Werken bij SNCF Frankrijk

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Raoul

Werken bij SNCF Frankrijk

Bericht door Raoul »

Ik woon in de grens streek met Frankrijk, is er iemand die weet of SNCF een depot in Tourcoing of Rijsel heeft. En of dat je daar TGV bestuurder kan worden?
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Werken bij SNCF Frankrijk

Bericht door nighttrain »

Die hebben een dépot in Lille en Lille délivrance.
Maar U moet kandidateren volgens een région,en dan is ook niks zeker in welke dépot van deze régio.
Een regio is soms iets groter dan Vlaanderen+ Brussel.
Zeer moeilijk om binnen te geraken onmiddelijk als conducteurligne ,meestal conducteur de manoeuvre ou lignes locales.
Meestal rond uw 30 ste doorstoten naar grandes lignes. En dan pas na 10 à 15 (volgens de dépôt) kan je vragen om te postuleren als TGVist.
Als je niet graag om de 2 dagen in een ander bed slaapt (in foyers), blijf er dan van af.Alsook de repos hors domicile.
Op 50 ga je op pensioen......maar nadat U 1/3 van de tijd buitens huis hebt geslapen.

U moet een CAP of BEP hebben in électriciteit of méchanika,of uw Belgisch diploma laten homologeren...bonne chanche!
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Werken bij SNCF Frankrijk

Bericht door kika »

nighttrain schreef:Zeer moeilijk om binnen te geraken onmiddelijk als conducteurligne ,meestal conducteur de manoeuvre ou lignes locales.
Meestal rond uw 30 ste doorstoten naar grandes lignes. En dan pas na 10 à 15 (volgens de dépôt) kan je vragen om te postuleren als TGVist.
Als je niet graag om de 2 dagen in een ander bed slaapt (in foyers), blijf er dan van af.Alsook de repos hors domicile.
Op 50 ga je op pensioen......maar nadat U 1/3 van de tijd buitens huis hebt geslapen.
Dus de meeste TGV-rijders zijn het slechts voor 5 à 10 jaar? Dat lijkt me wel duur qua opleidingskosten terugverdienen, of zie ik dat verkeerd?
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Werken bij SNCF Frankrijk

Bericht door nighttrain »

Neen u ziet dat niet verkeerd.Maar zo enorm duur is die TGV oplijding ook niet ,het is een aanvulling.
De SNCF had een andere benadering van de job van treinbestuurder.
In 1991 toen ik als testrijder begon bij Eurotunnel hadden we ook een 5 tal gepensioneerde treinbestuurders in dienst als monitor.
Die mannen hadden minder ervaring dan ik, in aantal rijdende dienstjaren.
Vroeger werkten die eerst tot hun 30 à 35 jaar in een atelier als mecanieker om dan pas door te stoten als treinbestuurder.
De NMBS aanvaarde jongeren direkt als treinbestuurder vanaf hun 18de, zo moesten ze soms nog 1 jaar wachten alvorens ze op de grote lijnen mochten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werken bij SNCF Frankrijk

Bericht door Steven »

Maar wel duur genoeg zodat Eurostar enkel mensen wil aanwerven die al op HSL hebben gereden. Bijgevolg vinden ze momenteel geen Belgische kandidaten.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Werken bij SNCF Frankrijk

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Maar wel duur genoeg zodat Eurostar enkel mensen wil aanwerven die al op HSL hebben gereden. Bijgevolg vinden ze momenteel geen Belgische kandidaten.
Dat is een mes die aan verschillende kanten snijd.Maar ik sprak van de SNCF :Module TVM + simulator + enkele duizenden km praktijk met chef de traction en certification.
Dus als men spreekt dat de opleiding van een "TGV betsuurder" duur is,moet men het op zijn geheel zien :t.t.z. de investering in verschillende high tec simulatoren ,verspreid over gans het land + de weddes van de chef de traction+ weddes v/d bestuurders tijdens de opleiding+ kosten voor de bijkomende medische en psycho technische testen+ overnachtingen enz enz .
Als je bestuurders KUNT aanwerven die al TVM opleiding enz hebben gehad + ervaring met hoge snelheid,is dit meegenomen. Een "privé" bedrijf als €* kan nu eenmaal putten uit verschillende kweekvijvers met "kant en klare bestuurders"(SNCF en NMBS) en geeft eigen opleiding aan Britse bestuurders die komen van Britse operatoren met rij ervaring op gewone treinen.
De module TVM is nu niet het moeilijkste en het langste om te geven.
Daarnaast nog een module "talen" en lijnkennis
Voorbeeld :ligne TGV Est 2 simulatoren voor 5M€ in Lille en Noisy,5 maanden opleiding voor deze specifieke lijn bijna uitsluited op simulator + certification.
Plaats reactie