Examen onderstationchef.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Boeta

Examen onderstationchef.

Bericht door Boeta »

Hallo iedereen,

Ik zit met een vraag en hoop hier een antwoord te kunnen krijgen.
Ik heb dus testen gedaan voor onderstationschef infrabel en geslaagd. Ik zou op 2 april kunnen starten met de opleiding.
Nu is mijn vraag de volgende, als ik geslaagd zal zijn de komende 3 maanden, hoe ziet er een werkmaand uit voor deze functie en hoe lang op voorhand weet ik hoe ik sta te werken. Een voorbeeld van wat ik bedoel is het aantal opeenvolgende werkdagen en met nacht, laat of vroege?
Alvast bedankt en hopende op een antwoord dat me verder kan helpen!!!

Groetjes
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Examen onderstationchef.

Bericht door Steven »

Gelieve voortaan een afzonderlijk onderwerp te starten of uw vraag in het juiste onderwerp te plaatsen. Dit om het forum overzichtelijk te houden.
Ik heb uw vraag hier in een nieuw afzonderlijk onderwerp geplaatst. Je had uw vraag in het onderwerp van de FORUMregels geplaatst.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Examen onderstationchef.

Bericht door groentje »

Veel hangt af van waar je gaat werken. De eerste maanden zijn opleiding, eerst de basismodules en seinhuismodules in Merelbeke, Brussel-Noord of Gent (misschien nog op andere plaatsen, maar die ken ik niet), daarna een plaatselijke opleiding van enkele weken, met meestal al enkele nachtdiensten, maar geen weekends.
Eenmaal zelfstandig aan het werk, draai je doorgaans in een rotatiesysteem van ca. 6 of 7 weken (soms 5 weken), waarbij wel niet alle diensten zijn ingevuld. Als er in het weekend even veel ostch zijn als in de week, reken je op ongeveer 1 op 2 weken weekenddiensten. Veel nachtdiensten worden geconcentreerd in 1 week, waardoor je een week nacht hebt, en daarna 5 weken vroeges of lates.
7 dagen aan een stuk is een absoluut maximum, en dan nog slechts uitzonderlijk, of bij reeds lang bestaande gewoontes zoals de vaste nachtweek. Meer dan 7 prestaties op rij geeft het recht op overuren, en dat probeert men toch wel te vermijden.
Over het algemeen is de diensttabel uit tegen de helft van de maand voordien, uitzonderingen daargelaten. Voordien is het meestal wel al mogelijk om een idee te hebben van de toekomstige diensten, maar houdt dan wel in het achterhoofd dat er nog wijzigingen mogelijk zijn. Als je echt zeker wil zijn van een dag thuis, vraag je best een dag verlof aan.
Een voorbeeld van op onze dienst: 7 dagen nacht, 3 dagen thuis, 4 lates, 2 thuis, 3 vroeges, weekend thuis, 3 lates, dag opleiding, 3 thuis, 7 lates, 3 thuis, 2 vroeges, weekend thuis...
Plaats reactie