opleiding (eerste) assistent verkeersleider

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
nieuw

opleiding (eerste) assistent verkeersleider

Bericht door nieuw »

Beste,

Ik zal deze donderdag deelnemen aan de sollicitatiedag voor (eerste) assistent verkeersleider voor regio Brussel. Kan iemand me vertellen hoe de opleiding voor (eerste) assistent verkeersleider er praktisch uitziet ? Hoelang duurt deze ongeveer ? De uren ? Waar gaat de opleiding door ? enz...

Hartelijk dank !
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: opleiding (eerste) assistent verkeersleider

Bericht door Asterix »

De opleiding ziet er op dit ogenblik als volgt uit:

FUNDAMENTELE OPLEIDING te Merelbeke (All Relais) of BXL-Noord (EBP). Tijdens het eerste deel zit iedereen samen, doorgaans in Brussel.

a. 18d basismodule + eliminerend examen
b. 2d stage
c. 9d Fase 1: regeling treinverkeer & infra
d. 3d stage
e. 17d Fase 2: EBP of AR + examen
f. 5d stage
g. 17d Fase 3: Storingen + eliminerend examen
h. 5d stage
i. 13d Fase 4: Werken
j. 5d stage
k. 17d Fase 5: Bijzondere situaties + eliminerend examen

Ik denk dat je ongeveer zes uur per dag opleiding hebt, tijdens de kantooruren. Bij grote drukte werkt men in een klasje dat vroeg begint en één dat later op de dag begint.
nieuw

Re: opleiding (eerste) assistent verkeersleider

Bericht door nieuw »

Dankjewel, Jeroen !
simonp

Re: opleiding (eerste) assistent verkeersleider

Bericht door simonp »

Hoi

Ik begin binnenkort te werken als stagiair- eerste assistent verkeersleider in Brussel. Er is mogelijkheid om een taalpremie te krijgen als men slaagt voor een selorexamen. Weet er iemand voor welke artikels we moeten slagen (en welk niveau)?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: opleiding (eerste) assistent verkeersleider

Bericht door Asterix »

Artikel 8 en artikel 10 (elementaire kennis).
simonp

Re: opleiding (eerste) assistent verkeersleider

Bericht door simonp »

Bedankt Jeroen, staan die artikels voor een niveau of zo?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: opleiding (eerste) assistent verkeersleider

Bericht door Asterix »

simonp schreef:Bedankt Jeroen, staan die artikels voor een niveau of zo?
Die verwijzen naar de wetsartikels die deze testen omschrijven.
inemine

Re: opleiding (eerste) assistent verkeersleider

Bericht door inemine »

Kan ik ergens de basismodule vinden van de opleiding eerste assistent verkeersleider in september start ik met opleiding als ik morgen door het mondeling ben en zou graag al beetje beginnen leren. Alvast bedankt
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: opleiding (eerste) assistent verkeersleider

Bericht door Asterix »

inemine schreef:Kan ik ergens de basismodule vinden van de opleiding eerste assistent verkeersleider in september start ik met opleiding als ik morgen door het mondeling ben en zou graag al beetje beginnen leren. Alvast bedankt
Louter ter info: de opleiding assistent-verkeersleider en eerste-assistent-verkeersleider is één-en-dezelfde.

Ik zou niet te snel beginnen met zelfstudie. Eerst en vooral is men volop bezig het opleidingsprogramma te herschrijven (of is dit zelfs ondertussen al gebeurd).
Daarnaast is het wellicht beter om "onbevangen" aan de opleiding te beginnen, zonder al te veel (pseudo-)voorkennis.
Nu, normaal gezien word je enige tijd vòòr de start van de opleiding aangeworven. Je krijgt dan meestal wel de kans om al enkele voorbereidende opleidingsdagen te volgen. Daarnaast ga je dan ook al lesinhoud krijgen aangereikt over onderwerpen die je al wél kan instuderen en die zeker geen kwaad kunnen om nu al te kennen: de verschillende IC- en L-relaties, lijnnummers etc.

Succes!
inemine

Re: opleiding (eerste) assistent verkeersleider

Bericht door inemine »

Bedank jeroen. Nu tijdens infosessie hadden gezegd dat opleiding zou starten in september en dat is nog hele tijd wachten en zit thuis dus vandaar dat ik al graag had beginnen leren
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: opleiding (eerste) assistent verkeersleider

Bericht door Steven »

bijna alle functies aan het spoor die met veiligheid te maken hebben zijn onderhevig aan aanpassingen aan de regels. Als ik al zou opnoemen hoe vaak men de regels voor treinbestuurders bijwerkt is het soms om zot te worden. Ik vermoed dat het op andere diensten zoals de seinhuizen niet veel beter is. Je zou dan dingen kunnen gaan studeren die ondertussen al achterhaald zijn en dat is niet zo'n goed idee.
inemine

Re: opleiding (eerste) assistent verkeersleider

Bericht door inemine »

Ja is misschien wel waar wordt een stap in het onbekende maar de uitdaging wil ik aan gaan aan motivatie onbreekt het alleszins niet
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: opleiding (eerste) assistent verkeersleider

Bericht door Asterix »

inemine schreef:Bedank jeroen. Nu tijdens infosessie hadden gezegd dat opleiding zou starten in september en dat is nog hele tijd wachten en zit thuis dus vandaar dat ik al graag had beginnen leren
Bereid je er op voor dat je haast zeker een stuk vroeger kan worden aangenomen om al in een seinhuis werk te verrichten dat niets met veiligheid te maken heeft (vb. vertragingen wettigen). Dan ga je ook al de kans krijgen om veel te leren. Maar ik herken je motivatie en als je graag leert, zit je bij de spoorwegen op de ideale plaats :)
inemine

Re: opleiding (eerste) assistent verkeersleider

Bericht door inemine »

Een stuk vroeger beginnen maar dan is het vakantie periode zouden ze dat dan doen voor mij liever vandaag dan morgen ben er echt klaar voor voor de nieuwe uitdaging
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: opleiding (eerste) assistent verkeersleider

Bericht door Bordensteker »

Jeroen schreef:
inemine schreef:Kan ik ergens de basismodule vinden van de opleiding eerste assistent verkeersleider in september start ik met opleiding als ik morgen door het mondeling ben en zou graag al beetje beginnen leren. Alvast bedankt
Ik zou niet te snel beginnen met zelfstudie. Eerst en vooral is men volop bezig het opleidingsprogramma te herschrijven (of is dit zelfs ondertussen al gebeurd).
Daarnaast is het wellicht beter om "onbevangen" aan de opleiding te beginnen, zonder al te veel (pseudo-)voorkennis.
Steven schreef:Bijna alle functies aan het spoor die met veiligheid te maken hebben zijn onderhevig aan aanpassingen aan de regels. Als ik al zou opnoemen hoe vaak men de regels voor treinbestuurders bijwerkt is het soms om zot te worden. Ik vermoed dat het op andere diensten zoals de seinhuizen niet veel beter is. Je zou dan dingen kunnen gaan studeren die ondertussen al achterhaald zijn en dat is niet zo'n goed idee.
Nadat ik zo’n 22 jaar medeverantwoordelijk ben geweest voor het bedenken, schrijven, corrigeren, publiceren, en vooral veelvuldig aanpassen van beschrijvingen van systemen, procedures en instructies in handboeken en checklists voor piloten van verkeersvliegtuigen, was het voor mij een mooi vervolg om in de opleiding voor bestuurder rangeringen nu eens zelf een heleboel regels en zo te moeten leren naleven.
Dat valt al niet mee voor iemand op gevorderde leeftijd.

Daarna blijkt dan na verloop van jaren dat het pas écht moeilijk wordt wanneer de er juist goed ingetimmerde regels en de daarmee samenhangende in de praktijk aangewende werkwijzen overboord gezet moeten worden en vervangen door andersluidende reglementering en toepassing.

Ik heb mij daar meer dan eens over verwonderd.
Mijn gedachte daarover is intussen dat iets aanleren gemakkelijker is dan het daarna vervangen door een andere uitwerking van wat men in de nieuwe regelgeving verwacht wordt te doen (in eigenlijk nog steeds dezelfde situaties als voorheen).

Vergelijk het met het e-mailadres dat u van een kennis weet en herkent. Na een tijdje verandert hij van provider of zo, en neemt daar een mailadres dat vooraan grotendeels op het vorige lijkt.
Het blijkt dan vaak lastiger om na een tijdje te weten wat ook al weer het nu geldende e-mailadres van die kennis is. Want de herinnering aan de eerste versie is niet volledig weg te poetsen uit ons brein.

Sterker nog: de inprenting van de nieuwe werkwijze is in ons brein aangebracht als een herschrijving van de oorspronkelijk ingeprente regel.
En misschien gaat dat beter in een handgeschreven deels opvallend doorgestreept papieren document dan in ons geheugen.

Ik heb dan ook geen moment uitgezien naar de vervanging van regelgeving op papier door documentatie in pdf-vorm, (ook al sleepte ik mijn volledige HLT inclusief zelfgemaakte tabbladen dagelijks met mij mee), want daardoor wordt de oude tekst onvindbaar terwijl die in uw brein niet ineens kan verdwijnen, en constateer dat ik er zowel in de burgerluchtvaart als in de spoorwegwereld juist op tijd ben uitgestapt om die omslag niet meer te hoeven meemaken ... de reglementering wordt onmiddellijk lichter om met u mee te dragen maar na enige tijd zwaarder voor het brein, verwacht ik.
Plaats reactie