ontslag nemen

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
taz

ontslag nemen

Bericht door taz »

Ik werk nu al bijna een jaar bij de NMBS als eerste technicus-mecanicien en ben aan het overwegen om ontslag in te dienen. Zijn er gevolgen aan verbonden daar ik mijn vakantiedagen opgenomen heb?

groet
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: ontslag nemen

Bericht door Mechanik »

bij de NMBS niet, op je ander werk zul je waarschijnlijk geen recht meer hebben op betaald verlof aangezien je het hier allemaal al had opgenomen ...
taz

Re: ontslag nemen

Bericht door taz »

Moet ik dan niets terugbetalen daar het jaar 2012 nog lopende is? Sowieso ga ik nog 2 maanden werken (of moeten werken).

groet en dank voor het respons
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ontslag nemen

Bericht door dentheo »

Normaal niet.
Omdat je dit jaar niet afmaakt is volgend jaar je dubbel verlofgeld ook iets minder.
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: ontslag nemen

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:Normaal niet.
Omdat je dit jaar niet afmaakt is volgend jaar je dubbel verlofgeld ook iets minder.
Theo het zijn 2 volledig verschillende sociale systemen! Bij de NMBS is het vakantiegeld systeem anders berekend ,het is statutair bepaald.De persoon bij de NMBS heeft ook niet 13.7% betaald van zijn loon enz enz... En is niet onderhevig aan CAO en andere afspraken per sector of RIZIV. Idem voor de verlofdagen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ontslag nemen

Bericht door dentheo »

Wil dat zeggen dat je het jaar NA het werken bij NMBS, je geen "dubbel" vakantiegeld hebt ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: ontslag nemen

Bericht door Kristofke »

Klopt, als je terug naar de privé gaat heb je niets dat je kan meenemen.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: ontslag nemen

Bericht door nighttrain »

taz schreef:Ik werk nu al bijna een jaar bij de NMBS als eerste technicus-mecanicien en ben aan het overwegen om ontslag in te dienen. Zijn er gevolgen aan verbonden daar ik mijn vakantiedagen opgenomen heb?

groet
Ik zou u aanraden alvorens ontslag te nemen ,de mogelijkheid te onderzoeken om eventueel gebruik te maken van bv" verlof zonder wedde" of andere tijdelijke wachtsystemen die U toelaten eventueel op uw stappen terug te keren in geval van...!U weet nooit ,een vangnet kan handig zijn.
neigezug

Re: ontslag nemen

Bericht door neigezug »

Het is nog altijd beter om je ontslag te nemen bij de NMBS dan daar tegen je zin te werken, ook al kost dit verlofdagen.Anders lijdt dit tot burn out en depressies en daar hebben noch de NMBS, noch de werknemer iets aan.Alleen de huisartsen worden daar beter van (€ 23,32 per ziektebriefke)!
In de privé wordt het aantal verlofdagen bepaald door het aantal dagen dat men het jaar voordien gewerkt heeft, dit in tegenstelling met een ambtenarenstatuur waar het aantal verlofdagen wordt berekend op het aantal maanden dienst in het jaar zelf.
Dus:
-Ga je van de prive naar NMBS >> 1 jaar meer verlof.
-Ga je van NMBS naar privé >> 1 jaar minder of geen verlof.
Ben je niet statutair bij NMBS , en dus contractueel, dan val je onder de sociale zekerheid zoals in de privé sector.
realemma

Re: ontslag nemen

Bericht door realemma »

Ik wil hier toch graag even op reageren.
Ik heb in 2011 iets meer dan een half jaar bij de NMBS gewerkt als eerste verkeersinfobediende, en ik ben zo dom en impulsief geweest om zelf mijn ontslag te geven. Waarom? Omdat ik dacht ergens anders de job van mijn leven gevonden te hebben, én omdat ik enorm ontgoocheld en gefrustreerd was over de administratieve chaos na aanwerving. (Ik had 25 jaar in de privé sector gewerkt)
Sindsdien heb ik van die beslissing alleen maar spijt gehad: ik ben qua jobs van de regen in de drup terecht gekomen en ben nu werkloos.
Ik had meer geduld moeten hebben: afwachten en eventueel aan interne examens meedoen, en wat de administratie betreft, dat was na een tijd allemaal wel in orde gekomen. Want al bij al was het bij de NMBS zo slecht nog niet, in vergelijking met vorige jobs.
Ik heb mijn fout goedgemaakt: ik heb voor andere functies bij de NMBS gesolliciteerd, aan verschillende examens deelgenomen en binnenkort word ik waarschijnlijk terug aangeworven.
Pluim voor de NMBS: iedereen krijgt er gelijke kansen, of je nu 20 of 50 bent, of je nu ooit zelf ontslag hebt gegeven, maakt niet uit, als je deelneemt aan de examens en je slaagt zijn er kansen voor iedereen. En dat is in de privé absoluut niet zo, dat kan ik bevestigen als ervaren sollicitant na 16 werkgevers :-)
Dus vooraleer ontslag te geven: goed nadenken!! Dat wou ik even kwijt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ontslag nemen

Bericht door Asterix »

realemma schreef:Pluim voor de NMBS: iedereen krijgt er gelijke kansen, of je nu 20 of 50 bent,
Maar de ene is al wat gelijker dan de andere. Er wordt bij mijn weten immers wél een verschil gemaakt tussen kinderen van NMBS'ers en niet-kinderen. "Kinderen van..." krijgen al een bonus van 10% bij hun ingangsproeven alhoewel louter afstammeling zijn van iemand helemaal niets zegt over diens professionele kwaliteiten. Dat zou in de privé-sector niet waar zijn... :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ontslag nemen

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:
realemma schreef:Pluim voor de NMBS: iedereen krijgt er gelijke kansen, of je nu 20 of 50 bent,
Maar de ene is al wat gelijker dan de andere. Er wordt bij mijn weten immers wél een verschil gemaakt tussen kinderen van NMBS'ers en niet-kinderen. "Kinderen van..." krijgen al een bonus van 10% bij hun ingangsproeven alhoewel louter afstammeling zijn van iemand helemaal niets zegt over diens professionele kwaliteiten. Dat zou in de privé-sector niet waar zijn... :roll:

Oh jawel hoor, ken bedrijf waar je als student enkel binnen geraakt als je familie van bent, een grote multinational zelfs.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: ontslag nemen

Bericht door Bibke »

Steven schreef:
Jeroen schreef:Maar de ene is al wat gelijker dan de andere. Er wordt bij mijn weten immers wél een verschil gemaakt tussen kinderen van NMBS'ers en niet-kinderen. "Kinderen van..." krijgen al een bonus van 10% bij hun ingangsproeven alhoewel louter afstammeling zijn van iemand helemaal niets zegt over diens professionele kwaliteiten. Dat zou in de privé-sector niet waar zijn... :roll:

Oh jawel hoor, ken bedrijf waar je als student enkel binnen geraakt als je familie van bent, een grote multinational zelfs.
Dat is inderdaad zelfs in heel veel bedrijven zo, ook in staatinstellingen krijgen kinderen voorrang.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ontslag nemen

Bericht door Asterix »

Dan gaat het om een vakantiejob, dat lijkt mij iets helemaal anders! Het is trouwens nog altijd eerlijker dan ingangsproeven te organiseren die voor iedereen gelijk zijn maar waarbij de ene al 10% voorsprong krijgt.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ontslag nemen

Bericht door groentje »

Het stopt wel na die aanwerving. Daarna ben je elk voordeel kwijt, en moet je gewoon goed genoeg zijn.
Maar goed, ik kan alleen maar aanraden om, vooraleer definitief ontslag te nemen, een periode verlof zonder wedde op te nemen. Dat kan bijna niet geweigerd worden, en na 1 of 2 jaar weet je misschien weer beter wat je wel en niet wil. En je hebt kunnen proeven van het leven buiten het spoor.
Plaats reactie