banwerker mecanicien kleurenafwijking.

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
manderlay

banwerker mecanicien kleurenafwijking.

Bericht door manderlay »

Hoi, ik ben onlangs cps geweest voor kleurenblindheidstest. Nuja test, kijk door soort microscoop en "zeg wat ziet zonder dat je uitleg krijgt test" heb zeker 3 keer gezegd dat ik het niet begreep en kreeg uitleg, kreeg het gevoel dat rap rap moest gaan. Ze belde tijdens men bezoek ook verschillende keren naar iemand over de verf voor in salon en keuken. Nuja die test is dus een ramp en ben zwaar kleurenblind volgens hun. Dat is niet zo er is wel een lichte afwijking maar nog nooit last van gehad tijdens men job als technieken op mechanisch of eelektrisch gebied. Nu zeiden ze tegen ik bij cps dat voor geen enkele job op de sporen een kleurafwijking mag hebben klopt? Want vind daar nergens iets over terug.
poxer

Re: banwerker mecanicien kleurenafwijking.

Bericht door poxer »

Ik heb vernomen dat er voor bepaalde functies wel kleurenafwijkingen zijn toegestaan, behalve voor veiligheidsfuncties.
Bankwerker-mecanicien, maar welke juist? Infrabel langs het spoor, NMBS in een werkplaats ?
Je moet altijd een kleurentest afleggen, maar moet niet altijd foutloos zijn heb ik me laten wijsmaken.

Je kan ook om een nieuw onderzoek vragen, ga eerst eens langs bij een arts en breng een verslag mee, bij de vakbond weten ze daar meer over.

PS er zouden nieuwe soorten brilglazen op de markt zijn of er al zijn, deze zouden zogezegd ervoor zorgen dat je de kleurtesten kan afleggen zonder fouten of toch veel verbeteren en deze mogen niet geweigerd worden (anders moeten ze alle brillen afkeuren, iedere bril is een hulpmiddel).
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: banwerker mecanicien kleurenafwijking.

Bericht door Bordensteker »

Met deze dure bril lukt blijkbaar zo'n test alvast niet (ttz niet bij de schrijver van dat artikel).

Google gerust eens met bijvoorbeeld de combinatie van de volgende zoektermen: color blindness glasses test. Net als bij haargroeimiddelen: eerst zien, dan geloven!

Ik las op een andere Amerikaanse site de bewering dat het voor beroepen waarbij je de Ishihara test moet kunnen afleggen, meestal ook acceptabel is als je alleen met behulp van hun bril goed door de test komt.
Het probleem zit hem dan in het woordje meestal hè!
poxer

Re: banwerker mecanicien kleurenafwijking.

Bericht door poxer »

Bordensteker, ik geef je volledig gelijk, dure brillen die het probleem niet oplossen.
Maar, het kan wel 'helpen' foutloos de ishahara (of hoe noemt het juist) test afleggen ik geloof er ook niet in, maar het zou kunnen dat je er een paar extra juist kan aflezen, en misschien heb je daar juist genoeg mee als bankwerker-mecanicien, voor een treinbestuurder of ander beroep in de veiligheidsfuncties zal het niet genoeg helpen vrees ik.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: banwerker mecanicien kleurenafwijking.

Bericht door Eimai »

Plus, de verpleger of verpleegster gaat toch direct zien dat je een getinte bril aanhebt?
poxer

Re: banwerker mecanicien kleurenafwijking.

Bericht door poxer »

Een bril op zich kan wettelijk niet geweigerd worden, dan moeten ze iedereen die een bril draagt weigeren, iedere bril is een hulpmiddel en kan niet zo goed functioneren zonder, dus getint of niet de bril op zich zou geen probleem mogen zijn. Maar dan ben je er nog lang niet natuurlijk
Blokker_1999

Re: banwerker mecanicien kleurenafwijking.

Bericht door Blokker_1999 »

Werken op de baan ga je inderdaad nooit mogen met kleurenblindheid. Maar binnen een werkplaats mag het geen probleem zijn. Zal ook afhangen van de ernst van de kleurenblindheid.

Bij ons op de afdeling heeft een eerste technicus gewerkt met kleurenblindheid (man zag geen rood of groen, weet niet meer welk van de 2 kleuren het was). Voor zover ik weet werkt hij nog altijd bij de NMBS, maar nu in een andere werkplaats, dichter bij huis.
Plaats reactie