ontslag nemen

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: ontslag nemen

Bericht door markske »

Toch even een rechtzetting indien je als spoorwegmedewerker aan een extern examen deelneemt dan krijg je +10% op je punten, een kind van slechts +5%.

Nog even vermelden dat ik ook +/- 25 jaar in de privé gewerkt heb en wel de kansen benut heb die de spoorwegen je bieden, ik ben dit jaar na +/- 5 jaar dienst geslaagd voor adjunct stationschef.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ontslag nemen

Bericht door dentheo »

markske schreef:Toch even een rechtzetting indien je als spoorwegmedewerker aan een extern examen deelneemt dan krijg je +10% op je punten, een kind van slechts +5%.
Heeft de spoorweg invloed op EXTERNE examens ? Hoe moet ik dat begrijpen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ontslag nemen

Bericht door groentje »

Je hebt interne examens, die uitsluitend voor NMBS-personeel zijn, en externe examens, waaraan ook buitenstaanders kunnen deelnemen in de hoop aangeworven te worden. Maar ook bij die externe examens kunnen NMBS-ers deelnemen, en daar krijgen ze dus een bonus. Simpel voorbeeld: een rangeerder kan deelnemen aan een extern examen voor treinbegeleider, en zijn resultaat wordt met 10% vermeerderd, waardoor hij soms net wel kan deelnemen aan de opleiding, of anders iets hoger gerangschikt wordt op de lijst, en dus eerder mag beginnen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ontslag nemen

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Simpel voorbeeld: een rangeerder kan deelnemen aan een extern examen voor treinbegeleider, en zijn resultaat wordt met 10% vermeerderd, waardoor hij soms net wel kan deelnemen aan de opleiding,
Conclusie: of de ingangsproeven zijn niet relevant voor de functie om men laat een onbekwaam iemand aan de opleiding starten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ontslag nemen

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
markske schreef:Toch even een rechtzetting indien je als spoorwegmedewerker aan een extern examen deelneemt dan krijg je +10% op je punten, een kind van slechts +5%.
Heeft de spoorweg invloed op EXTERNE examens ? Hoe moet ik dat begrijpen ?
externe examen = examen aan de nmbs open voor externen aan de nmbs
intern examen = examen open voor nmbs personeel, meestal om te te bevorderen in graad.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ontslag nemen

Bericht door groentje »

Jeroen schreef:
groentje schreef:Simpel voorbeeld: een rangeerder kan deelnemen aan een extern examen voor treinbegeleider, en zijn resultaat wordt met 10% vermeerderd, waardoor hij soms net wel kan deelnemen aan de opleiding,
Conclusie: of de ingangsproeven zijn niet relevant voor de functie om men laat een onbekwaam iemand aan de opleiding starten.
Ik zou niet durven zeggen hoe het er vandaag aan toegaat, maar 6 jaar geleden was het inderdaad dat de ingangsproeven niets te maken hadden met de functie. Een van de vragen die ik moest beantwoorden (en fout had), was de naam van de Belgische speler bij de Dallas Mavericks, de (toen nieuwe) Vlaamse Bouwmeester, etc. Meerkeuzevragen, dat wel.

Bij de opleiding zelf word je op exact dezelfde wijze beoordeeld als de rest.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ontslag nemen

Bericht door Asterix »

groentje schreef:de (toen nieuwe) Vlaamse Bouwmeester
Gokje: Van Reeth? Of welke antwoorden stonden er tussen? :)
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ontslag nemen

Bericht door groentje »

bOb Van Reeth was toen net opgevolgd door de Leuvense prof Marcel Smets. En die wist ik :mrgreen:
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: ontslag nemen

Bericht door Kristofke »

Alle toegangsproeven zijn vooral om te zien of je goed kan luisteren ;) Met 25.000 chefs en 10.000 onderdanen is dat zeer belangrijk :)
Gilberke

Re: ontslag nemen

Bericht door Gilberke »

Dag iedereen,

Heb ook een vraag ivm ontslag nemen.
Hoe verloopt deze procedure net bij de nmbs groep (zelfde als privé? En via brussel te regelen of met arrondisement?)
Wat is de opzeg van iemand die (stagedoend) eerste technicus sporen is?

Alvast bedankt voor de hulp en info

Mvg Gilbert
Plaats reactie