Geschiktheidstesten onderstationschef

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
vuurloc

Re: Geschiktheidstesten onderstationschef

Bericht door vuurloc »

Ik ben net terug van de geschiktheidstesten en heb deze voor de tweede maal afgelegd.
Eerste maal, enkele maanden terug, waren er verschillende testen, 5 of 6 dacht ik.
Nu enkel drie, de eerste was met codes, genre grijze kat > E-D , simplistisch voorgesteld wel,
grijze muis > E-P
tweede test waren rekenkundige vraagstukken en de derde, begrijpend lezen van verschillende teksten
waarover dan vragen gesteld worden en dit allemaal in een tijdspanne van een uurtje.
Ook een verschil was dat we eerst de proeven kregen, dan pas de infosessie en let wel, het gaat om een versnelde procedure.
Over een week ingeschreven, nu moeten gaan voor 't schriftelijke en 12 juli voor 't mondelinge gedeelte, de startdatum is al voor begin september dus we spreken over een aanwerving ( als ik slaag voor mondeling) van twee maanden en het betreft ostch voor tenminste 5jaar in Bxl Infrabel ;-)
Junkie88

Re: Geschiktheidstesten onderstationschef

Bericht door Junkie88 »

Aha, ik was daar ook.

De testen waren toch redelijk simpel. Het ergst vond ik nog dat verschrikkelijke propagandafilmke met die vrouw.
Voor de rest zie ik het toch wel goed zitten. Drukke job met verantwoordelijkheid, veel voordelen, alleen da van da verlof, da ziet er toch net iets te goed uit dacht ik. Ze deden me dunkt iets te goed hun best om ons warm te maken voor de job (evenveel vakantie als een leerkracht, yeah right). Wat me meer aanstaat, zijn de vele positieve geluiden die ik hoor op de werkvloer zelf. Erg veel verloop blijkt er ook niet echt te zijn...

Nu nog het mondelinge gedeelte!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geschiktheidstesten onderstationschef

Bericht door Steven »

De hoeveelheid vrije tijd die je hebt komt inderdaad sterk in de buurt van het onderwijs das een feit. Maar alles heeft een eenvoudige maar logische verklaring.

24 vakantiedagen.
13CV's (compensatieverlof) om van de 40 naar 38u/week te compenseren. (normaal niet vrij te kiezen)
13 KD (kredietdagen) om van de 38 naar 36u/week te compenseren. (wel vrij te kiezen).
52 zaterdagen, 52 zondagen
de wettelijke feestdagen (13)
= 180 vrije dagen op jaarbasis.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Geschiktheidstesten onderstationschef

Bericht door markske »

Op minder dan een jaar loop ik wel 30 dagen CX achter.
Je hebt inderdaad veel vrije dagen maar je moet ze ook nog kunnen opnemen :mrgreen:
Nu ik zie iedereen graag naar Brussel komen dan kan onze P6 misschien uitgevoerd worden :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geschiktheidstesten onderstationschef

Bericht door Steven »

markske schreef:Op minder dan een jaar loop ik wel 30 dagen CX achter.
Je hebt inderdaad veel vrije dagen maar je moet ze ook nog kunnen opnemen :mrgreen:
Nu ik zie iedereen graag naar Brussel komen dan kan onze P6 misschien uitgevoerd worden :wink:
speel tactisch, geen vrouw of kinderen in huis zoals hier :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: kan je uw vrije dagen nemen zoals je zelf wil :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: , ik sta ook nog achter op het aantal voorziene dagen maar bij mij valt de achterstand vrij goed mee.
option

Re: Geschiktheidstesten onderstationschef

Bericht door option »

Ik las hier ergens dat er heel wat kandidaten afvallen bij die testen op de pc. Nu moet ik toch wel zeggen dat dit in de groep
waarin ik zat niet het geval was. Ik denk toch dat een 70% van de kandidaten door is.

Of het moet een 'sterke' lichting zijn of de testen waren misschien iets te gemakkelijk.


Iets anders. Ik heb gehoord dat een gemiddelde klas bestaat uit een 20tal stagiairs. Is er dan maar één
klas of zijn er meerdere? Indien er maar 1 klas wordt ingericht, dan is de kans dat ik geselecteerd word,
toch maar gering... Ik kans op 10 schat ik zo.


Iemand trouwens een idee welk diploma die 1st OSCH zoal hebben? Ik vraag mij eigenlijk af of zij dit niet
beschouwen als werken 'onder hun niveau'. Want dat is het toch een beetje, nee?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Geschiktheidstesten onderstationschef

Bericht door Asterix »

option schreef:Iemand trouwens een idee welk diploma die 1st OSCH zoal hebben? Ik vraag mij eigenlijk af of zij dit niet
beschouwen als werken 'onder hun niveau'. Want dat is het toch een beetje, nee?
Ik had mij ingeschreven voor de testen en heb zelf een diploma Rechtspraktijk (hoger niet-universitair onderwijs). Ik heb uiteindelijk (nog) niet meegedaan aan de testen omdat ik een niet te versmaden aanbod uit de privésector heb gekregen (zowel qua werkinhoud als locatie, werkuren en verdienste). Eén van de meest klassieke uitwegen met mijn diploma is ergens aan een bureau gaan zitten en juridische dossiers behandelen. Als je wat 'avontuurlijker' bent ingesteld én je houdt rekening met de overheid als werkgever (en alle voordelen die erbij komen kijken), lijkt mij zo een job bij Infrabel zeer positief. Ik denk dat daar voordelen zijn die in de privé moeilijk gaat vinden en je hebt dan ook nog eens de werkzekerheid.
Junkie88

Re: Geschiktheidstesten onderstationschef

Bericht door Junkie88 »

option schreef: Iemand trouwens een idee welk diploma die 1st OSCH zoal hebben? Ik vraag mij eigenlijk af of zij dit niet
beschouwen als werken 'onder hun niveau'. Want dat is het toch een beetje, nee?
Ik heb een master geschiedenis en kben leerkracht, maar vast werk vinden is zeer moeilijk. Verder zijn er veel vacatures voor masters die niet tippen aan de voordelen van deze job. Ik heb nog bij fortis gewerkt, en het loon lag iets lager (uren wel beter), minder congé, verkoopsdruk, altijd da kostuumke aan, en een gevoel dat ge nooit iets nuttigs doet.

Dat heb ik bij deze vacature niet. Wat is werken onder uw niveau?

Mijn collega's afgestudeerden zijn o.a. aspirant-colruytgerant, werkloze leerkracht, callcenterbediende,... en zo zijn er veel uit de 'humane wetenschappen' hoor
option

Re: Geschiktheidstesten onderstationschef

Bericht door option »

Junkie88 schreef:
option schreef: Iemand trouwens een idee welk diploma die 1st OSCH zoal hebben? Ik vraag mij eigenlijk af of zij dit niet
beschouwen als werken 'onder hun niveau'. Want dat is het toch een beetje, nee?
Ik heb een master geschiedenis en kben leerkracht, maar vast werk vinden is zeer moeilijk. Verder zijn er veel vacatures voor masters die niet tippen aan de voordelen van deze job. Ik heb nog bij fortis gewerkt, en het loon lag iets lager (uren wel beter), minder congé, verkoopsdruk, altijd da kostuumke aan, en een gevoel dat ge nooit iets nuttigs doet.

Dat heb ik bij deze vacature niet. Wat is werken onder uw niveau?

Mijn collega's afgestudeerden zijn o.a. aspirant-colruytgerant, werkloze leerkracht, callcenterbediende,... en zo zijn er veel uit de 'humane wetenschappen' hoor
Dan ben jij toch diegene die het hoogst geschoold is, als ik dat zo bekijk. :)

Ik heb twee opmerkingen:
1) Wel vreemd dat je zegt dat je bij fortis minder verdiende. Een van mijn beste vrienden werkt daar eveneens, maar niet als
loketbediende of iets dergelijks, maar hij doet iets met valuta's. Hij is even oud als ik (31 jaar) en heeft 4.200 bruto + auto + veeeeel extra legale voordelen (bonus, pensioenplan, maaltijdcheques, goedkoop lenen,...).

2) Ik ga volledig akkoord dat het loon niet slecht is, maar voor ploegenwerk is het maar matig betaald. Hoe ik daar zo stellig van overtuigd ben?
Mijn zus is bachelor chemie en had als starter 5.000 bruto (volcontinu) in de petrochemie. Ik dacht dat zij een uurloon had van rond de 21€. Tel daar
de premies bij en dat tikt aardig aan. :)

Voor alle duidelijkheid. Het financiële is voor mij niet echt een motivatie. Ik ga voor jobinhoud en niet de euro's... :)

Werken onder niveau is natuurlijk subjectief. Maar stel jij je dan nooit vragen bij het feit dat jij als master hetzelfde
werk doet als iemand met (met alle respect) maar een middelbaar diploma?

Je zegt dat je weinig voldoening haalde uit je vorig job. Mag ik vragen of dit nu wel het geval is en wat dan precies hieraan de basis van ligt?


Sorry als ik opdringerig overkom, maar ben van nature nieuwsgierig. :)
Junkie88

Re: Geschiktheidstesten onderstationschef

Bericht door Junkie88 »

option schreef:
Junkie88 schreef:
option schreef: Iemand trouwens een idee welk diploma die 1st OSCH zoal hebben? Ik vraag mij eigenlijk af of zij dit niet
beschouwen als werken 'onder hun niveau'. Want dat is het toch een beetje, nee?
Ik heb een master geschiedenis en kben leerkracht, maar vast werk vinden is zeer moeilijk. Verder zijn er veel vacatures voor masters die niet tippen aan de voordelen van deze job. Ik heb nog bij fortis gewerkt, en het loon lag iets lager (uren wel beter), minder congé, verkoopsdruk, altijd da kostuumke aan, en een gevoel dat ge nooit iets nuttigs doet.

Dat heb ik bij deze vacature niet. Wat is werken onder uw niveau?

Mijn collega's afgestudeerden zijn o.a. aspirant-colruytgerant, werkloze leerkracht, callcenterbediende,... en zo zijn er veel uit de 'humane wetenschappen' hoor
Dan ben jij toch diegene die het hoogst geschoold is, als ik dat zo bekijk. :)

Ik heb twee opmerkingen:
1) Wel vreemd dat je zegt dat je bij fortis minder verdiende. Een van mijn beste vrienden werkt daar eveneens, maar niet als
loketbediende of iets dergelijks, maar hij doet iets met valuta's. Hij is even oud als ik (31 jaar) en heeft 4.200 bruto + auto + veeeeel extra legale voordelen (bonus, pensioenplan, maaltijdcheques, goedkoop lenen,...).

2) Ik ga volledig akkoord dat het loon niet slecht is, maar voor ploegenwerk is het maar matig betaald. Hoe ik daar zo stellig van overtuigd ben?
Mijn zus is bachelor chemie en had als starter 5.000 bruto (volcontinu) in de petrochemie. Ik dacht dat zij een uurloon had van rond de 21€. Tel daar
de premies bij en dat tikt aardig aan. :)

Voor alle duidelijkheid. Het financiële is voor mij niet echt een motivatie. Ik ga voor jobinhoud en niet de euro's... :)

Werken onder niveau is natuurlijk subjectief. Maar stel jij je dan nooit vragen bij het feit dat jij als master hetzelfde
werk doet als iemand met (met alle respect) maar een middelbaar diploma?

Je zegt dat je weinig voldoening haalde uit je vorig job. Mag ik vragen of dit nu wel het geval is en wat dan precies hieraan de basis van ligt?


Sorry als ik opdringerig overkom, maar ben van nature nieuwsgierig. :)
Bwa, ik ga voor 1e onderstationschef hé, das met ploegenpremies erbij 1700 euro netto per maand, denk ik. Das 70 euro meer dan een licenciaat geschiedenis (die chance heeft als hij een vol lesrooster heeft). Les geven doe ik het liefst, maar daar is de werkzekerheid te groot, en de rekeningen moeten ook betaald worden. Ik kan me gewoon vinden in de taakomschrijving, het werk; ik kwam met goesting buiten op de infodag, daarom wil ik er nu ook voor gaan. (bij fortis was dat met een zeer dubbel gevoel)

1. Die 'voordelen' van Fortis: Uw auto krijg je (lichtste motor vh gamma dan nog ook!), maar diesel betaal je zelf. Ge levert uw 13e maand dan ook volledig in daarvoor. En dat goedkoop lenen is al helemaal niet het geval (meer). Je moet nog altijd lenen aan een van de hoogste tarieven op de markt. Fortis wil haar hypothecaire leningen verminderen. ING is waar ge moet zijn voor de moment. Daartegen kan de NMBS toch wel op zenne, eigen ziekenfonds, korting op aankoop wagen etc etc.

Ik ben gestopt bij Fortis (nog maar van eind maart, mijn eerste job) omdat ik heel den boel daar enorm saai vond. (Loon bruto: 2270, netto bleef daar net 1500 van over) Het was me allemaal zeer commercieel en ik kon me heel moeilijk achter bepaalde producten scharen die ik moest verkopen. Ik voelde me niet nuttig voor de maatschappij (meer een bloedzuiger).

Die vriend van u heeft waarschijnlijk al een flinke ancienniteit op zijn conto staan én heeft wrsch ook heel goed zijn best gedaan. Een van mijn collega's (tevens goede vriend) die daar nog werkt, werkt er nu 16 jaar en heeft 1930 netto per maand. En dat voor van 8 tot 5 zich in slecht ingevulde dossiers in te werken (10 jaar ergernis, stel je voor!). Die is het daar ook al redelijk beu, en hij heeft een master TEW. Ik vond ook dat, ook al zeggen ze van niet, dat doorgroeien zeer moeilijk was, en afhankelijk van hoe graag je gezien was van je regionale directeur.

2. Mijn lief werkt ook in de chemie. Die verdient 1800 netto om etiketten te maken, en dat als starter. Die sector betaalt gewoon zwaar bovengemiddeld. Mijn pa werkt al 35 jaar als arbeider, ook volcontinu, loon: 2000 netto, en dat is dan nog in een van de beter betaalde sectoren.

Nu lijkt het alsof ik een geldwolf ben, maar ik wil gewoon dit werk doen. Het is zo operationeel, en ik heb de indruk dat het ook een drukke bezigheid is, net wat ik nodig heb.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Geschiktheidstesten onderstationschef

Bericht door groentje »

Schrik natuurlijk niet dat je tijdens de opleiding heel wat minder krijgt, 6 jaar geleden kwam ik met moeite boven de 1400 euro uit. Ergens logisch, natuurlijk, het zijn de moeilijke uren die ons loon aantrekkelijk maken. In opleiding werk je tijdens de kantooruren.
Het is waar, bij de spoorwegen werken, het blijft een schone stiel. Maar soms erger je te pletter over je werk, hoor, de organisatie is niet top,de politisering is verre van verdwenen, er is een heel waterhoofd aan bureaumensen die hun dagen proberen vullen, en jou daarbij nodig hebben om nuttige en nutteloze rapporten te schrijven, en sommige collega's zijn uitgeblust na een lange carrière. Maar je zal er ook altijd vinden die met goesting komen werken, zich proberen te verbeteren, en een hart voor de spoorwegen hebben.
option

Re: Geschiktheidstesten onderstationschef

Bericht door option »

Junkie88 schreef: Bwa, ik ga voor 1e onderstationschef hé, das met ploegenpremies erbij 1700 euro netto per maand, denk ik. Das 70 euro meer dan een licenciaat geschiedenis (die chance heeft als hij een vol lesrooster heeft). Les geven doe ik het liefst, maar daar is de werkzekerheid te groot, en de rekeningen moeten ook betaald worden. Ik kan me gewoon vinden in de taakomschrijving, het werk; ik kwam met goesting buiten op de infodag, daarom wil ik er nu ook voor gaan. (bij fortis was dat met een zeer dubbel gevoel)

Je moet wel oppassen met de vergelijking tussen het loon van een leraar en dat van (1ste) onderstationschef. Dat is appelen met peren vergelijken. Bij het eerste heb je mooie uren en dagen. Als onderstationschef zit je met ploegenwerk (wat schadelijk is voor de gezondheid) en ga je moeten werken op oudejaar, kerstmis,... Dat is toch een groot verschil met het (aangenaam) leventje van een leraar.

Ben ju nu bezig met de opleiding of zit je nog in de sollicitatie?

Ik zit zelf nog in de sollicitatie, maar ik stel toch vast dat er heel veel door die testen op de computer gekomen zijn.
Wel vreemd dat in het verleden amper 10% slaagde en door mocht naar de jury. Ik heb de indruk dat dit bij ons eerder in de richting van 80% lag.
Blijkbaar hebben ze de testen net iets te gemakkelijk gemaakt... :)
Junkie88

Re: Geschiktheidstesten onderstationschef

Bericht door Junkie88 »

option schreef:
Junkie88 schreef: Bwa, ik ga voor 1e onderstationschef hé, das met ploegenpremies erbij 1700 euro netto per maand, denk ik. Das 70 euro meer dan een licenciaat geschiedenis (die chance heeft als hij een vol lesrooster heeft). Les geven doe ik het liefst, maar daar is de werkzekerheid te groot, en de rekeningen moeten ook betaald worden. Ik kan me gewoon vinden in de taakomschrijving, het werk; ik kwam met goesting buiten op de infodag, daarom wil ik er nu ook voor gaan. (bij fortis was dat met een zeer dubbel gevoel)

Je moet wel oppassen met de vergelijking tussen het loon van een leraar en dat van (1ste) onderstationschef. Dat is appelen met peren vergelijken. Bij het eerste heb je mooie uren en dagen. Als onderstationschef zit je met ploegenwerk (wat schadelijk is voor de gezondheid) en ga je moeten werken op oudejaar, kerstmis,... Dat is toch een groot verschil met het (aangenaam) leventje van een leraar.

Ben ju nu bezig met de opleiding of zit je nog in de sollicitatie?

Ik zit zelf nog in de sollicitatie, maar ik stel toch vast dat er heel veel door die testen op de computer gekomen zijn.
Wel vreemd dat in het verleden amper 10% slaagde en door mocht naar de jury. Ik heb de indruk dat dit bij ons eerder in de richting van 80% lag.
Blijkbaar hebben ze de testen net iets te gemakkelijk gemaakt... :)
Haha, maar leerkracht zijn wordt zeer vaak onderschat. Wij zijn van ons werk af als we thuis zijn. Ik was toch wel tot half 12 bezig wnr ik lesgaf. En dna moet ge nog lopen van school naar school en u bezig houden met die buitenschoolse activiteiten...

Dat vond ik ook vreemd. Ik las overal dat men megastreng is op de selectie. Zelf heb ik niet echt een zicht hoeveel er erdoor waren. Mss zijn ze op het gesprek een stuk strenger. Dat die ruimtelijke inzichtstest er niet bij zat, zal er wel voor een stuk tussen zitten
option

Re: Geschiktheidstesten onderstationschef

Bericht door option »

Heb jij al een uitnodiging gekregen voor dat gesprek? Dit zou naar het schijnt volgende week al doorgaan, maar ik heb alvast nog niets ontvangen...
Junkie88

Re: Geschiktheidstesten onderstationschef

Bericht door Junkie88 »

option schreef:Heb jij al een uitnodiging gekregen voor dat gesprek? Dit zou naar het schijnt volgende week al doorgaan, maar ik heb alvast nog niets ontvangen...
Ja, die kreeg je toch bij het naar buiten gaan? De 13de juli. Khoop dat je dat papier hebt gekregen, anders ben je er niet door voor die testen.
Plaats reactie