Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Hey,
ik ben nog maar net nieuw, maar wel bekend van het modelspoormagazine forum.
Nu ik ben nogmaar 15, maar ik denk nu al een vzw op te richten als ik de leeftijd van 18 bereik.
Deze zou lijn 154 uitbaten.
Maar om één te kunnen stichten , hebben we steuners nodig.
M.a.w. vrijwilligers, die mee willen op richten.
Zijn er hier die mee zouden willen doen, dus mee op richten?
ik ben nog maar net nieuw, maar wel bekend van het modelspoormagazine forum.
Nu ik ben nogmaar 15, maar ik denk nu al een vzw op te richten als ik de leeftijd van 18 bereik.
Deze zou lijn 154 uitbaten.
Maar om één te kunnen stichten , hebben we steuners nodig.
M.a.w. vrijwilligers, die mee willen op richten.
Zijn er hier die mee zouden willen doen, dus mee op richten?
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Het stukje Dinant-Franse grens bedoel je dan waarschijnlijk (want op het andere stuk rijden volop treinen momenteel).
Maar ik denk niet dat infrabel dat stuk lijn gaat willen verkopen/weggeven. Momenteel wordt de lijn inderdaad niet gebruikt, maar er is al meermaals sprake geweest van een heropening van dit stuk voor zware goederentreinen. Dit zou bovendien een heel logische internationale as kunnen worden, je kan immers naar Frankrijk zonder al te veel reliëf en de aansluitende spoorlijnen hebben nog ruimte over.
Het zou heel kortzichtig zijn van infrabel om met deze mogelijkheid geen rekening te houden. Daarom denk ik alvast dat je, alle andere problemen even verwaarloosd, beter een andere lijn kunt gaan "redden". Naar Bastogne ligt er nog wel iets interessant denk ik
Maar ik denk niet dat infrabel dat stuk lijn gaat willen verkopen/weggeven. Momenteel wordt de lijn inderdaad niet gebruikt, maar er is al meermaals sprake geweest van een heropening van dit stuk voor zware goederentreinen. Dit zou bovendien een heel logische internationale as kunnen worden, je kan immers naar Frankrijk zonder al te veel reliëf en de aansluitende spoorlijnen hebben nog ruimte over.
Het zou heel kortzichtig zijn van infrabel om met deze mogelijkheid geen rekening te houden. Daarom denk ik alvast dat je, alle andere problemen even verwaarloosd, beter een andere lijn kunt gaan "redden". Naar Bastogne ligt er nog wel iets interessant denk ik
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Infrabel wilt deze lijn niet terug in dienst hebben.
Waarom?
Heel simpel,
als de goederentreinen langer over belgische bodem rijden, verdient infrabel er meer aan.
Dus verhuren aan een vzw gaat nog wel gaan omdat de lijn dan enkel geschikt is voor 40 KM/H
Waarom?
Heel simpel,
als de goederentreinen langer over belgische bodem rijden, verdient infrabel er meer aan.
Dus verhuren aan een vzw gaat nog wel gaan omdat de lijn dan enkel geschikt is voor 40 KM/H
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Hallo,
Het enige waarvan sprake is, zijn de lokale besturen en die Fransen die daar terug graag reizigersverkeer zouden zien.
Groeten,
Joris De Mol
Infrabel wil die heropening koste wat het kost tegenhouden, nét omdat er dan ook goederentreinen zouden kunnen over rijden. Als dat een goederenas wordt, dan is hun enorme investering van op de Athus-Meuse plots waardeloos, want, zoveel verkeer heb je die kanten nu ook weer niet...Shrek schreef:Maar ik denk niet dat infrabel dat stuk lijn gaat willen verkopen/weggeven. Momenteel wordt de lijn inderdaad niet gebruikt, maar er is al meermaals sprake geweest van een heropening van dit stuk voor zware goederentreinen. Dit zou bovendien een heel logische internationale as kunnen worden, je kan immers naar Frankrijk zonder al te veel reliëf en de aansluitende spoorlijnen hebben nog ruimte over.
Het zou heel kortzichtig zijn van infrabel om met deze mogelijkheid geen rekening te houden. Daarom denk ik alvast dat je, alle andere problemen even verwaarloosd, beter een andere lijn kunt gaan "redden". Naar Bastogne ligt er nog wel iets interessant denk ik
Het enige waarvan sprake is, zijn de lokale besturen en die Fransen die daar terug graag reizigersverkeer zouden zien.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Hallo,
Kijk maar eens naar de huidige vzw's en hoe lastig zij het hebben...
Groeten,
Joris De Mol
Ik vrees dat dit vrij onmogelijk is. Zonder véél leden, een hele berg geld, en liefst nog enkele interessante (lees politieke) contactpersonen, geraak je er niet.vanmiegroet schreef:Hey,
ik ben nog maar net nieuw, maar wel bekend van het modelspoormagazine forum.
Nu ik ben nogmaar 15, maar ik denk nu al een vzw op te richten als ik de leeftijd van 18 bereik.
Deze zou lijn 154 uitbaten.
Maar om één te kunnen stichten , hebben we steuners nodig.
M.a.w. vrijwilligers, die mee willen op richten.
Zijn er hier die mee zouden willen doen, dus mee op richten?
Kijk maar eens naar de huidige vzw's en hoe lastig zij het hebben...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
ik vind dat we die jongen een kans moeten geven.
Hoop doet leven.
Wat hij een beetje mist is dat hij er eerst een serieueze studie moet gaan maken
en zien wat je allemaal nodig hebt om dit project te realiseren.
Wat je moet doen is zoveel mogelijk mensen leren kennen die invloed hebben op die lijn.
Voorbeeld mensen van Infrabel, Waalse Politiekers en meer.
Werk je project goed uit zowel verbaal als op papier en de slaagkansen kunnen er inzitten.
Je mag dromen en waarom niet ook werkelijk worden maar je moet je dossier goed beheren.
Eenmaal als je alle info hebt en de nodige mensen kent en weet hoe je dit kunt waarmaken dan kun je met dit onderwerp verder.
Maar alles wordt tegenwoordig negatief bekeken, het kan niet en blablabla.
Niet vergeten ooit waren we ook 15 en droomden ook van alles en nog wat.
Als hij dit tot een tof einde wil brengen kunnen we hem beter helpen en raad geven.
In plaats van af te breken .
Maar als hij alles heeft geprobeerd en lukt het toppie en lukt het niet dan nog heeft die jongen een pak ervaring opgedaan en ook veel mensen leren kennen en voor later misschien een boost voor zijn beroep dat hij wil uitoefenen.
Een goede raad blijf erin geloven ook al zijn het slechte tijden.
Een "nee" heb je al een "ja" kan je krijgen.
Ik wens je veel succes
VG
Cocoken
Hoop doet leven.
Wat hij een beetje mist is dat hij er eerst een serieueze studie moet gaan maken
en zien wat je allemaal nodig hebt om dit project te realiseren.
Wat je moet doen is zoveel mogelijk mensen leren kennen die invloed hebben op die lijn.
Voorbeeld mensen van Infrabel, Waalse Politiekers en meer.
Werk je project goed uit zowel verbaal als op papier en de slaagkansen kunnen er inzitten.
Je mag dromen en waarom niet ook werkelijk worden maar je moet je dossier goed beheren.
Eenmaal als je alle info hebt en de nodige mensen kent en weet hoe je dit kunt waarmaken dan kun je met dit onderwerp verder.
Maar alles wordt tegenwoordig negatief bekeken, het kan niet en blablabla.
Niet vergeten ooit waren we ook 15 en droomden ook van alles en nog wat.
Als hij dit tot een tof einde wil brengen kunnen we hem beter helpen en raad geven.
In plaats van af te breken .
Maar als hij alles heeft geprobeerd en lukt het toppie en lukt het niet dan nog heeft die jongen een pak ervaring opgedaan en ook veel mensen leren kennen en voor later misschien een boost voor zijn beroep dat hij wil uitoefenen.
Een goede raad blijf erin geloven ook al zijn het slechte tijden.
Een "nee" heb je al een "ja" kan je krijgen.
Ik wens je veel succes
VG
Cocoken
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Waarom is CFV3V daar vertrokken?
Zij hebben die lijn ooit bereden. Dus zij hebben die lijn ooit gehuurd.
Zij hebben die lijn ooit bereden. Dus zij hebben die lijn ooit gehuurd.
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Voor zover ik begrepen heb werd de staat van het spoor te onveilig, en hadden ze te weinig vrijwilligers om ook dat spoor voldoende te onderhouden. Ook het stuk naar Chimay is om dezelfde reden niet meer in gebruik, alleen nog het stuk van Mariembourg naar Treignes. Dat is blijkbaar het enige dat haalbaar is met de middelen en de vrijwilligers die ze hebben.
Ik bewonder je moed, hoor, maar waarom zou je per se een nieuwe vereniging willen opstarten? De bestaande schreeuwen om nieuwe leden, en kunnen nu al niet al hun projecten afwerken. Een extra paar handen bij de Bocqspoorlijn van het TSP, of de CFV3V in Mariembourg, of bij het Stoomcentrum van Maldegem, zullen met open armen ontvangen worden.
Ik bewonder je moed, hoor, maar waarom zou je per se een nieuwe vereniging willen opstarten? De bestaande schreeuwen om nieuwe leden, en kunnen nu al niet al hun projecten afwerken. Een extra paar handen bij de Bocqspoorlijn van het TSP, of de CFV3V in Mariembourg, of bij het Stoomcentrum van Maldegem, zullen met open armen ontvangen worden.
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
En daar kunnen we in één adem SDP in Baasrode en het Kolenspoor in As aan toe voegen.groentje schreef:Een extra paar handen bij de Bocqspoorlijn van het TSP, of de CFV3V in Mariembourg, of bij het Stoomcentrum van Maldegem, zullen met open armen ontvangen worden.
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Inderdaad. Voor de Vennbahn ben je spijtig genoeg te laat, die bestaan niet meer.
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Wel, mijn studie.
Ik studeer Bedrijfseconomie, dus dat heb ik al als voordeel.
De lijn valt toeristisch gezien, zeer goed.
De troeven zijn: grote stelplaats (heer-agimont) Veel toerisme, hastière en dinant.
Plus, na wat snoeiwerken kunnen we in het begin rijden tot Hastière vanuit heer-agimont
Ik studeer Bedrijfseconomie, dus dat heb ik al als voordeel.
De lijn valt toeristisch gezien, zeer goed.
De troeven zijn: grote stelplaats (heer-agimont) Veel toerisme, hastière en dinant.
Plus, na wat snoeiwerken kunnen we in het begin rijden tot Hastière vanuit heer-agimont
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Als we dan even het feit dat je die lijn volgens mij nooit zal kunnen huren opzij laten:vanmiegroet schreef:Wel, mijn studie.
Ik studeer Bedrijfseconomie, dus dat heb ik al als voordeel.
De lijn valt toeristisch gezien, zeer goed.
De troeven zijn: grote stelplaats (heer-agimont) Veel toerisme, hastière en dinant.
Plus, na wat snoeiwerken kunnen we in het begin rijden tot Hastière vanuit heer-agimont
Geld: waar ga je de nodige duizenden € vandaan halen? Vrijwilligers: Waarom zou iemand liever aan jouw lijn/locomotieven komen werken dan 10 km verderop bij het CFV3V, waar al een imposante collectie bestaat?
En het toerisme: aan de andere kant 10 km verderop ligt een lijn met een veel afwisselender traject waarop met echte stoomlocs gereden wordt en die nu al bekend is bij de toeristen.
Kortom: je wilt iets oprichten in een op alle vlakken verzadigde markt zonder duidelijk unique selling point. Als je bedrijfseconomie studeert weet je ook waarin dat resulteert
Ik zou zeggen gebruik je kennis van de economie in dingen die al bestaan, ook bij het TSP of SCM kunnen ze jouw economische kennis goed gebruiken !
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Ik heb geprobeerd en ze lachen mij vierkant uit.
Trouwens, als je het traject hebt bekeken blijkt 154 meer afwisselender.
In Hastière ligt het toerisme bijna letterlijk op de lijn, en in Waulsort er vlak naast.
Geloof me, ik diende een bedrijfsplan in voor dit project, en blijkt dat zelfs het eerste moment van de vzw positief zal blijken.
En infrabel gaat dez wel verhuren, want ze kunnen ermee verdienen.
En vrijwilligers heb ik al geronseld.
Ik denk dat de toeristen ook iets liever hebben dat dicht in de buurt ligt ipv, meer dan 10KM te reizen
Trouwens, als je het traject hebt bekeken blijkt 154 meer afwisselender.
In Hastière ligt het toerisme bijna letterlijk op de lijn, en in Waulsort er vlak naast.
Geloof me, ik diende een bedrijfsplan in voor dit project, en blijkt dat zelfs het eerste moment van de vzw positief zal blijken.
En infrabel gaat dez wel verhuren, want ze kunnen ermee verdienen.
En vrijwilligers heb ik al geronseld.
Ik denk dat de toeristen ook iets liever hebben dat dicht in de buurt ligt ipv, meer dan 10KM te reizen
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Hallo,
Het CFV3V is daar inderdaad vertrokken omdat hun oorspronkelijke netwerk te groot was, en niet leefbaar was. En dan moet je in het achterhoofd houden dat het CFV3V een van de verenigingen is die er bij mijn weten kwa steun enzo het beste voor staat. Als die het zelfs niet konden... (al is het CFV3V ook soms een raar beest, dit terzijde)
De Vennbahn, daar is ook een reanimatiepoging geweest, zonder succes tot nu toe... (en intussen liggen er geen sporen meer, dus...)
Over die lijn zelf, als je een swot analyse gaat maken, moet je dat goed doen, er is niet enkel een mogelijke potentiële vraag, er zijn ook problemen (is altijd zo).
En verder moet ik nog enkele dingen herhalen: je zal nooit de honderdduizenden euro's kunnen verzamelen die je daar voor nodig hebt. Als het StoomCentrum of het TSP al zo veel moeite moeten doen voor elk extra lid, denk ik niet dat jij in één klap meer dan 50 leden kan verzamelen.
Daarenboven staat Infrabel écht niet te springen om zo een lijn te verhuren aan een museum, wel als Ravel, of ze zelfs te verkopen.
Ik ken de staat van die lijn niet, maar gezien er al meer dan 10 jaar geen trein meer heeft over gereden, volstaat snoeiwerk écht niet! Het enige wat je daar na een grondige snoeibeurt kan over sturen is een railbike, en dan nog...
Wat zie jij trouwens als "toerisme"? En je zegt dat je bedrijfsplan zegt dat het project al direct positief zal zijn, heb je dan een degelijk financieel plan? En mocht je dat hebben, is het de hoogste tijd om dat plan zwaar bij te werken denk ik...
Groeten,
Joris De Mol
Het CFV3V is daar inderdaad vertrokken omdat hun oorspronkelijke netwerk te groot was, en niet leefbaar was. En dan moet je in het achterhoofd houden dat het CFV3V een van de verenigingen is die er bij mijn weten kwa steun enzo het beste voor staat. Als die het zelfs niet konden... (al is het CFV3V ook soms een raar beest, dit terzijde)
De Vennbahn, daar is ook een reanimatiepoging geweest, zonder succes tot nu toe... (en intussen liggen er geen sporen meer, dus...)
Over die lijn zelf, als je een swot analyse gaat maken, moet je dat goed doen, er is niet enkel een mogelijke potentiële vraag, er zijn ook problemen (is altijd zo).
En verder moet ik nog enkele dingen herhalen: je zal nooit de honderdduizenden euro's kunnen verzamelen die je daar voor nodig hebt. Als het StoomCentrum of het TSP al zo veel moeite moeten doen voor elk extra lid, denk ik niet dat jij in één klap meer dan 50 leden kan verzamelen.
Daarenboven staat Infrabel écht niet te springen om zo een lijn te verhuren aan een museum, wel als Ravel, of ze zelfs te verkopen.
Ik ken de staat van die lijn niet, maar gezien er al meer dan 10 jaar geen trein meer heeft over gereden, volstaat snoeiwerk écht niet! Het enige wat je daar na een grondige snoeibeurt kan over sturen is een railbike, en dan nog...
Wat zie jij trouwens als "toerisme"? En je zegt dat je bedrijfsplan zegt dat het project al direct positief zal zijn, heb je dan een degelijk financieel plan? En mocht je dat hebben, is het de hoogste tijd om dat plan zwaar bij te werken denk ik...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Vanmiegroet, hoe ver sta je met je andere plannen een loc aanschaffen en restaureren en je nieuwe trein club zoals je geplant had op het msm forum.