Mondeling examen voor onderstationschef.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

Aan allen die morgen examen mogen (moeten) afleggen. Veel succes en hopelijk een positieve uitslag voor hen.

Bibke
Fonske

Bericht door Fonske »

WS steken ze de oude gevallen in de Frankrijkstraat! Of de hele goei... wa was het nu?
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Bericht door markske »

Webster moet jij misschien niet naar traffic control ?
In de Frankrijkstraat briefjes invullen, vakbond, foto voor badge, eten,
vertellinkje over inhoud van het werk en mogelijke loopbaan dan filmpje bekeken en nog eens naar het traffic control center geweest.
Vandaag op het station wat uitleg, ritje met goederentrein, wat wissels bekijken en naar het seinhuis.
Morgen op het perron een kijkje gaan nemen en volgende dagen naar nog meer stations in de regio gaan kijken.
Ik vind dit allemaal wel leuk en zo krijg je al een beetje een kijk op het werk van een OSCH.
De opleiding start wel maar op dinsdag 20 maart, ik kijk er al naar uit :lol:
paljas

Bericht door paljas »

I HATE TRAFFIC CONTROL!!!! Bende no-brains!!!!!
Webster23

Bericht door Webster23 »

Bij ons valt het dik tegen, ben nu twee dagen bezig en weet nog van niks. Naart schijnt kunnen we onze opleiding pas 16 april beginnen. Tot dan weet niemand iets van hoe of wat. We zijn maar met 3 vlamingen in een groep van 10 dus alles wordt int frans uitgelegd en ge moet maar kunnen volgen.
Vandaag eerst Brussel-Noord wegwijs gemaakt, maar kom de Quick enzo zal ik zo ook wel vinden. Voor de rest kon dieje gast ni al te goe nederlands en moesten wij maar zien of we konden volgen. Dan in Centraal wa naar bocht gaan kijken en hoe OSCH da oplossen met lampjes. En nog wa rondleiding rond station. En dan was dag voorbij.
Terwijl we in Centraal waren zei der éne tegen ons: Ha maar dan gaan jullie in Merelbeke opleiding moeten volgen...
Wa voor klucht is da, want das verdorie nog is uur langer op den trein :(

Voor mij zijn die twee dagen nog ni echt meegevallen, en dat je franse test moest gaan afleggen bij Selor heeft ook nog nooit iemand tegen mij gezegd :twisted: Anders had ik mij kunnen inschrijven en had ik al examen kunnen voorbereiden.

En voor traffic control zijn we ook niet, want daar zijn drie mensen voor, dat hebben ze al gezegd en die hadden ook andere eerste dag gehad...

Hopelijk worden de volgende dagen beter :?
Fonske

Bericht door Fonske »

Awel... ik heb ook wat gemengde gevoelens. Die twee eerste dagen vielen echt zeer goed mee. In afwachting van onze opleiding in Merelbeke, staan we met 4 van de provincie Antwerpen in... Antwerpen.

Vandaag moesten we ons in twee groepjes verdelen. Twee moesten een OSTCH in Berchem opzoeken en een dagje volgen. De andere twee deden hetzelfde in Antwerpen Centraal. Allemaal zeeeeeer interessant moet ik zeggen. Alleen al het station Antwerpen Centraal... ligging, werken, TGV, ... , volgens mij veruit het mooiste station van België. De haven is natuurlijk ook vlak bij... en ook de fameuze blok12 in Berchem. Daar zijn we vandaag al eens een kijkje gaan nemen.

MAAR... wat al direct door een aantal mensen de kop werd ingedrukt is: de overplaatsing. Terwijl tegen mij na de medische keuring nog werd gezegd dat je na een jaar overplaatsing kon aanvragen en ik op het mondeling ook te horen had gekregen dat ze rekening houden met de woonplaats om je werkplaats aan te duiden, werd dat door verschillende ervaren mensen weggelachen. 't Zou zeker een jaar of 4 duren dat we op de TC moesten zitten. Dit staat toch echt wel haaks op hetgene tegen mij werd gezegd. Ik heb zelf tijdens het mondeling ook gezegd dat ik het niet zag zitten om permanent in Brussel te werken. Is dat ff nen tegenvaller. Hier zou ik graag duidelijkheid over hebben. Uiteraard vind ik de gedachte dat ik 3-4 maanden naar Merelbeke zal moeten bollen, geen leuk vooruitzicht! Maar wat moet dieje gast van Maasmechelen dan niet zeggen???

Voorts zijn er volgens mij ook twee verschillende soorten OSTCHs. Ik kwam vandaag iemand tegen die ook in opleiding was voor OSTCH. Hij had al twee modules achter de rug. Maar het waren andere modules dan die wij (voor de TC) zullen moeten volgen. Vreemd allemaal!

Soit... ik denk dat er ook verschillende mensen zijn die nog met veel vragen zitten. Ik ga morgen aan "Patsy" van Antwerpen Centraal eens
een paar vragen stellen. Geen eisen stellen, wel vragen! We zijn bijvoorbeeld al te weten gekomen dat, eens je overplaatsing heb aangevraagd, er elke maand een serieus bedrag op de rekening bij komt zo lang dat de overplaatsing geweigerd word.

Het enige wat we kunnen doen, is voor onszelf duidelijkheid proberen te scheppen en alles op ons af laten komen. Ik denk dat we de maatschappij nog wel zullen kennen.

Groetjes!
Mike.
Webster23

Bericht door Webster23 »

Allez dan hebben jullie toch al nen onderchef mogen volgen EN int vlaams hoop ik. Hebben ze bij jullie iets gezegd van franse taal?
Wij hebben op die twee dagen juist nul de botte gedaan dan een beetje aanlummelen en naar die franstalige luisteren :roll:

Dan versta ik niet waarom ze eerst Noord zeggen en dan beetje later overschakelen op Merelbeke, I don't get it... Vooral de slechte verbinding zit me tegen.

Zullen maar trachten er het beste van te maken zeker...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22550
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dat van die betaling bij overplaatsing effe verduidelijken.

een normale aanvraag tot overplaatsing kan gebeuren met een P 39, nadat je een P6 getekend hebt met bevel tot overplaatsing krijgen ze een bepaalde tijd om op uw huidige werkplek die overplaatsing uit te voeren (ik dacht een jaar) pas nadien spreken ze van een interim vergoeding die bij uw wedde komt.

je hebt inderdaad twee soorten onderchef
onderchef perron en onderchef op seinhuizen, de taken die deze uitvoeren zijn idd verschillend
WannaBe

Bericht door WannaBe »

www
Laatst gewijzigd door WannaBe op 16 aug 2007, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Bericht door markske »

Jammer te moeten horen dat ik als toekomstige TC 'r al een stempel krijg van sommigen, daar trek ik me wel niet te veel van aan voor zulke mensen zijn West-Vlamingen waarschijnlijk boeren, Antwerpenaren dikke nekken, Limburgers een beetje traag, walen luiaards en wat weet ik nog allemaal.
Niks van aantrekken we zijn blij dat we bij de spoorwegen mogen beginnen
en doen allen ons best.
Bij ons in West-Vlaanderen verloopt alles rustig de infrastructuur is volgens mij wel al wat verouderd maar we worden wel overal met open armen ontvangen, wat een collegialiteit :wink: uitleg krijgen we over alles wat we vragen en nog veel meer. Ik verlang wel al tot de opleiding start op 20 maart
wat betreft de Franse proef moet je maar eens kijken op Selor voor OSCH is het niveau 2 en je kan je gratis inschrijven 4 maal per jaar. Bij succes een aanmoedigingspremie van 1100 euro en nadien elke maand 168 euro extra per maand, niet slecht volgens mij.
Ikzelf zal hier toch wel eerst een tijdje voor moeten studeren en zal dit dus maar kunnen doen na mijn opleiding.
Dat gesproken Frans gaat wel maar het is al meer dan 20 jaar geleden dat
ik nog een letter Frans geschreven heb :oops:
Dus eerst beginnen bij het begin de rest volgt wel.
Wat betreft de opleiding in de meersstraat mijn vrouw werkt daar in hetzelfde gebouw dus ik zal maar mijn best doen zeker :twisted:
Hopelijk gaat het bij jullie al wat beter en voor Antwerpen al eens wat gaan drinken in het buffet ? Je waant je er in het koninklijk paleis.
paljas

Bericht door paljas »

@ markske:

Ik heb gewoon een korte tijd geleden een aanvaringske gehad met die sloebers. Zij proberen hun werk naar behoren uit te voeren, maar ik ook!!! Niks persoonlijks, maar TC ligt nu wel in het onderste schof bij mij.

Verder geef ik hieromtrent geen commentaar!

Grtz
Webster23

Bericht door Webster23 »

Wij zitten nog steeds opgescheept met franstaligen, en begin het beu te worden heel den dag frans te moeten vertalen... En veel meer dan wachten en treintje van hier naar daar rijden hebben we nog niet moeten doen.
Dezemorgend wel bevestiging gekregen dat we de 16e april met opleiding starten, maar waar is nog niet geweten, merelbeke, a'pen of brussel...
En wat we de komende 5 weken nog moeten doen is ook duister, er wordt gefluisterd dat wij mogen met de lampkes gaan zwieren in Brussel Centraal...
WannaBe

Bericht door WannaBe »

wwwwwwwwwwww
Laatst gewijzigd door WannaBe op 16 aug 2007, 14:54, 3 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Zoals markske al zei, als je veel met Frans in contact komt, is het het ideale moment om je in te schrijven voor de Selortest. Normaal krijg je er dienstvrijstelling voor, en het tikt aardig aan bij je loon. Toch 1 opmerking: je verliest de tweetaligheidspremie als je buiten Brussel gaat werken. In het ééntalige Vlaanderen heb je toch geen Frans nodig, is de redenering :wink: .
OSTCH is een graad, veel meer nog dan een functie. Iedereen krijgt normaal dezelfde basisopleiding, waarna een specialisatie volgt, en een opleiding voor de seinhuizen. En dan nog een lokale opleiding.
Op Traffic Control valt de specialisatie weg, maar komt er nog een opleiding bij om met de programma's Artemis en Artweb te leren werken (een paar dagen maar).
Het hangt heel erg af van regio tot regio of je wat mag doen in die eerste weken, bij sommigen mag je een beetje meehelpen als OSTCH perron, bij anderen blijf je best zo stil mogelijk zitten. Maar omdat je nog geen opleiding hebt gekregen, kan er moeilijk van je verwacht worden dat je al volop telegrams gaat geven, formuliertjes invullen en afgeven, seinen gaat openzetten, etc.
De reden waarom het zolang duurt, is wellicht omdat de groep nog niet volledig is. En waarom je naar Merelbeke en Gent-Meersstraat vliegt, is dan weer omdat de opleidingslokalen in Brussel-Noord wellicht allemaal bezet zijn door anderen in opleiding. Er is echt wel een massa volk aan het binnenkomen, hoor, bij het spoor.
Vroeger begon elke OSTCH in Antwerpen, op het Noord. Naar verluidt een schitterende werkomgeving, maar voor mensen uit West-Vlaanderen, Limburg, Zuid-Oost-Vlaanderen... veel te ver van huis. Een paar groepen hebben ze aangeworven voor Traffic Control, omdat ze vreesden dat heel wat regelaars, die zijn meeverhuisd van Gent, Antwerpen, Luik en Namen naar Brussel, terug gingen willen. Heel wat onder hen, willen ondertussen toch blijven, vooral ook, omdat nogal wat blokposten gedoemd zijn te verdwijnen, en ze dan opnieuw zouden moeten verhuizen. Maar als je geïnteresseerd bent, in Antwerpen-Noord zijn ze constant op zoek naar OSTCH die willen blijven. Dus als je je geroepen voelt, kan je altijd je overplaatsing aanvragen.
Ik dacht, dat overplaatsingen worden geregeld door een beurtrol. Wie er het vroegst bij was om zijn overplaatsing te vragen, én gemist kon worden op zijn huidige werkpost, mocht vertrekken. Maar een paar jaar vooraleer je wordt overgeplaatst, daar zal je wellicht wel op mogen rekenen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22550
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

die ruime premie voor de tweede taal krijg je niet van de nmbs maar wel van het brusselse gewest, die via uw loonbriefje uitbetaald word
Plaats reactie