Werken als treinbegeleider

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
DylanD
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2020, 20:27
Locatie: FRT

Werken als treinbegeleider

Bericht door DylanD »

Beste forumleden

Ik zit momenteel in mijn 6e jaar BSO en ik ben al een tijd gefascineerd door het reizen met de trein. Iedere vakantie waar ik een Go Unlimited kan aanschaffen staat bij mij in het teken van treinreizen.

Nu heb ik op de aanwervingssite van NMBS gezien dat er vacatures openstaan voor treinbegeleider. In juni rond ik normaalgezien mijn 6e jaar af en verlaat ik de schoolbanken met een getuigschrift van slagen van het 6e jaar BSO, dit zorgt er dus voor dat ik voldoe aan de eisen die gesteld worden. Ik kan natuurlijk ook nog een jaar extra doen, waardoor ik een diploma heb gelijkgesteld aan dat van TSO. Dit is helaas een moeilijkere keuze voor mij, aangezien ik redelijk schoolmoe ben, de coronaperiode heeft het mij ook niet bepaald makkelijker gemaakt. Ik heb vorig jaar al geprobeerd om een duaal opleiding te doen maar dit was helaas geen goede keuze en ben ik tevergeefs terug fulltime op de schoolbanken terecht gekomen.

Het sociaal contact spreekt erg aan. Werken in weekends of laat/vroeg beginnen zijn voor mij geen probleem. Ik heb me kandidaat gesteld met een minimaal CV (ik had relatief weinig wat ik erop kon zetten) en een motivatie. Het grootste pluspunt is natuurlijk het dagelijks werken in en rond de trein.

Nu heb ik wel nog enkele vragen over het werken als treinbegeleider:
- Op welk niveau moet je zitten met Frans? Ik merk zelf dat mijn Frans niet fantastisch is en ik voornamelijk altijd terugval op het basis Frans die ik heb geleerd op school. In de tijd dat ik nu frequent met de trein richting Wallonië trek merk ik wel dat ik al beter Frans versta, maar spreken en/of schrijven blijft helaas wel nog moeilijk.

- Ik heb me kandidaat gesteld voordat ik mijn getuigschrift heb, maar wel in het jaar dat ik deze (normaalgezien) behaal. Is dit een probleem of wordt hier rekening mee gehouden bij de selecties?

- Op de vacature stonden de depots Brugge en Kortrijk als mogelijkheid, dit stond op de pagina waar je je kandidaat kan stellen helaas niet. Ik heb dan maar als keuze Geraardsbergen - Zottegem genomen. Is er alsnog een kans dat ik in Brugge of Kortrijk terecht kom?

Ik had deze vragen natuurlijk kunnen voorleggen bij de verantwoordelijke van deze vacature, en dat ben ik ook zeker nog van plan, maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen hiermee bij mensen die dit al zelf doorlopen hebben.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet
Dylan
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door jan_olieslagers »

Hallo Dylan, op uw vragen heb ik nog geen begin van een antwoord, het spijt me wel. Maar bij uw twijfels aangaande uw kennis van de Franse taal: misschien is het een idee om wat mee te draaien op een Franstalig forum? Vooral lezen, aanvankelijk, maar naargelang uw vertrouwen groeit kunt ge al eens zelf iets posten ook. En geneer u maar niet over eventuele fouten: sommige Franstaligen kliederen er op los, ergers dan de Ollanders in het Nederlands :) !

Dat is misschien tegelijk een gevaar: ge kunt daar zoveel fouten lezen dat ge ze onbewust zelf overneemt en daarmee ook fout begint te doen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door groentje »

Er wordt toch wel enig niveau verwacht qua taalkennis, niet dat je perfect tweetalig moet zijn, maar met slechts wat Schoolfrans wordt het wellicht moeilijk. 18 is nog zeer jong, en daar kunnen ze ook nog over vallen. Ik was indertijd 24, en niet weerhouden omdat ik 'niet stevig genoeg in mijn schoenen stond'...
Niettemin, wie niet waagt, niet wint, zeker als je kan aantonen dat je geïnteresseerd en gemotiveerd bent, zelf actief probeert bij te leren, etc, ben je niet kansloos. Eenmaal aan de slag leer je ook veel al doende. Er komen ook regelmatig nieuwe vacatures uit, ook voor West-Vlaanderen, dus als je nog even wacht, kan je misschien direct daar aan de slag. Mocht je toch beginnen in een afgelegen depot, overweeg een appartementje te huren in de buurt. Misschien wil je er wel nooit meer weg...
Tips voor relevante werkervaring: jeugdbeweging (leiding geven, conflictbeheersing), horeca aan de kust (meertalig, omgaan met stress en klantenservice), receptie (communicatie), maar eigenlijk zo goed als elke werkervaring is nuttig als je het juist weet te verkopen. Ook voor jezelf, je weet hoe het er elders uitziet als je weer eens veel te vroeg moet opstaan, je verlof geweigerd werd, oid. Je hebt geen schrik voor elders aan de slag te gaan mocht het toch teveel tegenvallen, of je beseft beter dat het gras wel groener kan lijken, maar het niet altijd is.
Gebruikersavatar
DylanD
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2020, 20:27
Locatie: FRT

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door DylanD »

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb de reguliere dingen die ik gebruik op smartphone en computer in het frans gezet onder het mom: baat het niet dan schaadt het niet.

Ik heb deze vragen ook voorgelegd aan de verantwoordelijke van deze vacature en heb een aangename reactie ontvangen. Ik heb ondertussen ook al mijn taaltest afgelegd en ben hiervoor geslaagd :D op naar de volgende stap
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door jan_olieslagers »

Dikke proficiat! Geen reden, weliswaar, om niet te blijven werken aan uw taalkennis - al zijn er misschien andere prioriteiten, nu, eerst.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
DylanD
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2020, 20:27
Locatie: FRT

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door DylanD »

jan_olieslagers schreef: 22 feb 2021, 19:31 Dikke proficiat! Geen reden, weliswaar, om niet te blijven werken aan uw taalkennis - al zijn er misschien andere prioriteiten, nu, eerst.
Bedankt, ik moet natuurlijk eerst nog de verdere stappen doorlopen en school afmaken. Frans leren zal de komende weken/maanden ook een grote prioriteit worden :D
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door Klassiekje »

VDAB heeft zelfs een cursus 'Frans voor treinbegeleiders'. Online en gratis te volgen.

https://www.vdab.be/opleidingen/aanbod/ ... ers-online
Gebruikersavatar
DylanD
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2020, 20:27
Locatie: FRT

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door DylanD »

Ondertussen al een paar maanden verder. Alle testen doorlopen en ik mag binnenkort (oktober) beginnen aan de opleiding.

Krijg je in het begin van de opleiding al te horen waar je zult worden tewerkgesteld? Er werd mij namelijk gevraagd hoe ik naar werk zou komen, aangezien ik (nog) geen rijbewijs of voertuig heb zou dit betekenen dat ik moet verhuizen (dit stond sowieso al op de planning).
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door Ducktape »

DylanD schreef: 06 jun 2021, 21:23 Ondertussen al een paar maanden verder. Alle testen doorlopen en ik mag binnenkort (oktober) beginnen aan de opleiding.

Krijg je in het begin van de opleiding al te horen waar je zult worden tewerkgesteld? Er werd mij namelijk gevraagd hoe ik naar werk zou komen, aangezien ik (nog) geen rijbewijs of voertuig heb zou dit betekenen dat ik moet verhuizen (dit stond sowieso al op de planning).
Proficiat!

Waar je terechtkomt zal je idd wel horen iets voor je aanwerving. Aangezien er in veel (of mss zelfs (bijna) allemaal) depots nog steeds tekorten zijn aan TBG, kan het wel eens zijn dat je in een depot als Geraardsbergen oid terechtkomt voor onbepaalde duur. Kwestie van zsm je aanvraag in te dienen nadat je aan de opleiding begonnen bent, of geslaagd bent.
Succes in elk geval!
Gebruikersavatar
DylanD
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2020, 20:27
Locatie: FRT

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door DylanD »

Ducktape schreef: 07 jun 2021, 12:17
DylanD schreef: 06 jun 2021, 21:23 Ondertussen al een paar maanden verder. Alle testen doorlopen en ik mag binnenkort (oktober) beginnen aan de opleiding.

Krijg je in het begin van de opleiding al te horen waar je zult worden tewerkgesteld? Er werd mij namelijk gevraagd hoe ik naar werk zou komen, aangezien ik (nog) geen rijbewijs of voertuig heb zou dit betekenen dat ik moet verhuizen (dit stond sowieso al op de planning).
Proficiat!

Waar je terechtkomt zal je idd wel horen iets voor je aanwerving. Aangezien er in veel (of mss zelfs (bijna) allemaal) depots nog steeds tekorten zijn aan TBG, kan het wel eens zijn dat je in een depot als Geraardsbergen oid terechtkomt voor onbepaalde duur. Kwestie van zsm je aanvraag in te dienen nadat je aan de opleiding begonnen bent, of geslaagd bent.
Succes in elk geval!
Bedankt! Het probleem is een beetje dat ik jammergenoeg (mede omwille van corona) waarschijnlijk mijn rijbewijs niet meer zal kunnen halen voor de aanwerving. Mocht ik in een depot als Geraardsbergen terechtkomen, is er dan ook een optie om daar te blijven of moet ik daar dan ook sowieso weer weg? Op het keuzeformulier die ik kreeg heb ik Geraarsbergen wel weggelaten als optie en was mijn eerste keuze regio Brugge.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door groentje »

Ik weet niet of je samenwoont, of je een woning hebt of niet, maar ik zou een verhuizing zeker durven overwegen. Minstens een kleine studio waar je heen kan trekken als je dienst begint vooraleer de eerste treinen rijden, of eindigt na het einde van de treindienst. Het alternatief om op de werkplek te slapen (zoals ik van sommigen hoorde) lijkt me zeer weinig aantrekkelijk. Maar sowieso heb je nog wel wat tijd voor dat rijbewijs, hoor.
Gebruikersavatar
DylanD
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2020, 20:27
Locatie: FRT

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door DylanD »

We zijn inmiddels weer een maand verder en ondertussen zijn alle papieren getekend en in orde en ik mag beginnen aan de opleiding op 4 oktober! Een verhuizing zit er vast en zeker ook aan te komen maar doordat ik in zone Brugge zit valt de druk weg om vlug iets te zoeken, aangezien dit op redelijke fietsafstand is (ongeveer 20km).

Hartelijk bedankt voor jullie hulp en tips!
ovspotter_be
Berichten: 695
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door ovspotter_be »

Hey,

Ik zit een beetje in eenzelfde soort verhaal als jij, zit momenteel in 5TSO (dus het vereiste diploma 2e graad TSO is al op zak) en zou graag treinbegeleider worden, ik heb wel een aantal vragen.
  1. Wat wordt er zoal gevraagd tijdens de taaltest van Frans, dit is mijn grootste angst voor de job omdat mijn mondelinge "spoorwegfrans" nog oké is, maar schriftelijk is een grote ramp, zeker met alle accenten enzo en de testen vinden momenteel plaats op de computer dus dat systeem zal grammaticafouten waarschijnlijk ook meetellen als zijnde foutief.
    Dus is het gewoon een beetje woordenschat herhalen t.e.m. 4e middelbaar (aangezien je diploma 2e graad nodig hebt) of ook werkwoordvervoegingen (passé composé, ...)
  2. Is er ergens een lijst van welke treinen worden gedaan door welke depots, dit klinkt misschien een rare vraag maar ik zal het even uitleggen.
    Ik zou graag willen starten en eindigen in Mechelen, maar ben bang dat ik dan hele dagen op de stoptreintjes (S1, S4, S5, L, ...) ga uitkomen en niet zoveel van het land ga zien, niet dat ik eens in Gouvy ofzo terecht wil komen tijdens de dienst, ik besef me wel dat dat onmogelijk gaat zijn maar ook wel wat meer dan Brussel en eens een keertje tot Aalst of Geraardsbergen.
  3. Is er een mogelijk om 's nachts op de werkplaats te blijven, wederom kleine uitleg:
    Mijn 2e optie na Mechelen, aangezien dat een redelijk klein depot is en snel volzit, is Brussel-Zuid, maar daarvoor heb ik een nabijgelegen appartement nodig of een auto.
    Is het mogelijk om indien ik nog geen van beide heb, met de laatste trein vanuit mijn thuisstation (a. Brussel-Zuid 01:24) naar Brussel te reizen en daar te blijven "rondhangen" tot mijn dienst begint rond 4/5/6u?
  4. Wat is het verschil tussen een gewone treinbegeleider en een eerste treinbegeleider, ik vermoed gewoon dat de eerste leiding mag nemen als er meerdere treinbegeleiders aanwezig zijn op één trein, of is dit een verkeerde denkpiste?
  5. Wat soort treinbegeleiders gaan er mee op de Benelux, dit is steeds 1 NMBS en 1 NS, is die van de NMBS iemand speciaal opgeleid voor Benelux, of kan dat ook gewoon iemand zijn die je de dag erna bijvoorbeeld vind op de S-trein naar Ottignies?
  6. Ikzelf heb een lichte vorm van autisme, daardoor mijn interesse voor het openbaar vervoer, ik weet dat dit bij ieder geval anders is, maar kan dit leiden tot een directe weigering bij de medische tests of niet?
Alvast bedankt om je verhaal te delen, dit heeft mij zeker doen beseffen dat ik niet moet wachten tot juni volgend schooljaar om te solliciteren, maar dat ik tegen januari of februari volgend jaar al kan kijken waar ze mensen zoeken en mijn kans kan wagen.
En alvast bedankt om mijn vragen te beantwoorden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door Steven »

Eerste treinbegeleider doet hoofdzakelijk internationale ritten zoals Benelux, TGV, IC Luxemburg, dat kan ook een meer administratieve functie in de standplaats zijn zoals permantie doen.

Op de Benelux heb je doorgaans 2 treinbegeleiders
Volgende opties zijn dan mogelijk
2 mensen NMBS 
2 mensen NS
1 van beide bedrijven.
Daviddb
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 mei 2020, 13:03

Re: Werken als treinbegeleider

Bericht door Daviddb »

Hoi ovspotter_be!

Meer info over diensten ga je vermoedelijk sneller vinden op Treinbestuurder.be. Ook daar is een soort van forum gedeelte.

Sla je slag van zodra mogelijk is als het je droom/wens is, maar vergeet niet dat je op moment van aanwerving 18 moet zijn als ik me niet vergis.

Succes alvast!
Plaats reactie