Problemen met treinbegeleidster

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Problemen met treinbegeleidster

Bericht door TommyG »

Hoi,

dit moet me even van het hart.

Station : Muizen / Perron 4

Zoals vele ochtenden sta ik vanmorgen op perron 4 te wachten op de trein van 8:05. Ik blijf, zoals iedereen dat doet in Muizen, dicht bij de trappen staan. Op perron 2 komt er namelijk om 8:09 ook een trein naar Mechelen.
Het gebeurd heel vaak dat die trein van 8:09 aankomt voor de trein van 8:05, dus als je dicht bij de trappen blijft staan kan je via de tunnel nog naar perron 2 lopen om daar de trein van 8:09 te nemen.

In de verte zie ik de trein van 8:05 richting perron 4 afkomen. Die trein kwam echter met een hele grote snelheid aan, en even leek het erop dat hij gewoon ging doorrijden. Maar plots begint hij alsnog te remmen, en komt tot stilstand aan het einde van perron 4. Mensen die het station van Muizen kennen weten dat perron 4 héél lang is.

Ik begin dus volop te lopen naar de laatste deur van de trein en druk op de knop, niets, deuren gaan niet open. In de verte zie ik de tbg staan, ze had de deuren reeds vergrendeld. Ze doet teken, dus ik stap (mijn conditie is schandalig slecht en bovendien heb ik astma, lopen zat er dus niet meer in).
TBG wordt zenuwachtig en maant ons (er waren nog wat anderen) aan ons te haasten.

Als ik bij de TBG kom kon ik het niet laten te vragen waarom ze niet gewoon in Mechelen waren gestopt, hadden we tot daar kunnen lopen. Mevrouw was blijkbaar direkt op haar tenen getrapt en zegt me dat ik in het vervolg maar gewoon op tijd moet zijn. Ik was op tijd, ruim op tijd zelfs.

Ik neem plaats, TBG komt na enkele minuten mijn abonnement controleren. Ik zeg haar nogmaals dat de trein veel te hard reed en veel te ver gestopt is.

Ik toon mijn abonnement en steek het terug in mijn binnenzak. Mevrouw had het blijkbaar niet goed genoeg kunnen nakijken en vraagt me mijn abonnement opnieuw te tonen, wat ik zonder aarzelen doet. Ze neemt het abonnement in haar handen (heb ik nog nooit meegemaakt) en begint het in detail te onderzoeken.

Plots zegt ze "jama, meneer, u heeft een 1ste klas abonnement". Ik "Ja, dat klopt".
Zij : "Wat doet u dan in tweede klas meneer?"
Ik : "Euh, ik ben blij dat ik op de trein zit, en dat is toch geen probleem, met 1ste klas abo mag ik toch plaatsnemen in 2de klas?"
Zij : "Ja meneer"
Ik : "Awel, wat is het probleem dan?"

De discussie begon een beetje te verhitten en ik begin me een beetje kwaad te maken. Op een bepaald moment laat ik in een zin het woord "jong" vallen... Zo van "och jong, laat me dan toch gerust".

Ze neemt haar machien voor ticketjes en begint te tokkelen terwijl ze nog bij mij staat. Ik laat haar even doen maar ze blijft maar tokkelen, en uiteindelijk vraag ik haar wat ze nu aan het doen is? Ze vertelde me dat ze een boete aan het maken is omdat ik haar beledigd heb en me agressief gedraag. Waarop een paar andere reizigers spontaan beginnen te lachen.

Ik vertel haar dat het moeilijk zal zijn een boete te maken, zij kent mijn identiteit niet (mijn abonnement had ik op dat moment al terug). Ze vertelt me dat ze dadelijk mijn paspoort zal vragen waarop ik zeg dat ik die zeker niet zal geven omdat ik niets misdaan heb. Het woord "jong" is in mijn ogen geen scheldwoord, getuigt niet van veel respect, dat geef ik toe, maar ze heeft het zichzelf aangedaan... Agressief ben ik al helemaal niet geweest, hooguit een beetje boos, maar nogmaals, dat is haar eigen fout... De andere reizigers hebben er wel plezier in, het was precies een sketch uit Monty Python waar ik me plots in bevond, of verborgen camera.

Ze blijft tokkelen, ik zeg haar als ze mijn pas wilt ze de politie er maar moet bijhalen. Ze begint te bellen (Ik vermoed naar de roodhemden van de security), vraagt me terloops waar ik naartoe ga. Ik zeg haar dat ik naar Brussel ga, dat ik de trein van 8:21 op spoor 10 zal nemen, en dat ik op de allerlaatste bank richting Antwerpen zal zitten.
Ze zegt me dat ik daar niet zal geraken, ze zullen me opwachten :-)

We komen aan in Mechelen, geen security te zien, dus ik stap op mijn duizendste gemak af en begeef me naar spoor 10 waar ik op de beloofde bank ga zitten. Niemand meer gezien, maar vanop de bank zag ik (veel te laat natuurlijk) wel nog rode hemden op spoor 6 (waar we aangekomen waren) rondlopen.
Na 10 minuten komt mijn trein aan naar Brussel en ik stap op...

Eigenlijk spijtig dat de roodhemden me niet gevonden hebben, vraag me echt af wat er zou gebeurd zijn. Moest ik meer tijd gehad hebben had ik op de security gewacht, maar ik was gehaast, moest echt de trein van 8:21 hebben.
Morgen neem ik dezelfde trein en hoop op dezelfde TBG, morgen heb ik tijd... Ben echt benieuwd naar het vervolg...

Dit is er toch zwaar over. Ik vermoed dat de treinbestuurder bijna vergeten was te stoppen aan het perron en dat de trein daarom zo ver stond. Neem dagelijks de trein in Muizen en dit heb ik nog nooit gezien...
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Problemen met treinbegeleidster

Bericht door calabria »

Ik heb de indruk dat sommige treinbegeleiders/sters de laatste tijd enorm vlug op hun tenen getrapt zijn als er iemand ook maar een opmerking durft te maken.

Nog een voorbeeldje: wekelijks is op vrijdagavond trein 689: Brugge 19u07 - Kortrijk overbezet. De trein bestaat zoals elke dag uit 1 klassiek stel, wat voor de iets meer verspreide studentenspits ruim onvoldoende is. Klachten hierover vanwege mij werden door de nmbs vakkundig niet beantwoord. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om op vrijdagavond met 2 stellen te rijden?

Normaalgezien moeten we dus altijd rechtstaan in de gang. Het is soms echter zo dat de IC naar Knokke van een halfuur eerder vertraging had en de reizigers op die trein hun overstap richting Torhout of Roeselare met de IC naar Kortrijk misten. Een aantal weken geleden was het weer van dat. Al die reizigers zaten dus ook al in dat ene klassieke stel. Gevolg: mevrouw de treinbegeleiderster moet de pakwagen openen om iedereen in de trein te krijgen (de gangen stonden PROPvol). Ik moet als één van de laatsten in de trein en ging net eens reageren tegen de treinbegeleidster: ik ging iets zeggen van "Het is elke week van dat, maak die trein gewoon langer. De nmbs maakt zich compleet belachelijk met dit soort toestanden".

Ik kreeg er spijtig genoeg de kans niet toe want net als ik in de pakwagen klim reageert zegt de pendelaar achter mij: "Je kunt ons anders stapelen". Mevrouw de treinbegeleidster reageert als een stier op een rode vlag, en begint praat uit te slaan zoals: "Zegt da nog een keer? Je moet nu niet arrogant doen tegen mij é!"
De pendelaar reageert: "Ik heb toch niks verkeerd gezegd, ik zeg gewoon dat deze trein belachelijk vol zit." TBG: "Ik kan ook de pakwagen niet open doen é! ...Ik zou willen hebben dat je de trein verlaat." Dat wil de pendelaar natuurlijk niet, de TBG dreigt nog van securail op te roepen maar doet het uiteindelijk niet, mogelijks omdat een aantal andere reizigers in het 'kotteke' zitten te zuchten en vragen om gewoon te vertrekken, wat we gelukkig ook doen. Achteraf hadden we nog een kleine conversatie met een aantal vaste reizigers van trein 689 die bevestigden dat de trein elke vrijdag zwaar overbezet is en dat de nmbs er niks aan doet. Pijnlijk!

Ik snap dat TBG veel te verduren krijgen, maar al die opmerkingen, went dat niet? Om dat zo te reageren. Wellicht voelen ze zich zelf ook enorm machteloos.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Problemen met treinbegeleidster

Bericht door Dieselfreak »

TommyG schreef:De discussie begon een beetje te verhitten en ik begin me een beetje kwaad te maken. Op een bepaald moment laat ik in een zin het woord "jong" vallen... Zo van "och jong, laat me dan toch gerust".

Ze neemt haar machien voor ticketjes en begint te tokkelen terwijl ze nog bij mij staat. Ik laat haar even doen maar ze blijft maar tokkelen, en uiteindelijk vraag ik haar wat ze nu aan het doen is? Ze vertelde me dat ze een boete aan het maken is omdat ik haar beledigd heb en me agressief gedraag. Waarop een paar andere reizigers spontaan beginnen te lachen.

Ik vertel haar dat het moeilijk zal zijn een boete te maken, zij kent mijn identiteit niet (mijn abonnement had ik op dat moment al terug). Ze vertelt me dat ze dadelijk mijn paspoort zal vragen waarop ik zeg dat ik die zeker niet zal geven omdat ik niets misdaan heb. Het woord "jong" is in mijn ogen geen scheldwoord, getuigt niet van veel respect, dat geef ik toe, maar ze heeft het zichzelf aangedaan... Agressief ben ik al helemaal niet geweest, hooguit een beetje boos, maar nogmaals, dat is haar eigen fout... De andere reizigers hebben er wel plezier in, het was precies een sketch uit Monty Python waar ik me plots in bevond, of verborgen camera.
Sommige mensen zijn héél snel beledigd. En als een TBG écht wil, kan die áltijd wel iets bedenken om je een boete aan te smeren, om je in moeilijkheden te brengen. Net zoals een leerkracht altijd wel een reden kan verzinnen om een leerling straf te geven, hij krijgt toch in alle gevallen 100 % gelijk van zijn collega's als hij een conflict heeft met een leerling.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Problemen met treinbegeleidster

Bericht door Bibke »

calabria schreef:Ik snap dat TBG veel te verduren krijgen, maar al die opmerkingen, went dat niet? Om dat zo te reageren. Wellicht voelen ze zich zelf ook enorm machteloos.
Neen, au contraire, wanneer iemand steeds dezelfde opmerkingen krijgt is dat als een emmer die vol loopt en die op een gegeven moment moet ontploffen. Op een gegeven moment is het genoeg geweest en kan men het niet aan. En inderdaad die TBG's krijgen alles over zich heen en kunnen er zelfs niets aan doen. Dat is dus een logische frustratie.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Problemen met treinbegeleidster

Bericht door Robin »

Bibke schreef:
calabria schreef:Ik snap dat TBG veel te verduren krijgen, maar al die opmerkingen, went dat niet? Om dat zo te reageren. Wellicht voelen ze zich zelf ook enorm machteloos.
Neen, au contraire, wanneer iemand steeds dezelfde opmerkingen krijgt is dat als een emmer die vol loopt en die op een gegeven moment moet ontploffen. Op een gegeven moment is het genoeg geweest en kan men het niet aan. En inderdaad die TBG's krijgen alles over zich heen en kunnen er zelfs niets aan doen. Dat is dus een logische frustratie.
zij kunnen er ook niets aan doen dat er weinig materieel voor handen is. Toch begrijp ik het langs de kant van de reizigers maar uiteindelijk is de TBG ook maar een mens zoals wij allen en indien hij wilt kan hij de trein gewoon laten staan hoor.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: Problemen met treinbegeleidster

Bericht door calabria »

Robin schreef:
Bibke schreef:
calabria schreef:Ik snap dat TBG veel te verduren krijgen, maar al die opmerkingen, went dat niet? Om dat zo te reageren. Wellicht voelen ze zich zelf ook enorm machteloos.
Neen, au contraire, wanneer iemand steeds dezelfde opmerkingen krijgt is dat als een emmer die vol loopt en die op een gegeven moment moet ontploffen. Op een gegeven moment is het genoeg geweest en kan men het niet aan. En inderdaad die TBG's krijgen alles over zich heen en kunnen er zelfs niets aan doen. Dat is dus een logische frustratie.
zij kunnen er ook niets aan doen dat er weinig materieel voor handen is. Toch begrijp ik het langs de kant van de reizigers maar uiteindelijk is de TBG ook maar een mens zoals wij allen en indien hij wilt kan hij de trein gewoon laten staan hoor.
Op dat moment is er wel materieel voor handen, er staat er dan al wat in de bundel in Brugge. Ze kunnen het ook doorgeven dat er te weinig zitplaatsen waren. In een deftig bedrijf zou er dan iets aan gedaan worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Problemen met treinbegeleidster

Bericht door Steven »

Het is niet omdat er materiaal staat dat het vrij is.
Onderhoud
Technische controle
Defecten
Andere inzet iets later
...

Zijn allemaal factoren die meespelen. Of ga jij op die andere trein zeggen waarom er daar te weinig plaats is of die ene trein is geschrapt.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Problemen met treinbegeleidster

Bericht door Robin »

er kunnen dan wel rijtuigen vrij zijn maar wie zegt er dat er genoeg locomotieven zijn? of zoals Steven zei, rijvaardig?
Al het mogelijk word gedaan om zoveel mogelijk te laten rijden, helaas het geen dat word gebruikt slijt natuurlijk wel en heeft onderhoud nodig ;).

Indien je wilt dat er verbetering komt, kom ons dan helpen he ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Problemen met treinbegeleidster

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Het is niet omdat er materiaal staat dat het vrij is.
Onderhoud
Technische controle
Op een vrijdagavond om 19.01u? Ik dacht dat er in de TW's in het weekend net niet wordt gewerkt en men er aan denkt dit wél te gaan doen in de nabije toekomst? Ik geloof er allemaal niet veel van... Trouwens, wat mag dan de reden zijn dat de betrokkene zijn klachten niet worden beantwoord? Is dat dan ook een probleem van Onderhoud of Technische Controle?

Los daarvan kan het nooit kwaad om met inzicht te communiceren. Met die TBG "haar bak" vol te gooien, win je niets. Niemand in Brussel ligt er van wakker en zij heeft letterlijk de sleutel van je trein in handen. Stap al glimlachend op die vrouw af, toon meteen empathie door iets te zeggen als "Oei, blijkbaar weer een zware dag op het werk? :) " en probeer een gesprek aan te knopen. Op lange termijn win je hiermee altijd. Ik rijd quasi-steeds eerste klas met zo een aanpak :wink:
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Problemen met treinbegeleidster

Bericht door Kristofke »

Robin schreef:er kunnen dan wel rijtuigen vrij zijn maar wie zegt er dat er genoeg locomotieven zijn? of zoals Steven zei, rijvaardig?
Al het mogelijk word gedaan om zoveel mogelijk te laten rijden, helaas het geen dat word gebruikt slijt natuurlijk wel en heeft onderhoud nodig ;).

Indien je wilt dat er verbetering komt, kom ons dan helpen he ;)
Dat is natuurlijk niet geheel waar.

Er rijden bijvoorbeeld in het weekend op ontzettend veel plaatsen samenstellingen rond in het land die totaal ontoereikend zijn voor de weekendverplaatsingen.

Staat al dat materiaal in het weekend voor onderhoud in de stelplaatsen?

Ik zie het vooral staan niets doen in de bundel ;)

Als de centrale werkplaatsen in het weekend op volle toeren zouden draaien kan ik het nog geloven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Problemen met treinbegeleidster

Bericht door Steven »

Probleem is een beetje dubbel, als je extra materieel in het weekend laat rijden wil dat zeggen dat het ook extra km's doet wat dus extra sleet is waardoor het inderdaad ook sneller onderhoud zal nodig hebben. De werkplaatsen tracht men nu max te benutten doch zonder ze extra uren te laten werken. Dat werkt een beetje tegenstrijdig natuurlijk, want met hetzelfde aantal werkuren en werkmensen is men nu volop bezig om TBL1+ versneld te plaatsen. Dit gaat blijkbaar dan deels ten koste van gewoon onderhoud waardoor dit al eens wat trager is uitgevoerd en materieel dus langer aan de kant staat voor het effectief weer inzetbaar is. Het zou inderdaad helpen om werkplaatsen in dubbele ploegen te laten werken om meer gedaan te krijgen. Maar daar zijn twee problemen die zoiets tegenhouden, voor twee of meerdere ploegen heb je meer werkvolk nodig dat is er momenteel niet, de grote vakbonden zijn nog steeds geen voorstander om werkplaatsen in meerdere ploegen te laten werken.

nog even vermelden dat op verschillende werkplaatsen op vrijdagavond al materiaal toekomt dat op maandag pas onderhoud krijgt, maar dat heeft dan als bijkomende reden dat er in het weekend minder (dure) treinbestuurders zijn om dan die overbrenging te verzekeren.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Problemen met treinbegeleidster

Bericht door Asterix »

Steven schreef:voor twee of meerdere ploegen heb je meer werkvolk nodig dat is er momenteel niet, de grote vakbonden zijn nog steeds geen voorstander om werkplaatsen in meerdere ploegen te laten werken.
En waarom dan niet?
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Problemen met treinbegeleidster

Bericht door Kalimero »

.
Laatst gewijzigd door Kalimero op 31 mar 2011, 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Problemen met treinbegeleidster

Bericht door Dieselfreak »

TommyG schreef:We komen aan in Mechelen, geen security te zien, dus ik stap op mijn duizendste gemak af en begeef me naar spoor 10 waar ik op de beloofde bank ga zitten. Niemand meer gezien, maar vanop de bank zag ik (veel te laat natuurlijk) wel nog rode hemden op spoor 6 (waar we aangekomen waren) rondlopen.
Na 10 minuten komt mijn trein aan naar Brussel en ik stap op...

Eigenlijk spijtig dat de roodhemden me niet gevonden hebben, vraag me echt af wat er zou gebeurd zijn. Moest ik meer tijd gehad hebben had ik op de security gewacht, maar ik was gehaast, moest echt de trein van 8:21 hebben.
Morgen neem ik dezelfde trein en hoop op dezelfde TBG, morgen heb ik tijd... Ben echt benieuwd naar het vervolg...
En? Nog iets gemerkt van de roodhemden?
Bibke schreef:Neen, au contraire, wanneer iemand steeds dezelfde opmerkingen krijgt is dat als een emmer die vol loopt en die op een gegeven moment moet ontploffen. Op een gegeven moment is het genoeg geweest en kan men het niet aan. En inderdaad die TBG's krijgen alles over zich heen en kunnen er zelfs niets aan doen. Dat is dus een logische frustratie.
Heb ik alle begrip voor, maar iemand een boete aansmeren en naar de security bellen wegens een woordenwisseling, is nooit goed te praten, met geen enkel excuus. Als ik van de security was en ik kende de juiste omstandigheden, zou ik me in dit geval tegen de TBG keren in plaats van tegen de reiziger.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Problemen met treinbegeleidster

Bericht door TommyG »

Nee, expres dezelfde trein genomen vandaag hopende op zelfde TBG, maar geen succes... Het was iemand anders...

De dame in kwestie had ik nog nooit op die lijn gezien, terwijl het meestal wel min of meer dezelfde gezichten zijn, dus ik vermoed dat ze uitzonderlijk op die lijn zat...
Plaats reactie