Pagina 1 van 2

Spoorwegen; saai aan het worden?

Geplaatst: 09 jan 2012, 20:13
door Rétro
Hallo,

Gewoon even een vraag uit nieuwsgierigheid... & dan richt ik me vooral op de spoorweg-hobby-foto-modelbouw-fananten. Als ik tegenwoordig op de trein zit dan valt het me op hoe saai & ééntonig de spoorwegen aan het worden zijn. Of is dat nu werkelijk echt ik alleen die dat vind?

Gaan we gewoon even een dikke 10 jaar terug in de spoorwegtijd. Dan kon men her & der nog ééns een 51 tegen komen met een zware goederen trein (motor geluid er gratis bij), een internationaal met reeks 15,16,18 etc . De echte spoorweg sfeer gaan opsnuiven in de echte spoorweg-ateliers ' Antwp-Dam, Monceau, etc' , reeksen 55 horen brullen in De Ardennen, her & der in het land nog verschillende types rangeerlocs aantreffen etc... Als ik nu op de trein zit spring ik al recht als ik ééns een 62 van infra zie staan. Alles lijkt vandaag zo monotoon, alles rood grijs geel. En de komst van zo'n Désiro-metro stel maakt het er al helemaal niet beter op.Als je een station binnen komt lijken al die treinen precies op elkaar. Een mens zou al blij zijn nog ééns een 23 of een bordeaux klassiekje tegen te komen.

Ik zie tegenwoordig veel mooie kwaliteits foto's op het net, in tijdschriften & etc. Enkel de locs of treinen die er op staan interesseren me eigenlijk geen bal meer. Pas op, ik vind niet al het modern materieel lelijk ofzo. Een 18 kan er wel mee door. Enkel in z'n geheel bekeken, lijkt het allemaal zo eentonig.

Ik vraag me eigenlijk af hoeveel jonge mensen nog voor de 'spoorweg-hobby' vallen wanneer ze enkel het modern materieel kennen? De spektakel & charme waarde is voor mij in elk geval voor een groot stuk weg.

Enfin, ik ben gewoon ééns benieuwd wat de andere forum'ers er van vinden?

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Geplaatst: 09 jan 2012, 21:53
door Lukas
Hoi,

Rétro,

Ik mis in feite ook de charme van de 55ers op lijn 24;Ook mis ik de charme van de 51ers die met zware goederentreinen door Belgie reden,Wat ik ook mis zijn de oude rangeerlocomotieven(HLR 73,74,82,..) die ooit onmisbaar waren in de haven van Antwerpen en op de talrijke industrielijnen in Vlaanderen en Wallonie.

Ik vind de nieuwe locomotieven van de reeks 18 heel mooi maar ze gaan nooit de charme van de oude locomotieven kunnen vervangen.

Lukas

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Geplaatst: 09 jan 2012, 22:02
door Robin
Lukas schreef:Hoi,

Rétro,

Ik mis in feite ook de charme van de 55ers op lijn 24;Ook mis ik de charme van de 51ers die met zware goederentreinen door Belgie reden,Wat ik ook mis zijn de oude rangeerlocomotieven(HLR 73,74,82,..) die ooit onmisbaar waren in de haven van Antwerpen en op de talrijke industrielijnen in Vlaanderen en Wallonie.

Ik vind de nieuwe locomotieven van de reeks 18 heel mooi maar ze gaan nooit de charme van de oude locomotieven kunnen vervangen.

Lukas
de enige 82 die je nog zal zien rijden zal de 8250 zijn denk ik, te antwerpen-noord ;)

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Geplaatst: 09 jan 2012, 22:17
door loic1811
mijn vader was rangeerbestuurder en is nu treinbestuurder toen hij op den dam werkte was ik misschien 4,5 a 6 jaar ik zie er me nog altijd in die depot zitten en da er juist naast een spoor een 55 voorij reed ik vond die zo zalig als ik met hem op een 82 ging man da macchien voelen trillen en beven ik vond da zo zalig als ik hem hoor vertellen van die loc's ook van in zijn opleiding ineens geen spanning meer op de lijn 162 omdat hij het kot open zette met een hle 20 persoonlijk vind ik de 18 een super loc maar toch hoor ik ergens liever het oudere materieel zoals de M5m vind ik nu lelijk de kleuren trekken op niets meer ookal ben ik er nu maar 17 geef mij maar het oudere materieel en ik vind t spijtig dat ik niet 20 jaar vroeger was geboren dan kon ik julliem meningen misschien wel beamen

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Geplaatst: 09 jan 2012, 22:47
door overweg13
Potverdorie nu doet mijn pc het weer hij is weer weg met alle leestekens en hoofdletters

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Geplaatst: 10 jan 2012, 00:01
door Shrek
overweg13 schreef:Potverdorie nu doet mijn pc het weer hij is weer weg met alle leestekens en hoofdletters
Ja het punt achter jouw zin heeft hij ook meegepakt precies. :mrgreen:

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Geplaatst: 10 jan 2012, 06:30
door Bibke
overweg13 schreef:Potverdorie nu doet mijn pc het weer hij is weer weg met alle leestekens en hoofdletters
Inderdaad, wat de tekst van hle2127 betreft, moet men regelmatig een stuk terug lezen om hem te begrijpen.

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Geplaatst: 10 jan 2012, 07:26
door Dieselfreak
Rétro schreef:Alles lijkt vandaag zo monotoon, alles rood grijs geel. En de komst van zo'n Désiro-metro stel maakt het er al helemaal niet beter op.Als je een station binnen komt lijken al die treinen precies op elkaar. Een mens zou al blij zijn nog ééns een 23 of een bordeaux klassiekje tegen te komen.
& Wat dan te denken van 50 jaar geleden, toen vrijwel alles in het (monotoon) donkergroen reed?
Lukas schreef:Ik vind de nieuwe locomotieven van de reeks 18 heel mooi maar ze gaan nooit de charme van de oude locomotieven kunnen vervangen.
Wedden dat men over 40 jaar op precies dezelfde manier zal spreken over de reeks 18 als ze nu over de oude locs spreken? :wink:

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Geplaatst: 10 jan 2012, 08:27
door Shrek
Rétro schreef:Gaan we gewoon even een dikke 10 jaar terug in de spoorwegtijd. Dan kon men her & der nog ééns een 51 tegen komen met een zware goederen trein (motor geluid er gratis bij), een internationaal met reeks 15,16,18 etc . De echte spoorweg sfeer gaan opsnuiven in de echte spoorweg-ateliers ' Antwp-Dam, Monceau, etc' , reeksen 55 horen brullen in De Ardennen, her & der in het land nog verschillende types rangeerlocs aantreffen etc...
In de begintijd van de spoorwegen had elke spoorlijn zijn eigen depot met quasi unieke locomotieven. Dàt moeten nog eens tijden geweest zijn. Maar de afgelopen 20 jaar is er qua diversiteit in materieel toch niet zoveel veranderd volgens mij. 51 werd traxx, 53 werd 56, 18 werd ICE, ... grote reeksen als de 18 of de desiro zijn er altijd al geweest, denk maar aan de 62 of de klassiekjes.
Zelfs wat de rangeerlocs betreft is er diversiteit, ik denk aan de verschillende soorten unimogs en andere bandenvoertuigen. Bij infrabel is er tegenwoordig zelfs meer uniek materieel dan vroeger, toen bijna alles met gesleepte treinen gedaan werd.
Wat betreft het aantal ateliers moet je toch ook teruggaan tot het stoomtijdperk om een groot verschil in aantal te zien. Tegenwoordig zijn er nieuwere ateliers, maar zijn die minder "spoorweg" dan het oude Antwerpen-dam?

Ik denk dus echt niet dat de spoorwegwereld de laatste 20 jaar saaier is geworden. Trouwens: er zijn nog nooit zoveel museumlocs geweest als vandaag. Als je deze meetelt is het er net interessanter op geworden :wink:

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Geplaatst: 10 jan 2012, 08:43
door Dieselfreak
Shrek schreef:Trouwens: er zijn nog nooit zoveel museumlocs geweest als vandaag. Als je deze meetelt is het er net interessanter op geworden :wink:
Precies: het aantal soorten materieel dat ooit in dienst gewéést is, kan enkel maar toenemen. Er wordt voortdurend oud materieel uit dienst genomen, maar er wordt ook geregeld nieuw geïntroduceerd. Er zullen altijd oude en nieuwe locs, rijtuigen en treinstellen zijn. Wat vandaag nieuw en modern is, zal één generatie later klassiek zijn en gekoesterd worden door treinliefhebbers.

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Geplaatst: 10 jan 2012, 08:48
door gysev
Elke generatie vond "vroeger" interessanter. Je wil niet weten hoeveel liefhebbers hebben afgehaakt toen de stoomtractie verdween. Die "moderne" diesels hadden immers geen uitstraling of charme...

Toen ik begon te fotograferen (1988) leek de dagelijkse werkelijkheid ook vrij eentonig: alles groen en blij dat we waren met die rode M4'en en M5'en want dat bracht wat afwisseling. Kan je je voorstellen dat ik toen ook al dacht "weer een 51" of "weer een gele 22/23/25 met M2's". Nu zijn er veel jonge liefhebbers die jaloers zijn dat ik nog zulke dingen heb kunnen fotograferen. En dan zwijg ik nog over lijnen die ik nog gefotografeerd (en per trein bereden heb) die nu al lang een fietspad geworden zijn :cry:

Wat volgens mij wel eentonig is geworden, is het goederenverkeer. Als ik mijn oude dia's bekijk valt dat enorm op: weg lokale bedieningstreinen met 62 of 73 in mijn regio, weg ertsvervoer uit Gent en Zeebrugge, weg lange gemengde goederentreinen naar alle hoeken van het land, weg bietentreinen, weg posttreinen enz. Daar staat dan weer tegenover dat de liberalisering van het goederenvervoer niet alleen nieuwe operatoren en nieuw materieel hebben gebracht, maar ook nieuwe trafieken over lijnen waarop vroeger nauwelijks iets interessants reed.

Dus eentoniger? Voor een aantal zaken zeker en vast. Daar staat tegenover dat er eindelijk eens wat vrolijker kleuren door het landschap rijden en dat we een ongeziene instroom van nieuw materieel meemaken.

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Geplaatst: 10 jan 2012, 16:05
door overweg13
Ik kan toch al enkele jaren terugkijken, en de saaiste periode is ongetwijfeld die meteen na de invoering van IC-IR geweest in 1984. Niet omdat de verscheidenheid aan materieel toen plots drastisch terugliep (dat gebeurde pas later) maar omdat alles zo voorspelbaar was: altijd weer hetzelfde materieel op dezelfde verbindingen, zonder afwijkingen, want het plan stond wel stevig op zijn poten. Door "slijtage" van het oorspronkelijke plan (aanpassingen, uitbreidingen) werd dat principe langzaam weer uitgehold, en dan wordt het natuurlijk weer allemaal een pak "spannender". Ik vrees eigenlijk dat in 2013 alles opnieuw saaier wordt, al zullen de M6'n wel ingezet worden voor verbindingen die een groot deel van de dag met ander materieel gereden zullen worden.

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Geplaatst: 10 jan 2012, 19:44
door TrainzDr3ver
Persoonlijk vind ik het nu ook allemaal eentonig, ik spot sinds 2008, en toen vond ik het geweldig om nog is een keer een HLE16 met M5'en op film te kunnen zetten, tegenwoordig wordt het er totaal niet beter op, ik merk al een dik anderhalf jaar dat ik alleen maar ga spotten voor de P-treinen, die moderne IC's neem ik er dan maar bij :P
Mijn doel bij het spotten is dan ook de HLE23, HLE20, HLE21, HLE27, HLE11, M4, M5, I6 en I10 en de rode klassiekjes.
De 18 vind ik op dit moment nog fijn, maar binnen een jaar zal ik mijn mening wel is herzien, waarschijnlijk hetzelfde voor de Desiro :lol:
Een keer dat de HLE20, HLE21, HLE23 en HLE27 eruit zijn, zal het waarschijnlijk wel gedaan zijn met het spotten :?

De spoorlijnen vind ik er ook niet op vooruit gaan... Al die mooie lijnen zoals de 50a dat nu naar 4 sporen gebracht zal worden, waar overal van die lelijke hekken gezet worden.
In 2008 vond ik het geweldig om op een station op lijn36 tussen Brussel en Leuven te gaan staan, voor al het verschillende materieel dat er passeerde + alle P-treinen, is nog altijd een geweldige lijn, maarja, nu zijn die stations afgesloten langs de binnensporen, en om langs de lijn te gaan staan met al die betonnen muren en hekken, vind ik het ook niet de moeite :roll:

Was ik maar 15-20 jaar eerder geboren, zou het zo fijn vinden nog een keer een 22,23,25,62 te zien rijden met een M2, of een HLE15, HLE16 & HLE18 met een of andere IC naar het buitenland :roll:

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Geplaatst: 18 sep 2012, 14:44
door Treinenman
Het is dan ook ééntonig geworden, minder variatie in rollend materieel, zeker de locomotieven.
En echt heel 'mooi' kan je een trein niet noemen.

Re: Spoorwegen; saai aan het worden?

Geplaatst: 26 sep 2012, 22:41
door AlexNL
Tsja, ook in de treinenwereld slaat het "efficiënt werken" steeds meer toe en zal er steeds meer worden gekeken naar de "bottom line". Dat heeft gevolgen in het materieelpark, zoals de grote bestellingen van Desiro's en HLE 18. 1x120 locs is goedkoper dan 10x12, daar kun je niet omheen.

Of het er echt saaier van wordt? Wellicht. Maar, naar mijn mening, is het rollend materieel slechts een onderdeel van het geheel. Een wereld vol technologie, processen, mensen met belangen, reizigers, en een vleugje magie. De magie van het onderweg zijn, de kracht van de machine (of het nou een HLE 18, een 55 of een Desiro is) en het samenspel tussen mens, machine en tegenwoordig computer.

En met dat in het achterhoofd blijft het voor mij nog altijd een zeer gevarieerde en mooie wereld. :)