Vakantiejob als internationale (nacht)treinbegeleider

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Marco2

Vakantiejob als internationale (nacht)treinbegeleider

Bericht door Marco2 »

Heeft iemand ervaring met een vakantiejob als internationale (nacht)treinbegeleider? Bij welke werkgevers is dit mogelijk en wat zijn de vereisten?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vakantiejob als internationale (nacht)treinbegeleider

Bericht door Steven »

Treinbegeleider? Je wil eerder zeggen rijtuigbegeleider. De mensen die instaan voor het onthaal, het ontbijt, ...
Marco2

Re: Vakantiejob als internationale (nacht)treinbegeleider

Bericht door Marco2 »

Inderdaad, ik bedoel rijtuigbegeleider (onthaal, ontbijt enz.) en niet treinbegeleider/conducteur/kaartjesknipper.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Vakantiejob als internationale (nacht)treinbegeleider

Bericht door Terminus »

Ik heb - zoals sommige anderen op het forum - in het verleden even gewerkt op de Bergland Expres, van het intussen verdwenen The Train Company.

Indien je echt de ambitie hebt als "couchettist", is een sollicitatie bij EETC in Nederland misschien te overwegen? Zie http://www.alpenexpres.nl/vacature

Verder zie ik niet meteen veel opties.

In de marge: op sommige internationale fora wordt gesproken van het schrappen van de trein Amsterdam-Praag/Kopenhagen/Warschau (de Jan Kiepura)... Dat zou weer een groot verlies zijn voor het nachtverkeer en ... richting einde van CityNightLine?
Marco2

Re: Vakantiejob als internationale (nacht)treinbegeleider

Bericht door Marco2 »

En klopt het dat je dit niet kan doen bij Carlson Wagonlit (ondanks de naam)?
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Vakantiejob als internationale (nacht)treinbegeleider

Bericht door Terminus »

Op dat vlak ben ik geen expert, maar tegenwoordig ken ik Carlson Wagonlit vooral al reisbureau.

Het is sowieso een feit dat er steeds minder nachttreinen in onze buurlanden zijn, en de service op de meeste overgebleven treinen beperkt is. Veel van het werk dat vroeger door een couchettist gebeurde, wordt bij b.v. CityNightLine door een treinbegeleider gedaan.

Op de Euronights van OBB werkt Newrest: http://www.newrest.eu

Als het is voor een eenmalige ervaring: de Treski van NMBS (= 1 heen en terugrit per jaar) heeft ook "stewards" aan boord. Ik heb daar enkele jaren geleden eens een vacature voor gezien toen de Treski nog vaker reed. Ik weet niet waar ze nu dat personeel halen...?

Ik dacht dat er ook een paar ex-Wagons Lits'ers op het forum zaten, misschien kunnen zij je nog iets meer vertellen?
Plaats reactie