Aanwerving als contractueel

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Ayden

Aanwerving als contractueel

Bericht door Ayden »

Weet er soms toevallig iemand als je contractueel aangeworven wordt( als o/stchf B-MO) , je dan toch statutair kan worden? Indien ja, wat is momenteel de gemiddelde duur ervan.
Ik heb vernomen dat dit via interne examens of zo zou gaan? Wat houden deze dan precies in?
Ik ben nog tamelijk jong(30jaar) en dacht dat men als contractueel geen promotie kan maken en zo. Gezien mijn leeftijd vind ik da toch belangrijk.

Alvast bedankt voor de reacties.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Aanwerving als contractueel

Bericht door dekooiker »

U kan meedoen aan proeven (intern) om statutair te worden.
Qua promotiemogelijkheden is er geen verschil.
Meedoen voor astch kan zonder problemen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Ayden

Re: Aanwerving als contractueel

Bericht door Ayden »

dekooiker schreef:U kan meedoen aan proeven (intern) om statutair te worden.
Qua promotiemogelijkheden is er geen verschil.
Meedoen voor astch kan zonder problemen.
Maar statutairen krijgen dan wel voorrang wss?
Na hoeveel tijd(+-) kan men dan meedoen met zo'n examen.
Alvast bedankt voor je reactie.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Aanwerving als contractueel

Bericht door dekooiker »

Hoeveel tijd daarop staat kan ik niet vertellen.
Afwachten wanneer er een interne proef voor uitkomt of indien er een statutaire externe proef is, daar meedoen.
Het zou me niet verbazen dat er contractuele ostch worden aangeworven omdat in het geval dat DVIS of andere instantie beslist dat ostch perron door Infrabel moet gedaan worden, er een teveel aan ostch dreigt te ontstaan.
Contractuelen ontslaan is gemakkelijker dan iedereen een ander postje toewijzen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Ayden

Re: Aanwerving als contractueel

Bericht door Ayden »

dekooiker schreef:Hoeveel tijd daarop staat kan ik niet vertellen.
Afwachten wanneer er een interne proef voor uitkomt of indien er een statutaire externe proef is, daar meedoen.
Het zou me niet verbazen dat er contractuele ostch worden aangeworven omdat in het geval dat DVIS of andere instantie beslist dat ostch perron door Infrabel moet gedaan worden, er een teveel aan ostch dreigt te ontstaan.
Contractuelen ontslaan is gemakkelijker dan iedereen een ander postje toewijzen.

Daar heb ik juist schrik voor. Als je hoort hoeveel seinhuizen er nog maar over zullen blijven binnen kleine 10 jaar. Zijn er bij jouw weten dan al contractuelen ontslagen.
Kan er mij ook iemand zeggen in welke frequentie er zo' n interne proeven uitgeschreven worden? Maandelijks, halfjaarlijks, jaarlijks,...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Aanwerving als contractueel

Bericht door Shrek »

Ik denk echt niet dat je schrik moet hebben om direct ontslagen te worden. Zowel infrabel als de nmbs smeken immers om nieuw personeel. Iedereen die zijn seinpost verliest wordt gewoon overgeplaatst :wink:
Contractueel ipv. statutair is gewoon een beweging op lange termijn die ingezet wordt.
Ayden

Re: Aanwerving als contractueel

Bericht door Ayden »

Shrek schreef:Ik denk echt niet dat je schrik moet hebben om direct ontslagen te worden. Zowel infrabel als de nmbs smeken immers om nieuw personeel. Iedereen die zijn seinpost verliest wordt gewoon overgeplaatst :wink:
Contractueel ipv. statutair is gewoon een beweging op lange termijn die ingezet wordt.
Waarom worden dan de o/stchf Infrabel bv dan wel nog statutair aangeworven.
Heb een dilemma om met een examen voor Infrabel deel te nemen. Maar vrees als ik straks start met mijn opleiding mobility dat de lesgevers er niet zo tevreden gaan mee zijn als ik mijn examens moet doen en lessen mis dan.
Weet het ni goed.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Aanwerving als contractueel

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Ik denk echt niet dat je schrik moet hebben om direct ontslagen te worden. Zowel infrabel als de nmbs smeken immers om nieuw personeel. Iedereen die zijn seinpost verliest wordt gewoon overgeplaatst :wink:
Ja maar wat voor werk gaan ze u dan laten doen? Ergens op een bureau gaan zitten klasseren?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Aanwerving als contractueel

Bericht door dentheo »

Ayden schreef: Waarom worden dan de o/stchf Infrabel bv dan wel nog statutair aangeworven.
.
Als er één deel van de NMBS van de staat blijft is het Infrabel...
Theo
Groeten vanop de Heide
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Aanwerving als contractueel

Bericht door dekooiker »

Shrek schreef:Ik denk echt niet dat je schrik moet hebben om direct ontslagen te worden. Zowel infrabel als de nmbs smeken immers om nieuw personeel. Iedereen die zijn seinpost verliest wordt gewoon overgeplaatst :wink:
Contractueel ipv. statutair is gewoon een beweging op lange termijn die ingezet wordt.
Dat was vroeger.
Nu ligt het alweer iets anders.
Er is weliswaar een tekort maar het is zeker niet zo dat men opnieuw wil meemaken wat met cargo gebeurde: daar kon het personeel inderdaad elders aan de slag met veel ongenoegen van de rest tot gevolg.
Als er ergens een seinpost door EBP vervangen wordt gaat het personeel ofwel met pensioen ofwel vliegt het naar het concentratieseinhuis.
In zekere zin ben ik ervan overtuigd (dus persoonlijk en géén officieel gegeven!) dat ostch NMBS op termijn in aantal verminderen.
Bij afschaffingen zouden er weer minder mensen een andere (infrabel)post moeten krijgen en de contractuelen kunnen zonder meer ontslaan worden.
Spijtige evolutie vind ik het.
De trein.
Alleen voor durvers.
Ayden

Re: Aanwerving als contractueel

Bericht door Ayden »

Vandaag mijn oproepingsbrief ontvangen en 25/02 start ik als onderstationschef reizigers te Gent :)
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Aanwerving als contractueel

Bericht door groentje »

Veel plezier met de opleiding.
Plaats reactie