Mondeling examen voor onderstationschef.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

En daar sluit ik me graag bij aan. Welkom in de beweging, webster (en op dit forum).
Webster23

Bericht door Webster23 »

Allemaal bedankt, nu nog hopen dat die medische controle meevalt en we zijn vertrokken.

Zullen de komende dagen, weken dit forum is bezien en soms iets aanvullen :)
Fonske

Hoe gaat het nu verder?

Bericht door Fonske »

Hallo,

Ik ben door de schriftelijke en mondelinge proeven geraakt en werd onlangs uitgenodigd voor de medische testen. Als ik ook daar in slaag, hoe gaat het dan verder? Word je dan onmiddellijk aangenomen of moet je dan nog testen afleggen of zo? Iemand al ervaring?

Groetjes!
Fonske.
nicken

Re: Hoe gaat het nu verder?

Bericht door nicken »

Fonske schreef:Hallo,

Ik ben door de schriftelijke en mondelinge proeven geraakt en werd onlangs uitgenodigd voor de medische testen. Als ik ook daar in slaag, hoe gaat het dan verder? Word je dan onmiddellijk aangenomen of moet je dan nog testen afleggen of zo? Iemand al ervaring?

Groetjes!
Fonske.
Paar maandjes blokken
ploegenwerk willen doen (vroegen,laten,nacht)
en in de toekomst veel overuurtjes willen kloppen
succes :!:
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Mooie beschrijving. En lijkt me goed overeen te komen met de werkelijkheid zoals ik die ook ervaar. Ik zit nu in mijn 5e maand opleiding.
Webster23

Bericht door Webster23 »

En wat mag je zoal verwachten van studies? Moeilijk? Over wat handelt het zoal?
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Niet onderschatten.
Onderwerpen (tenminste, als ze de opleiding niet grond herdenken, aangezien een heel aantal taken niet meer door Infrabel gebeuren) zijn o.a. remprocedures, spoortoestellen (wissels) en hoe ze te verdraaien (en bepalen in welke richting ze liggen), seinen, afleveren van een overschrijdingstoelating aan een bestuurder voor een rood sein, de werking van overwegen, taken van een onderstationchef, een hoop documentjes (E934, S422, S379, S378, M510, E289, rebu, etc) en procedures, voorwaarden die moeten vervuld zijn om iets te mogen doen, en nog veel meer. En dat is de eerste module :lol:
2e module is meer praktijk, leer je werken met de apparatuur (het computerprogramma of de knopjes bij all-relais), en nog wat meer theorie.
En dan komt de opleiding ter plaatse nog, de specificiteiten aan je werkzetel, eventuele afwijkende procedures, Artweb, en wellicht nog meer zaken waar ik nu (ik zit in de 2e module) nog geen benul van heb.
Opleiding duurt dan ook een maand of 2, hé?
Fonske

Bericht door Fonske »

Volgens de info die ik gekregen heb van de nmbs, houdt het medisch onderzoek voor de kandidaat/onderstationchefs het volgende in:
1. Biometrisch onderzoek
2. Oogonderzoek
3. Urineonderzoek
3. Radiografie van de borstkas
4. Ondervraging en klinisch onderzoek verricht door een geneesheer
5. Eventueel elektrocardiogram

1. Wat mag ik verstaan onder het biometrisch onderzoek? Is dat gewoon maten bepalen?
2. Ondervraging en klinisch onderzoek door de geneesheer... aan wat mag ik me verwachten?
3. En hoe lang moet je dan weer wachten op het resultaat?
4. En als het resultaat positief is, binnen welke termijn word je dan aangeworven of is er nog een struikelpaal of zo?

Groetjes!
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik weet zelf nog steeds niet goed wat ze met dat biometrisch onderzoek bedoelen, maar ik vermoed dat het inderdaad iets met het meten van je gewicht te maken heeft.
Ik heb mijn medisch onderzoek gehad de 25e augustus, de 30e (of 31e, ik weet het niet helemaal meer) moest ik nog eens terug omdat de oogarts niet aanwezig was, de 8e september was ik binnen.
Webster23

Bericht door Webster23 »

Gisteren bericht gehad van medisch onderzoek dat ik voldoende geschikt ben om als onderstationchef te functioneren.
Brussels here I come :P
WannaBe

Bericht door WannaBe »

wwww
Laatst gewijzigd door WannaBe op 16 aug 2007, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Webster23

Bericht door Webster23 »

Denk wel dat ik een gezonde interesse heb in het treingebeuren, toch al iets meer dan paar maand geleden...
En vroeger dikwijls met de limatreintjes gespeeld :wink:
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Jawadde, wat smijten ze hier nu binnen :lol:
Maar allez, welkom. Al enig idee waar je de opleiding volgt? Brussel-Noord of Merelbeke/Gent-Meersstraat?
En heb je het over mij, Wannabe? :lol:
Ik ben maar een beetje verslaafd, hoor. 8)
Webster23

Bericht door Webster23 »

Was enkel maar Brussel-Noord dat ik kon kiezen. Jullie zaten daar ook zeker?
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Kiezen? Gij zijt goed, zeker :lol:
Kiezen is er niet echt bij, hoor, de NMBS beheert de opleidingscentra als 1 geheel, en de lokalen als klassen. Is het ene lokaal bezet, dan gebruiken ze een ander. Ook als dat een halfuur verder ligt.
Ik en Wannabe zaten in Brussel-Noord, inderdaad. Geen refter, maar ik durf betwijfelen of je dat als een verlies moet beschouwen. De refter van de Frankrijkstraat serveert iets eetbaars, maar culinair moet je er niet teveel van verwachten.
Best gezellig, trouwens, op wandelafstand van de Aarschotstraat :wink: , en als het goed weer is, de Kruidtuin is niet veraf.
Wanneer begin je, trouwens?
Plaats reactie