Medische testen ELM

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Neww

Medische testen ELM

Bericht door Neww »

Hallo

Vorige week heb ik meegedaan aan het examen voor eerste technicus bij Infrabel.
Hiervoor ben ik geslaagd en ze vertelden mij dat ik normaal bij seininrichting zal mogen beginnen.

Ik moet echter nog meedoen aan de medische testen en daarvoor heb ik wat schrik aangezien ik een lichte afwijking heb voor het kleur groen.
Niet dat ik daar last van heb in het verkeer of op andere momenten, maar als ze dit testen is het wel duidelijk.
Weten jullie of ik kans maak om door die testen te geraken? En indien nee, bieden ze dan een andere functie aan?
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Medische testen ELM

Bericht door Meesterpeter »

In Nederland is het zelfs tegenwoordig zo dat er eerst getest wordt, nog voor welke test ook, op kleurenblindheid. Immers veel mannen hebben kleurenblindheid, doordat mannen maar één type chromosoom hebben waarop de kleur zit, vrouwen op beide chromosomen.

Bij de minste twijfel over kleurenblindheid, mensen weten dit vaak zelf niet, wordt je afgekeurd.

Ik ken zelfs een machinist waarbij bleek, na jaren rijden, dat hij toch enigszins kleurenblind was.
Net het verkeerde plaatje met de bekende cijfers voor zijn neus gekregen bij de 5 jaarlijkse herkeuring.
Mocht gelijk niet meer rijden.....

Dus als je van jezelf al weet dat je kleurproblemen hebt, kan de keuring wel spannend worden.......

gr Peter ( en veel sterkte toegewenst)
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Medische testen ELM

Bericht door Shrek »

Dat kleurenblindheid voor een machinist een no-go is kan ik wel begrijpen, maar dat is volgens mij niet het geval voor verschillende funties ELM.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een tintje groen of rood niet zien een probleem is als je in het atelier wisselmotoren aan het reviseren bent :wink:
Gerd

Re: Medische testen ELM

Bericht door Gerd »

maar je werkt wel aan installaties die betrekking hebben tot de veiligheid! in topicstarter zijn geval de SEININRICHTING. Dus ik denk dat je ervoor wordt afgekeurd.
Plaats reactie