Treinbestuurder worden op oudere leeftijd.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
HLercules
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:59

Treinbestuurder worden op oudere leeftijd.

Bericht door HLercules »

Zoals de titel reeds zegt.
Wie is er na zijn 40ste begonnen aan een opleiding als Treinbestuurder.
Alle proeven met vrucht beëindigd en mijne agenda zo goed als leeg gemaakt ben ik nu echt wel klaar voor.
Deze nieuwe uitdaging waar ik toch wel wat schrik voor heb:
Zal ik nog meekunnen met die jonge gasten?
Zal ik de leerstof snel genoeg opnemen?
.... Gemakkelijk zal het niet worden, maar ik krijg de kans dus,...
Ontslag bij mijn huidig baas en een sprong in het duister, brrrr ... Als het maar goed komt!!

Dus wie is er hier op latere leeftijd begonnen bij de nmbs als treinbestuurder.
Jullie verhaal zou me enorm interesseren, en welke tips/raad zou je me meegeven.

Alvast bedankt voor iedere moeite.
Hopend een betrouwbare schakel te worden in het nmbs-verhaal.
HLercules.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinbestuurder worden op oudere leeftijd.

Bericht door groentje »

Zoals je zegt: het wordt niet gemakkelijk. Ik ben geen bestuurder, en zelf net 30, dus veel eigen ervaring kan ik niet geven, toch een paar algemene tips en indrukken. De oudere medestudent (man was een jaar of 50, oud-rangeerder, dus hij kende het wereldje wel een beetje) heeft het spijtig genoeg niet gehaald, maar hij was niet de enige, en ook enkele jongeren hebben afgehaakt bij de opleiding voor Onderchef, leeftijd is dus niet alleendoorslaggevend. Het wordt dus lastig, en de leerstof is niet te onderschatten. Veel is droge materie, sommige zaken zullen je beter liggen dan andere, en je zal moeten blokken. Maar moeilijk wil niet zeggen onmogelijk, als je de aanwervingshorde al hebt genomen, ben je normaal gezien wel in staat om de opleiding tot een goed einde te brengen. Veel zal afhangen van je inzet, en ja, ook een beetje geluk. Dat wens ik je dan ook van harte :wink:
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Treinbestuurder worden op oudere leeftijd.

Bericht door Meesterpeter »

Ben je op je 40 ste al oud ?.......... Als je de juiste instelling en motivatie hebt, gaat het je zeer zeker lukken.

In Nederland moeten treinbestuurders (=machinisten) doorwerken tot hun 67 ste.............
Sommige halen daarbij (bijna) de 50 dienstjaren op de trein !!

Groeten Peter (al 35 jaren machinist bij NSR)
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbestuurder worden op oudere leeftijd.

Bericht door Steven »

motivatie en inzet bepalen veel meer dan de leeftijd, doe gewoon uw best en dan valt er u niks te verwijten. Geef uzelf de kans die je verdient en kijkt niet naar anderen. Er zijn zeker genoeg ouderen die u zijn voorgegaan. Ik heb recent nog een leerling treinbestuurder meegehad van 55 jaar en die gaat er ook voor.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Treinbestuurder worden op oudere leeftijd.

Bericht door HLE 2302 »

In mijn klas zitten 3 collega's die +40 zijn. En ze kunnen allen perfect volgen, al is de leerstof natuurlijk niet altijd gemakkelijk.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Treinbestuurder worden op oudere leeftijd.

Bericht door Meesterpeter »

Wat wel gaat meespelen op wat oudere leeftijd is, zeker als je dit in je vorige werk niet gewend bent, is de dubbele onregelmatige diensten welke je moet gaan draaien, als je eenmaal treinbestuurder / machinist bent. Zeer veel collega's gaan dit als zwaar en belastend ervaren, en dat begint meestal al rond de 50 jaar (of eerder....).
Dit kan een grote inpakt hebben op je dagelijkse leven waarbij je lichaam soms behoorlijk kan gaan protesteren.
Begin je jong als treinbestuurder dan kan je jeugdige lichaam nog heel wat hebben, op oudere leeftijd verdwijnt die veerkracht sneller dan veel jongeren zich realiseren.
Niet voor niets zijn er (in ieder geval bij NSR) voor ouderen dienstroosters met meer regelmatigheid, bv alleen vroege of alleen late dienst en op wat meer menselijkere tijden.

Van de groep van 7 machinisten waarmee ik destijds ben begonnen bij NS, ben ik de enige welke nog treinen rijdt.............

gr Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Treinbestuurder worden op oudere leeftijd.

Bericht door TrainzDr3ver »

HLE 2302 schreef:In mijn klas zitten 3 collega's die +40 zijn. En ze kunnen allen perfect volgen, al is de leerstof natuurlijk niet altijd gemakkelijk.
Zelfde bij mij, een 4-tal zijn 40+ en zelfs 1 50+'er, ze doen hun best, en het blijkt toch goed te gaan, dus ik denk dat het zeker te doen valt als je er genoeg tijd insteekt :)
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Treinbestuurder worden op oudere leeftijd.

Bericht door TrainzDr3ver »

TrainzDr3ver schreef:
HLE 2302 schreef:In mijn klas zitten 3 collega's die +40 zijn. En ze kunnen allen perfect volgen, al is de leerstof natuurlijk niet altijd gemakkelijk.
Zelfde bij mij in de klas, een 3-tal zijn 40+ en zelfs 1 50+'er, ze doen hun best, en het blijkt toch goed te gaan, dus ik denk dat het zeker te doen valt als je er genoeg tijd insteekt :)
Plaats reactie