Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Deze middag (donderdag 8 oktober) ga ik alvast mijn eerste deel van de taaltest (art. 8 ) afleggen bij Selor. Duimen mag altijd :)
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

En nu is het wachten op de resultaten. Ik vond het wel een erg vreemd examen, want ik had bijna de indruk dat ik voornamelijk met notariële zaken bezig was en wetsartikelen. Maar artikel 8 heeft bij mijn weten toch geen verschillende niveau's?

In ieder geval, weet iemand hoe snel of traag de resultaten verschijnen? Volgend de website van Selor is het "binnen de 2 weken". Maar dat lijkt me toch wel erg lang voor een test die op een pc is uitgevoerd met antwoorden die juist of fout zijn, niet?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Steven »

Ik kreeg die vrij snel. Maar ik vermoed dat ze zichzelf 2 weken geven voor het geval het “druk” is. :wink:
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Steven schreef: 08 sep 2022, 16:33 Ik kreeg die vrij snel. Maar ik vermoed dat ze zichzelf 2 weken geven voor het geval het “druk” is. :wink:
Lol. Het was best wel druk, maar vooral de pc's moesten toch het werk doen :-)
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Klassiekje »

Normaal gezien na enkele dagen al hoor.

Toen ik die heb afgelegd was dat in ieder geval een enorm amateuristische bedoening. Toen het merendeel van de mensen de test al had gestart moest er opeens nog van lokaal gewisseld worden.

De test zelf leek dan weer rechtstreeks uit 1997 te komen.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Goed nieuws: wat artikel 8 betreft in het kader van de taaltest, ben ik zowel op het gedeelte luisteren (90%) als lezen (85) ruim geslaagd. Ik ben enorm blij met deze resultaten, vooral daar in mijn omgeving niet erg vaak Frans gebruikt wordt en ik best wel nerveus was. Bedankt iedereen voor het duimen!
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door groentje »

Als je voor het mondeling gedeelte een duimpje nodig hebt, laat maar weten :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Steven »

Voor het mondeling geen te complexe antwoorden geven, zo breng je jezelf niet in een lastige situatie. Tracht korte degelijke zinnen te maken. Het gesprek duurt niet lang (10-15 min) en gaat over jezelf. Bij mij was de eerste vraag wat mijn job was. Gevolgd met de vraag op welke lijnen ik treinen bestuur. Blijf dus binnen jouw thema waarin je voldoende info kent die je kan uitleggen in het Frans.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Steven schreef: 13 sep 2022, 13:08 Voor het mondeling geen te complexe antwoorden geven, zo breng je jezelf niet in een lastige situatie. Tracht korte degelijke zinnen te maken. Het gesprek duurt niet lang (10-15 min) en gaat over jezelf. Bij mij was de eerste vraag wat mijn job was. Gevolgd met de vraag op welke lijnen ik treinen bestuur. Blijf dus binnen jouw thema waarin je voldoende info kent die je kan uitleggen in het Frans.
Bedankt voor de tip. Want ik heb inderdaad nogal de neiging om lange zinnen te gaan vormen.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Maandag is het dan zover: de eerste dag van een nieuw hoofdstuk en de start van de opleiding tot treinbegeleider. Zijn er tips die jullie nog kunnen/willen meegeven, dingen waar ik zeker aan dien te denken, dien mee te nemen (kwestie van voorbereid te starten)? Nogmaals dank aan iedereen voor het duimen tijdens de aanwervingsperiode en het sollicitatieproces. Het voelt echt wel kei goed om te weten dat je gesteund wordt. Dikke merci daarvoor!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Steven »

Uw eerste dag is een welkomdag, neem een balpen mee, normaal ga je nog wat documenten ondertekenen. Vergeet jezelf niet mee te nemen :wink: :mrgreen:
Daar zal men dan wel zeggen hoe komende weken/maanden er gaan uitzien.
Berna
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 okt 2022, 08:32

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Berna »

Hagelander schreef: 03 sep 2022, 14:35 Zijn er nog mensen die aan de opleiding TBG beginnen in oktober?
Ik ben net begonnen met selectieproeven
Berna
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 okt 2022, 08:32

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Berna »

hoe is het nu met u Hagelander en Connor?
Berna
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 okt 2022, 08:32

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Berna »

Hagelander schreef: 30 sep 2022, 13:27 Maandag is het dan zover: de eerste dag van een nieuw hoofdstuk en de start van de opleiding tot treinbegeleider. Zijn er tips die jullie nog kunnen/willen meegeven, dingen waar ik zeker aan dien te denken, dien mee te nemen (kwestie van voorbereid te starten)? Nogmaals dank aan iedereen voor het duimen tijdens de aanwervingsperiode en het sollicitatieproces. Het voelt echt wel kei goed om te weten dat je gesteund wordt. Dikke merci daarvoor!
En hoe gaat het nu met u?
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Aanwerving treinbegeleider anno 2022

Bericht door Hagelander »

Maandag hebben we ons eerste examen als afronding van de module CCT (Customer Care Training). Ik kan alleen maar vol lof zijn over deze module, daar we de kans gekregen hebben elkaar als nieuwkomers in verschillende beroepen te leren kennen en waarderen. Ook veel pluimen voor onze lesgevers die ons echt met geduld en begrip begeleid hebben, vooral daar we te maken hadden met afstandsonderwijs en techniek qua computers en gebruik van Teams is zeker niet altijd even uitgebreid. We werden echter met veel warmte omringd en geholpen. We hebben ook best wel wat rollenspelen gekregen, in het kader van een professionele houding en ook dat was erg leerrijk. Om kort samen te vatten: ik ben erg tevreden over de start en de eerste twee weken bij de NMBS. Nu duimen voor het examen dus en dan kunnen we starten met de module Basic :-)
Plaats reactie