Moeilijke keuze
Moeilijke keuze
Ik zit met volgende moeilijke keuze.
Ik ben momenteel statutair werknemer bij spoorwegen als treinbestuurder.
Nu krijg ik een aanbieding uit de privé.
Ik kan er firmawagen, tankkaart, gsm met abonnement, hospitalisatieverzekering krijgen.
Ook het loon zou er voor mij 700-800 euro netto op vooruitgaan.
Nu twijfel ik wat ik zou doen.
Statuut opgeven en in privé werken.
Ook zit ik met volgend probleem ik ben 5 jaar in dienst bijna dus zouden ze deel opleiding kunnen terugvragen. Maar heb al gehoord dat dit eigenlijk niet wettelijk is.
Wat zouden meesten onder jullie doen?
Ik ben momenteel statutair werknemer bij spoorwegen als treinbestuurder.
Nu krijg ik een aanbieding uit de privé.
Ik kan er firmawagen, tankkaart, gsm met abonnement, hospitalisatieverzekering krijgen.
Ook het loon zou er voor mij 700-800 euro netto op vooruitgaan.
Nu twijfel ik wat ik zou doen.
Statuut opgeven en in privé werken.
Ook zit ik met volgend probleem ik ben 5 jaar in dienst bijna dus zouden ze deel opleiding kunnen terugvragen. Maar heb al gehoord dat dit eigenlijk niet wettelijk is.
Wat zouden meesten onder jullie doen?
Re: Moeilijke keuze
Dat is een keuze die je voor jezelf moet maken. Ik werk 6 jaar bij Crossrail maar heb nooit bij de NMBS gewerkt dus ik kan de vergelijking niet maken en zeggen wat beter is.
Feit is wel dat indien je enkel je trein wil rijden binnen de voorziene uurtjes je beter bij de NMBS blijft.
Zit je er daarintegen niet mee in om zelf te koppelen, remproeven doen, met poolauto naar andere depot rijden om dienst aan te vangen dan is de privé te overwegen. Daartegenover staat dan een hoger loon en firmawagen.
Wat dat scholingsbeding betreft moet je niet mee inzitten, dat is inderdaad niet wettelijk (toch geen 10 jaar) en kunnen ze dus ook niet eisen.
Feit is wel dat indien je enkel je trein wil rijden binnen de voorziene uurtjes je beter bij de NMBS blijft.
Zit je er daarintegen niet mee in om zelf te koppelen, remproeven doen, met poolauto naar andere depot rijden om dienst aan te vangen dan is de privé te overwegen. Daartegenover staat dan een hoger loon en firmawagen.
Wat dat scholingsbeding betreft moet je niet mee inzitten, dat is inderdaad niet wettelijk (toch geen 10 jaar) en kunnen ze dus ook niet eisen.
Re: Moeilijke keuze
Verplaatst naar "Werken bij de spoorwegen", dat hier specifiek voor bedoeld is.
Iets waar ik ook rekening mee zou houden, is werkzekerheid. Als statutair bestuurder bij de NMBS is die bijna maximaal (of het moet zijn dat je al op leeftijd bent, maar dan nog), terwijl die bij een privé-bedrijf toch een stuk kleiner kan zijn. Maar ook daar hangt veel natuurlijk af van de speler die je aangesproken hebt, er zijn er grote die al jarenlang meedraaien maar ook kleinere waarvan de toekomst minder zeker is.
Anderzijds wordt die werkzekerheid ietsje minder cruciaal als je weet dat treinbestuurder in het algemeen (NMBS of privé) een beroep is waarvoor steeds kandidaten gezocht worden, en er dus steeds wel een grote kans blijft bestaan dat je ergens aan de slag kunt.
Je vermeldt overigens niet wat je nu precies bij de NMBS doet (goederen of reizigers), maar de overstap naar de privé impliceert natuurlijk dat je (in België) enkel goederendiensten zou doen, en dat zal wellicht nog een hele tijd zo blijven.
Lees tot slot zeker ook eens andere topics in dit forumgedeelte "Werken bij de spoorwegen", inclusief de sticky-topics bovenaan. Je bent zeker niet de eerste en enige die met een dergelijk dilemma zit.
Iets waar ik ook rekening mee zou houden, is werkzekerheid. Als statutair bestuurder bij de NMBS is die bijna maximaal (of het moet zijn dat je al op leeftijd bent, maar dan nog), terwijl die bij een privé-bedrijf toch een stuk kleiner kan zijn. Maar ook daar hangt veel natuurlijk af van de speler die je aangesproken hebt, er zijn er grote die al jarenlang meedraaien maar ook kleinere waarvan de toekomst minder zeker is.
Anderzijds wordt die werkzekerheid ietsje minder cruciaal als je weet dat treinbestuurder in het algemeen (NMBS of privé) een beroep is waarvoor steeds kandidaten gezocht worden, en er dus steeds wel een grote kans blijft bestaan dat je ergens aan de slag kunt.
Je vermeldt overigens niet wat je nu precies bij de NMBS doet (goederen of reizigers), maar de overstap naar de privé impliceert natuurlijk dat je (in België) enkel goederendiensten zou doen, en dat zal wellicht nog een hele tijd zo blijven.
Lees tot slot zeker ook eens andere topics in dit forumgedeelte "Werken bij de spoorwegen", inclusief de sticky-topics bovenaan. Je bent zeker niet de eerste en enige die met een dergelijk dilemma zit.
Re: Moeilijke keuze
Als ik goed begrijp zouden meeste onder jullie deze stap zetten.
Want treinbestuurders zoeken ze altijd en overal.
Want treinbestuurders zoeken ze altijd en overal.
Re: Moeilijke keuze
Wel, heel de nmbs zit vol treinbestuurders die de stap niet gezet hebben, zodus... Iedere treinbestuurder met een rijbewijs wordt met open armen ontvangen bij de privémaatschappijen, want iemand die ze geen volledige opleiding moeten geven is een serieuze besparing voor hen, ook al smijten ze soms met premies om naar hen over te stappen en betalen ze de boete die je aan de nmbs moet betalen graag voor jou.bestuurder schreef:Als ik goed begrijp zouden meeste onder jullie deze stap zetten.
Want treinbestuurders zoeken ze altijd en overal.
Het blijft een persoonlijke keuze en je moet voor jezelf uitmaken of de pro's voldoende doorwegen om naar de privé te gaan. Maar informeer je grondig en laat je niet zot maken door allerhande extraatjes zodat je niet over een jaar moet vaststellen dat je de verkeerde keuze gemaakt heb, want zou je nog wel makkelijk terug naar de nmbs kunnen keren? De manier van werken is grondig verschillend tussen de verschillende bedrijven, en voor sommigen is het bij de privémaatschappijen veel aangenamer en beter werken, voor andere juist niet, je zal het zelf wat moeten uitzoeken naargelang je prioriteiten in je job.
Re: Moeilijke keuze
Ik ken iemand die tb was en naar ostch was overgestapt.
Wat later vraagt een privébedrijf of hij interesse had om bij hen te komen werken.
Ze beloofden heel wat.
Zoals dat dikwijls gaat met veel beloven is er bijna niks van in huis gekomen.
Zorg dus vooral dat als je de stap maakt, alle voordelen op een contract staan!
Wat later vraagt een privébedrijf of hij interesse had om bij hen te komen werken.
Ze beloofden heel wat.
Zoals dat dikwijls gaat met veel beloven is er bijna niks van in huis gekomen.
Zorg dus vooral dat als je de stap maakt, alle voordelen op een contract staan!
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Moeilijke keuze
Ik denk er over na om mijn kandidatuur te stellen voor de job van treinbestuurder goederenvervoer.
Graag zou ik van dit topic willen gebruik maken om ook enkele vraagjes te stellen.
- Is er een verschil in verloning tussen de diverse werkgevers (crossrail, logistics,...)?
- Ik heb momenteel van mijn werk een Audi A4 als bedrijfswagen. Op dit forum las ik dat dit bij logistics Skoda is. Iemand een
idee wat dit bij de andere bedrijven is?
- Hoeveel vakantiedagen heeft men en kan je die gemakkelijk tijdens de zomermaanden opnemen?
Graag zou ik van dit topic willen gebruik maken om ook enkele vraagjes te stellen.
- Is er een verschil in verloning tussen de diverse werkgevers (crossrail, logistics,...)?
- Ik heb momenteel van mijn werk een Audi A4 als bedrijfswagen. Op dit forum las ik dat dit bij logistics Skoda is. Iemand een
idee wat dit bij de andere bedrijven is?
- Hoeveel vakantiedagen heeft men en kan je die gemakkelijk tijdens de zomermaanden opnemen?
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Moeilijke keuze
Veel statutaire NMBS-treinbestuurders die met plezier goederenvervoer deden zijn niet mee overgestapt naar NMBS Logistics. En aan die werd dan nog beloofd dat ze hun statuut zouden behouden, waar juridisch het laatste woord nog niet over gezegd is.
En zoals Eimai al opmerkt: de andere privé-operatoren verwelkomen iedereen met een geldige rijvergunning graag met ongeveer hetzelfde wat ze u aanbieden. Op korte termijn is dat financieel aantrekkelijk. Toch zijn de meeste NMBS-treinbestuurders niet gevallen voor de verlokking van de het hogere salaris en de bedrijfswagen met tankkaart.
Als ze u aanbieden om de eventuele boete inzake het scholingsbeding te betalen, is dat waarschijnlijk een letterlijk waarde-loze belofte, omdat de NMBS haar recht op gedeeltelijke terugbetaling van opleidingskosten naar aangenomen wordt niet langer dan drie jaar kan doen gelden.
Dus die mensen zullen wel andere redenen gehad hebben om zich niet in het grotere avontuur te storten. De langere diensturen en de diensten die eindigen op een heel andere plaats waar dan geen taxi of bed klaarstaat maar ergens een onbemande dienstauto geparkeerd staat met een kastje onderaan een sleepoog hangend waar u met een cijfercode de sleutels in kunt vinden. Het later ingaande pensioen. Het beperkt aantal depots, zodat u wellicht meer uren in uw mooie wagen zult zitten dan goed voor u is.
Zelf werk ik met plezier voor de NMBS in en om de haven van Antwerpen en vanaf Antwerpen Noord. Maar na een uur of zeven of meer begin ik ook altijd weer uit te zien naar het naderende einde van de dienst, en de duidelijk nog langere diensten die sommige operatoren voor hun werknemers in petto hebben zijn aan mij niet besteed! Als elke dienst met een paar zeer oncomfortabele uren moet eindigen dan zal ik daar elke keer tegen gaan opzien, toch?
Kijk vooral ook eens verder dan dit forum! Er is ook een forum meer toegespitst op rijdend personeel, waar buitenstaanders gedeeltelijk toegang hebben, en mensen die bij een spoorwegbedrijf werkzaam zijn uitgebreidere toegangsrechten kunnen krijgen: http://www.rijdendpersoneel.be
Lees bijvoorbeeld eens in http://www.rijdendpersoneel.be/viewforum.php?f=55
En zoals Eimai al opmerkt: de andere privé-operatoren verwelkomen iedereen met een geldige rijvergunning graag met ongeveer hetzelfde wat ze u aanbieden. Op korte termijn is dat financieel aantrekkelijk. Toch zijn de meeste NMBS-treinbestuurders niet gevallen voor de verlokking van de het hogere salaris en de bedrijfswagen met tankkaart.
Als ze u aanbieden om de eventuele boete inzake het scholingsbeding te betalen, is dat waarschijnlijk een letterlijk waarde-loze belofte, omdat de NMBS haar recht op gedeeltelijke terugbetaling van opleidingskosten naar aangenomen wordt niet langer dan drie jaar kan doen gelden.
Dus die mensen zullen wel andere redenen gehad hebben om zich niet in het grotere avontuur te storten. De langere diensturen en de diensten die eindigen op een heel andere plaats waar dan geen taxi of bed klaarstaat maar ergens een onbemande dienstauto geparkeerd staat met een kastje onderaan een sleepoog hangend waar u met een cijfercode de sleutels in kunt vinden. Het later ingaande pensioen. Het beperkt aantal depots, zodat u wellicht meer uren in uw mooie wagen zult zitten dan goed voor u is.
Zelf werk ik met plezier voor de NMBS in en om de haven van Antwerpen en vanaf Antwerpen Noord. Maar na een uur of zeven of meer begin ik ook altijd weer uit te zien naar het naderende einde van de dienst, en de duidelijk nog langere diensten die sommige operatoren voor hun werknemers in petto hebben zijn aan mij niet besteed! Als elke dienst met een paar zeer oncomfortabele uren moet eindigen dan zal ik daar elke keer tegen gaan opzien, toch?
Kijk vooral ook eens verder dan dit forum! Er is ook een forum meer toegespitst op rijdend personeel, waar buitenstaanders gedeeltelijk toegang hebben, en mensen die bij een spoorwegbedrijf werkzaam zijn uitgebreidere toegangsrechten kunnen krijgen: http://www.rijdendpersoneel.be
Lees bijvoorbeeld eens in http://www.rijdendpersoneel.be/viewforum.php?f=55
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 15 feb 2013, 18:26
-
- Berichten: 2542
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Moeilijke keuze
Ik heb als een van de eersten die stap gezet begin '90, naar een nieuw groot spoorbedrijf,waar de structuur in ontwikkeling was. En ben kunnen doorstromen naar de top,door mijn ervaring enzbestuurder schreef:Ik zit met volgende moeilijke keuze.
Ik ben momenteel statutair werknemer bij spoorwegen als treinbestuurder.
Nu krijg ik een aanbieding uit de privé.
Ik kan er firmawagen, tankkaart, gsm met abonnement, hospitalisatieverzekering krijgen.
Ook het loon zou er voor mij 700-800 euro netto op vooruitgaan.
Nu twijfel ik wat ik zou doen.
Statuut opgeven en in privé werken.
Ook zit ik met volgend probleem ik ben 5 jaar in dienst bijna dus zouden ze deel opleiding kunnen terugvragen. Maar heb al gehoord dat dit eigenlijk niet wettelijk is.
Wat zouden meesten onder jullie doen?
In uw geval zou ik het niet doen!Bij een operator (nationaal) zijn de doorstroom mogelijkheden te klein,en de top is bemand door oudere leden met meer managment ervaring uit de vertrouwde huizen....
Natuurlijk als jij je kwaliteiten anders ziet ,doe het dan ,maar een bestuurder met maar 5 jaar ervaring is te weinig om echt door te stoten. heb je de vakschool doorlopen bij de NMBS of bestaat dat niet meer?
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Moeilijke keuze
O, ja, zo kun je het ook zien, maar ik had meer de indruk dat hij voor de keuze stond om hetzelfde soort werk (TB, maar in dat geval dus wél de goederen) in de privé te gaan doen, tegen het hogere salaris nú en de auto van de werkgever die de private operatoren bieden.
Dan moet je je afvragen waarom men ineens zo veel meer kan bieden ... is dat door een langere loopbaan voordat het pensioen ingaat, hoe hoog wordt dat pensioen dan, men kan vermoedelijk niet meer gratis met de trein reizen, die mooie auto kan de werkgever ineens ook door een kleiner model vervangen (ik bedoel dat de werkgever hier de auto verkleint hè), en zo meer.
Sommige operatoren hebben bovendien onzekere vooruitzichten, en beloven van alles, maar voor hoe lang, terwijl de werkzekerheid voor een statutair daarentegen spreekwoordelijk is.
Het is weer wél zo dat een TB met vergunning na een faillissement in de huidige marktomstandigheden terug goede kansen heeft bij een andere vervoerder, maar toch. En tegen welke condities, en vooral: wáár: je wil toch niet te ver naar je depot moeten rijden?
Dan moet je je afvragen waarom men ineens zo veel meer kan bieden ... is dat door een langere loopbaan voordat het pensioen ingaat, hoe hoog wordt dat pensioen dan, men kan vermoedelijk niet meer gratis met de trein reizen, die mooie auto kan de werkgever ineens ook door een kleiner model vervangen (ik bedoel dat de werkgever hier de auto verkleint hè), en zo meer.
Sommige operatoren hebben bovendien onzekere vooruitzichten, en beloven van alles, maar voor hoe lang, terwijl de werkzekerheid voor een statutair daarentegen spreekwoordelijk is.
Het is weer wél zo dat een TB met vergunning na een faillissement in de huidige marktomstandigheden terug goede kansen heeft bij een andere vervoerder, maar toch. En tegen welke condities, en vooral: wáár: je wil toch niet te ver naar je depot moeten rijden?
-
- Berichten: 2542
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Moeilijke keuze
Ik ben ongeveer ook voor dezelfde job gegaa +/-.Bordensteker schreef:O, ja, zo kun je het ook zien, maar ik had meer de indruk dat hij voor de keuze stond om hetzelfde soort werk (TB, maar in dat geval dus wél de goederen) in de privé te gaan doen, tegen het hogere salaris nú en de auto van de werkgever die de private operatoren bieden.
Dan moet je je afvragen waarom men ineens zo veel meer kan bieden ... is dat door een langere loopbaan voordat het pensioen ingaat, hoe hoog wordt dat pensioen dan, men kan vermoedelijk niet meer gratis met de trein reizen, die mooie auto kan de werkgever ineens ook door een kleiner model vervangen (ik bedoel dat de werkgever hier de auto verkleint hè), en zo meer.
Sommige operatoren hebben bovendien onzekere vooruitzichten, en beloven van alles, maar voor hoe lang, terwijl de werkzekerheid voor een statutair daarentegen spreekwoordelijk is.
Het is weer wél zo dat een TB met vergunning na een faillissement in de huidige marktomstandigheden terug goede kansen heeft bij een andere vervoerder, maar toch. En tegen welke condities, en vooral: wáár: je wil toch niet te ver naar je depot moeten rijden?