Dan toch de stap gezet

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Serpentinos

Dan toch de stap gezet

Bericht door Serpentinos »

Ik heb uiteindelijk toch de stap gezet om mij in te schrijven voor de informatiesessie op 7 juni. Ik hoop de bal snel aan 't rollen te krijgen want ik heb er écht wel zin in!
Wanneer zou ik ongeveer een antwoord mogen verwachten of ik al dan niet mag langsgaan? Of wordt iedereen sowieso uitgenodigd voor de infosessie en wordt er achteraf pas geselecteerd? Of doen ze nu al een eerste selectie?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dan toch de stap gezet

Bericht door Steven »

De infosessie is voor iedereen. Het noemt dan ook een infosessie ;-)
Ze weigeren enkel mensen indien het lokaal volzet is. Maar dat zou geen probleem mogen zijn. Ik heb al gehoord van infosessies met 150 man.
Serpentinos

Re: Dan toch de stap gezet

Bericht door Serpentinos »

Steven schreef:De infosessie is voor iedereen. Het noemt dan ook een infosessie ;-)
Ze weigeren enkel mensen indien het lokaal volzet is. Maar dat zou geen probleem mogen zijn. Ik heb al gehoord van infosessies met 150 man.
Ik was er redelijk vroeg bij om in te schrijven dus dat mag inderdaad geen probleem zijn. Enig idee wanneer ik daar meer info over zou krijgen? Is nog een tijdje, maar zou handig zijn om al uren, locatie, en dergelijke te weten... :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dan toch de stap gezet

Bericht door Steven »

Meestal op een zaterdag in de frankrijkstraat, te Brussel zuid.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Dan toch de stap gezet

Bericht door loic1811 »

Ik ben zelf vorige week Zaterdag gegaan en er waren toch zeker 100 mensen aanwezig . Of iedereen verder gaat dat is dan weer een andere vraag . Ik heb zelf 3 weken op mijn uitnodiging moeten wachten . In je mail dat je normaal zou moeten krijgen staat er in als je binnen de 6 weken niks hebt gehoord dat je eens moet bellen . Nog veel succes !
Serpentinos

Re: Dan toch de stap gezet

Bericht door Serpentinos »

Misschien een stom praktisch vraagje... Begin dit jaar een midweekje vakantie naar Londen geboekt (voor 8-11 sept.) Stel dat alles vlot verloopt op de infosessie van 7 juni... Hoe snel daarop mag ik de testen/opleiding verwachten? In het slechtste geval.... Is die reis een excuus om een test op een andere datum te doen of moet ik zo snel nog geen testen verwachten?

Stress....
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Dan toch de stap gezet

Bericht door TrainzDr3ver »

Ik heb mijn geschiktheidstesten ook met een week moeten verplaatsen, en iemand bij mij uit de opleiding is ook 2 maanden later begonnen dan wat ze hem eerst voorgesteld hadden omdat hij op vakantie ging.
Dus dat is niet echt een probleem :wink:
Serpentinos

Re: Dan toch de stap gezet

Bericht door Serpentinos »

Infosessie afgelopen zaterdag meegedaan, moest er veel eerder aan begonnen zijn!
Gelukkig vallen de data vd proeven niet in september maar eerste technische proef al volgende week! Spannend..
Maar snel bundeltje vanbuiten beginnen blokken! Iemand tips voor die eerste proeven?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dan toch de stap gezet

Bericht door Steven »

De beste tip aller tijden. Voldoende nachtrust nemen. Vermoeidheid is uw grootste vijand bij alle proeven.
Serpentinos

Re: Dan toch de stap gezet

Bericht door Serpentinos »

Steven schreef:De beste tip aller tijden. Voldoende nachtrust nemen. Vermoeidheid is uw grootste vijand bij alle proeven.
Dat lijkt inderdaad een gouden tip te zijn! Al een slecht punt van mijzelf; tijdens infosessie genoteerd dat de technische bundel te kennen is tegen het jurygesprek.
Begrijp ik het goed dat ik dit voor de testen (in mijn geval nu maandag) op de computer nog niet volledig moet kennen? Komt nu wat over dat ik dat bundeltje niet wil leren waarschijnlijk.. maar een week tijd, of 2,5 weken tijd... :roll: Kan er voor die test echt voorbereid worden? Als ik wat opzoek her en der zijn dat die Cebir testen?
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Dan toch de stap gezet

Bericht door Bordensteker »

Uw vermoeden is juist, denk ik: de onderwerpen uit het boekje kunnen met name in het jurygesprek aan de orde komen.

Voor de geïnformatiseerde testen is kennisvermeerdering kort vooraf niet aangewezen. Uw reeds onderzochte eerste kennismaking met de methode van die Cebir testen zorgt alleen dat u een beetje weet waaraan u zich kunt verwachten.

U moet proberen fit te zijn omdat u anders wellicht onder de maat presteert die u van uzelf zou mogen verwachten. Er wordt gekeken of u bepaalde vaardigheden en eigenschappen en persoonlijkheidskenmerken wel of niet in voldoende mate heeft. Dat kun je beter zo vroeg mogelijk uitzoeken, om latere teleurstellingen en 'verspilde' levensjaren te vermijden.

En bij de waakzaamheidstest wordt apart naar één aangeboren (of niet) "automatische neiging" gekeken, namelijk of u uw aandacht voldoende lang bij één zaak vast weet te houden; of u zich op één ding kunt blijven concentreren. Het is niet heel erg als u daar minder goed uitkomt dan anderen, want het is zowel voor de NMBS als voor de kandidaten het beste dat ze de betere kandidaten eruit kunnen pikken en dat de minder goeden er al vroeg (liefst zo snel mogelijk) uit vallen. Dat kan hard klinken, maar is uiteindelijk beter dan dat men pas veel later ontdekt dat u daar te weinig natuurlijke aanleg voor hebt. Ik stel het nu even wat hard, maar nuchter bekeken is het nu eenmaal wél de kern van die zaak.

Succes maandag!

_________________
In 1973 ben ik eens uit een zware (luchtvaart)opleiding verwijderd die ik inderdaad niet aankon (wat ze bij de eerste psychotechnische selectieproeven beslist al hadden moeten zien, maar ja ...). De oudere dienstchef die mij toen troostte met het verwerken van die tegenslag, heette Sluijter. Dat is dan wel weer grappig, bedenk ik nu pas!
Maar het is nog best goedgekomen met mij: het gaat er uiteindelijk om de plek te vinden waar je (wel) goed kunt functioneren. En zelfs van verspilde levensjaren leer je dingen bij.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dan toch de stap gezet

Bericht door Asterix »

Steven schreef:De beste tip aller tijden. Voldoende nachtrust nemen. Vermoeidheid is uw grootste vijand bij alle proeven.
Ik ben altijd wat afgunstig op mensen die dit kunnen :) Zijn jullie dan nooit zo gefocust op zo een belangrijk examen of doorslaggevende test dat je echt eens goed kan uitslapen de nacht voordien? Ik doe dan meestal geen oog dicht.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Dan toch de stap gezet

Bericht door Bordensteker »

Ik herken dat volledig!
Misschien hopen ze dat de mensen die wat minder regie hebben over hun eigen nachtrust, door de testen vroeg te laten aanvangen er een beetje uit (weg) te selecteren ...
In elk geval kan ik op dit vroege uur stellen dat ruim zes jaar spoorwerk mij aardig uit m'n ritme heeft gehaald.
Maar ik heb anderzijds ook geleerd dat als je op bed gaat liggen je toch wel wát rust (en je valt ook in lichte slaapjes), ook al denk je achteraf dat je urenlang wakker bent gebleven. Ik heb nooit gewild om alleen maar lates en nachten te doen bijvoorbeeld; elke shift heeft zijn voors en tegens (op 't Noord en in de haven werken de rangeerbestuurders hoofdzakelijk in een 3 x 8 systeem).

Alleen het van nachten naar een week lates en daarna een week vroeges overgaan, dat is me altijd blijven tegenstaan: ik ga liever naar steeds de volgende shift over. Maar dat resulteert op jaarbasis ogenschijnlijk in iets minder roostervrije dagen, en ik vermoed dat het daarom niet gebruikelijk is.
Het schijnt dat het qua waak/slaapritme wel beter te verdragen is voor het merendeel van de mensen.

Zeg, het is al bijna licht. Tijd om het licht hier uit te doen!
JonasN

Re: Dan toch de stap gezet

Bericht door JonasN »

Ik mag op 5/7 ook naar de infosessie, iemand die weet waar de opleiding (praktisch en theoretisch) plaatsvinden?
Men zal mij dat zeker en vast uitleggen maar ik ben toch al benieuwd :lol:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dan toch de stap gezet

Bericht door Steven »

Waar uw opleiding zal doorgang hangt af van de klas. Er zijn klassen in Brussel, Gent, hasselt, ...
Dit volgens het principe waar er plaats is.
Plaats reactie