NMBS Logistics of Crossrail

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
163A_wandelaar

NMBS Logistics of Crossrail

Bericht door 163A_wandelaar »

Hallo mensen

Ik ben hier nieuw en wens graag wat anoniemer te blijven. Straks daarover meer. Ik wil jullie wel meegeven dat ik van mannelijk geslacht ben en al van sinds ik besef van de wereld heb, van treinen houd. Men kon mij geen groter plezier doen dan met mij ergens naar toe te trekken met de trein. Niet voor de bestemming, maar voor het rijden.

Een paar maanden geleden, na 9 jaar trouwe dienst mijn ontslag gekregen bij mijn vorige werkgever. Na wat omzwervingen gereageerd op een jobadvertentie bij Crossrail en een paar dagen later, ook op een van NMBS Logistics. De selectieprocedures liepen vlot (ik heb een ruime technische bagage) en het ziet er naar uit dat ik binnenkort mijn opleiding als treinbestuurder zal mogen aanvangen. Ik zie dat zitten!

alleen...
Ik weet niet bij wie. De kans is realistisch dat ik zowel bij Crossrail als bij Logistics zou kunnen beginnen.

Wie wil hier iets over kwijt? Alle gedachten zijn welkom, maar ben je zelf treinbestuurder, dan zou ik wel graag weten voor welke maatschappij je zelf rijd.

Groetjes
Would-be collega 163A_Wandelaar

Ps: Anoniem? Als ik lees hoe bitsig de concurrentiestrijd is tussen de vrachtrijders onderling voel ik er niet veel voor om in de eerste loopgraaf te gaan zitten tijdens mijn sollicitaties. :wink:
Ik wil treinbestuurder worden. Da's alles...
163A_wandelaar

Re: NMBS Logistics of Crossrail

Bericht door 163A_wandelaar »

Hmmmm...

Mijn vraag staat nu bijna 24 uur online, is 50 keer bekeken en er heeft nog niemand geantwoord, zelfs niet in Privébericht...
Raak ik hier zo'n ongeloofelijk taboe?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS Logistics of Crossrail

Bericht door Steven »

Een taboe is er niet rond maar zo'n zaken zijn vooral voor een groot deel bepaald door persoonlijke keuzes. Zaken die wij voor u dus niet kunnen afwegen. Bijkomend is het feit dat er een heel deel mensen hier op het forum zelf nog student zijn en hierdoor geen mening kunnen geven.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS Logistics of Crossrail

Bericht door groentje »

Slechts een minderheid van de aanwezigen hier zijn spoorwegmensen, en daarvan is dan nog lang niet iedereen bestuurder, laat staan dat die dan nog per se voor Crossrail dan wel Logistics werken. Ikzelf werk voor Infrabel, bijvoorbeeld, en kan je dus ook niet helpen, behalve met wat gemeenplaatsen.
Dat NMBS Logistics het financieel niet voor de wind gaat, is een zwaar understatement, er wordt dan ook gevreesd dat het wel eens snel gedaan zou kunnen zijn. Maar als ze het redden, is Logistics duidelijk de grotere, en dus met de meest gevariëerde ritten, ook al zitten daar dan pendelritjes tussen Zeebrugge en Antwerpen-Noord tussen. Tenzij ik verkeerd ben, rijdt Crossrail in België nog altijd alleen met Class '66, diesels, dus, terwijl je bij Logistics zowel met oude barrels mag rijden als met moderne TRAXXEN of 13-en. Ik kan weinig zeggen over de loonvoorwaarden, maar men zegt mij dat Crossrail niet moet onderdoen voor NMBS Logistics, integendeel. Maar ik wacht graag op bevestiging door anderen.
163A_wandelaar

Re: NMBS Logistics of Crossrail

Bericht door 163A_wandelaar »

Hey Steven.

Ja. ik weet wel dat jullie dat niet voor mij kunnen beslissen maar gewoon jullie bedenkingen loslaten doet al veel. Het kan mij op ideeën brengen.
groentje schreef:Dat NMBS Logistics het financieel niet voor de wind gaat, is een zwaar understatement, er wordt dan ook gevreesd dat het wel eens snel gedaan zou kunnen zijn.
Kijk... dat is dus niet onbelangrijk hé. Ik weet dat Logistics op dit moment stevig in de euh... fecaliën zit ,maar dat het op sterven na dood zou zijn wist ik dus niet.

Men zegt mij dan: je hebt niets te vrezen bij een faillissement want dankzij je licentie kan je direct bij een overnemer aan de slag.

Ik heb daar de volgende bedenkingen bij: (Nog niet zo lang geleden zat ik zelf middenin een faillissement/overname/besparingsmolen)
Het klopt dat een overnemer onmiddellijk bestuurders nodig heeft. Tenzij hij die zelf al heeft.
Neemt zo'n overnemer ALLE bestuurders over? Waarschijnlijk niet.
De overnemer beslist onder welke voorwaarden hij je aanneemt. Vakbonden mogen duvelen, vloeken en met hun vuisten zwaaien. Ze staan op dat moment op straat.
and last: Voor zover ik weet duurt hun opleiding 8 a 9 maanden. Als ze op dat moment de boeken toedoen, vermoed ik dat een overnemer niet nog de moeite gaat doen om in jou te investeren.

Wat zijn jullie gedachten hierover?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS Logistics of Crossrail

Bericht door groentje »

Het is echter nog niet zo ver, hé. Laat mij je niet gezegd hebben dat het over en uit zal zijn met NMBS Logistics, wie weet wat er nog boven water komt drijven. Misschien stapt de Antwerpse haven in het bedrijf, want het zou een zware klap zijn voor de Antwerpse haven als er geen (grote) spoorwegvervoerder meer zou zijn in Antwerpen. Of wordt er nog een laatste redding goedgekeurd door Europa, in tijden van crisis wordt al eens iets sneller toegelaten.
Maar het gaat dus niet goed, dat is waar. Het lijkt dat het economisch iets beter gaat met Crossrail, maar vergeet niet dat het ook om een privé-onderneming gaat, en dat die dus ook bankroet kan gaan. En gezien de kleinere omvang, zijn de reserves ook kleiner.
Bij de reizigers ben je wellicht nog het zekerst van je job, maar dat is wel een pak minder avontuurlijk dan de goederen, natuurlijk. En ook daar komt de vrijmaking van de markt dichterbij.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS Logistics of Crossrail

Bericht door kika »

Wat je ook kan laten (mee-)wegen in je beslissing zijn de pensioenen. Vraag eens na wat je mee kan nemen qua pensioenopbouw bij beiden, afhankelijk van je persoonlijke situatie kan dat serieus schelen. Nog een idee is om te vragen of je een dag mee mag lopen, ik verwacht het niet, maar je kan het proberen. Zelf had ik eens gesolliciteerd bij een bedrijf 4000 km verderop en om nou helemaal daarheen te gaan voor een gesprekje... dus heb ik een hele week meegedraaid, dan kan je toch al veel opsnuiven qua werksfeer. Uiteraard een compleet andere branche, voor de duidelijkheid. In mijn persoonlijke kennissen- en familiekring zijn er mensen die bij beide werken, niet als bestuurder, maar wat ik uit hun verhalen afleid is dat er bij beide bedrijven een goede sfeer onder de collega's heerst, met uiteraard hier en daar een zuurpruim maar die heb je overal.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: NMBS Logistics of Crossrail

Bericht door Robin »

Logistics is dan ook de enige die grote volumes kan doen voor bv Esso, dit waar zij meer locs en TB's hebben. Crossrail is relatief een kleiner bedrijf in Belgie met veel minder locs.
Nu houd niemand Crossrail tegen als zij een groei merken om extra locs te huren natuurlijk.

Wat er met Logitics gaat gebeuren dat weet niemand maar met een licentie kan je overal terecht ;).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS Logistics of Crossrail

Bericht door Steven »

Crossrail Benelux mag klein zijn maar Crossrail AG dat er ook deel uit maakt is niet zo'n klein bedrijf in tegendeel.
Crossrail is actief in Belgie, Nederland, Duitsland, Zwitserland en Italie.
163A_wandelaar

Re: NMBS Logistics of Crossrail

Bericht door 163A_wandelaar »

Goooooood...

Hier kan een mens iets mee...
keep 'em coming...
163A_wandelaar

Re: NMBS Logistics of Crossrail

Bericht door 163A_wandelaar »

Robin schreef:Wat er met Logitics gaat gebeuren dat weet niemand maar met een licentie kan je overal terecht ;).
Dan moeten ze het gedurende de 9 maanden van mijn opleiding wel blijven uitzingen natuurlijk. Een eeuwigheid in de zakenwereld.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: NMBS Logistics of Crossrail

Bericht door 2012 »

waarom ni bij de nmbs ? da is nog het meest zeker tegenwoordig... vacatures staan open op www.despoorwegenwervenaan.be

ik zou ni naar logistics of crossrail gaan
163A_wandelaar

Re: NMBS Logistics of Crossrail

Bericht door 163A_wandelaar »

2012 schreef:waarom ni bij de nmbs ? da is nog het meest zeker tegenwoordig... vacatures staan open op http://www.despoorwegenwervenaan.be

ik zou ni naar logistics of crossrail gaan
da's plan C. Maar dat is nu even niet aan de orde.

Maar zeg eens...
Waarom zou JIJ niet naar Crossrail of Logistics willen gaan? Dat heeft vast een belangrijke reden.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS Logistics of Crossrail

Bericht door groentje »

Reizigerstreinen zijn minder onderhavig aan de conjunctuur, terwijl de goederenmarkt vaak pijlsnel inzakt als het even iets minder gaat. En vaak even snel weer kan aantrekken, natuurlijk. Politiek is het reizigersvervoer ook belangrijker, er zal dan ook alles aan gedaan worden om dat te redden. Je merkt dat ook aan de prioriteit in het dagelijkse verkeer, een goederentrein zal sneller aan de kant worden gezet dan een reizigerstrein. Het risico op overuren is dan ook iets groter.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: NMBS Logistics of Crossrail

Bericht door Tim »

2012 schreef:waarom ni bij de nmbs ? da is nog het meest zeker tegenwoordig... vacatures staan open op http://www.despoorwegenwervenaan.be

ik zou ni naar logistics of crossrail gaan
Maar ook dat is een beetje kortzichtig als je het op lange termijn bekijkt hé. Niemand kan ontkennen dat het statuut bij reizigers voordelen biedt op vlak van werkzekerheid maar we weten allemaal dat binnen enkele jaren ook het nationaal reizigersverkeer zal opengesteld worden. En dat er dan dus hetzelfde kan gebeuren als bij Logistics.

Ik ben ondertussen bijna 5 jaar TB bij Crossrail en heb me dat nog nooit beklaagd. Sterker nog: ik zou, in tegenstelling tot 2012, niet naar NMBS gaan. Misschien als ik wat ouder word om uit te bollen maar dat laten we nu in het midden en daar gaat het niet over :lol:

Ik veronderstel dat je zowel bij Crossrail als bij Logistics naar de infosessie bent geweest. Je moet voor jezelf uitmaken wat je het interessantst vindt qua voorwaarden etc.

Als je vragen hebt specifiek over Crossrail stuur me dan gerust een PM.
Plaats reactie