Spoorwegen; saai aan het worden?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Bericht door Shrek »

Treinenman schreef:Het is dan ook ééntonig geworden, minder variatie in rollend materieel, zeker de locomotieven.
En echt heel 'mooi' kan je een trein niet noemen.
Ik snap niet dat iedereen dit blijft zeggen. Er hebben nog nooit zoveel vervoerders rondgereden in België, en ze hebben dan ook nog eens heel verschillende locomotieven (euro 4000, bb67000, G2000, class 66, class 77,...) zet dat naast de verschillende locs van de NMBS (reeks 73 en 77), Infrabel (reeks 62) en tucrail (reeks 55) en je ziet meteen dat het landschap op dieselvlak diverser is dan pakweg 20 jaar geleden.
Ook op elektrisch vlak is de diversiteit er amper op achteruit gegaan hoor... :wink:
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Bericht door AlexNL »

Ook dat is waar: de liberalisering van het spoorvervoer maakt de diversiteit in het landschap juist groter. Zelfs al rijden vervoerders met hetzelfde materieel, dan nog is er variatie te vinden in zaken als livrei, treinsamenstelling, enzovoorts. Zeer fraai om te zien, en het kan ook voor de klant positief uitpakken - want er is meer keuze.
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Bericht door Jurgen »

Ik wacht nog steeds op de eerste private reizigerstrein. Een commerciële trein die minstens tijdens de week op bepaalde tijdstippen op een bepaald traject rijdt dan wel, dus geen eenmalig gehuurde trein door een privé-persoon of een bedrijf/vereniging.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Bericht door AlexNL »

Die is er al: de Italo van NTV in Italië.

Dichter bij huis (Nederland/België) zul je waarschijnlijk wat langer moeten wachten...
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Bericht door Treinenman »

Shrek schreef:
Treinenman schreef:Het is dan ook ééntonig geworden, minder variatie in rollend materieel, zeker de locomotieven.
En echt heel 'mooi' kan je een trein niet noemen.
Ik snap niet dat iedereen dit blijft zeggen. Er hebben nog nooit zoveel vervoerders rondgereden in België, en ze hebben dan ook nog eens heel verschillende locomotieven (euro 4000, bb67000, G2000, class 66, class 77,...) zet dat naast de verschillende locs van de NMBS (reeks 73 en 77), Infrabel (reeks 62) en tucrail (reeks 55) en je ziet meteen dat het landschap op dieselvlak diverser is dan pakweg 20 jaar geleden.
Ook op elektrisch vlak is de diversiteit er amper op achteruit gegaan hoor... :wink:

Maar er zijn heel wat reeksen locomotieven weggevallen. Zoals de reeks 22, 23, 25, 25.5, 26 en de lijndiesels (zoals reeks 51 en 55).
Vinden jullie de nieuwe reeksen 18 en 28 mooi? Dit vind ik niet meteen de allermooiste dingen die rondrijden, alhoewel ook niet lelijk.
Laatst gewijzigd door Treinenman op 28 sep 2012, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Bericht door Steven »

Als je enkel naar nmbs blijft kijken is het aanbod inderdaad beperkter geworden maar er is meer dan dat he.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Bericht door Treinenman »

Aan Steven:
Wat vind je van een Traxx of een HLE 18, mooi of lelijk? :D
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Bericht door Steven »

Het model van de eurosprinter is zeker niet lelijk te noemen, je kan een model zo mooi of zo lelijk maken als je wil door de kleuren die je kiest om er op te zetten. Beide (dus ook de traxx) hebben niet de mooiste schildering die er is maar zijn zeker niet de lelijkste in hun soort.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Bericht door Shrek »

Treinenman schreef:Maar er zijn heel wat reeksen locomotieven weggevallen. Zoals de reeks 22, 23, 25, 25.5, 26 en de lijndiesels (zoals reeks 51 en 55).
Vinden jullie de nieuwe reeksen 18 en 28 mooi? Dit vind ik niet meteen de allermooiste dingen die rondrijden, alhoewel ook niet lelijk.
Natuurlijk verdwijnen er reeksen, maar er komen er genoeg ander voor in de plaats. Dat maakt het toch niet saai?
En ik vind de 18 persoonlijk een hele mooie :wink:
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Bericht door AlexNL »

Treinenman schreef:Vinden jullie de nieuwe reeksen 18 en 28 mooi? Dit vind ik niet meteen de allermooiste dingen die rondrijden, alhoewel ook niet lelijk.
Tsja, smaak is persoonlijk. Ik vind de reeks 11.8 nou ook niet een mooie locomotief, maar de reeks heeft - net als de HLE 28 - zo zijn charmes.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Bericht door Treinenman »

Ik mis de blauwe locomotieven nog wel bij het spotten (reeks 20, 23, 25, 26) en de geel-groene (55-62). Ook de treinstellen (de 'klassiekjes') en rijtuigen (M2) in groen en later bordeaux.
Nu zijn het vooral grijs/witte treinstellen, rijtuigen en locomotieven.
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Bericht door overweg13 »

Ik denk dat het volstaat om naar mijn ttb-mappen te kijken om vast te stellen dat er inderdaad wel een verschraling geweest is, ondanks de komst van de andere operatoren. Het ergste probleem als fotograaf vind ik evenwel de graffiti die er voor mij vaak de lol van wegnemen en die manie van "personen in de sporen". Ik nam vroeger foto's op plaatsen waar ik nu niet meer durf te komen, ook al ben ik altijd voorzichtig en legaal geweest.
Als je bovendien fotografeert zoals ik dat doe - enkele uren in dezelfde buurt om een overzicht van het treinverkeer op een bepaalde lijn te krijgen - loop je inderdaad meer dan vroeger het risico dat je heel de tijd hetzelfde materieel te zien krijgt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Bericht door Treinenman »

Voor het goederenverkeer is het toch ééntoniger geworden hier. Ik ben begonnen met het treinspotten in 2007.
Lier (2007):
Goederen
-HLE 13
-HLE 20
-HLE 23
-HLE 25/25.5
-HLE 26
-HLD 55
-HLD 62 (Infrabel)
-HLD 77/78
-Class 66
Reizigers
-MS80
-MS86
-MW41
-HLE 22/23/26 met M4
-HLE 21/27 met M5

Lier (2016)
Goederen
-HLE 28
-HLE 13
-HLD 77/78
-HLD 62 (Infrabel)
-Class 66
Reizigers
-MS klassiek
-MS75
-MS80
-MW41
-Desiro
-HLE 18/27 met M4
-HLE 18 met M6

Wel meer variatie in reizigersmaterieel maar minder in locs voor goederen.
De trein is altijd een beetje reizen.
stabilo
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 sep 2016, 19:40

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Bericht door stabilo »

Afbeelding
Plaats reactie