taalpolemiek

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

taalpolemiek

Bericht door Hogersluys »

Trammist schreef:Persoonlijk sta ik vrij neutraal tegenover verengelsing. Men mag er niet mee overdrijven, maar we moeten niet op z'n Frans beginnen.
Verfransing kom je enkel tegen in de Brusselse rand. Verengelsing echter over heel Vlaanderen en heel de wereld. Engels is dus schadelijker voor de culturele diversiteit en het Nederlands dan Frans.

Het argument van de 'neutraliteit' zou trouwens opgaan mocht men een Engelse naam gekozen hebben die in het hele land kan gebruikt worden. Nu zit je met NMBS Mobility dat nog steeds slechts in Vlaanderen kan vertoont worden, in Wallonië noemt men het immers SNCB Mobility.
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door Nicholas »

Hogersluys schreef:Verfransing kom je enkel tegen in de Brusselse rand. Verengelsing echter over heel Vlaanderen en heel de wereld. Engels is dus schadelijker voor de culturele diversiteit en het Nederlands dan Frans.

Het argument van de 'neutraliteit' zou trouwens opgaan mocht men een Engelse naam gekozen hebben die in het hele land kan gebruikt worden. Nu zit je met NMBS Mobility dat nog steeds slechts in Vlaanderen kan vertoont worden, in Wallonië noemt men het immers SNCB Mobility.
Heel terecht opmerking van Hogersluys vind ik. Zo veel mensen aanvaarden de verengelsing, maar opgepast als er ergens eens iets in het Frans staat.
De spoorwegen mogen gerust van mij een Nederlandse en Franse benaming gebruiken want Engels hebben we al genoeg.
pietje

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door pietje »

^^ Inderdaad, ofwel neemt men 2 benamingen: 1 Franstalig en 1 Nederlandstalig (Duitstaligen mogen in België blijkbaar wel gediscrimineerd worden :oops: ) ofwel een echt neutrale merknaam zoals het geval is bij Thalys, Eurostar, Fyra,...

Die "ver-engelsing" is al zeker zo "gevaarlijk" als indertijd de verfransing.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22529
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door Steven »

pietje schreef:Die "ver-engelsing" is al zeker zo "gevaarlijk" als indertijd de verfransing.
Die verfransing is nog steeds bezig om u een idee te geven het FDF eist faciliteiten in heel Vlaams Brabant. Als je denkt dat die verfransing enkel een probleem is voor BHV dan ben je dus serieus mis.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door groentje »

Het FDF vraagt faciliteiten in heel België, tenminste voor Franstaligen. Je moet die gasten niet meer serieus nemen dan nodig. Ik zou het trouwens niet eens zo een slecht idee vinden om heel de oude provincie Brabant (dus met Vlaams- en Waals-Brabant) bij Brussel te voegen, maar goed, we zijn met de hele discussie nog verder aan het afdrijven dan het al was.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22529
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door Steven »

Ook dat is een gedeeltelijke eis van het FDF om heel BHV tot zone Brussel te maken maar dat werkt enkel die verfransing in de hand en dat laten ze beter zo. Dat ze eerst maar de problemen binnen Brussel zelf leren oplossen.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door groentje »

Is het niet net omdat er zo weinig Nederlandstaligen in Brussel (komen) wonen dat ze totaal genegeerd worden daar? Ik nodig iedereen uit om in de hoofdstad te komen wonen, hoor. Of in de rand (al is het daar soms nog duurder).
Ik geloof ook dat de harde aanpak niet werkt. De kleine pesterijen die Franstaligen in de Rand moeten ondergaan (en soms Nederlandstaligen in Brussel) helpen niet om iemand warm te maken de taal te leren.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Ik zou het trouwens niet eens zo een slecht idee vinden om heel de oude provincie Brabant (dus met Vlaams- en Waals-Brabant) bij Brussel te voegen, maar goed, we zijn met de hele discussie nog verder aan het afdrijven dan het al was.
Dat is ongetwijfeld een Brusselaar die spreekt, een echte Vlaming noch enig andere wereldburger zou zomaar zijn taalgebied afstaan. Of het trouwens zo een goed idee is om te worden meegesleurd in de bestuurlijke, maatschappelijke en financiële chaos die Brussel is, weet ik nog zo niet. Men wil alleen in een groot huis gaan wonen terwijl men thuis nog zakgeld van de ouders krijgt.
groentje schreef:Is het niet net omdat er zo weinig Nederlandstaligen in Brussel (komen) wonen dat ze totaal genegeerd worden daar?
Ik denk eerder omdat de doorsnee-Nederlandstalige Brusselaar er werkelijk alles aan doet om zijn afkomst (Vlaams) te verloochenen. Hij wil niet met die afkomst worden geassocieerd en de Vlaamse zaak laat hem koud. Met plezier een mondje Frans praten en ijveren voor een groot (en eentalig) Brussel, ja!
groentje schreef:Ik geloof ook dat de harde aanpak niet werkt. De kleine pesterijen die Franstaligen in de Rand moeten ondergaan (en soms Nederlandstaligen in Brussel) helpen niet om iemand warm te maken de taal te leren.
"Pesterijen" noemt men dat dus al. Het is dus al een "pesterij" dat men faciliteiten verleent, ook al moeten die steeds opnieuw worden aangevraagd.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door LHOON »

msts.be schreef:rond 2005 heeft DB afscheid genomen van Helvetica als standaardlettertype en het ingeruild voor hun eigen familie van lettertypes (DB type).
Een goede beslissing, Helvetica is misschien wel duidelijk leesbaar, maar een zielloos font.
In de jaren 1960 is er in UK ook iets in die aard ingevoerd, het Rail Alphabet, ter vervanging van het vroegere Gill Sans, en evengoed zeer leesbare letter met veel meer karakter. Gelukkig is er ook de Londense metro die steeds trouw is gebleven aan zijn uniek Johnston font.

Toch zien Helvetica ook opduiken op sommige stationsnaamborden van de NMBS (de niet verlichte versies)...

En wat opvalt is dat ook het font op de verlichte stationsnaamborden onlangs is gewijzigd... wat was er mis met het vorige dat reeds lang in gebruik en door iedereen duidelijk herkenbaar was?

Om het nog wat ingewikkelder te maken, is er ook nog het font van de "Het Station" borden, weer iets anders....
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door groentje »

@Jeroen: Zo dacht ik er al over voor ik in Brussel kwam wonen. Ik heb de zeer restrictieve manier waarop de faciliteiten worden geïnterpreteerd, het bibliotheekdecreet dat stipuleert dat een openbare bib voor 70% Nederlandstalige boeken moet hebben... altijd als pestpraktijken beschouwd, en dat is alleen maar versterkt sinds ik in Brussel woon. Een charmeoffensief kan je dit toch bezwaarlijk noemen?
En ja, Brussel heeft zijn problemen, maar dat heeft Antwerpen ook, en Gent ook, zelfs Mechelen, maar gelukkig kunnen die rekenen op de solidariteit binnen het Vlaams Gewest. Brussel moet voor een belangrijk stuk zijn eigen broek ophouden. Gelukkig komt hier de federale overheid (met o.a. Beliris) voor een stukje aan tegemoet, helemaal alleen staat het BHG er inderdaad niet voor, al hoor ik steeds weer dat men toch zo graag Brussel zou willen 'droogzetten'.
De belediging alsof ik een ééntalig Franstalig Brussel voorsta, pik ik niet. Ik verdedig het Nederlands in Brussel, nog steeds de tweede officiële taal, taal van een aanzienlijke minderheid van haar bewoners, en gekend door een nog grotere groep. Ik word alleen een beetje moedeloos als we dan in de steek worden gelaten door een Vlaamse overheid die wel lippendienst bewijst aan het promoten van Brussel, maar niet thuisgeeft als er enkele honderden al dan niet nieuwe Brusselaars hun kinderen in het Nederlands naar school willen laten gaan. Ik vind het ook spijtig dat het Franstalige onderwijs, uitzonderingen daargelaten, nog steeds zwak scoort in haar talenonderricht (niet alleen voor Nederlands, trouwens). Ik word echter opstandig als ik de zoveelste Vlaming een soort Frans hoor brabbelen (want de Vlaamse talenknobbel is toch zo geweldig), om achteraf te kunnen klagen dat ze er nooit Nederlands horen.
Brussel gaat niet weg mocht Vlaanderen onafhankelijk worden, net zo min als Wallonië. Je zal er mee moeten leven, net zoals met de Hollanders in de grensgemeenten. En dus ook met mensen die de grens oversteken.

@Steven: sorry voor mijn nogal offensief taalgebruik, off topic nog wel, maar dit kon ik niet laten liggen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door Asterix »

@ Groentje, kan er een groter charme-offensief bestaan dan een taalgemeenschap die op eigen bodem faciliteiten toekent aan de Franstaligen, om zich aldus op een zachte manier te integreren? Dat lijkt mij een bijzonder genereuze verwelkoming, eerlijk gezegd. Echter, zoals haast overal waar de francofonie aanwezig is, heeft men in de uitgestoken hand gebeten, de faciliteiten als niet meer dan normaal beschouwt en probeert men nu zelfs op een agressieve manier de betrokken gemeenschap te "annexeren" bij Brussel of Wallonië. Terwijl men dan weer zelf in Canada en de Elzas bijzonder sterke Franse reflexen hanteert. Zeer straf is dat. En dan heb je natuurlijk die Nederlandstalige Brusselaars weer die dat allemaal maar normaal vinden en dat zelfs gaan toejuichen. Je kan als Vlaming uiteindelijk toch niet anders dan verharden? Wat moet men in godsnaam nog gaan doen in de Rand? Drie decennia faciliteiten hebben al niet geholpen. Moeten we hen geld gaan geven om hen toch maar te doen aanvaarden dat ze in Vlaanderen wonen of zo? Men wil zelfs met die faciliteiten de Vlaamse voogdij niet aanvaarden. En zij die ze wel aanvaarden, hebben helemaal geen faciliteiten nodig en erkennen probleemloos dat men in Vlaanderen met de overheid in het Nederlands communiceert. Wij Vlamingen leggen toch onder alles zoveel eieren, hé. Zo weinig zelftrots, zo een schrik om vies bekeken te worden.

Het verschil tussen BHG en andere grootsteden is dat die andere steden op zijn minst wat moeite willen doen om te overleven. Iets wat van Brussel met zijn 19 baronieën en 6 politiezones moeilijk kan worden beweerd. Iedereen wil zijn postje behouden maar de ander mag het betalen. Koken kost nu eenmaal geld. Ik denk nu niet dat BHG op welk vlak dan ook zo een succes is geworden dat men dit paradijs dringend dient uit te breiden zodat anderen hier mee kunnen van genieten. Misschien dat men al eens kan beginnen om de tweetaligheid naar behoren toe te passen alvorens te gaan uitbreiden.

Voor alle duidelijkheid, ik heb jou nooit willen beledigen. Ik ken jou immers niet. Ik heb gesproken over de "doorsnee-Brusselaar", de uitzondering niet te na gesproken. Jouw opmerking over het tekort aan plaatsen in het Nederlandstalig onderwijs is absoluut terecht. Idem die over de Nederlandstalige die te snel overschakelt of die over het aantreffen van 'Hollanders' in de grensstreek. Absoluut geen probleem mee maar men moet m.i. op elk ogenblik eisen dat het gezag van de lokale overheid wordt aanvaard. Zoniet moet men maar opkrassen. Ik vrees dat het nooit meer goed zal komen tussen de Brusselaar en de Vlaming (in het algemeen gesproken, uiteraard). De Brusselaar heeft doorgaans een pro-Belgische mening en die botst hoe langer, hoe meer met de Vlaamse.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door groentje »

De beste manier om je taal aantrekkelijk te maken, is door duidelijk te maken dat er geld mee is te verdienen. Ik besef ook wel dat de plotse liefde voor het Nederlands van de Brusselaars, nieuwkomers en oude, niet komt door de geweldige uitstraling van onze taal, wél met de portemonnee van de vele Vlaamse pendelaars die elke dag hun geld komen verdienen én uitgeven in de hoofdstad.
Die faciliteiten zijn er gekomen omdat er een stevige minderheid aan Franstaligen woonde. Niet om de nieuwkomers terwille te zijn, maar voor de eigen inwoners die, om wat voor reden dan ook, waren verfranst, of altijd al Franstalig waren geweest. Faciliteiten lijken me in dat geval het minimum minimorum. Faciliteiten die bovendien enkel in Vlaamse handboeken als 'in de tijd beperkt' worden verstaan.
Die harde houding getuigt m.i. ook helemaal niet van trots en zelfbewustzijn, maar is net een teken van angst. En angst is zelden een goede raadgever.
Ik ga niet beweren dat Brussel een toonbeeld van goed bestuur is, daarvoor heb ik zelf teveel kritiek op het gevoerde beleid, in heden en verleden. Ik ben ook voorstander van een gemeentefusie, door op te gaan in het gewest (wat dan weer zeer gevoelig ligt omwille van de oververtegenwoordiging van Vlamingen in het Brussels Parlement en vooral de Brusselse Regering) of anders, maar het is geen wondermiddel. Je zit immers steeds met meerdere partijen aan tafel, zowel communautair als ideologisch, en dan krijg je wel eens wringende compromissen. Desalniettemin, Brussel is ook niet die poel van verderf waar alleen maar geld in gaat zonder dat er ooit iets uit komt. Er wordt bovendien wel degelijk geprobeerd om ook hier kosten te snijden en een aantrekkelijker investeringsklimaat te creëren, om een uniforme visie te ontwikkelen, en bestaande kankers aan te pakken.
Over die andere steden: ik betwijfel sterk of ze al hun kosten zouden kunnen dragen mocht het Vlaams Gewest niet stevig bijspringen. Geen van die andere steden is bovendien nog verantwoordelijk voor haar eigen openbaar vervoer, zowat de grootste slokop bij de Brusselse begroting. En laat bovendien net de zaken waar Brussel geld mee kan verdienen, in de federale pot verdwijnen...
En die pro-Belgische Brusselaar, in mijn geval: ja, meer dan ooit. Omdat dit land meer verweven is dan de Vlaamsnationalisten (willen) geloven en het ongelooflijk veel geld en energie zou kosten om dat web te ontwarren, geld en energie die beter in andere projecten wordt gestoken, omdat de politiek van het Vlaams Gewest amper beter is dan de Belgisch-federale, en een onafhankelijk Vlaanderen daar weinig verandering in zou brengen. Ik merk inderdaad dat de sfeer in Vlaanderen verandert en verhardt, en betreur die evolutie. Iedereen die het niet 100% eens is met Bart De Wever lijkt ondertussen wel een slechte Vlaming. Voor mij geen probleem, laat mij dan maar een slechte Vlaming zijn. Vlaming blijf ik me echter noemen, daar hebben de Vlaamsnationalisten echt niet het alleenrecht op.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22529
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door Steven »

groentje schreef:De beste manier om je taal aantrekkelijk te maken, is door duidelijk te maken dat er geld mee is te verdienen. .
Omdat het brussel gewest een vette premie geeft aan allen die in Brussel werkt en slaagt voor een tweetalige test bedoel je ze kunnen vlot geld verdienen met een test die ze 1 keer moeten doen.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door Hogersluys »

groentje schreef:Een charmeoffensief kan je dit toch bezwaarlijk noemen?
Zonder al te ver off-topic willen te gaan kan je de Franstalige villabewoners die totáal geen moeite doen ook maar een letter Nederlands te leren ook niet echt charmant noemen.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe benamingen NMBS

Bericht door groentje »

@Hogersluys: En die bestaan inderdaad echt, die Franstalige villabewoners. Al zijn ze in de minderheid, steeds meer zijn het eurocraten en andere buitenlanders die zich in de Rand vestigen, vaak voor een vrij korte periode. En die zich niets aantrekken van al dat gerommel in België, net zo min als ze zich iets zouden aantrekken van de wetten in Dubai, in Moskou of in Panama. Wat zouden ze ook, hun boodschappen worden voor hen gedaan, ze werken in een (veelal) Engelstalige omgeving, en in hun schaarse vrije tijd gaan ze wel naar Brussel. Voor velen onder hen zal het inderdaad verloren moeite zijn, vrees ik. Het echte probleem vandaag is dan ook minder de verfransing, dan wel de ontnederlandsing van de Rand. Voor de meeste 'gewone' Franstaligen uit Brussel is de Rand net zo onbetaalbaar als voor de Vlamingen...

@Steven: Onder andere. Maar ook op het hogere niveau: sinds de winkeliers op de Louizalaan hebben gemerkt dat er geld zit bij de Vlamingen, is de kennis van het Nederlands bij het winkelpersoneel flink toegenomen. Steeds meer lees je dat tweetalig personeel wordt gevraagd in Brussel, ook voor 'gewone' taken. En daar wordt op ingespeeld, de lessen Nederlands in Brussel zitten vol. Hier en daar, vooral bij de oudere generaties, merk je nog wel eens wat dédain ten opzichte van het Nederlands, maar bij de jongeren is dat er al veel minder. Daarmee spreken ze spijtig genoeg nog niet allemaal perfect Nederlands, natuurlijk, maar nogmaals, veel Vlamingen doen dat evenmin...
Plaats reactie