opleiding onderstationschef

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Speedy »

Als je op 27/6 voor een gesprek gaat, dan zal de opleiding (als je door selectie geraakt) voor na de zomer zijn. Opleiding voor o/chef (Infrabel ?) is ongeveer een jaar.
Opleiding zal opgesplitst zijn in
-algemene module in een opleidingscentrum (Brussel meest waarschijnlijk)
-plaatstelijke opleiding op je toekomstige werkplek
Snaaip

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Snaaip »

Speedy schreef:Als je op 27/6 voor een gesprek gaat, dan zal de opleiding (als je door selectie geraakt) voor na de zomer zijn. Opleiding voor o/chef (Infrabel ?) is ongeveer een jaar.
Opleiding zal opgesplitst zijn in
-algemene module in een opleidingscentrum (Brussel meest waarschijnlijk)
-plaatstelijke opleiding op je toekomstige werkplek
Ik ben van Ieper. Zijn er gemakkelijke methodes om de opleiding aanwezig te zijn? Overnachtingen bijvoorbeeld? Of is er in Kortrijk ook een opleiding?
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door groentje »

De lessen begonnen bij ons om 8h45 in Brussel-Noord, wat dus haalbaar is vanuit Ieper. Bedenk wel dat je als O/STCH in ploegen werkt, en dus nog vaak nog vroeger zal moeten opstaan dan nu. Maar als je het teveel vindt, kan je altijd een studentenkamer zoeken. Een collega uit Virton kreeg zijn opleiding in La Louvière, en had een kamer gehuurd in Charleroi. Geen onverstandige beslissing, in zijn geval.
Er zijn bij mijn weten 3 opleidingscentra, Brussel, Gent en Antwerpen. Geen is onoverkomelijk vanuit Ieper. Ik had trouwens een medeleerling uit Poperinge.
Snaaip

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Snaaip »

Excuseer, wat bedoel je met O/STCH?
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door groentje »

OnderStaTionChef. Officiële afkorting bij de NMBS.
Je krijgt een vrijbiljet voor de eerste werkdag, waar je normaal ook je vrijkaart zal krijgen. Vanaf dan is de trein voor jou gratis in België (en NL en L, als je statutair bent aangeworven).
Snaaip

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Snaaip »

Ik zie het wel zitten voor de opleiding. Maar dan moet ik wellicht ook talrijke keren mij kunnen bewijzen tijdens selectieproeven. Hoe gaat dit dan in zijn werking? (Sorry voor de vragen, maar ik wil zeker voorbereid zijn.)
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door groentje »

Je bent niet de enige, hoor, er staan al verscheidene topics op dit forum (hint: gebruik eens de zoekfunctie :mrgreen: )
Probeer bijvoorbeeld duidelijk te maken dat je goed hebt opgelet bij de voorstelling (weet dat NMBS in 3 gesplitst is, weet een beetje hoe een werkdag van O/STCH eruit ziet, enz). Voor de rest zijn het de typische psychosociale en rekenkundige testen op PC, een medisch onderzoek, om dan uiteindelijk aan de opleiding te beginnen, met regelmatige examens.
focus

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door focus »

Ik heb vlg vrijdag een mondelinge proef voor O/STCH infrabel.Stel dat ik slaag en nadien de medische testen ook.Zelf ben ik 43 j.Is dit een moeilijke leeftijd voor deze job of ben ik mis.De opleiding is geen probleem( met blokken natuurlijk).Want t´is de bedoeling dat ik mijn vaste job ga opzeggen.Sorry,is mss een domme vraag.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door groentje »

Hoe vlot je studeert moet je voor jezelf uitmaken. Hoe jonger je bent, hoe beter het natuurlijk wel gaat, normaal, maar met de nodige inspanning mag dat geen bezwaar zijn. Voor de NMBS maakt het niet uit hoe oud je bent.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door markske »

Ikzelf was ook 43 jaar toen ik startte bij Infrabel als onderstationschef.
Ben nu 46 jaar en 1ste onderstationschef. Twee weken geleden heb ik aan het examen mee gedaan voor adjunct stationschef. Alles hangt af van je motivatie en inzet.
focus

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door focus »

groentje, markske,ik dank jullie.
Snaaip

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Snaaip »

Hoeveel uren per dag zijn er en hoeveel dagen per week? Is er bij het centrum een studentenkot beschikbaar aan een redelijke prijs? Want dit is voor mij allemaal nieuw. Ik zit nu dagen te piekeren.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door groentje »

Met lessen die doorgaan in Gent en Brussel moet je je over een studentenkot geen zorgen maken :mrgreen: Maar je hoeft geen kamer te nemen, Ieper is een schoon eindje, maar echt niet onoverkomelijk. Dagelijks maken tientallen mensen de pendel. Het betekent dat je de trein van 7h39 moet nemen.
Je krijgt normaal 5 dagen les, van pakweg 8h30 à 9h, tot 15h30 à 16h00. Af en toe maak je eens een uitstap, bijvoorbeeld naar Merelbeke of Schaarbeek, maar daar word je op tijd voor verwittigd.
Verder ben je dan al in dienst, en wordt wel je aanwezigheid verwacht, natuurlijk.
Eenmaal je begint te werken is het natuurlijk andere koek, je zal wellicht in ploegen werken, doorgaans van 6 tot 14, of 14 tot 22, en dan zal je een stuk vroeger moeten opstaan. En mogelijk (een stuk) met de wagen moeten rijden. Of verhuizen, zoals ik heb gedaan, maar ik heb geen vrouw of kinderen, natuurlijk. Maar alles hangt natuurlijk ook af van je werkzetel. Die is niet afhankelijk van je opleidingscentrum, je kan in Gent les hebben, en in Brussel moeten werken, en omgekeerd.
Laat daar je slaap echter niet voor. Daar ben je nog lang niet.
P-touch

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door P-touch »

Ik heb vandaag mijn mondeling examen gehad, naar mijn mening is het vrij vlot verlopen. Hoelang duurt het eigenlijk vooraleer je uitsluitsel krijgt of je geslaagd bent of niet? En hoe ziet een dag als O/STCH er nu eigenlijk uit? Ze hebben mij dat gevraagd maar kon er gelijk geen al te duidelijk antwoord op geven... zou graag eens een voorbeeld van een dagindeling hebben
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door groentje »

Doorgaans ploegendienst, dus pakweg beginnen om 6, dagovergave lezen en tekenen, weerbericht lezen, enige voorbereidselen treffen voor voorziene werken, kijken of er bijzondere treinen moeten rijden, vertragingen wettigen in Artweb indien gekend, bij werken de voorziene veiligheidsmaatregelen treffen, inlichten van de betrokken nevenliggende stations en Traffic Control, een treintje trekken terwijl je seingever even naar toilet is, en zo de rest van de dag tot 14h.
Voor hetzelfde geld zit je natuurlijk op een kleine post, is het weekend en is de seingever niet van dienst, waardoor je zelf je treinen mag trekken, je beslist zelf om een trein naar een ander spoor te trekken voor de vlotheid van het verkeer, en er gebeurt voor de rest niets.
Of net wel, er staat plots een trein stil, of er is een storing van de kabelinstallatie, ook dan moet je zo snel mogelijk de veiligheidsmaatregelen treffen om te vermijden dat meer treinen geblokkeerd raken. Opnieuw licht je alle betrokkenen in, en probeer je, in samenspraak met TC, het (overige) treinverkeer zo vlot mogelijk te laten verlopen, al dan niet met een dienst op enkelspoor (1 spoor bereden in beide richtingen), je roept een technieker op voor de storing, of laat een hulptrein naar de stilstaande trein rijden met inachtname van alle veiligheidsprocedures...
Als alles normaal rijdt, kan je een heel rustig dagje hebben. Er zullen ook dagen zijn dat je je boterhammetjes terug mag meenemen naar huis, wegens geen tijd. Veel hangt ook af van de post waar je terechtkomt.
Plaats reactie