Pagina 2 van 2

Re: nieuwe uitdaging tegemoet

Geplaatst: 05 aug 2014, 13:50
door markske
Op Traffic Control mogen we zes maal per jaar op lijnstudie (mee met een treinbestuurder, bundels bezoeken, bezoekje op het seinhuis, kwestie van een beter zicht op de lijnen te hebben en de collega's een beetje te leren kennen).
Mijn ervaring is dat niet alle treinbestuurders dit weten te waarderen, ze voelen zich gecontroleerd. Eens werd ik begroet met de woorden "aha de vijand" een andere keer kreeg ik gewoon de deur op mijn neus en mocht ik de stuurpost niet in.
Nu het resultaat is dat ik nu nog enkel gewoon meega als passagier en eens binnen ga op de seinhuizen waar ik dan wel met open armen ontvangen word. Met een beetje geluk heeft de PAT wat tijd over en krijg ik dan een uitgebreide rondleiding in de betreffende installatie.
Ik moet wel zeggen dat niet alle ervaringen slecht waren maar een mooie uitleg van "hier moet je opletten de helling is te groot om met een beladen goederentrein uit te wijken" heb ik nooit gekregen.

Re: nieuwe uitdaging tegemoet

Geplaatst: 05 aug 2014, 14:30
door Steven
Jammer te horen dat je dergelijke ervaring hebt bij collega treinbestuurders. Doch scheer ons allen niet over dezelfde kam aub. Bedenk dat vele onder ons het gewoon zijn alleen te werken en alleen te zijn. Als er dan al eens iemand van een andere dienst langskomt kan dat inderdaad controlerend overkomen ook al is dat de bedoeling niet. Het beste is dan gewoon duidelijk maken wat je wel doet en waarom.

Re: nieuwe uitdaging tegemoet

Geplaatst: 05 aug 2014, 15:01
door Eimai
Ik denk dat ik twee keer mensen van Infrabel heb meegehad voor lijnstudie, een keertje een groep in opleiding van blok 5 in Mechelen en een keertje iemand van Traffic Control. Van mij zijn ze altijd welkom om het eens te zien van onze kant. Dan kan ik ook meteen vragen waarom bepaalde dingen soms gebeuren :-)

Maar ja, als treinbestuurder werken we graag alleen, gelukkig maar want we zitten ook 99% van de tijd alleen. Het is zwaar om heel de rit geconcentreerd te blijven en ik kan best begrijpen dat sommigen nee zeggen als je vraagt of je mag meerijden, en helaas zijn niet alle collega's even vriendelijk. Maar neem dan gewoon de volgende trein. En "ah, de vijand" dat lijkt me toch gewoon een klein grapje van die bestuurder...

Re: nieuwe uitdaging tegemoet

Geplaatst: 06 aug 2014, 01:47
door groentje
Tja, van de verdelers, qua graad ook nog altijd bestuurders, hebben we het toch ook al mogen horen, dat OSTCH de tegenstander was, want zij draaien er u altijd in, en dekken zichzelf in. Vreemd, toch, hetzelfde gevoel hebben wij soms bij bestuurders. En ik weet het, ook dat is onjuist.

nieuwe uitdaging tegemoet

Geplaatst: 06 aug 2014, 02:30
door Steven
Als puntje bij paaltje komt tracht iedereen zijn vel te redden. Dat maakt echt niet uit in welke functie je werkt of in welk bedrijf je werkt. Is gewoon een algemeen menselijk trekje.

Re: nieuwe uitdaging tegemoet

Geplaatst: 18 aug 2014, 11:35
door jk_89
Allemaal heeeel erg bedankt voor de steun en de leuke tips. Dat is ook de reden dat ik me hier direct op heb ingeschreven!
Ik neem ze zeker en vast allemaal mee.
Mijn vader zelf heeft tot op twee jaar terug op het spoor gewerkt als conducteur in depot hasselt. En mag nu genieten van zijn 'welverdiende' pensionering ;)

Niemand al cursussen waar al in te lezen valt, want inderdaad er komt een gigantische boterham op je af in fase 0, en als ik het hoor van anderen, weinig tijd om te studeren.
En zij hebben hun cursussen nodig doorheen het jaar ook van elke fases.

Re: nieuwe uitdaging tegemoet

Geplaatst: 19 aug 2014, 20:17
door dekooiker
Zelfs al zouden er mensen de cursussen willen geven, veel kan je er niet uit opmaken.
De uitleg is onmisbaar om de samenvatting te begrijpen.