zomervakantie voor treinbegeleiders

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
AlMajedest
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mei 2024, 16:35

zomervakantie voor treinbegeleiders

Bericht door AlMajedest »

Hallo,

Ik ben geslaagd voor de selectieprocedure en kan mijn opleiding beginnen. Maar ik twijfel omdat ik heb gehoord dat wat betreft zomervakantie niet zeker is of mn 3 à 4 weken kan nemen. Is dat waar wat betreft depot Gent? Indien ja, wat doet de vakbond in zo'n situatie?

Groetjes
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: zomervakantie voor treinbegeleiders

Bericht door Steven »

Ik zou zeggen werk eerst je opleiding rustig af. Tijdens de opleiding is er geen verlof voorzien. Tegen dat je klaar bent zal het dus na de zomer zijn en kan je dan vakantie nemen. Of wil je echt in juli/augustus op vakantie?
ovspotter_be
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: zomervakantie voor treinbegeleiders

Bericht door ovspotter_be »

Ik ben zelf treinbegeleider en vakantie ligt zeer moeilijk omdat we met te weinig zijn, en vooral in de zomermaanden als iedereen op vakantie wilt.
Het hangt ook van depot tot depot af hoe het systeem van toewijzen werkt, in bepaalde depots werkt dit met een ranglijst (wie het laatst vakantie heeft gehad krijgt de volgende keer als eerste vakantie) en in sommige depots werkt dit op basis van anciënniteit (dus diegene die het langste binnen is krijgt het snelste zijn vakantie goedgekeurd).
Ik ben zelf van depot Mechelen en heb geen idee hoe dit in Gent werkt.
En je hebt meestal ook 2 soorten vakantie: je hebt één type dat je aanvraagt en wordt quasi meteen goedgekeurd/geweigerd maar kan je ook maar x aantal keer per jaar aanvragen (bij ons in Mechelen 1x per jaar), de rest is vakantie dat je aanvraagt en tot en met de laatste werkdag ervoor kan goedgekeurd of geweigerd worden, en dient ook niet volledig gegeven te worden.
Dus stel je vraagt van maandag tot en met zondag aan volgens het 2e type vakantie dan kan het zijn dat maandag en dinsdag worden goedgekeurd, maar woensdag niet.

Tijdens de opleiding is er inderdaad geen vakantie mogelijk, dus indien je zeker in de zomervakantie nog thuis wilt zijn zou ik in september of oktober aan de opleiding starten.
Indien je nog vragen hebt over het beroep in het algemeen of de opleiding, laat het me zeker weten.
Laatst gewijzigd door ovspotter_be op 26 mei 2024, 17:12, 2 keer totaal gewijzigd.
AlMajedest
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mei 2024, 16:35

Re: zomervakantie voor treinbegeleiders

Bericht door AlMajedest »

bedankt voor je antwoordt.

Momenteel werk ik en zoiezo kan ik met de opleiding in September beginnen.

Maar ik spreek eigenlijk over de volgende jaren, de zomervakanties.

Met mijn huidige werkgever is dat geen probleem, de vakanties worden vanaf november doorgegeven en tegen eind december gepland. Voor mij is de zomervakantie een belangrijk voor periode.
ovspotter_be
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: zomervakantie voor treinbegeleiders

Bericht door ovspotter_be »

Daarover kan ik niet veel beloven of zeggen, want ik weet niet hoe de situatie de komende jaren gaat zijn, dit hangt allemaal af van de hoeveelheid collega's die beginnen bij NMBS en de hoeveelheid collega's die afscheid nemen van NMBS.
Maar laat je hierdoor alsjeblieft ook niet ontmoedigen, het probleem rond vakantie is er omdat we met te weinig zijn en elke "nieuweling" zoals jij maakt deel uit van de oplossing voor dit probleem.
Dus schrik ook niet als je in het begin onder de collega's een "wandelende verlofdag" wordt genoemd.
AlMajedest
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mei 2024, 16:35

Re: zomervakantie voor treinbegeleiders

Bericht door AlMajedest »

Bedankt voor jullie reacties ... tijdens het sollicitatiegesprek heb ik gezegd dat 4 weken vakantie in de zomer belangrijk voor mij en ik kan de rest van het jaar werken zonder verlof zoals ik momenteel doe.
Ik heb gehoord dat vele mensen daar niet willen beginnen door dit probleem.

Ik twijfel
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: zomervakantie voor treinbegeleiders

Bericht door Steven »

Als het enige excuus om niet te starten het verlof is maakt dat deel uit van het probleem dat andere geen verlof hebben, als mensen zich wel massaal laten aanwerven verdwijnt het verlof probleem vanzelf :wink: , oh ja en eens je binnen bent kan iemand aanbrengen al lonen. Er is een premie als je iemand nieuw aanbrengt.
AlMajedest
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mei 2024, 16:35

Re: zomervakantie voor treinbegeleiders

Bericht door AlMajedest »

Ik begrijp het zeer goed. Langs de ene kant wil ik graag een deel van de oplossing zijn maar aan de andere kant, heb een gezin die graag tijdens de zomer op vakantie wil gaan. We doen dat reeds al jaren en zal anders een moeilijke aanpassing zijn. Ik zal dieper denken en onderhandelen met mn gezin en we zien wel
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: zomervakantie voor treinbegeleiders

Bericht door groentje »

Het hangt er sterk vanaf, bij ons (verkeersleiding) is 4 weken tijdens de grote vakantie zowat uitgesloten, 3 weken is het maximum dat ze proberen verzekeren, en soms lukt dat zelfs enkel gespreid (1 week verlof en 2 weken verlof). We zitten wel met een licht tekort (niet zo erg als in sommige depots), dat speelt mogelijk een rol. Buiten de zomervakantie lukt het vaak wel (collega ging vorig jaar in juni voor 5 weken naar Japan en Turkije).
Afhankelijk van je bestemming is het misschien mogelijk om vanaf daar te komen werken? Als je er echt op staat om 4 weken weg te zijn, dan wordt het helaas moeilijk, ik zal daar eerlijk in zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3583
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: zomervakantie voor treinbegeleiders

Bericht door jan_olieslagers »

Als men ergens nieuw begint te werken dan is men laatste op de lijst... en iedereen met een gezin wil nu eenmaal vakantie in de schoolvakantiemaanden. Ik vind het niet realistisch om hier een breekpunt van te maken, een beetje nederigheid ware gepaster.

[ latere bewerking: foutje van mij, het woord "breekpunt" werd door de topicstarter niet gebruikt, enkel werd gesteld dat er veel belang wordt gehecht aan die vier weken. ]
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 31 mei 2024, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 655
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: zomervakantie voor treinbegeleiders

Bericht door pietje »

Het hangt allemaal van de regels bij een werkgever af.
Bij mijn werkgever is de volgende volgorde van toepassing tijdens de maanden juli/augustus, mits aangevraagd voor eind februari en beperkt tot 3 weken:
* ouder van schoolgaande kinderen met partner met vastgelegd verlof
* ouder van schoolgaande kinderen
* mensen met meer dienstjaren
nighttrain
Berichten: 2575
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: zomervakantie voor treinbegeleiders

Bericht door nighttrain »

AlMajedest schreef: 26 mei 2024, 17:34 Ik begrijp het zeer goed. Langs de ene kant wil ik graag een deel van de oplossing zijn maar aan de andere kant, heb een gezin die graag tijdens de zomer op vakantie wil gaan. We doen dat reeds al jaren en zal anders een moeilijke aanpassing zijn. Ik zal dieper denken en onderhandelen met mn gezin en we zien wel
Ik denk dan eerder dat U niet uitverkoren bent om die job/bedrijf/transport te werken. Dat zijn dingen die je moet beseffen voor je eraan begint.
Als dit het "geluk" va het "gezin" gaat bepalen,ziet het er redelijk eentonig uit. Moet je op zondag ook thuis zijn voor de wekelijkse "roastbeef met worteltjes"??

Veel geluk en spannend leven toegewenst.
Dit is natuurlijk mijn persoonlijke visie betreffende uw probleemstelling. Heb nog altijd een gelukkig gezin na 42 jaar in de spoorwegwereld zonder de jaarlijkse 4 weken verlof samen. En verjaardagen,kerstmis,pasen,moederdag,nieuwjaar,oudejaarsavond.
Heb die profielen ook meegemaakt in mijn carriere die" mannen" willen 4(x)weken na elkaar zomervakantie...... ,maar soms ook wel prioritair zijn op die "speciale" dagen als het even kan.
AlMajedest
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mei 2024, 16:35

Re: zomervakantie voor treinbegeleiders

Bericht door AlMajedest »

nighttrain schreef: 27 mei 2024, 09:28
AlMajedest schreef: 26 mei 2024, 17:34 Ik begrijp het zeer goed. Langs de ene kant wil ik graag een deel van de oplossing zijn maar aan de andere kant, heb een gezin die graag tijdens de zomer op vakantie wil gaan. We doen dat reeds al jaren en zal anders een moeilijke aanpassing zijn. Ik zal dieper denken en onderhandelen met mn gezin en we zien wel
Ik denk dan eerder dat U niet uitverkoren bent om die job/bedrijf/transport te werken. Dat zijn dingen die je moet beseffen voor je eraan begint.
Als dit het "geluk" va het "gezin" gaat bepalen,ziet het er redelijk eentonig uit. Moet je op zondag ook thuis zijn voor de wekelijkse "roastbeef met worteltjes"??

Veel geluk en spannend leven toegewenst.
Dit is natuurlijk mijn persoonlijke visie betreffende uw probleemstelling. Heb nog altijd een gelukkig gezin na 42 jaar in de spoorwegwereld zonder de jaarlijkse 4 weken verlof samen. En verjaardagen,kerstmis,pasen,moederdag,nieuwjaar,oudejaarsavond.
Heb die profielen ook meegemaakt in mijn carriere die" mannen" willen 4(x)weken na elkaar zomervakantie...... ,maar soms ook wel prioritair zijn op die "speciale" dagen als het even kan.
Je hebt mijn vraag blijkbaar niet goed begrepen, jouw antwoordt is volledig verkeerd en off topic.

Ik werk reeds jaren in de openbare dienst en werk weekends, feestdagen, paasvakantie, wintervakantie, nacht, vroeg, dag .... zonder verlof, maar ik heb tenminste recht om 1 keer per jaar een deftig 3 à 4 weken te nemen om te rusten en te genieten met de familie. In normale situaties zijn er rechten en plichten. En indien jij je rechten niet wilt nemen, dat is jouw keuze, jij bent vrij om te doen wat je wilt.

Alvast bedankt voor uw antwoordt en hopelijk begrijp je wat ik bedoel.
nighttrain
Berichten: 2575
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: zomervakantie voor treinbegeleiders

Bericht door nighttrain »

AlMajedest schreef: 27 mei 2024, 14:04
nighttrain schreef: 27 mei 2024, 09:28
AlMajedest schreef: 26 mei 2024, 17:34 Ik begrijp het zeer goed. Langs de ene kant wil ik graag een deel van de oplossing zijn maar aan de andere kant, heb een gezin die graag tijdens de zomer op vakantie wil gaan. We doen dat reeds al jaren en zal anders een moeilijke aanpassing zijn. Ik zal dieper denken en onderhandelen met mn gezin en we zien wel
Ik denk dan eerder dat U niet uitverkoren bent om die job/bedrijf/transport te werken. Dat zijn dingen die je moet beseffen voor je eraan begint.
Als dit het "geluk" va het "gezin" gaat bepalen,ziet het er redelijk eentonig uit. Moet je op zondag ook thuis zijn voor de wekelijkse "roastbeef met worteltjes"??

Veel geluk en spannend leven toegewenst.
Dit is natuurlijk mijn persoonlijke visie betreffende uw probleemstelling. Heb nog altijd een gelukkig gezin na 42 jaar in de spoorwegwereld zonder de jaarlijkse 4 weken verlof samen. En verjaardagen,kerstmis,pasen,moederdag,nieuwjaar,oudejaarsavond.
Heb die profielen ook meegemaakt in mijn carriere die" mannen" willen 4(x)weken na elkaar zomervakantie...... ,maar soms ook wel prioritair zijn op die "speciale" dagen als het even kan.
Je hebt mijn vraag blijkbaar niet goed begrepen, jouw antwoordt is volledig verkeerd en off topic.

Ik werk reeds jaren in de openbare dienst en werk weekends, feestdagen, paasvakantie, wintervakantie, nacht, vroeg, dag .... zonder verlof, maar ik heb tenminste recht om 1 keer per jaar een deftig 3 à 4 weken te nemen om te rusten en te genieten met de familie. In normale situaties zijn er rechten en plichten. En indien jij je rechten niet wilt nemen, dat is jouw keuze, jij bent vrij om te doen wat je wilt.

Alvast bedankt voor uw antwoordt en hopelijk begrijp je wat ik bedoel.
Heb uw vraag heel goed begrepen. Je zou ook even kunnen opzoeken bij Mijnheer Google hoe het werkelijk zit(bundel 542??). Dan ga je kunnen lezen dat bv: Het vakantieverlof moet een ononderbroken periode van ten minste 7 kalenderdagen
omvatten, bestaande uit 5 vakantieverlofdagen of kredietdagen, een rustdag en een dag compensatieverlof.
Het jaarlijks verlof wordt, naar keuze van het personeelslid en met inachtneming van de
vereisten van de dienst, ineens of bij gedeelten verleend. In dit laatste geval moet het een
ononderbroken periode van ten minste een week omvatten. De onmiddellijke chefs moeten
ervoor zorgen dat die week verlof tijdens het drukke seizoen billijk onder hun
personeelsleden verdeeld wordt.

Natuurlijk is dit uw recht en was mijn recht. Maar die 3 à 4 weken opeenvolgend in juli/augustus lijken me niet realistisch in operationele diensten van o.a. het rijdend personneel.
De enigen die daarvan konden (mis)gebruik maken waren ouders van kinderen met een beperking. Bestaat dit nog ? Ik weet het niet.
De ene "openbare dienst" heeft zijn kalme periode in juli/augustus en voor een andere parastatale type A bestaat er mischien geen kalme periode.
Ja, en de syndicaten kunnen ook niet veel doen.
desirootje
Berichten: 700
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: zomervakantie voor treinbegeleiders

Bericht door desirootje »

Kunnen we het hier even rustig houden. De man heeft gevraagd of hij 4 weken verlof zou kunnen nemen in de zomervakantie omdat zijn familie dat gewoon is als hij als TBG werkt. Hij heeft momenteel wss nog een andere job, of zou een gelijkaardige kunnen vinden in de nabije toekomst, maar zou graag bij de spoorwegen werken. Hij is nog niet eens aan zijn opleiding begonnen. Ik weet niet waarom iedereen hem opeens moet aanvallen.
We hadden het kunnen houden bij sorry dat is wss niet mogelijk, maar mss zou het werken met 2 of 3 weken (idk). Verder nog een prettige dag.
In plaats daarvan vallen we zijn karakter aan omdat hij graag op vakantie gaat met zijn gezin. Wat voor de een een breekpunt is, is dat niet voor de andere. Ik weet niet wie u bent Jan om dat voor een ander persoon te bepalen. Zelf bent u ook niet de meest nederige persoon hier. Hetzelfde geldt voor nighttrain, u had dat eerste bericht kunnen sturen zonder neerbuigend te doen, maar dat blijkt te veel gevraagd te zijn.
Plaats reactie