opleiding onderstationschef

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Juventino

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Juventino »

Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik in het bezit ben van de Selor-niveau 1 taalattesten. Als onderstationschef was m'n productiviteitspremie altijd goed en ik heb nooit fouten tegen de veiligheid gemaakt. Dus dat ik wat gefrustreerd ben is wel normaal! Maar goed ik heb die kater gelukkig al verwerkt. Als je geen nachten en weekends meer doet dan wen je daar wel snel aan :lol:.

De reden waarom ik niet op de TC werd toegelaten is simpel: familiale relaties en ik ben niet altijd vriendelijk geweest tegen bepaalde mensen (met recht en reden).
Irievibes

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Irievibes »

Copains,


Na de site lang niet meer bezocht te hebben (beetje uit het oog verloren), bloedt mijn hart als ik het gekap op de verschillende diensten lees. Ik werk zelf te Brussel Noord en ken toch enkele mensen in TC. Ik heb nooit niet goed begrepen waarom er steeds zo geschampt wordt over de verschillende afdelingen. Wie kan er mij echt zeggen dat ze honderd procent weten wat Traffic Controll doet? Dat het allemaal nieuwe mensen zijn, daar kunnen zij ook niets aan doen. Dat ze niet onmiddellijk kunnen antwoorden op vragen, begrijp ik volledig. Het is niet meer de tijd van de gewestelijke dispatching maar van de nationale verkeersleiding. Ikzelf heb soms al last om mijn zones op de seinpost 100 procent te volgen, en dit gewoon omdat ze steeds groter worden. En wees gerust, het zal er echt niet op verbeteren. Ik krijg tegenwoordig nu al het gevoel dat, elke dag je gaat werken, er toch wel ergens een storing of een probleem is, omdat de zones groter en groter worden...

Daarom beste collega's, en collega's in spé, laten we niet vergeten: "We trekken allemaal (van de laagste tot den hoogste) aan hetzelfde zeel [= touw], we moeten in godsnaam de reiziger van A tot B brengen met de minste last; vertraging; storingen... Ik heb de indruk dat we dit allemaal toch al wel eens uit het oog verliezen. Ik heb respect voor elke werknemer van onze firma, echt voor iedereen. Niemand is onmisbaar in de dagelijkse routine om ons hoofddoel te bereiken (onze reiziger). En als laatste wil ik nog dit kwijt: "Degenen die denken dat ze het beter weten, denken dat ze enorm hard moeten werken en achteruit gestoten worden, die zichzelf boven hun functie gedragen, die denken: mijn kind (lees dienst), schoon kind, allen probeer het dan maar eens in de privesector. We hebben het allemaal enorm goed, en we willen tegenwoordig maar meer en meer... (dit is algemeen, ik spreek me niet uit over persoonlijke akkefietjes).

Collega's, wees trots op wat je doet en heb respect voor iedereen... Van reiziger tot collega...

Grtz


Irievibes
Een trotse en tevreden Ostch
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Steven »

ik ben akkoord met uw uitspraak maar je vergeet die dagelijks goederentreinen niet, die jij ook op zijn plaats moet krijgen of ben je de treinen voor audi brussels vergeten :wink: :wink:
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door dentheo »

Irievibes schreef:Copains,


Na de site lang niet meer bezocht te hebben (beetje uit het oog verloren), bloedt mijn hart als ik het gekap op de verschillende diensten lees. Ik werk zelf te Brussel Noord en ken toch enkele mensen in TC. Ik heb nooit niet goed begrepen waarom er steeds zo geschampt wordt over de verschillende afdelingen. Wie kan er mij echt zeggen dat ze honderd procent weten wat Traffic Controll doet? Dat het allemaal nieuwe mensen zijn, daar kunnen zij ook niets aan doen. Dat ze niet onmiddellijk kunnen antwoorden op vragen, begrijp ik volledig. Het is niet meer de tijd van de gewestelijke dispatching maar van de nationale verkeersleiding.
Een trotse en tevreden Ostch
haha dus gij zijt één van de tien (?) mensen die een staking tot een sukses moet maken ?
Kunnen jullie opgeeist worden om de niet NMBS treinen doorgang te verlenen als de NMBS staakt ?
Net zoals de verkeersleiders als Sabena staakte ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Wover

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Wover »

Wat hebben verkeersleiders nu met Sabena te maken? Brussels Airport Company (vroeg BIAC) is bij mijn weten toch al erg lang geprivatiseerd hoor...

Waar ik wel mee akkoord ga is dat het vreemd is dat we nu in principe 2 verschillende bedrijven hebben, maar dat ze onder dezelfde CAO vallen. Ik weet dat al het personeel onder de Holding zit, maar dat zou toch mogen veranderen...
Dietrich

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Dietrich »

Sabena was bij mijn weten altijd al apart van de luchthaven zelf, zijnde wat er vroeger allemaal bestaan heeft (RLW (Regie Der Luchtwegen), BATC, BIAC, enz). En nu dus BAC, Belgocontrol, enz. :)
Irievibes

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Irievibes »

dentheo schreef:
Irievibes schreef:Copains,


Na de site lang niet meer bezocht te hebben (beetje uit het oog verloren), bloedt mijn hart als ik het gekap op de verschillende diensten lees. Ik werk zelf te Brussel Noord en ken toch enkele mensen in TC. Ik heb nooit niet goed begrepen waarom er steeds zo geschampt wordt over de verschillende afdelingen. Wie kan er mij echt zeggen dat ze honderd procent weten wat Traffic Controll doet? Dat het allemaal nieuwe mensen zijn, daar kunnen zij ook niets aan doen. Dat ze niet onmiddellijk kunnen antwoorden op vragen, begrijp ik volledig. Het is niet meer de tijd van de gewestelijke dispatching maar van de nationale verkeersleiding.
Een trotse en tevreden Ostch
haha dus gij zijt één van de tien (?) mensen die een staking tot een sukses moet maken ?
Kunnen jullie opgeeist worden om de niet NMBS treinen doorgang te verlenen als de NMBS staakt ?
Net zoals de verkeersleiders als Sabena staakte ?


hehe, zie eh, ik weet dat ik er veel van ons firma tegen hun schenen hiermee stamp, maar ze mogen ons gerust opeisen. Ik spreek nu voor mezelf, maar ik ben er redelijk content. Heb redelijk veel vrije tijd (als ze mijn dagen zouden geven, maar vroeg of laat moeten ze toch), verdien goed mijne boterham en het werk is proper. Het probleem is dat als ze nieuwe mensen aanwerven gaat het meestal zo:

jury: "Maar zou je echt in Brussel (of Antwerpen) willen werken? Je bent wel zeer lang van huis dan eh. Dat zijn dagen van tien a elf uur eh..."

sollicitant: " Jajaja... Geen probleem hoor. Ik zou graag bij jullie werken."

jury: "Je beseft toch ook goed dat je tijdens je opleiding veel moet studeren eh. Tot twee uur per dag zou geen overdreven luxe zijn."

sollicitant: "Neenee, geen enkel probleem. Ik ben zeer gemotiveerd."

jury: "Je weet ook dat je veel vrije tijd hebt, maar dat die door ziektes, personeelstekort enz. soms moeilijk is om op te nemen eh. Je moet flexibel zijn want je wordt regelmatig gebeld om toch nog een dienst te komen verzekeren eh?"

sollicitant: "Geen enkel probleem meneer, je kan op me rekenen."



Zijn ze dan binnen, dan begint het spel. Ze moeten van tever komen, moeten teveel werken, ... Dat heb ik steeds wel gek gevonden. De dag dat het allemaal mijn ****** uithangt, zoek ik een nieuwe job. Zo heb ik het altijd gedaan, en zo zal ik het altijd blijven doen. Dus degenen die niet happy zijn, praat erover of aanvaardt het maar leg in godsnaam de bulle niet altijd stil...

Zo heb ik nog eens een discussie gehad met een vakbondsafgevaardigde. We zeiden hem dat het leuker zou zijn voor de mensen om deze gratis te laten bollen voor enkele dagen. Hij begreep dat dat leuker zou zijn, maar zei dat de reiziger dan niet verzekerd is omdat hij niet over een vervoersbewijs beschikt. Ok, kan ik begrijpen, er zijn wel gekkere regeltjes bij ons. Maar toen ik hem dan voorstelde om de loketten ticketjes van nul euro te printen zodat de reiziger dan toch verzekerd zou zijn, vond hij dat weer ineens geen goed idee. Hij kon het wel niet echt onderbouwen met argumenten maar ja... En begrijp het ook niet verkeerd, ik val het stakingsrecht niet aan, maar er zijn toch originelere en leukere manieren om de directie wat meer tot nadenken aan te zetten...

Alle, ik moet gaan vertrekken want ik moet gaan werken.


Grtz
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door dentheo »

Wover schreef:Wat hebben verkeersleiders nu met Sabena te maken?
Voila, dus wat hebben verkeersleiders van het spoor met de NMBS te maken ???
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2573
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
Wover schreef:Wat hebben verkeersleiders nu met Sabena te maken?
Voila, dus wat hebben verkeersleiders van het spoor met de NMBS te maken ???
De NMBS holding is de werkgever vanal het AL personneel dat werkt voor NMBS (exploitatie) en Infrabel.
Dus deze worden vanuit een centrale koepel (NMBS -holding)geleased aan de 2 filialen (NMBS en Infrabel).Met gemeenschappelijke cao enz.
In principe zou het personneel van INFRABEL onafhankelijk moeten werken t.o.v. de diensten van de NMBS esploitatie. Daar in theorie een treinnummer niet mag geidentificieerd worden met een bepaalde operator zoals bv. B-Cargo,DLC e.a.
In het filiaal Infrabel is de Belgische staat vertegenwoordigt door 2 ministeries.
Miljaarde

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Miljaarde »

dentheo schreef:
haha dus gij zijt één van de tien (?) mensen die een staking tot een sukses moet maken ?
Laatste staking: 80 procent van het personeel deed mee.

Wat betreft minimale dienstverlening: volgens Decroo (VLD), toch geen syndicalist, heb je daarvoor 10000 man nodig.
Volgens de vakbonden dan weer heb je minstens 85 procent van het personeel nodig. Voer voor discussie dus.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door dentheo »

Miljaarde schreef:
dentheo schreef:
haha dus gij zijt één van de tien (?) mensen die een staking tot een sukses moet maken ?
Laatste staking: 80 procent van het personeel deed mee.

Wat betreft minimale dienstverlening: volgens Decroo (VLD), toch geen syndicalist, heb je daarvoor 10000 man nodig.
Volgens de vakbonden dan weer heb je minstens 85 procent van het personeel nodig. Voer voor discussie dus.
Als TC de boel platlegt... heeft "iedereen" gestaakt dus operatie "centralisatie" voor efficientie is volledig geslaagd...
Theo
Groeten vanop de Heide
Miljaarde

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Miljaarde »

Das juist, er moet bij de spoorweg maar een klein aantal mensen staken om veel effect te hebben op het geheel. Het is nu eenmaal eigen aan het bedrijf dat alle radertjes zeer afhankelijk zijn van elkaar, als er eentje mankeert, heeft dat doorgaans grote gevolgen.
Nekvin

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Nekvin »

sorry dat ik het zo botweg vraag, maar wat heeft dit nog met de opleiding van onderchef te maken?????
dit is gewoon hersenloos gezever (sorry voor de manier waarop ik het MOET zeggen)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Steven »

Nekvin schreef:sorry dat ik het zo botweg vraag, maar wat heeft dit nog met de opleiding van onderchef te maken?????
dit is gewoon hersenloos gezever (sorry voor de manier waarop ik het MOET zeggen)

dan zou ik toch trachten om iets beter te volgen, het gaat nog deels over die onderchef en dan voornamelijk over zijn taak. onderchefs zitten ook op een seinhuis en bijgevolg kunnen ze indien ze staken (zoals gemeld in 1 van de laatste berichten) er mede oorzaak van zijn dat een vrij groot gebied treinloos komt te vallen. het heeft niks met de opleiding op zich te maken. maar zoals de meeste functies bij de spoorweg is het niet gedaan op het einde van de opleiding maar begint het juist dan pas.
Snaaip

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Snaaip »

Eventjes een vraag. Ik heb vandaag mijn brief ontvangen om op 27 juni aan te melden voor een gesprek. Nu heb ik wel al een opleiding begonnen bij de VDAB dat zal duren tot 12 juli. Hoe lang duurt het voor de opleiding werkelijk begint? En hoe lang duurt de opleiding? En waar vind de opleiding plaats?

Mvg
Plaats reactie