken :wink:
-de slijtage zal iets meer zijn, maar nu ook weer niet dramatisch
-elke wagon kan in princiepe voor zijn eigen remming zorgen (hoe langer de trein hoe meer remkracht er is)
-de bedoeling is ook om containertreinen 160 te laten rijden :wink:

edit: ik bedenk me juist dat er ook autotransport rijtuigen in belgië zijn die 160 km/h kunnen, daarmee moet het ook kunnen dus :shock:
effe vermelden dat de IC A aan volgende eigenschappen voldoet

gesleepte last 625 ton aan rijtuigen
toegelaten snelheid 200 km/h
afstand vanuit leuven om deze snelheid te halen zowat 12-15 km
remming vrijwel ideaal wegens degelijke schijfremmen en niet te zware rijtuigen weten da een goederentrein van 650 ton niet zoveel voorstel denk ik da een goederentrein aan 160 voorlopig nog niet haalbaar is in belgie
Plaats reactie