Lichaamslengte treinbegeleider

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Tw-er

Lichaamslengte treinbegeleider

Bericht door Tw-er »

Hoi.

Na jaren op een bureau stoel te hebben gezeten wil mijn vrouw terug een Job zoals ze vroeger als hostess bij Sabena deed : met mensen bezig zijn en niet meer vast achter haar bureau.
Ik deed haar direct de suggestie van treinbegeleider.
Nu eens gebeld naar de infolijn en voor medische vragen kregen we een ander nr maar daar werd de telefoon opgenomen door iemand die amper Vlaams sprak en niet veel vertrouwen gaf op onze vraag: ze vragen als min. Lengte 1,60m en zij is 1.58m gaat dit een probleem geven?
De dame aan de telefoon zei dat dit geen probleem zou zijn maar ik dit wel zo?

, Mvg Tw-er
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lichaamslengte treinbegeleider

Bericht door Steven »

Het kan vooral een praktisch probleem zijn, als treinbegeleider ben je verantwoordelijk voor het sluiten van de deuren. Bij het ouder materieel staat dit BOVEN de deuren en dus een zekere minimumlengte vereist. Bij de nieuwere treinen is dit een minder groot probleem. Doch zolang die oudere treinen (de klassiekjes dus) blijven bestaan, zal het probleem van de fysieke lengte ook blijven bestaan.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Lichaamslengte treinbegeleider

Bericht door Patrick »

Minimum 1m60.
Zie website 'De spoorwegen werven aan'

Maar hier staat dan weer niets voor TBG, wel voor TBS.
Tw-er

Re: Lichaamslengte treinbegeleider

Bericht door Tw-er »

De Franstalige dame beweerde dat je vooral met gewone schoenen aan boven de 1.60m moest uitkomen en dit zonder zonder - onveilige - hoge hakken.

Bedankt voor uw reply

, Mvg Tw-er
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Lichaamslengte treinbegeleider

Bericht door Hobbes »

Het gaat niet alleen over de deuren kunnen sluiten, maar ook over op/af de trein kunnen geraken als deze in de bundel staat, of in het slechtste geval ergens in volle baan bij calamiteiten.
Die regel van 1,60m bestaat er niet voor niets.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Lichaamslengte treinbegeleider

Bericht door Dieselfreak »

Over iets anders:
Jobs B-Rail schreef:overmatig en/of ongecontroleerd gebruik van alcoholische dranken kan om diezelfde reden niet worden getolereerd.
Hoe definieert men "overmatig" en "ongecontroleerd"? Het spreekt vanzelf dat je niet onder invloed mag zijn op je werk, maar wat als je in de weekends en vakanties vaak heel veel drinkt zonder ooit dronken op je werk te komen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lichaamslengte treinbegeleider

Bericht door Steven »

Ongecontroleerd, je hebt geen controle meer op hoeveel je zelf drinkt. Trouwens als je in je vrije tijd heel veel drinkt zal dat vroeg of laat toch invloed geven op uw reactievermogen. Je bent misschien niet dronken maar of je nog in staat bent je werk normaal uit te voeren is een zeer grote vraag.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Lichaamslengte treinbegeleider

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:Ongecontroleerd, je hebt geen controle meer op hoeveel je zelf drinkt.
Maar wat betekent in de praktijk "je hebt geen controle meer op hoeveel je zelf drinkt."? Als iemand op sommige dagen zich helemaal lazarus drinkt, maar als het nodig is ook in staat is helemaal niets te drinken, heeft die dan controle op hoeveel hij drinkt of niet?
Steven schreef: Trouwens als je in je vrije tijd heel veel drinkt zal dat vroeg of laat toch invloed geven op uw reactievermogen. Je bent misschien niet dronken maar of je nog in staat bent je werk normaal uit te voeren is een zeer grote vraag.
Kan best, maar zullen de alcoholtesters dat waarnemen als je de voorbije 48 uur niet gedronken hebt?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Lichaamslengte treinbegeleider

Bericht door Bordensteker »

"Helemaal lazarus" lijkt mij ruimschoots te voldoen aan het criterium "overmatig", en ik hoop dat de NMBS er een middel door heeft om ook ná aanwerving kandidaten alsnog de deur te wijzen die (dan niet ondenkbaar) doordeweeks hinder blijken te hebben van de gevolgen van onmatig drankgebruik in de vrije tijd. Ze kunnen dan namelijk wijzen op de selectie-eis en op het feit dat de kandidaat op dit punt gezwegen heeft tijdens de selectie. De NMBS heeft jegens het algemene publiek een taak in het veilig houden van het spoorverkeer.

Als de NMBS dan maar aan het langste eind mag trekken, zijn we weer een beetje dichter bij de topictitel ...
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Lichaamslengte treinbegeleider

Bericht door Patrick »

Ooit gehoord van een TBG die een of ander geneesmiddel had ingenomen. Hij was er zodanig slaperig van dat hij alleen maar zijn "deurcontrole" heeft kunnen doen :lol:
Plaats reactie