loonschaal

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: loonschaal

Bericht door Bordensteker »

En voor elke maaltijdcheque van € 5,50 (die u per maand op kantoor moet gaan afhalen) is er vooraf al € 1,12 afgehouden van de salarisuitbetaling aan u, als zgn. "persoonlijke tussenkomst". Je ontvangt dus per gewerkte dag een cheque van 5,50 maar daarvoor heb je eerst zelf 1,12 moeten bijdragen.

De zuivere waarde van dit als "beloning in natura" vermomde aparte loongedeelte is dus eigenlijk € 4,38 per toegekende maaltijdcheque.

Wie de maaltijdcheques niet afgehaald heeft (hetgeen niet erg handig is) kán die €1,12 per cheque laten terugbetalen.
Wie de cheques wél heeft afgehaald, maar ze niet binnen 2 maanden besteed heeft, is de volle waarde van € 5,50 per maaltijdcheque kwijt.
HLercules
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:59

Re: loonschaal

Bericht door HLercules »

Nieuwe dag, nieuwe vraag :D

Alvast bedankt aan ieder die me steeds met antwoord bedient.

Nu de vraag:
Heb van verschillende vakbonden reeds documenten gekregen, ook vakbonden bezocht.
Heb even de brochures doorgenomen maar sommige vakbonden spreken van ...

Nachtwerk = 3,5211 volgens ene 2,3231 volgens andere.
Zaterwerk = 3,3398 volgens ene 2,2035 volgens andere.
Zondagswerk = dubbel betaald volgens anciënniteit.
(misschien oud foldertje meegekregen :shock: :? )

En wat is de haard- of standplaatstoelage?
Is dat voor iedereen? Is dat voor iedere werknemer? Hoeveel bedraagt die?

Verdorie, kom van de vakbond en zit met meer vragen :oops: .
Zal ze nog eens moeten jureren :D .
steamdriven
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26

Re: loonschaal

Bericht door steamdriven »

Niet voor het één of het ander, maar je kan toch niet ieder individu zijn persoonlijke situatie qua verloning op een forum exact uitwerken? Er zijn zo oneindig veel factoren die hun invloed kunnen hebben op wat er op het einde van de rit op de rekening staat. Natuurlijk is verloning zeer belangrijk maar de inhoud van de functie is dat even zeer en van sommigen krijg ik de indruk dat enkel het geldelijke telt en de jobinhoud weinig interesse wekt. Sta me toe dat raar te vinden voor deze functie die je toch met een zekere passie moet uitvoeren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: loonschaal

Bericht door Shrek »

Inderdaad, als je echt rijk wilt worden moet je niet bij het spoor komen werken.
(zelfs de 3 topmanagers krijgen maar een matig loon vergeleken met hun evenkniën in de privé)

Neen, als je het voor het geld doet zal het niet lang duren vrees ik...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: loonschaal

Bericht door Steven »

Inderdaad, treinbestuurder worden en dit enkel doen omdat je denkt een mooi loon te hebben is niet voldoende, dan ga je de job niet lang volhouden. Passie is een van de dragende krachten om deze job te blijven doen.
HLercules
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:59

Re: loonschaal

Bericht door HLercules »

steamdriven schreef:Niet voor het één of het ander, maar je kan toch niet ieder individu zijn persoonlijke situatie qua verloning op een forum exact uitwerken? Er zijn zo oneindig veel factoren die hun invloed kunnen hebben op wat er op het einde van de rit op de rekening staat. Natuurlijk is verloning zeer belangrijk maar de inhoud van de functie is dat even zeer en van sommigen krijg ik de indruk dat enkel het geldelijke telt en de jobinhoud weinig interesse wekt. Sta me toe dat raar te vinden voor deze functie die je toch met een zekere passie moet uitvoeren.
:?: wat een antwoord?

Deze vragen komen omdat het systeem zo onduidelijk is voor een buitenstaander!
Wat is passie?
Mijn vragen zijn niet individueel maar voor ieder TB hetzelfde! (maaltijdcheque, toelage nacht - zaterdag) deze bedragen zijn voor ieder gelijk. Niet individueel.
Iedere aspirant heeft hier nut aan.
HLercules
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:59

Re: loonschaal

Bericht door HLercules »

Steven schreef:Inderdaad, treinbestuurder worden en dit enkel doen omdat je denkt een mooi loon te hebben is niet voldoende, dan ga je de job niet lang volhouden. Passie is een van de dragende krachten om deze job te blijven doen.
:D

Het is meer van'

Passie is inderdaad TB worden maar als vader van 2 opgroeiende kinderen toch willen weten welke invloed die passie financieel heeft op mijn gezin. Positief of negatief.
Ik ben nu eenmaal iemand die graag alles exact weet. 't is soms te zot. Ik ben te berekend. Laat niets aan het toeval over.

En passie, ik denk van mezelf dat ik die job graag zou doen. Ik heb bij die psycholoog heel eerlijk de vragen beantwoord, een eerlijke test voor mij. Ik vond dit een zeer belangrijk gesprek voor mezelf. De vragen kwamen na een tijd niet van de psycholoog maar van mij, heb mezelf daar echt blootgegeven om hun eerlijke mening gevraagd en dat was .... Je hebt echt het perfecte profiel voor TB te worden.
Passie is ook zo een leeg begrip voor mij, iedere job heeft zijn pro's en contra's.
Maar TB heeft voor mij zoveel pro's: de zelfstandigheid, de natuur waar je doorklieft, deel uitmaken van iets groters, de kick als je alle reizigers op tijd op hun bestemmig brengt (die stille voldoening), die mooie nieuwe desiro's, de schakel die je bent in het geheel, sommige nieuwe wondermooie stadions kunnen binnenrijden en deze op een nieuwe manier kunne zien, het geluid van sommige loc zijn prachtig, en vergeet nog de vele voordelen die een nmbs medewerker heeft.

Maar ik denk dat jullie mijn vraag omkeren.
Die loonvragen zijn enkel de bedoeling om te weten welke invloed "mijn passie" zou hebben op financieel vlak.
Ik weet het, ieder situatie is anders. Maar ik vind mijn vragen toch redelijk ruim. (iedere aspirant heeft hier nut aan).

Misschien een idee voor de mod's: een gesloten thread waar al deze informatie instaat zodat men niet om de zeven stappen zulke thread opstart. :idea:
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: loonschaal

Bericht door Eimai »

Haardtoelage is voor gehuwden of samenwonenden (als die al geen haardtoelage krijgt), of alleenstaanden met kinderen in het gezin. Wie niet in aanmerking komt voor haardtoelage kan standplaatstoelage krijgen.

Opnieuw, 't is een berekening om tot het juiste bedrag te geraken, het hangt af van jaarwedde aan 100% (wie minder verdient krijgt meer) en van indexering, allemaal te vinden in de ARPS bundels. Met huidige indexering zou je de eerste jaren standplaatstoelage van 24.12€ per maand moeten krijgen, of 48.25€ per maand voor de haardtoelage.

Van haard- of standplaatstoelage moet wel nog bijdrage aan Kas van de Sociale Solidariteit en bedrijfsvoorheffing worden afgehouden.
Laatst gewijzigd door Eimai op 08 apr 2013, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: loonschaal

Bericht door Eimai »

Zaterdagwerk: basisbedrag is 2.2035€ (aan 100%), dus te vermenigvuldigen met de index (staat vandaag op 1.6084), dus dat is 3.5441€ per uur gewerkt. Daar moet dan wel nog de kosten voor RSZ, Kas van de Sociale Solidariteit en bedrijfsvoorheffing van worden afgehouden

Nachtwerk: (werk tussen 20u en 6u, en tussen 6u en 8u als je vóór of om 6u moet beginnen die dag) basisbedrag is 2.3231€, maal dus de index, wat 3.7365€ geeft. Zelfde afhoudingen als bij zaterdagwerk.

Die uren worden per prestatie afgerond: vanaf 30 minuten telt het als een volledig uur, minder wordt niet meegerekend. Dus werk je tot 23u25, heb je 3 nachturen, werk je tot 23u30, dan heb je er 4 voor die prestatie.

Kort samengevat: van zaterdag- en nachtwerk ga je niet rijk worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: loonschaal

Bericht door Steven »

HLercules schreef:
steamdriven schreef:Niet voor het één of het ander, maar je kan toch niet ieder individu zijn persoonlijke situatie qua verloning op een forum exact uitwerken? Er zijn zo oneindig veel factoren die hun invloed kunnen hebben op wat er op het einde van de rit op de rekening staat. Natuurlijk is verloning zeer belangrijk maar de inhoud van de functie is dat even zeer en van sommigen krijg ik de indruk dat enkel het geldelijke telt en de jobinhoud weinig interesse wekt. Sta me toe dat raar te vinden voor deze functie die je toch met een zekere passie moet uitvoeren.
:?: wat een antwoord?

Deze vragen komen omdat het systeem zo onduidelijk is voor een buitenstaander!
Wat is passie?
Mijn vragen zijn niet individueel maar voor ieder TB hetzelfde! (maaltijdcheque, toelage nacht - zaterdag) deze bedragen zijn voor ieder gelijk. Niet individueel.
Iedere aspirant heeft hier nut aan.
Maar ondanks een treinbestuurder een bediende contract heeft en in theorie dus een vast loon zal je toch elke maand een ander bedrag op uw rekening krijgen. Zelfs voor 1 en dezelfde persoon kan hier een paar 100 euro verschil op zitten van maand tot maand. Op een zelfde jaar kan mijn loon tussen mijn beste en slechtste maand ruim 300 euro verschillen. Dus verwachten dat je exacte cijfers gaat krijgen is gewoonweg heel lastig.
Plaats reactie