Selectietesten TreinBegeleider

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
jehoen

Selectietesten TreinBegeleider

Bericht door jehoen »

Dag allemaal,

ik heb me ingeschreven voor de infodag op 18/01/2014.

Nu vroeg ik me af op welke manier de kennis van het frans daar wordt getest ?
Kan men zich hier enigszins op voorbereiden ? (bvb franse namen vd haltes en dergelijke) ?
Ik kom uit het ASO en heb moderne talen gedaan, maar echt frans spreken is toch wel enige jaren geleden. Begrijpen gaat best goed, en ik kan me wel uitdrukken, maar specifieke termen kunnen wel een probleem zijn. Maar ik denk dat dit voor iedereen zo is ?
Men spreekt over een eliminerende taalproef. Is het effectief zo dat, als je hierop niet slaagt, nooit meer mag deelnemen aan een selectie voor treinbegeleider?
En bij het mondelinge gedeelte, wat voor soort vragen kan men in het frans verwachten ?

dank bij voorbaat !

ps: andere tips ivm de selecties zijn ook welkom natuurlijk ! :)
jehoen

Re: Selectietesten TreinBegeleider

Bericht door jehoen »

niemand ? :)
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Selectietesten TreinBegeleider

Bericht door groentje »

Sorry, er zitten hier niet heel erg veel tbg's.
Galactic

Re: Selectietesten TreinBegeleider

Bericht door Galactic »

U kunt best de testen eens bekijken die op www.selor.be staan. Daar staat een oefenprogramma. Sommige vragen komen trouwens uit dit programma. Het is nu ondertussen al 4 jaar geleden dat ik op die site geweest ben, maar toen was het onderverdeeld in makkelijk, eerder makkelijk, eerder moeilijk & moeilijk. Als u de reeks "eerder makkelijk" probleemloos kunt oplossen, dan hoeft u zich geen zorgen te maken op de infosessie.

Andere tips : goed luisteren naar wat er op de infosessie verteld wordt! Vooral over de taken van een tbg. Dit komt terug op het mondeling examen voor de jury. Is 1 van de eerste vragen die ze stellen! En ja, een tbg doet veel meer dan enkel kaartjes "knippen" en op zijn/haar fluitje blazen :wink: .
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Re: Selectietesten TreinBegeleider

Bericht door steved »

hoi,

Op die test gaan ze zeker nog geen vakspecifieke termen vragen, dat komt pas in de opleiding (dan mag je er 'n hele resem van buiten blokken). Met jouw niveau ASO moet je daar zeker slagen.

grtz
Plaats reactie