Slaagkansen treinbestuurder

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
HLercules
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:59

Slaagkansen treinbestuurder

Bericht door HLercules »

Hoeveel procent van de kandidaten die starten met de opleiding treinbestuurder worden effectief treinbestuurder.

Thx.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Slaagkansen treinbestuurder

Bericht door Steven »

bedoel je daarmee vanaf in de infosessies en bijhorende proeven of enkel de effectieve opleiding van treinbestuurders?

In het eerste geval betreft het zowat 7% van de kandidaten., Voor de eigenlijke opleiding alleen ligt dat een heel pak hoger (het kaf zou dan al van het koren gescheiden moeten zijn)
Voor de meeste klassen ligt het ergens in de 90%.
HLercules
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:59

Re: Slaagkansen treinbestuurder

Bericht door HLercules »

Vanaf de effectieve opleiding.
Ik stel deze vraag naar aanleiding van een bericht op het treinbestuurder forum waar iemand zegt dat er soms maar 4 van de 15 slagen in de effectieve opleiding.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Slaagkansen treinbestuurder

Bericht door Steven »

zoals dat met elke klas gaat kan een rotte appel de hele mand besmetten, al een geluk dat zoiets eerder uitzondering is dan regel. Algemeen mag je aannemen dat de meeste wel slagen eens ze aan de opleiding beginnen, het kost de spoorwegen iets te veel (vandaar de infosessie en meerdere ingangsproeven) om de mensen voor hun plezier te buizen.
HLercules
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:59

Re: Slaagkansen treinbestuurder

Bericht door HLercules »

Dank u Steven.

Het is raar om te zeggen maar het is geleden van toen ik mijn eerste autootje kocht dat ik zo enthousiast ben over iets.
Ik zal mijn huidig job met plezier ruilen voor deze unieke kans. Falen mag niet.
Was wat verschoten van die cijfers, maar die zullen dus niet kloppen.
Ook op de infosessie vertelde me ons dat 80% van starters aan de opleiding slaagden.
Eerst nog die medische testen en psyshotechnische testen overleven, duim voor me :D .
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Slaagkansen treinbestuurder

Bericht door Eimai »

HLercules schreef:Vanaf de effectieve opleiding.
Ik stel deze vraag naar aanleiding van een bericht op het treinbestuurder forum waar iemand zegt dat er soms maar 4 van de 15 slagen in de effectieve opleiding.
Wel, je hebt niet het hele verhaal gehoord, maar dat ga ik nu ook niet in een publiek forum zetten. Laten we het er maar op houden dat de niet-geslaagden in hun herkansing wel allemaal geslaagd zijn.

Het slaagpercentage hangt wel wat af van klas tot klas. Kan gaan van 65% tot 90%.
HLercules
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:59

Re: Slaagkansen treinbestuurder

Bericht door HLercules »

Dus maw de meerderheid slaagt in de opleiding :D .
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Slaagkansen treinbestuurder

Bericht door Bordensteker »

Er moet echter wél voor gewerkt worden!
De theorie is niet direct ingewikkeld of echt moeilijk te begrijpen, maar het moet allemaal wél gekend zijn en het is véél (vooral veel reglementering) dat men moet leren.
Daar moet dus moeite voor gedaan worden!

Een belangrijk motief daarvoor is mijns inziens dit: eens uw vergunning van treinbestuurder op zak staat u er alléén voor en men wil dat u dan stevig in uw schoenen staat en zich bij een vertraging, een technisch probleem, of een ander incidentje, niet door anciens met heel veel dienstjaren om laat praten als het beter uitkomt om even niet geheel volgens de regels te werken.
trainiak

Re: Slaagkansen treinbestuurder

Bericht door trainiak »

Ik heb me ingeschreven voor de infosessie van 30 maart . Hoelang op voorhand krijg ik de uitnodiging hiervan en kan iemand mij zeggen in het kort wat ik daar moet van verwachten thx :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Slaagkansen treinbestuurder

Bericht door Steven »

Een infosessie dient om u te informeren over de job. Er zit ook telkens de kans in om vragen te stellen.
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Slaagkansen treinbestuurder

Bericht door steamdriven »

Ik kreeg mijn uitnodiging voor de Jobday van ma 25/2 op woe 20/2...

Op de Jobday voor TB bestond de infosessie uit 3 delen:

-1 uur info over de opleiding en functie van TB
-1 uur uitleg in de simulator
-1 uur uitleg in een trein/locomotief: bondige werking en praktische info/vragen

Of de Infosessies exact dezelfde set-up hebben weet ik niet, maar het zal natuurlijk wel in de buurt komen.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Slaagkansen treinbestuurder

Bericht door Bordensteker »

Neem een paar velletjes A4 papier, iets stevigs om je papier op te leggen, en een bic plus een reserve mee, want je gaat veel info horen in ruim twee uur (destijds bij mij) en die informatie komt weer van pas bij het interview en uw voorbereiding daarop. Je zit op stoelen zonder tafeltjes voor je.
Ga ook liever vooraan zitten dan achteraan!! Dat betekent proberen niet achteraan de rij wachtenden te zijn, want eigenlijk werden de mensen rij voor rij mannetje aan mannetje neergezet, moet ook wel, anders blijven er stoelen leeg, en mensen staan!
Pas na ruim 2 u was er een snelle pauze*, en daarna het vragenhalfuur, dus uw eigen drinken in een flesje en iets te eten (niet crispy en in niet-krakende verpakking!) komt mogelijk van pas.

_________________
* de infosessie doorstaan bereidt u ook al een beetje voor op de ontberingen eens u zelf rijdt ...
Plaats reactie