Safety Controller
Re: Safety Controller
Het gaat nog steeds om een statutaire betrekking, niet om een contractuele zoals de topicstarter aangaf. De verwarring is wel begrijpelijk; HR-Rail vermeldt de aard van de betrekking niet langer in vacatures voor Infrabel en wél nog bij die voor de NMBS.
Bij deze ook een bedankje aan de leden van dit forum. Ik heb de selectieprocedure succesvol doorlopen, mede dankzij de info op dit platform.
Bij deze ook een bedankje aan de leden van dit forum. Ik heb de selectieprocedure succesvol doorlopen, mede dankzij de info op dit platform.
Re: Safety Controller
Het is allemaal nogal verdacht, die communicatie. Op www.despoorwegenwervenaan.be vind je bijvoorbeeld een vacature voor Traffic Officer, een functie die dus nu ook al wordt opengesteld voor externen. Onder hetzelfde HR-bericht werd de vacature ook intern in het Orderboek gepubliceerd. In de vacature in het Orderboek zit echter nog een voorblad waarop staat dat het om een contractuele betrekking gaat. De tijd dat alle functies in "de beweging" statutair zijn, ligt al even achter ons.
Re: Safety Controller
Voor de meeste jobs bij Infrabel geldt het volgende: de post wordt opengesteld als contractueel, maar wanneer iemand intern die statutair is de laureaat blijkt, wordt hij omgevormd tot statutaire post.Asterix schreef: ↑26 mei 2018, 13:08 Het is allemaal nogal verdacht, die communicatie. Op www.despoorwegenwervenaan.be vind je bijvoorbeeld een vacature voor Traffic Officer, een functie die dus nu ook al wordt opengesteld voor externen. Onder hetzelfde HR-bericht werd de vacature ook intern in het Orderboek gepubliceerd. In de vacature in het Orderboek zit echter nog een voorblad waarop staat dat het om een contractuele betrekking gaat. De tijd dat alle functies in "de beweging" statutair zijn, ligt al even achter ons.
Re: Safety Controller
Ik ben extern laureaat voor de functie van safety controller. Het gaat wel degelijk om een statutaire betrekking.
Tenzij er op enkele weken tijd iets is gewijzigd, denk ik dat huidige vacatures voor die functie nog altijd statutair worden ingevuld.
Begin juni komt er een jobday aan, gegadigden kunnen het daar nog eens vragen.
Re: Safety Controller
Je moet geen voorkennis hebben, er is immers de fundamentele opleiding die de hooggediplomeerde mag volgen.Asterix schreef: ↑26 mei 2018, 13:08
Het is allemaal nogal verdacht, die communicatie. Op www.despoorwegenwervenaan.be vind je bijvoorbeeld een vacature voor Traffic Officer, een functie die dus nu ook al wordt opengesteld voor externen. Onder hetzelfde HR-bericht werd de vacature ook intern in het Orderboek gepubliceerd. In de vacature in het Orderboek zit echter nog een voorblad waarop staat dat het om een contractuele betrekking gaat. De tijd dat alle functies in "de beweging" statutair zijn, ligt al even achter ons.
Of die echter in staat zal zijn enkele basistaken goed uit te voeren is maar de vraag; mettertijd komt dat wel maar met een personeelslid met ervaring heb je sneller én goedkoper resultaat.
Het is overigens straf dat je met eender welk diploma van 2 cycli als inspecteur van de beweging start; je hebt niet eens de 4000 bladzijden reglementering gelezen laat staan de procedures grondig bestudeerd.
Enige voeling met het gebeuren is in deze op z'n minst aanbevolen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Safety Controller
Je zal inderdaad wel statutair aangeworven worden.Ghan schreef: ↑26 mei 2018, 14:22Ik ben extern laureaat voor de functie van safety controller. Het gaat wel degelijk om een statutaire betrekking.
Tenzij er op enkele weken tijd iets is gewijzigd, denk ik dat huidige vacatures voor die functie nog altijd statutair worden ingevuld.
Begin juni komt er een jobday aan, gegadigden kunnen het daar nog eens vragen.
Eigenlijk hoort dat van Traffic Officer niet in deze topic. Normaal is deze functie enkel te bereiken intern via selectieproeven. Er slagen echter te weinig personen en dus wilt men dit aanvullen met een externe aanwerving.. deze is wel contractueel (itt als je via de selectieproeven het haalt ben je gewoon statutair hoofdverkeersleider). De nadruk bij aanwerving ligt op soft skills en analyse. Het zal ook wel ongeveer 2 jaar duren voor deze persoon Traffic Officer kan zijn. Men zal namelijk eerst de opleiding traffic controller moeten doen en dan een half jaar werken als traffic controller en dan idem als safety controller.
Re: Safety Controller
1
Laatst gewijzigd door pastore op 30 jun 2018, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Safety Controller
Er slagen reeds jaren weinig mensen.
Dit omdat men in deze afdeling van de spoorwegen de zwaarste examens voorgeschoteld krijgt.
Dat er nu contractuelen aangeworven worden kan ermee samenhangen maar is niet de oorzaak.
Dit omdat men in deze afdeling van de spoorwegen de zwaarste examens voorgeschoteld krijgt.
Dat er nu contractuelen aangeworven worden kan ermee samenhangen maar is niet de oorzaak.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Safety Controller
De aanwerving van contractuelen voor die functie is een openlijke middelvinger van het 'management' naar de mensen die jarenlang in het vak staan en de spoorweg kennen. Elk jaar geraken er amper mensen door die belachelijke selectieproeven omdat die "à la tête du client" worden opgesteld. Ik vergelijk de spoorwegen met de DDR van de jaren '80 - op deze manier kan het toch niet meer verder en loopt het onvermijdelijk vast...dekooiker schreef: ↑26 mei 2018, 15:42Je moet geen voorkennis hebben, er is immers de fundamentele opleiding die de hooggediplomeerde mag volgen.Asterix schreef: ↑26 mei 2018, 13:08
Het is allemaal nogal verdacht, die communicatie. Op www.despoorwegenwervenaan.be vind je bijvoorbeeld een vacature voor Traffic Officer, een functie die dus nu ook al wordt opengesteld voor externen. Onder hetzelfde HR-bericht werd de vacature ook intern in het Orderboek gepubliceerd. In de vacature in het Orderboek zit echter nog een voorblad waarop staat dat het om een contractuele betrekking gaat. De tijd dat alle functies in "de beweging" statutair zijn, ligt al even achter ons.
Of die echter in staat zal zijn enkele basistaken goed uit te voeren is maar de vraag; mettertijd komt dat wel maar met een personeelslid met ervaring heb je sneller én goedkoper resultaat.
Het is overigens straf dat je met eender welk diploma van 2 cycli als inspecteur van de beweging start; je hebt niet eens de 4000 bladzijden reglementering gelezen laat staan de procedures grondig bestudeerd.
Enige voeling met het gebeuren is in deze op z'n minst aanbevolen.
Re: Safety Controller
Maar als ik het goed versta, kan je dus als statutair deelnemen aan de proef en blijf je statutair. Vervalt dan ook niet de diplomavoorwaarde? Er staat wel, universitair of gelijkwaardig door ervaring, wat dat moge zijn is me een raadsel. Leidinggevende ervaring?
Re: Safety Controller
Gelukkig dat men daar een mouw heeft aan gepast: iedereen die al twee jaar onafgebroken een hogere bediening uitoefent (ook al verkregen door vriendjespolitiek) is vrijgesteld van de eerste ronde. Zonder enige objectieve grondslag.