Poll: Gesyndiceerd of niet?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.

Gesyndiceerd?

Ik werk niet bij het spoor & ik ben niet gesyndiceerd
7
26%
Ik werk niet bij het spoor & ik ben wel gesyndiceerd
9
33%
Ik werk bij het spoor & ik ben niet gesyndiceerd
2
7%
Ik werk bij het spoor & ik ben wel gesyndiceerd
9
33%
 
Totaal aantal stemmen: 27

Junkie88

Poll: Gesyndiceerd of niet?

Bericht door Junkie88 »

Vraag staat in de titel.

Waarom bent u of bent u niet gesyndiceerd? Is dit nuttig volgens u?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Poll: Gesyndiceerd of niet?

Bericht door kika »

Misschien is het een goed idee als Schaap(?) een oproepje plaatst voor helpende handen. Polls met standaard thema zijn makkelijk te repareren.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Poll: Gesyndiceerd of niet?

Bericht door Bibke »

Lukt mij ook niet om te stemmen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Junkie88

Re: Poll: Gesyndiceerd of niet?

Bericht door Junkie88 »

Ga naar het gebruikerspaneel van uw profiel, klik vervolgens op het tabblad 'forumvoorkeuren' en kies als forumstijl 'prosilver'.

Dan kun je stemmen.
Junkie88

Re: Poll: Gesyndiceerd of niet?

Bericht door Junkie88 »

Heeft iemand al ooit eens de vakbond nodig gehad bij een geschil? Of valt dat nog allemaal mee? ben jij akkoord met de laatste stakingen

Is de vakbond nodig om bij het spoor een carriere te maken? Hoe machtig is de vakbond? Is dat een goeie of een slecht zaak.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Poll: Gesyndiceerd of niet?

Bericht door groentje »

Lidmaatschap van een vakbond is geen excuus om je verstand niet meer te gebruiken, en je kritische zin niet meer aan te scherpen. Ik heb de grootste vakbond bij ons verlaten, omdat ze niets voor mij betekenden, mij te weinig betrokken in de besluitvorming, en algemeen verschrikkelijk oubollig waren. En zelf weliswaar grote roepers waren, maar als puntje bij paaltje kwam, teveel deel uitmaakten van het systeem om er nog iets aan te kunnen of willen veranderen. Stakingen bij het spoor zijn de laatste jaren sowieso eerder therapeutisch van aard, dan curatief. We laten ze even stoom afblazen, zodat we uiteindelijk niets moeten veranderen dan hier en daar wat cosmetische aanpassingen, dat idee.
Ik heb me wel opnieuw aangesloten bij een andere vakbond, omdat ik nog steeds geloof dat een vakbond een individu kan helpen als hij of zij tegenover de organisatie staat, zeker als die vakbond zelf geen onderdeel is van die organisatie.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Poll: Gesyndiceerd of niet?

Bericht door Shrek »

Ik ben geen lid van een vakbond en werk toch bij de spoorwegen (ja het kan :mrgreen: ).
Als er iets mij niet zint dan ben ik mondig genoeg om dat zelf aan de baas, of desnoods de baas van de baas te gaan melden. Daarvoor heb ik geen tussenpersoon nodig.
(Maar momenteel heb ik gelukkig nog nergens over te klagen.)
Junkie88

Re: Poll: Gesyndiceerd of niet?

Bericht door Junkie88 »

groentje schreef:Lidmaatschap van een vakbond is geen excuus om je verstand niet meer te gebruiken, en je kritische zin niet meer aan te scherpen. Ik heb de grootste vakbond bij ons verlaten, omdat ze niets voor mij betekenden, mij te weinig betrokken in de besluitvorming, en algemeen verschrikkelijk oubollig waren. En zelf weliswaar grote roepers waren, maar als puntje bij paaltje kwam, teveel deel uitmaakten van het systeem om er nog iets aan te kunnen of willen veranderen. Stakingen bij het spoor zijn de laatste jaren sowieso eerder therapeutisch van aard, dan curatief. We laten ze even stoom afblazen, zodat we uiteindelijk niets moeten veranderen dan hier en daar wat cosmetische aanpassingen, dat idee.
Ik heb me wel opnieuw aangesloten bij een andere vakbond, omdat ik nog steeds geloof dat een vakbond een individu kan helpen als hij of zij tegenover de organisatie staat, zeker als die vakbond zelf geen onderdeel is van die organisatie.
Je bedoelt het ACOD. Wat zijn cosmetische aanpassingen en waarover ben je dan wel ontevreden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Poll: Gesyndiceerd of niet?

Bericht door Steven »

bij de NMBS-groep heb je twee grote namelijk ACV en ACOD, we laten in het midden welke hij bedoelde.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Poll: Gesyndiceerd of niet?

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Als er iets mij niet zint dan ben ik mondig genoeg om dat zelf aan de baas, of desnoods de baas van de baas te gaan melden. Daarvoor heb ik geen tussenpersoon nodig.
Dat is juist maar zelf heb ik al gemerkt dat een vakbond zeer handig is om de kosten te dragen die bij een procedure voor de arbeidsrechtbank komen kijken. Soms volstaat het al dat er een aangetekende schrijven wordt gestuurd naar de werkgever van uit de vakbond, daar waar de werkgever bij een individueel schrijven misschien sneller zal denken "Laat maar komen, die houdt dat toch niet vol". Ook de expertise van een vakbond is vaak handig om consulteren, net zoals de administratieve afhandeling bij een ontslag (aanvraag uitkeringen etc).

Ik moet wel zeggen, des te tevredener ik ben over de juridische en centrale diensten van mijn vakbond, des te minder ben ik te spreken over de afgevaardigden. Op dat punt moet ik groentje dan weer bijtreden.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Poll: Gesyndiceerd of niet?

Bericht door groentje »

Ik sprak over het ACOD, maar ACV is vaak in hetzelfde bedje ziek. Het is geen toeval dat Michel Bovy plots van vakbond naar NMBS overstapte...
Nog al te vaak heb je, om aan een bevordering te geraken bij de NMBS, de juiste vakbondskaart nodig. En ik heb daar enkele ethische bezwaren bij. Net zoals het gebrek aan sociale verkiezingen bij het spoor.
Toegegeven, bij het ACOD heb ik ook heel wat bedenkingen bij de top, niet alleen bij de délégués. Wat Jos Digneffe al allemaal heeft uitgekraamd...
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Poll: Gesyndiceerd of niet?

Bericht door gysev »

Ik ben gesyndiceerd omdat ik vind dat zoiets nodig is wanneer je in een veiligheidsfunctie werkt. Niemand kan immers met de hand op het hart beweren dat hij nooit in de fout zal gaan (ben zelf al 20 jaar foutloos bezig - hout vasthouden...) en wanneer je iets fout doet laat de NMBS je vallen als een baksteen. Daar kunnen enkele collega's al van meespreken... :cry:

Ik heb me wel bewust niet aangesloten bij één van de "grote twee" omdat die toch alleen maar bezig zijn met hun eigen machtsspelletjes. Mijn vakbond heeft geen directiepostjes te verdedigen en kan daardoor snel en efficiënt reageren. Bovendien heb ik recht op gratis juridische bijstand mocht ik ooit een vergissing begaan.
poxer

Re: Poll: Gesyndiceerd of niet?

Bericht door poxer »

Ik heb zeker de vakbond nog nodig gehad, en interessante informatie bekomen via de vakbond. Het kan geen kwaad om lid te zijn zeker met de toekomst waar ze over spreken in de media.
Jim

Re: Poll: Gesyndiceerd of niet?

Bericht door Jim »

Ik ben ook niet meer bij de vakbond. Wat Digneffe allemaal heeft uitgekraamd kan gewoon niet meer door de beugel en het ergste is dat ze hem zelfs na zijn "pensioen" nog altijd zijn mening laten verkondigen in de media. Ik heb hem in zijn opiniestuk in het vakbondspropagandablaadje eens zien schrijven dat hij zich niet met "ja-knikkers" wilde omringen, het tegendeel is echter waar; De afgevaardigden voeren dikwijls geen klap uit en wentelen zich in hun bekomen voordelen. Als je Digneffe eens een geargumenteerd wederwoord geeft dan begint hij gewoon te roepen om zijn gelijk te halen, een teken van inhoudelijke zwakte.
De vakbonden fulmineren altijd tegen de driekoppige directie van de nmbs-groep, maar zelf zijn ze zo een oubollige, establishmentorganisatie dat ze niet veel beter meer zijn. Hun enige doel is de groep zoveel mogelijk bij elkaar houden zodat de vakbondsbijdrage rechtstreeks van het loon blijft afgaan en ze hun subsidies kunnen behouden.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Poll: Gesyndiceerd of niet?

Bericht door groentje »

Dat de vakbonden deel uitmaken van het spoorwegestablishment, helemaal mee eens. Dat ze niet altijd de meest bekwame mensen aan de top hebben, hebben ze gemeen met de NMBS-groep zelf. Dat ze vaak ouderwets zijn, idem.
Het maakt de vakbonden niet nutteloos. Collectieve kracht is altijd groter dan een individu alleen. Gelukkig is er ook onder de vakbonden wat keuze, er is meer dan het ACOD of het ACV, ook VSOA (blauw) en OVS (onafhankelijk) zijn een mogelijk alternatief. En alle vakbonden bieden hun leden een zekere dienstverlening aan, zoals extra lessen voor interne examens, invullen van belastingsbrieven, etc. Natuurlijk is dat net mogelijk omdat ze zo in het systeem zitten ingebakken...
Plaats reactie