contractuele verplichtingen?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
jongeman

contractuele verplichtingen?

Bericht door jongeman »

Dag,

als je de betaalde opleiding tot treinbestuurder succesvol hebt afgerond, ben je dan contractueel verplicht om een X aantal jaar voor de NMBS te werken?
Zo ja, hoelang dan?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: contractuele verplichtingen?

Bericht door Steven »

Hoe het voor Blog nu in elkaar zit weet ik niet, voor de statutaire NMBS bestuurders bedraagt normaal de termijn 10 jaar.
jongeman

Re: contractuele verplichtingen?

Bericht door jongeman »

Hmm bummer ... Zit de opleiding ook al in die 10 jaar of gaat die pas in vanaf dat je echt solo rijdt?

Ergens wel logisch natuurlijk dat ze dit doen, maar ik moet er dan toch nog eens goed over nadenken. Maar binnen de NMBS kan je wel van functie veranderen neem ik aan?

Wat bedoel je met Blog?

Bedankt voor je reactie in ieder geval :).
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: contractuele verplichtingen?

Bericht door HLE 2302 »

jongeman schreef:Hmm bummer ... Zit de opleiding ook al in die 10 jaar of gaat die pas in vanaf dat je echt solo rijdt?

Ergens wel logisch natuurlijk dat ze dit doen, maar ik moet er dan toch nog eens goed over nadenken. Maar binnen de NMBS kan je wel van functie veranderen neem ik aan?

Wat bedoel je met Blog?

Bedankt voor je reactie in ieder geval :).
Blog = NMBS Logistics. De private goederendochter van de NMBS. Die werven momenteel contractuele bestuurders aan.

En die 10 jaar vervalt als je promoveert van functie, dus bv. eerste treinbestuurder word, instructeur etc.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
jongeman

Re: contractuele verplichtingen?

Bericht door jongeman »

zou overschakelen naar de ICT-dienst of zo ook gaan denk je?
jongeman

Re: contractuele verplichtingen?

Bericht door jongeman »

Als je zegt dat je eerste treinbestuurder kan worden, wat bedoel je daar dan mee?
Ik bedoel: wat ben je dan na je opleiding tot treinbestuurder?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: contractuele verplichtingen?

Bericht door Steven »

Treinbestuurder
Eerste treinbestuurder
Technisch ondersectorchef instructie (TOSCI)
Technisch sectorchef instructie (TSI)
Eerste technisch sectorchef instructie. (ETSI)

Dit zijn zowat de graden die je kan behalen als je slaagt in de opleiding van treinbestuurder. Opgelet de hogere graden zijn altijd met examens en zelfstudie.

Eerste treinbestuurder = te kiezen tussen blijven rijden maar dan in die hogere graad, permanentie doen (3x8, real time beheer van treinbestuurders en hun diensten), ten dienste van de TOSCI = begeleidingen van bestuurders, verdelen reglementering of kortweg deels de taak van de TOSCI ontlasten.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: contractuele verplichtingen?

Bericht door Bordensteker »

Nog even in reactie op de beginvraag:
De NMBS investeert tijd en geld in uw opleiding.
Daarom stelt de maatschappij dat de werknemer een schadeloosstelling verschuldigd is bij vrijwillige beëindiging binnen 10 jaar van het werk waar men u voor opgeleid heeft. Immers, de opleiding heeft dan, in hun zienswijze, te kort rendement opgeleverd.
Deze termijn (die pas ingaat aan het einde van de opleiding) wordt echter in voorkomende gevallen soms betwist. Volgens sommigen zou een aanvaardbare termijn eerder drie jaar moeten zijn.
Uitgangspunt van de NMBS is: 1/10 van het verschuldigde bedrag per jaar eerder stoppen.

Toen ik zelf in opleiding ging (2008) heb ik terzake het volgende uit een andere bron in mijn computergeheugen hervindbaar opgeslagen:

De regel van tien jaar staat in Bericht 48HR van 23/10/2003:
“De rentabiliseringsperiode begint op de eerste dag van de stage of proef in de betrokken graad of functie. Zij is onveranderlijk vastgesteld op 10 jaar dag op dag."

Het komt neer op de bruto wedde (geïndexeerd) die je tijdens de opleiding ontvangt (voor de opleiding tot TB bij NMBS-Reizigers dus meer dan een jaarwedde!) die dan "afgeschreven wordt". Hoe langer je blijft hoe kleiner dat bedrag wordt. Na tien jaar ben je "vrij".

Stel nu maar eens dat je na vijf jaar het niet meer ziet zitten (dit beroep is immers niet aan iedereen besteed) dan mag je een halve jaarwedde (bruto!) ophoesten.

Het max. bedrag is 75% van de ontvangen wedde tijdens de opleiding.
Als je in termijnen betaalt mag je maximum zoveel termijnen hebben als de duur van de opleiding (dus ongeveer een jaar om de hele zwik terug te betalen!)

Opmerkelijk is de volgende bepaling: "de afschrijving is daarentegen niet gerealiseerd indien het personeelslid de maatschappij definitief verlaat voor het einde van de rentabiliteitsperiode, hetzij vrijwillig, hetzij ten gevolge van een maatregel van ontslag van ambtswege of van afzetting."
Strikt genomen betekent dat, dat indien je een grove fout maakt, en je daarvoor wordt gestraft met afzetting, je ook nog eens mag afdokken.
option

Re: contractuele verplichtingen?

Bericht door option »

Naar wat ik gehoord heb, is die schadevergoeding alleen van toepassing indien je de nmbs
verlaat om voor een andere spoorwegonderneming te gaan werken. Niet als je
iets anders gaat doen dat niet relevant is (bijv. aan de band gaan staan in een fabriek).
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: contractuele verplichtingen?

Bericht door HLE 2302 »

option schreef:Naar wat ik gehoord heb, is die schadevergoeding alleen van toepassing indien je de nmbs
verlaat om voor een andere spoorwegonderneming te gaan werken. Niet als je
iets anders gaat doen dat niet relevant is (bijv. aan de band gaan staan in een fabriek).
In principe moet je die dan wel betalen, maar als je een job gaat uitoefenen buiten de spoorwegen. Dan is het meestal geen probleem.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
robby_r

Re: contractuele verplichtingen?

Bericht door robby_r »

Hallo

Kortleden heeft een collega van mij (leerling treinbestuurder) zijn ontslag gegeven niet lang na examen fase 1. (blog)
Deze heeft een rekening van 500 euro in de bus gekregen.

mvg
Robby
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: contractuele verplichtingen?

Bericht door Hobbes »

jongeman schreef:Hmm bummer ... Zit de opleiding ook al in die 10 jaar of gaat die pas in vanaf dat je echt solo rijdt?

Ergens wel logisch natuurlijk dat ze dit doen, maar ik moet er dan toch nog eens goed over nadenken. Maar binnen de NMBS kan je wel van functie veranderen neem ik aan?

Wat bedoel je met Blog?

Bedankt voor je reactie in ieder geval :).
Als je met deze mentaliteit voor treinbestuurder wil gaan, raad ik je toch aan voor een andere functie te solliciteren. :roll:
jongeman

Re: contractuele verplichtingen?

Bericht door jongeman »

Het lijkt me anders oké qua mentaliteit om niet 10 jaar lang verplicht hetzelfde te moeten doen. 10 jaar is lang hè.
Als ik aan iets begin wil ik ook het volledige plaatje kennen en niet na 5 jaar tot de conclusie komen dat het te zwaar wordt maar dan toch nog 5 jaar vast hangen aan een contract.

Bedankt voor de reacties allemaal!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: contractuele verplichtingen?

Bericht door Steven »

tien jaar is niets, das sneller voorbij dan je denkt :mrgreen:
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: contractuele verplichtingen?

Bericht door dentheo »

Mag een "privé " bedrijf ook opleidingsrekeningen sturen na uw ontslag ???
Nooit van gehoord.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie