Voorbereiding op de vorming treinbestuurder mogelijk ????

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
tomtom711

Voorbereiding op de vorming treinbestuurder mogelijk ????

Bericht door tomtom711 »

Goedenavond iedereen,

Mijn naam is Tom en ben een beginnende treinenthousiast. Ik heb recent deelgenomen aan de ingangsproeven voor treinbestuurder en ben geslaagd. Ik moet nog enkel een medische keuring doorstaan om dan uiteindelijk op 6 mei te mogen beginnen voor de vorming tot treinbestuurder (reizigers).

VRAAGJE :?:

Daar de vorming pas binnen een tweetal maanden begint zou ik mij toch graag een beetje voorbereiden, maar het is moeilijk om aan info te komen. Het cursuspakket ken ik niet volledig en indien iemand wat info kan doorgeven, op vlak van welke vakken de opleiding bestaan, en indien mogelijk wat meer gedetailleerd, .... altijd welkom. Ik ben opzoek geweest naar informatie, via het web, maar het is precies niet zo vanzelfsprekend, wat begrijpelijk kan zijn.

Ik ken wel de grote lijnen van de opleiding (via een infosessie) maar indien iemand een beetje meer info kan geven (of een link), dank bij voorbaat

p.s. : Ik weet niet of dit toegelaten is via dit kanaal, indien niet, dan is een negatief resultaat heel begrijpelijk

NOG EEN FIJN WEEKEND
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Voorbereiding op de vorming treinbestuurder mogelijk ???

Bericht door Steven »

treinbestuurders krijgen tijdens de opleiding meerdere vakken.

Seinen en reglementering: alles wat betreft signalisatie en bijhorende regels
Rem: alles wat de rem betreft en de bijhorende regels (normale en abnormale situaties
materieel : hier krijg je 1 of 2 types van materieel in te studeren (de rest volgt na de opleiding)
lijnstudie: hierbij krijg je tijd om een paar lijnen in te studeren (de stations, snelheidsbeperkingen, hellingen, vertakkingen, .....)

Het probleem met een deel van de te kennen leerstof is dat zij onder constante invloed van aanpassing onderhevig is. Zelfs nu zijn er tot 5 aanpassingen (van kleintjes tot grote) per jaar in onze boeken. Het is dus niet evident om dat in 1 vast boek aan te bieden.


Bijkomend kan ik u vertellen dat praktisch op alle boeken momenteel een duidelijk copyright staat vermeld.

Er u op voorbereiden kan je niet. Daarvoor dient nu eenmaal net de opleiding zelf.
tomtom711

Re: Voorbereiding op de vorming treinbestuurder mogelijk ???

Bericht door tomtom711 »

Ik dacht wel dat informatie hierover zeer moeilijk te vinden is.

Toch bedankt hiervoor
HLercules
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:59

Re: Voorbereiding op de vorming treinbestuurder mogelijk ???

Bericht door HLercules »

@tomtom711.

Hoe weet u dat je opleiding zal beginnen op 6 mei? (en waar?).
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Voorbereiding op de vorming treinbestuurder mogelijk ???

Bericht door steamdriven »

HLercules schreef:@tomtom711.

Hoe weet u dat je opleiding zal beginnen op 6 mei? (en waar?).
Op de infosessie van 25/2 is volgens mij gezegd dat de laureaten die toen deelnamen aan de Jobday en slagen voor alle tests kunnen aangeworven worden vanaf 6 mei 2013.
Of dat dan betekent dat de opleiding effectief op die datum zal beginnen, of dat iedereen van die lichting op die datum gaan aangenomen worden, dat heb ik daaruit niet afgeleid, eerlijk gezegd... :wink:
tomtom711

Re: Voorbereiding op de vorming treinbestuurder mogelijk ???

Bericht door tomtom711 »

steamdriven schreef:
HLercules schreef:@tomtom711.

Hoe weet u dat je opleiding zal beginnen op 6 mei? (en waar?).
Op de infosessie van 25/2 is volgens mij gezegd dat de laureaten die toen deelnamen aan de Jobday en slagen voor alle tests kunnen aangeworven worden vanaf 6 mei 2013.
Of dat dan betekent dat de opleiding effectief op die datum zal beginnen, of dat iedereen van die lichting op die datum gaan aangenomen worden, dat heb ik daaruit niet afgeleid, eerlijk gezegd... :wink:
Ik heb deelgenomen aan de selectieproeven en behalve het medisch onderzoek ben ik voor de rest geslaagd. Het onderzoek vindt plaats op 25 maart maar men heeft me laten weten dat, indien het resultaat positief is, dat de werving start vanaf 6 mei. De verantwoordelijke had mij laten weten dat de opleiding normaal direct zou kunnen volgen.

Ok, 6 mei is misschien niet dé specifieke startdatum maar de grootste horde om te kunnen starten is al genomen, nu alleen dat onderzoek nog


MIJN EXCUSES VOOR ENIGE VERWARRING,

ik was gewoon verheugd op het feit om aan iets te kunnen beginnen waar ik altijd geïnteresseerd in was
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Voorbereiding op de vorming treinbestuurder mogelijk ???

Bericht door steamdriven »

Was helemaal niet als kritiek bedoeld hoor. :)
Ik was die dag ook op de Jobday en heb ondertussen geleerd om te lezen wat er staat en niet wat ik graag zou hebben. Je kan best gelijk hebben met de datum van 6 mei, maar ik wou je gewoon waarschuwen voor al te groot enthousiasme. :wink: Al hoop ik natuurlijk ook dat iedereen vanaf 6 mei mag starten.

Rest me nog om jou heel veel succes te wensen voor de 25ste! Hopelijk worden we collega's (als ikzelf de medische selectie goed en wel doorspartel).
tomtom711

Re: Voorbereiding op de vorming treinbestuurder mogelijk ???

Bericht door tomtom711 »

steamdriven schreef:Was helemaal niet als kritiek bedoeld hoor. :)
Ik was die dag ook op de Jobday en heb ondertussen geleerd om te lezen wat er staat en niet wat ik graag zou hebben. Je kan best gelijk hebben met de datum van 6 mei, maar ik wou je gewoon waarschuwen voor al te groot enthousiasme. :wink: Al hoop ik natuurlijk ook dat iedereen vanaf 6 mei mag starten.

Rest me nog om jou heel veel succes te wensen voor de 25ste! Hopelijk worden we collega's (als ikzelf de medische selectie goed en wel doorspartel).
Ik zie het als geen kritiek, 'k was gewoon een bitteke te uitgelaten,

Veel geluk, hopelijk tot bij de vorming
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Voorbereiding op de vorming treinbestuurder mogelijk ???

Bericht door HLE 2302 »

Wanneer moeten jullie naar het medisch onderzoek ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Voorbereiding op de vorming treinbestuurder mogelijk ???

Bericht door steamdriven »

Ik op 19 maart...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Voorbereiding op de vorming treinbestuurder mogelijk ???

Bericht door HLE 2302 »

steamdriven schreef:Ik op 19 maart...
Aah, dat is daags na mij. Ik moet op 18 maart ... :)
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: Voorbereiding op de vorming treinbestuurder mogelijk ???

Bericht door steamdriven »

De kandidaat voor mij had de laatste vacante plaats voor 18 maart... :lol:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Voorbereiding op de vorming treinbestuurder mogelijk ???

Bericht door HLE 2302 »

steamdriven schreef:De kandidaat voor mij had de laatste vacante plaats voor 18 maart... :lol:
Aah, dat is spijtig. Anders zaten we terug samen. :)

Ik heb trouwens zonet de punten binnengekregen. 13/20 en 1e gerangschikt onder de Nederlandstalige laureaten. :)
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie