Nmbs naar prive

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
bestuurder

Nmbs naar prive

Bericht door bestuurder »

Ik heb de vraag of er hier treinbestuurders of rangeerbestuurders zijn
die van NMBS naar prive zijn gegaan.
Hebben jullie ook voor 10 jaar moeten tekenen bij NMBS?
En kunnen ze echt die opleidingsvergoeding terugeisen van je?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nmbs naar prive

Bericht door kika »

Lees anders je andere topic nog eens door, daar staan al wat antwoorden. http://hgbtf.net/viewtopic.php?t=11139
bestuurder

Re: Nmbs naar prive

Bericht door bestuurder »

Idd, nog eens goed doorgelezen en staat daar dat ze na 3 jaar niks meer kunnen doen.
Is dit 100% zeker?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Nmbs naar prive

Bericht door Eimai »

Praat eens met je vakbond hé...
bestuurder

Re: Nmbs naar prive

Bericht door bestuurder »

Die weten het zelf niet goed.

Ik vroeg kunnen ze dat doen, ja we denken van wel....
Maar meeste betalen het dan niet.
En ik vroeg welk bedrag het is, ja dat weten we niet.
Dus die draaien beetje rond de pot....
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nmbs naar prive

Bericht door groentje »

Tja, je blijft immers niet bij dezelfde centrale, hé, als je naar de privé gaat. Ze zijn dus ook een lid kwijt.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nmbs naar prive

Bericht door kika »

Misschien het gemakkelijkste om de eventuele nieuwe werkgever op papier te laten zetten dat in geval van problemen zij het oplossen. Sowieso snap ik dat niet in België zitten die vakbonden op arbeidsreglementeringen, kennis e.d. als een broedse kip.
bestuurder

Re: Nmbs naar prive

Bericht door bestuurder »

Ik betaal nu toch ook mijn maandelijkse bijdrage....
Dus vindt ik dat ze toch beetje meer mogen helpen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nmbs naar prive

Bericht door Steven »

bestuurder schreef:Ik betaal nu toch ook mijn maandelijkse bijdrage....
Dus vindt ik dat ze toch beetje meer mogen helpen.
Zullen ze enkel doen zolang ze er zelf niets bij te verliezen hebben. Als ze u helpen spelen ze een lid kwijt en bijgevolg ook die inkomsten, ze gaan nooit in hun eigen vel snijden hoor.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Nmbs naar prive

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:Tja, je blijft immers niet bij dezelfde centrale, hé, als je naar de privé gaat. Ze zijn dus ook een lid kwijt.
Het is triestig dat de gemiddelde spoorman/treinbestuurder nog altijd niet geiemancipeerd is of geworden. Echt jammer dat jullie zo me uw kloten laat rammalen door een bende profiteurs en opputinisten. Ze zijn enkel daar maar om hun eigen belang. dagjob sydicale vergoeding en de rest kan stikken.
Arm België arme spoorwegbedienden.Om uw pensioen te bereken biine 30 Jaar dat gaan ze wel kunnen!!!Maar de rest???? Ik begrijp het langs de ene kant u betaalt x € bijdrage en op het einde van het jaar krijg x € terug van de NMBS....
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Nmbs naar prive

Bericht door Bordensteker »

De "erkende" bonden spelen onder een hoedje met de NMBS. Ik denk niet dat de NMBS die rentabiliteitsvergoeding langer kan eisen dan gewone ondernemingen.
Omgekeerd: waarom zouden gewone ondernemingen (waaronder private spooroperatoren), of bijvoorbeeld Belgo Control (die ook hele dure opleidingen hebben) dan ook niet de bindingstermijn zover uitrekken (dan wel eisen dat men tot tien jaar na aanvang opleiding nog opleidingskosten te vergoeden heeft) als het de NMBS wél zou worden toegestaan.
Dus ik geloof er niets van. In voorkomend geval laat de werknemer zich door een jurist bijstaan en die blaast die dikdoenerij van de staat zó van tafel.
Maar zoiets zul je nooit ergens officieel op papier zien staan. De NMBS is een blaffende hond die in deze materie niet echt toe kan bijten - maar het blaffen heeft vooralsnog wel het effect dat veel mensen maar blijven zitten waar ze zitten om de confrontatie te vermijden.

Overigens is het onderwerp een jaar gelden op dit forum ook ter sprake gebracht:
Nils
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Nmbs naar prive

Bericht door Nils »

bestuurder schreef:Ik heb de vraag of er hier treinbestuurders of rangeerbestuurders zijn
die van NMBS naar prive zijn gegaan.
Hebben jullie ook voor 10 jaar moeten tekenen bij NMBS?
En kunnen ze echt die opleidingsvergoeding terugeisen van je?
Uit eigen ervaring en die van collega's die overgestapt zijn kan ik zeggen dat er nog nooit een eis geweest is door de NMBS.
De andere werkgevers in het spoorwegdomein zullen jouw met plezier bijstaan als er toch zo'n eis zou komen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nmbs naar prive

Bericht door groentje »

nighttrain schreef:
groentje schreef:Tja, je blijft immers niet bij dezelfde centrale, hé, als je naar de privé gaat. Ze zijn dus ook een lid kwijt.
Het is triestig dat de gemiddelde spoorman/treinbestuurder nog altijd niet geiemancipeerd is of geworden. Echt jammer dat jullie zo me uw kloten laat rammalen door een bende profiteurs en opputinisten. Ze zijn enkel daar maar om hun eigen belang. dagjob sydicale vergoeding en de rest kan stikken.
Arm België arme spoorwegbedienden.Om uw pensioen te bereken biine 30 Jaar dat gaan ze wel kunnen!!!Maar de rest???? Ik begrijp het langs de ene kant u betaalt x € bijdrage en op het einde van het jaar krijg x € terug van de NMBS....
Ik heb niet gezegd dat ik het er mee eens ben, hé. Ik wou vooral zeggen dat de erkende organisaties misschien niet meteen de meest neutrale informatiebron zijn, omdat ze betrokken partij zijn...
Het lijkt me ook niet meer dan logisch dat de spoorwegvakbonden moderniseren, en zich openstellen voor andere leden uit de privé. Ook als dat betekent dat ACOD-Spoor dan ABVV-Spoor moet worden (en idem voor de anderen)... Bon, ze zien me daar wellicht toch niet weer.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Nmbs naar prive

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:
nighttrain schreef:
groentje schreef:Tja, je blijft immers niet bij dezelfde centrale, hé, als je naar de privé gaat. Ze zijn dus ook een lid kwijt.
Het is triestig dat de gemiddelde spoorman/treinbestuurder nog altijd niet geiemancipeerd is of geworden. Echt jammer dat jullie zo me uw kloten laat rammalen door een bende profiteurs en opputinisten. Ze zijn enkel daar maar om hun eigen belang. dagjob sydicale vergoeding en de rest kan stikken.
Arm België arme spoorwegbedienden.Om uw pensioen te bereken biine 30 Jaar dat gaan ze wel kunnen!!!Maar de rest???? Ik begrijp het langs de ene kant u betaalt x € bijdrage en op het einde van het jaar krijg x € terug van de NMBS....
Ik heb niet gezegd dat ik het er mee eens ben, hé. Ik wou vooral zeggen dat de erkende organisaties misschien niet meteen de meest neutrale informatiebron zijn, omdat ze betrokken partij zijn...
Het lijkt me ook niet meer dan logisch dat de spoorwegvakbonden moderniseren, en zich openstellen voor andere leden uit de privé. Ook als dat betekent dat ACOD-Spoor dan ABVV-Spoor moet worden (en idem voor de anderen)... Bon, ze zien me daar wellicht toch niet weer.
Dat had ik ook zo begrepen,het was enkel een "coup de guelle"om dat ik opmerk dat de situatie nog net zo is als 35 jaar geleden. De muur is gevallen , het communisme ook grotendeels maar niet de trojka van de vakbonden bij de NMBS.
Plaats reactie